SO jylland

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Chris Ash skrev:
Visst fan...

250 racer är borta ur SO, som kompensation har vi ju tre 600 klasser..... :(

Visst, och tre FULLA 600-klasser, där i alla fall 2 av dem gick i Danmark med utkvalade förare och tiotalet reserver som inte fick åka alls. Sen hade Danskarna en egen STD-klass utöver de Nordiska/Svenska, så det blir väl nästan som 4 överfulla 600-klasser! RR påväg uppåt! :tummenupp
 

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Furulund
Hoj
honda rs
hur många är anmälda i 600 std på linköpings SM deltävling?
vilket intresse!
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
EazyLiving skrev:
Visst, och tre FULLA 600-klasser, där i alla fall 2 av dem gick i Danmark med utkvalade förare och tiotalet reserver som inte fick åka alls. Sen hade Danskarna en egen STD-klass utöver de Nordiska/Svenska, så det blir väl nästan som 4 överfulla 600-klasser! RR påväg uppåt! :tummenupp

Visst är det skitkul med fulla klasser, men 125 och 250 R är roadracingens innersta essens, det är helgerån att stryka dem!
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
nr12 skrev:
hur många är anmälda i 600 std på linköpings SM deltävling?
vilket intresse!

Kan vi inte bara skippa den här diskussionen? Att klassen är liten när den instiftades skitsent förra året är väl rätt självklart? 2004 ser vi om det var rätt eller fel vad gäller förarintresset.

Och OM vi nu måste ha det här klasstjafset så finns det bara en relevant fråga tycker jag:
- Ska ni TVINGA folk att köra racer?

Jag hoppas verkligen att det är en vändning av trenden inom racerklasserna vi ser i år, men jag tror egentligen inte det.

Chris Ash skrev:
....men 125 och 250 R är roadracingens innersta essens, det är helgerån att stryka dem!

nte nu längre. Inte i Sverige. Det var kanske det men det är inte så.
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
Kan vi inte bara skippa den här diskussionen? Att klassen är liten när den instiftades skitsent förra året är väl rätt självklart? 2004 ser vi om det var rätt eller fel vad gäller förarintresset.

Och OM vi nu måste ha det här klasstjafset så finns det bara en relevant fråga tycker jag:
- Ska ni TVINGA folk att köra racer?

Jag hoppas verkligen att det är en vändning av trenden inom racerklasserna vi ser i år, men jag tror egentligen inte det.

Nej man får väl köra vad fan man vill, men skall inte möjligheten finnas om man nu skulle vilja köra racer?
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Re: Re: SO jylland

EazyLiving skrev:
Jag plockade några välkända A-förare och gasade ikapp Skölden. Var om honom i näst sista kurvan (tog honom på innern, skitfräckt! :) ), men fegade lite in i snabbvänstern ut på målrakan, så han tog mig med en hojlängd ungefär. Jag korsade målinjen som 13:e man, men när man slog ihop tiderna från innan rödflaggen, så blev det en 14:e totalt med bara några futtiga sekunder upp till 10:e.... Mina första SO/NM poäng! :tummenupp

För min teamkompis Nicke i SS600, så gick det nästan som vanligt. Kass start (tjuvförsök och bromsen inne när starten gick) och sist iväg. Bra uppkörning till 16:e, men sen fick han några håriga släpp och tappade tempo. Krasher gjorde att SS600 bröts 4 varv innan målgång, och det gjorde att Nickes chanser att ta de två framför försvann och han blev 16:e i mål.

Micke
NSB #21

Wow, jag trodde du yrade först när du skrev att du var förbi Skölden men så var det ju inte! Grymt impad! Fast han är nog lite knepigare att åka om i torrt.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Chris Ash skrev:
Nej man får väl köra vad fan man vill, men skall inte möjligheten finnas om man nu skulle vilja köra racer?

Jag skulle verkligen vilja tävla på 400'or. Ska jag inte få det då?

Självklart kräver en klass ett visst antal aktiva för att vara existensberättigade. Vi får se om trenden kan peka uppåt ett tag nu, annars kommer vi troligen ha 'rena' b-tävlingar om ett par år där räcerklasserna får vara med och göra upp om SM för att de inte funkar på SM-helgerna.

Vi har enorma problem med att vi kör för många klasser just nu och det gör de tråkigaste klasserna ointressanta. Folk på läktarn måste äta någon gång och det gör de när de minsta klasserna kör och när de som är svårast att identifiera sig med är ute.
 

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Furulund
Hoj
honda rs
Och OM vi nu måste ha det här klasstjafset så finns det bara en relevant fråga tycker jag:
- Ska ni TVINGA folk att köra racer?

Jag hoppas verkligen att det är en vändning av trenden inom racerklasserna vi ser i år, men jag tror egentligen inte det.


