Inbillar mig att det finns fler MZ än Jawa i Sverige.
Kanhända är det regionalt
Jawa har jag inte sett några "nyare" modeller av.
Till skillnad mot:
Till exempel.
Classic racing idag, bilder från Sviesta m.m. 50kubik väcker känslor, troligtvis för att vi har alla vårt ursprung där. Ni som varit och tittat på Årsracen i Linköping vet vad jag snackar om. Utav alla klasser som startar från 50 till 1000cc så är det oftast 50 kubikarna folk snackar om, - att de går så innihelvete. De andra hojarna går ju som man förväntar sig. Att börja tävla Classic 50cc krävs ju en del engagemang men det är nog den "billigaste" raceklassen inom classic i alla fall. Men kom ihåg att det är riktiga racermaskiner inte moppar, och därför kostar det därefter.
Vill man köra road racing så kan jag rekomondera 70rr racing, Tävlings formen bygger på två förare i ett team. A och B Heat på gokartbana, korta snabba race. Avslutas med ett Endurance på 1-4 timmar. ibland 8 timmars. Grymt kul, racefeeling så det ömmar i kroppen länge. Relativt ekonomiskt när man är två på en hoj samt räknar man antal körd timme per krona så är det oslagbart.
50cc reglementet lite förenklat.Förr menade reglerna att maskinerna skulle ha funnits eller åtminstonde kunde ha funnits före 1965.
Nu är det väl fler åldersklasser, men jag tror att andemeningen är densamma.
Fast just MuZ (reinkarnationen på MZ) gick i KK för typ ett år sedan. De har dock haft flera egenutvecklade moderna cyklar som varit riktigt bra.
Deras gamla 2-t cyklar rullar i mängder i östeuropa och där finns fortfarande support på delar.
Pappa har en ETZ med sidovagn stående hemma. Fartupplevelsen i 70 slår vilken 1L japancykel som helst, styrstoppsvobbel och en ram som är så vek att den blir krokig av klistriga däck och inspirerad körning är riktigt roligt......
Jajamen.
Håller med om allt.
Utom att MZ med sidovagn skulle ha underhållningsvärde.
Jag provkörde en sådan för några år sedan, ety en kompis hade en sån för att transportera sig på Gotland.
Den var så dålig att jag blir gråtfärdig bara av att tänka på den.
Min Ural är ett underverk av komfort och körglädje i jämförelse.
Bör väl tillägga att det är möjligt att MZan var felinställd.
Jag var inte så insatt i sidovagneriet då.
Men jag tror inte det.
Den var säkert helt i sin ordning då den är precis så dålig....
Fast jag som är racemupp född på 80-talet har aldrig upplevt annat än Öhlins, Brembo och urstabila chassin tycker att det är fantastiskt spännande.
Styrstoppsvobbel, vilda 3hjuls-sladdar och bromsar som får flintstonesmetoden att framstå som vettig ÄR riktigt underhållande....
Fast det är väl som i nokian däckreklam. Vad gör man inte för lite spänning i tillvaron.
Som solohoj tror jag att de funkar.Sånt där gör mig bara ännu mer sugen på rallyfiskens grusmaskin!
Cz350 -85 och en gammal gnisten Steib-sidokorg eller något...
Den här ser också kul ut, men den går nog inte ens att E-rega
http://www.blocket.se/vi/19102793.htm?ca=2_s
Va har ni för varvtalsområde på en 1-cyl 50cc racer idag ??
Mycket intressant.
tyckte att motorn var grym i sig, men hojen såg ju inte dum ut heller! fan om man hade fått tuffa runt på en sån i 15-årsåldern...
Saxat från nummer 6 2008 av MCM angående höghastighetskörningar på Bonneville Salt Flats:
"1956 körde tyska NSU 194 km/tim i 50-kubiksklassen"
Och enligt de så gäller det rekordet fortfarande där i den klassen.
Edit: men efter att ha läst Fattigslappens länk så verkar inte det stämma.
Jag ligger på toppvarv 14500rpm ca 14-15hk men vet att nån ligger på 17000 och uppemot 19000rpm
men då är det inte många timmar på en vev. Min börjar dra vid 11500rpm. Jag konverterar mina Kreidlervevar med Minarellis vevstakar, de har bredare storända och orkar ta lasterna lite längre. Desutom så får man 12mm kolvbult och ett helt annat utbud på kolvar gemfört med orginal. Varvtal är inte allt, man förlorar en del i vrid, lika med sämre körbarhet. Trenden är att sänka avgasportarna för mera vrid och lite lägre varv.
Jag tror att det är fel att lägga sig på så höga varvtal. Jag tror att det är bättre att försöka få så högt medeltryck som möjligt och plocka maxeffekten runt 12000 varv. Ju mer du varvar desto mer friktionsförluster får du. Dessutom så har en 2-taktare en duration kring 200 grader medan en fyrtaktare har över 300. 4-taktaren tänder bara vart annat varv och har mycket högre varvtalspotential. Moderna 125cc GP racers med mycket bättre cylindrar än 50 cc varvar inte mycket över 12000 och det tittade jag på när jag trimmade min Zündapp. Min motor drar bra från 7000 till 12000 varv. Jag kan bygga en betydligt bättre motor men det är mycket arbete för något som man inte kan sälja. Inga kunder vill betala för moppetrimningar så på sistone har jag trimmat Kina crossar istället. Jag har fått upp en 107cc 3 ventilare med originalkam från 6,5 bakhjulshästar till 14 genom större förgasare, eget byggt insug, helt omgjord topp och eget avgassystem. Hade det funnits en bromsbänkstävling för 2-takts moppar så hade jag nog byggt ihop något. Nyare moppar är inte bättre att trimma än gamla eftersom motorerna på de nya är ganska klumpiga. Kreidler är nog bäst då allt i motorn är pyttesmått så den har nog den mest lättdrivna lådan. Erland.
Jag tror att du ska studera verkligheten istället för att gissa tycka och tro..
OM det verkligen räkte med 12000 varv så hade hela världseliten angett det som sitt maxvarv men nu är det inte så utan vi har andra faktorer som spelar in.
Skit i din bromsbänkstäviling utan bygg och bevisa att din motor lämnar 21 hästar vid tolv tusen varv.
gör den den det så lovar jag att jag ska höja på ögonbrynen.......
/R
Världseliten, det lät något det. Jag trodde det var KTM; Aprilia och Honda. Jag gillar dig Roffe och jag vet att alla kan lära av alla. Vad tycker du om det jag skrev om durationen kontra varvtalet? Det finns ju ett ganska enkelt sätt att bevisa vad min gamla Zündapp lämnar. Du kan få bromsa den. Jag har gjort en klantig grej så jag har kört sönder cylindern 2ggr men jag skruvar gärna ihop den för detta ädla syfte. Då kan ju du och jag ha en liten bromsbänkstävling. Jag hade tyckt att det hade varit jättekul att komma upp till dig och se din verkstad och snacka trimning. Mvh. Erland.
Jag glömde skriva att det finns ingen bättre inspiration än en utmaning. Erland.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |