Snuthäng

NoNameNN

Okänd
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Umeå
Hoj
RGV250
War-psycho skrev:
2243959 Jo, man kan ju försöka behålla själva plastlappen, men giltig är den inte för det.

Och hur ofta är det som polisen inte kollar upp kortet mot datorn ?

Så åker man dit för olovlig körning också, för man inte förstått att man inte haft ett giltigt kort.
(Plus böterna för avsaknad av körkort vid första kontrollen som vi snackade om.)

Visst, jag kan såklart ha fel, men det tror jag inte.
Jag tänker inte testa iallafall. :)

Nja det stämmer inte riktigt, om man inte blir tagen på bar gärning och nekar får man fortsätta köra både före och efter en fällande dom. Skriver man inte under föreläggandet som länsstyrelsen skickar ut måste polisen göra ett hembesök eller stoppa personen i fråga i en kontroll för att körkortet ska bli ogiltigt. Du blir alltså inte dömd för olovlig körning trotts att ditt körkort är indraget sedan länge. När polisen väl får tag i personen vars körkort är indraget ges denne två dygn(?) att köra hem fordonet. Detta gäller även vid mycket grova trafikbrott...
 

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Mycket tro och tycka här....


Lord Adrian skrev:
2243977 Finns en tråd med detaljerade instruktioner om hur man bär sig åt för att åtminstone behålla lappen fram till rättegång...

1: neka, neka, neka, visa ej KK, ge dom ett vanligt leg.

2: lös inte ut det rekomenderade föreläggandet från Länsstyrelsen som lär dyka upp i brevlådan.

3: sök efter den nämnda tråden. :tomten


Ursprungsinlägget i den tråden har fel.

Jag har pratat med länsstyrelsen om detta, det är de som beslutar i dessa ärenden och det är vad som gäller. Även om jag har hört vissa som påstår att poliser hävdar motsatsen. I dessa fall har motparten fått det om bakfoten eller så vet polisen inte vad de talar om, vilket de egentligen inte heller behöver då det som sagt är Länsstyrelsen och ingen annan som bestämmer.

Det finns INGA möjligheter att fortsätta köra, lagligt, när du blivit stoppad och där polisen vill dra ditt körtkort på plats. Inga.. Ni kan tro att ni får fortsätta, men det är fel. Spelar ingen roll om du inte har din plastlapp med dig eller om du inte skriver på något på platsen. Ditt tillstånd är indraget, platslapp eller ej.



NoNameNN skrev:
2244060 Nja det stämmer inte riktigt, om man inte blir tagen på bar gärning och nekar får man fortsätta köra både före och efter en fällande dom. Skriver man inte under föreläggandet som länsstyrelsen skickar ut måste polisen göra ett hembesök eller stoppa personen i fråga i en kontroll för att körkortet ska bli ogiltigt. Du blir alltså inte dömd för olovlig körning trotts att ditt körkort är indraget sedan länge. När polisen väl får tag i personen vars körkort är indraget ges denne två dygn(?) att köra hem fordonet. Detta gäller även vid mycket grova trafikbrott...


Nja, ni pratar om olika saker. Du pratar om polisen inte har fått stopp på dig. War-psycho om när du har blivit stoppad. Anledningen till att det fungerar som du beskriver är att man kan hävda att man var ovetande. Du måste bli delgiven ditt brott, sen har du dina 48h. Men resonemanget är ändå hypotetiskt. Lyckades de inte få stopp på dig är risken minimal att du blir dömd om du inte erkänner.


/R
 

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Nappe skrev:
2243937 Jag kör i från dom i måndes kväll ,än har dom inte hälsat på eller ringt.
Men dom kanske har en "TAG" på dig och när dom väl lyckas stoppa dig blir det spö. :fatta! (det blev ingen bra smilies, men den enda jug hitta)
 

NoNameNN

Okänd
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Umeå
Hoj
RGV250
Raid72 skrev:
2244069 Mycket tro och tycka här....





Ursprungsinlägget i den tråden har fel.

Jag har pratat med länsstyrelsen om detta, det är de som beslutar i dessa ärenden och det är vad som gäller. Även om jag har hört vissa som påstår att poliser hävdar motsatsen. I dessa fall har motparten fått det om bakfoten eller så vet polisen inte vad de talar om, vilket de egentligen inte heller behöver då det som sagt är Länsstyrelsen och ingen annan som bestämmer.

Det finns INGA möjligheter att fortsätta köra, lagligt, när du blivit stoppad och där polisen vill dra ditt körtkort på plats. Inga.. Ni kan tro att ni får fortsätta, men det är fel. Spelar ingen roll om du inte har din plastlapp med dig eller om du inte skriver på något på platsen. Ditt tillstånd är indraget, platslapp eller ej.






