Snowboardåkare på SH?

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Hej alla.

Tänkt att köpa mig en snowboard paket nu då alla har rea. Har plockat ihop ett burton paket, och vill ha lite feedback om grejerna. Är en nybörjare på snowboard och kommer att prova på lite all möjlig åkning, så en all-round bräda som denna klassas som borde ju vara bra.

Burton Bullet 157 Snowboard
Burton Custom Bindningar
Burton Moto 9 Skor

Får just nu ett rätt bra pris från www.scandinavianoutdoorstore.com
560€ för alltihop, något att satsa på eller inte ?

De där låter som ett bra nybörjarkitt, slå till!

ragge86

Krashkung
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Kawasaki ZX10R -10
Blev inget Burton paket, fick ett paket "no-name" grejer från Top-Sport lokalt.

Palesport Cabo Bräda
Ride Lx Bindningar
51/50 Skor

240€ för helt nya grejer var ju inte så dåligt, + att man inte spenderat så mycket pengar om man inte vill fortsätta åka efter alla krasher :D

en bild på grejerna följer.....

Bifogat

• DSC_0001_small.jpg
    DSC_0001_small.jpg
    167.9 KB · Visningar: 56

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Föresten, tänkte (som sagt) införskaffa egen utrustning till nästa vinter, vad för bräda borde man fixa om man diggar att åka offpist samt i funpark. Antar det borde vara lite kortare än normalt samt en mjuk bräda, eller har jag missuppfattat det lilla jag snappat upp? :)

Burton Custom kan du leka dig less med oavsett back country eller park :tummenupp
Riktigt bra all-mountain freestylebräda, och den ställer inte heller alltför höga krav på föraren (t.ex. Custom X eller T6 kräver att du verkligen kan åka för att du ska få ut nåt) :yoparty

Lite partisk kanske. Är 184cm och kör på en -08 Burton Custom 162 med Cartel-bindning nu.

Tycker inte du ska gå ner för mycket i längd, för mig skulle väl en 159:a funka oxå, men kan man bara åka ok undvik för kort bräda, det ställer bara till det i puder och landningar tycker jag.

Skor skulle jag rekomendera Burton's Shaun eller Hail. Riktigt bra skor, har åkt med båda. Shaun är lite styvare, själv har jag nu gått tillbaks till Hail av ren bekvämlighet... :hihi

Nu kanske man låter som en riktig burton-nörd, men vi är ett gäng gamla snwbrd-rävar som har testat en hel del märken, och vi har alltid kommit tillbaka till just Burton.

"-If you buy quality, you only have to scream once." :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Man står faktiskt ut med att den svenska kronan tappat en massa i värde gentemot den Schweiziska francen när man är i Engelberg och inser att det dumpat ca 0,5-1 meter snö under de senaste dagarna. :)

Jag tror jag fick fler åkta fallhöjdsmeter MED lössnö än utan.....

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Man står faktiskt ut med att den svenska kronan tappat en massa i värde gentemot den Schweiziska francen när man är i Engelberg och inser att det dumpat ca 0,5-1 meter snö under de senaste dagarna. :)

Det lät inte ett dugg kul. :gnissla

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4

Ditt hojval antyder att du ska åka telemark iklädd vaddmal snarare än snowboard.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Ditt hojval antyder att du ska åka telemark iklädd vaddmal snarare än snowboard.

Ramlar framlänges av vikten från korvlådan om jag inte har bindningar där hälen sitter fast! :fakta

Det lät inte ett dugg kul. :gnissla

Nej, det gjorde ont att vara mig hela förra veckan. Särskilt när jag fick 1120 fallhöjdsmeter lössnö nedför "Laub"...

Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

Haha, fy faen vad klockrent! :hihi

Sorry Korvgubbe men det var faktiskt himla roligt.

Förövrigt anser jag att snowboardåkare i de allra flesta fall bara är totalt talanglösa skidåkare. Det ser helt enkelt mindre komiskt ut med en dålig snowboardåkare än en plogande skidåkare åkande i skitställning och på köpet kan man ju sitta i sina hiphop-kläder i en klunga i vägen mitt i backen och tro man är häftig, allt medan någon av balla polarna försöker sig på en misslyckad 180. Sug på den era pistförstörare. :arsele

(Respekt dock till de få som verkligen kan hantera en bräda)

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Självklart bjuder jag halogen på den! :)

Förövrigt anser jag att snowboardåkare i de allra flesta fall bara är totalt talanglösa skidåkare.

Skvallra inte men förra veckan körde jag faktiskt skidor..... :hysch

Däremot blir det snowboard igen nästa helg i Sälen.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR
Skvallra inte men förra veckan körde jag faktiskt skidor..... :hysch

Däremot blir det snowboard igen nästa helg i Sälen.