Nja, ni pratar om olika saker. Du pratar om polisen inte har fått stopp på dig. War-psycho om när du har blivit stoppad. Anledningen till att det fungerar som du beskriver är att man kan hävda att man var ovetande. Du måste bli delgiven ditt brott, sen har du dina 48h. Men resonemanget är ändå hypotetiskt. Lyckades de inte få stopp på dig är risken minimal att du blir dömd om du inte erkänner.


/R

Det stämmer.. :fyllisar
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Men vad spelar det för roll om dom får körkort, pass eller vanligt ID? Det är ju bara knappa in personnumret i datan, vips så står det att rBy har A,B kort bla bla bla...?
Men det borde ju inte vara nåra probs även om jag visar mitt KK o säger att denna "Ronnie", spekulant på att köpa min hoj vart ute o våldat med hojen?

Hmm jävla rörig tråden vart, kanske off topic, men bra att veta vad som skulle hända och vad polisen har rätt att göra vid dörrknackningen.
 

Gabor

Guest
MR.E skrev:
2243787 Fan va trött man blir

Ja o Mr H åkte från stan på E18 mot norrtälje nu i kväll, så svänger snuten på
vid danderyds sjukhus. :banana

Ja ligger väl typ 130-140 o kryssar me min blysläde, ser att dom får syn på mig och börjar jaga efter och dom kör typ som svin mellan bilarna me sin v70
o typ tränger undan folk för att komma i fatt.

Då tänkte jag för mig själv IDIOTER undrar vem som utsätter folk för mest fara han eller jag :va

Hur som helst dom fick inte tag på mig ialla fall :lol

Vad duktig du var.... :7peta inte undra på att polisen är som iglar efter oss seriösa hojförare
 

Busapilot

Busapilot
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Kgl. Hufvudstaden
Hoj
Rytande Busa, Husaberg TE 300 -12
MR.E skrev:
2243796 Jo dom borde ha ngt bättre för sig en o jaga oss en lördag kväll kl 23 30


Alltid lika intressant att se, hur och när, deras jaktinstinkter triggas! :banana Hoho haha!!!

Ger mig f-n på att de är samma snubbar idag, som paxade för att få vara polis, när man lekte tjuv & polis som knodd. :lol
 

byggarn

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
R1
rBy skrev:
2243874 Nån som vet till 100% vad som händer om man tex som du gjorde körde ifrån polisen, men dom tog reg nr. Kna´ckar dom sedan på dörren o ställer massa dumma frågor eller skiter dom i det?
Vet att dom inte kan bevisa skit genom ditt reg nr. Men vad gör dom igentligen? :confused:

I mitt fall (åkte rakt in i en storkontroll och , ja, de såg skylten, jag bestämde mig för att det inte var värt att stanna) hörde de aldrig av sig.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag är ganska övertygad om att jag stannar den dag de blinkar åt mig så jag är väl en av de som orsakar att ni andra stackare blir jagade.
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Om man aldrig tänker stanna för polisen behöver man väl inget körkort? Dumt att bränna en massa tusenlappar på ett MC-kort då tycker jag. Köp Ghostrider-filmer för pengarna istället! :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Busapilot skrev:
2244267 Alltid lika intressant att se, hur och när, deras jaktinstinkter triggas! :banana Hoho haha!!!

Ger mig f-n på att de är samma snubbar idag, som paxade för att få vara polis, när man lekte tjuv & polis som knodd. :lol

Måste det vara! Och i Lund har dom för lite att göra så här jagar dom cyklister utan lyse. Inatt sket jag i att stanna när en kvinnlig Polis klev fram 2m framför mig med uppsträckt hand. Hälsade och cyklade glatt vidare till krogen trode att dom hade mycket att göra för att bry sig om att följa efter... men det gjorde dom 3st i en pikebuss kom när jag höll på att låsa cykeln... den enda mannen av dom hotade att muddra mig när jag tvekade om jag skulle visa legitimation. (Måste man kunna legitimera sig?) Funderade på om hon som försökte stoppa mig skulle ha blivit gladare om jag bett om hennes telefonnummer...?

Samtidigt ligger Malmö bara 2 mil bort som vad jag hört har mest problem i landet med personrån, misshandel mm. Men nu drog dom ju in 550kr till stadskassan...
 