Glidare! Avis, har inte åkt ett skit i vinter. Jävla polare som bangar pga fruar och barn och huslån blablabla...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Nästa gång kan jag låta dig slippa bördan :tummenupp

:)

Kan inte annat än rekommendera svenskkollonin Engelberg för alla som älskar lössnö. Engelberg är lättilgängligt som ort, 2.5 timmar flyg till Zürich och sedan ca 2 timmar behaglig tågfärd upp till "centrala" Engelberg... Dessutom är friåkningen lättillgänglig. Efter ett snöfall kan man ägna mer än halva dagen åt lättillgängliga åk i direkt anslutning till pister och liftar. Därefter kan man ägna andra halva dagen åt lössnö som endast kräver marginell ansträngning för att komma åt.

Dag två efter ett snöfall finns det fortfarande mycket lössnö kvar att beta av, om man är beredd att gå/skråa lite till, men fortfarande utan att man behöver vara bergsget eller ha tält och stormkök med sig.

Åker man med någon som kan glaciären räcker snön även dag tre.

Nu hade vi snöfall tre dagar så ingen lössnöåkning förra veckan krävde mer än några enstaka utflykter på skrå på max 5 minuter.

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
:)

Kan inte annat än rekommendera svenskkollonin Engelberg för alla som älskar lössnö.

Nu hade vi snöfall tre dagar så ingen lössnöåkning förra veckan krävde mer än några enstaka utflykter på skrå på max 5 minuter.

Tycker du ska byta namn till skitgubbe :mad:
Jaaajaa, hoppas du har grym åkning, riktig fin-puder is da shit :yoparty

Vi drar upp till gränsen på lördag & blir där en vecka. Snöar där oxå just nu, får hoppas att det tokdumpar på torsdag-fredag. "Bara" 110cm nu... :gnissla

Bifogat

• Riksgransen webbcam 090318.jpg
    Riksgransen webbcam 090318.jpg
    19.4 KB · Visningar: 48

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT

Förövrigt anser jag att snowboardåkare i de allra flesta fall bara är totalt talanglösa skidåkare. Det ser helt enkelt mindre komiskt ut med en dålig snowboardåkare än en plogande skidåkare åkande i skitställning och på köpet kan man ju sitta i sina hiphop-kläder i en klunga i vägen mitt i backen och tro man är häftig, allt medan någon av balla polarna försöker sig på en misslyckad 180. Sug på den era pistförstörare. :arsele

(Respekt dock till de få som verkligen kan hantera en bräda)

Jag tar inte åt mig! :D

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
..men tycker ändå att jag har rätt? (för det har jag) :D

Jodå jag håller med!
Och jag håller också med på de där med modet, speciellt på unga skidåkar "jibbers". Dom åker runt med kläder i XXXL och en t-shirt i XXXXXL som sticker ut under jackan, sen gärna 2-3 bandanas knutna runt halsen.
Kolla in den här videon från en ung skidåkare som ger tips på hur man ska se ut i backen:
http://www.freeride.se/tv/2694/

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Jodå jag håller med!
Och jag håller också med på de där med modet, speciellt på unga skidåkar "jibbers". Dom åker runt med kläder i XXXL och en t-shirt i XXXXXL som sticker ut under jackan, sen gärna 2-3 bandanas knutna runt halsen.
Kolla in den här videon från en ung skidåkare som ger tips på hur man ska se ut i backen:
http://www.freeride.se/tv/2694/

Ser ju ut att underlätta toa-besöken, är det månne för att maximera åktiden i backen? Nu förstår man ju brunränderna på rails & landningar... :hihi

Vi körde XL på gamla goda tiden, det räckte gott & väl för att man (tyvärr) skulle få riktiga iskockor hängandes i T-shirten... men XXXXXL tall tee?? :confused:

Gud hör bön förresten... fortsatt snöfall & hård vind i gränsen. Kan bli riktigt trevliga naturliga vinddrivor ner mot norska sidan :) Lavinrisk 4

Bifogat

• Riksgransen webbcam 090319.jpg
    Riksgransen webbcam 090319.jpg
    33.6 KB · Visningar: 46
Last edited:

truedude

Medlem
Gick med
2 Aug 2007
Hoj
Triumph Tiger 800 XRT
Gud hör bön förresten... fortsatt snöfall & hård vind i gränsen. Kan bli riktigt trevliga naturliga vinddrivor ner mot norska sidan :)

Får bara hoppas att vädret blir bättre än på webcamen!
Ta lite fräcka actionbilder vettja som du kan dela med dig av när du kommer hem! :yoparty

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Hoj
Familjepaus
Får bara hoppas att vädret blir bättre än på webcamen!
Ta lite fräcka actionbilder vettja som du kan dela med dig av när du kommer hem! :yoparty

Will do :tummenupp

Ingen actionbild nedan, men en ganska skön vinterbild på damen.
Underlättar ju en hel del att hon gillar att åka bräda oxå :fakta

Bifogat

• Romme Alpin jan -09.jpg
    Romme Alpin jan -09.jpg
    215.5 KB · Visningar: 52
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S