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Ort
västkusten
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
Two stroke man skrev:
2244433 Måste det vara! Och i Lund har dom för lite att göra så här jagar dom cyklister utan lyse. Inatt sket jag i att stanna när en kvinnlig Polis klev fram 2m framför mig med uppsträckt hand. Hälsade och cyklade glatt vidare till krogen trode att dom hade mycket att göra för att bry sig om att följa efter... men det gjorde dom 3st i en pikebuss kom när jag höll på att låsa cykeln... den enda mannen av dom hotade att muddra mig när jag tvekade om jag skulle visa legitimation. (Måste man kunna legitimera sig?) Funderade på om hon som försökte stoppa mig skulle ha blivit gladare om jag bett om hennes telefonnummer...?

Samtidigt ligger Malmö bara 2 mil bort som vad jag hört har mest problem i landet med personrån, misshandel mm. Men nu drog dom ju in 550kr till stadskassan...


haha prioritering
 
Gick med
14 Oct 2005
Ort
Hamburger Hill
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
Bikerbitch skrev:
2244460
lorkan skrev:
2243807 Jag håller med, trafikpolisen ska fan inte jaga fortkörare, dom borde fan jaga bankrånare istället! :kulspruta
Vad tror du sker mest. Fortkörningar eller bankrån?
Tja, får jag inte köra fort får jag väl råna banker istället.
(Har hört att det ska vara rätt spännande också.)

:hihi
 

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Centrum
Hoj
Yamaha R6:a
Two stroke man skrev:
2244433 Måste det vara! Och i Lund har dom för lite att göra så här jagar dom cyklister utan lyse. Inatt sket jag i att stanna när en kvinnlig Polis klev fram 2m framför mig med uppsträckt hand. Hälsade och cyklade glatt vidare till krogen trode att dom hade mycket att göra för att bry sig om att följa efter... men det gjorde dom 3st i en pikebuss kom när jag höll på att låsa cykeln... den enda mannen av dom hotade att muddra mig när jag tvekade om jag skulle visa legitimation. (Måste man kunna legitimera sig?) Funderade på om hon som försökte stoppa mig skulle ha blivit gladare om jag bett om hennes telefonnummer...?

Samtidigt ligger Malmö bara 2 mil bort som vad jag hört har mest problem i landet med personrån, misshandel mm. Men nu drog dom ju in 550kr till stadskassan...


I Lund har de extra bevakning vissa kvällar på just cykellampor, eftersom det är så stort problem och då hjälper inte den bästa ursäkt, du får ändå böter. Eller så var det bara för att du inte stanna som de gjorde som de gjorde... kanske hade du kommit undan med en tillsägelse om du stannat...

Det finns inget piket i Lund utan de kallas in från Malmö, de lär de inte gjort efter dig i detta fallet. Det var nog "fyllebussen" du träffade på... roligt smeknamn på en helt vanlig vw-buss...

Ja, de kan visitera dig om de vill...

Det finns en speciell grupp i Malmö som enbart sysslar med personrån... de kollar garanterat inte efter cykellampor. De poliser som jobbar i Lund, jobbar inte i Malmö... Så den jämförelsen sög...

Mycket fel och gissande i denna tråden. prova att söka i gamla trådar, finns mycket info om dessa ämne ni diskuterar...

Pss... Ut och gasa med er... solen skiner...


MVH
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
DanneP skrev:
2244479 I Lund har de extra bevakning vissa kvällar på just cykellampor, eftersom det är så stort problem och då hjälper inte den bästa ursäkt, du får ändå böter. Eller så var det bara för att du inte stanna som de gjorde som de gjorde... kanske hade du kommit undan med en tillsägelse om du stannat...

Det finns inget piket i Lund utan de kallas in från Malmö, de lär de inte gjort efter dig i detta fallet. Det var nog "fyllebussen" du träffade på... roligt smeknamn på en helt vanlig vw-buss...

Ja, de kan visitera dig om de vill...

Det finns en speciell grupp i Malmö som enbart sysslar med personrån... de kollar garanterat inte efter cykellampor. De poliser som jobbar i Lund, jobbar inte i Malmö... Så den jämförelsen sög...

Mycket fel och gissande i denna tråden. prova att söka i gamla trådar, finns mycket info om dessa ämne ni diskuterar...

Pss... Ut och gasa med er... solen skiner...


MVH

Jo, jag vet att diplomati är bra, men man blir inte intelligent av alkohol
Ja jag förstår att dom har olika områden och uppgifter, men man kan ju tycka att det borde omfördelas en hel del resurser. Som du säger, dom har extrabevakning vissa kvällar för att kolla cykellysen!!! Ska man skratta eller gråta?

Cyklar utan lyse stort problem? För vem?

Kallade fyllebussen pikebuss bara för att det var en buss... Men det är sant, det var inte direkt nån pikestyrka som satt i den.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top