__________________

vem tvingar vem? förra året så blev 250r nedläggnings hotat i både SM och SO pga 600 std(alltså kör 600 std eller någon annan 4-takts klass eller lägg hjälmen på hyllan)
250std skulle också läggas ner för där skulle inte tillverkas fler aprillier år 2003 (vad jag vet är tillverkningen fortfarande igång).
har jag fel eller?
Du har säkert rätt 250r kommer att försvinna inom en snar framtid?
men låt oss vara lyckliga så länge vi får finnas kvar?
att danskarnas 600std klass har blivit så lyckad är att importörerna står bakom satsningen tillsammans med MC handlarna alltså fria cyklar + lite till. grattis danmark.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
nr12 skrev:


vem tvingar vem? förra året så blev 250r nedläggnings hotat i både SM och SO pga 600 std(alltså kör 600 std eller någon annan 4-takts klass ...
...importörerna står bakom satsningen tillsammans med MC handlarna alltså fria cyklar + lite till. grattis danmark.

250sp är inte nedlagt. Tyvärr så orsakade allt tjafs i höstas en massa problem men det är ju inte nedlagt. Att Luff och gänget omprioriterar beror ju på att de driver ett företag dvs har ett helt annat utgångsläge. De körde stora klasserna som ger respons hos media/publik.

Det enda jag menade var att du uttrycker dig nedlåtande om startfältet i 600std bara för att det är litet, men själv sitter du i en klass som helt stagnerat och borde ha förståelse för det tråkiga i situationen.
Varför gnälla? Varför istället inte vara glad åt att vi har en ny klass och en otrolig tillväxt i år oavsett vilken klass det är?
 

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Furulund
Hoj
honda rs
Varför gnälla? Varför istället inte vara glad åt att vi har en ny klass och en otrolig tillväxt i år oavsett vilken klass det är?

okej
gnälla och gnälla
kul med en ny klass men de underlättar ju inte när diskussionerna säger att det är för många klasser och någon måste bort
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
nr12 skrev:
....

okej
gnälla och gnälla
kul med en ny klass men de underlättar ju inte när diskussionerna säger att det är för många klasser och någon måste bort

Jag hoppas att vi blir så många att vi får chansen med rena B-tävlingar igen 2004. Då har vi inte den typen av problem och A-förarna slipper tjura för att det är rookies i depån....
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jag har väl insett att 250r som den finns idag kommer att försvinna om några år, det på grund av att det förhoppningsvis kommer nya moderna små fyrtaktsmotorer som lämpar sig väl i små och lätta chassin, i motorcyklar byggda för racing.
Inte för att RR ska bli "standard-cup" av allting. RR är körteknik, motorteknik och chassiteknik + däcksteknik.
Alla som kör standardracing vet iaf om skillnaden mellan gatdäck och racedäck, racedäck är superba på banan, men kan vara riktigt kass/farliga på gatan, ett gatdäck kan vara bra på banan, men inte i närheten av samma klass som ett riktigt racedäck. Detsamma gäller hojarna, en gatcykel kan vara riktigt bra på banan, men den är _inte_ tillverkad för racing, utan det är en rad kompromisser för att få dem tillverkade snabbt och sälja riktigt bra, dessutom ska de vara körbara i trafik vilket en racecykel ofta inte är.
Ja, SS600 ger stor respons hos publiken, det är riktigt bra racing i veidec, men helt ärligt ss600-vm är en enda stor gäspning.

Vad gäller startfält här hemma i 250r, det var riktigt dåligt förra året, vissa klasser har genom åren också haft vissa problem, superbike exempelvis.
Gissa vilken klass som hade varit absolut störst i sverige idag om veidec trophy bestått av 250r?

Nr12 nämnde precis varför 600std är så stort i danmark, jo på grund av importörerna som stenhårt satsar och delar ut maskiner.
600-challenge är alltså danskarnas svar på veidec.
Därför det fulla startfältet i danskarnas SO/DM, men dem kommer vi tyvärr inte se i 600std-SM. Om vi får fler startande i 600std här hemma återstår att se, 2004 kanske fler får upp ögonen på det, kanske redan i sommar, men jag tror att alla som satsar på 600std siktar på veidec, men vart siktar man efter det?

Danskarnas TMP styr dessutom till så att vi får satsningen på 125jr, även i sverige.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
....
1.Alla som kör standardracing vet iaf om skillnaden mellan gatdäck och racedäck, racedäck är superba på banan, men kan vara riktigt kass/farliga på gatan, ett gatdäck kan vara bra på banan, men inte i närheten av samma klass som ett riktigt racedäck. Detsamma gäller hojarna, en gatcykel kan vara riktigt bra på banan, men den är _inte_ tillverkad för racing, utan det är en rad kompromisser för att få dem tillverkade snabbt och sälja riktigt bra, dessutom ska de vara körbara i trafik vilket en racecykel ofta inte är.

2.Ja, SS600 ger stor respons hos publiken, det är riktigt bra racing i veidec, men helt ärligt ss600-vm är en enda stor gäspning.

3. Gissa vilken klass som hade varit absolut störst i sverige idag om veidec trophy bestått av 250r?

4. ..., men jag tror att alla som satsar på 600std siktar på veidec, men vart siktar man efter det?


1 Kevin Schwantz håller inte med dig om det. I testet mellan Corvette oh Gixxer1000 så säger han precis så - OM BILEN. Om hojen däremot säger han at den är byggd för rejs men sen softad för landsvägens skull.

2. Du är den enda/första jag hört säga det.

3. Det är inte ett relevant exempel. Skotercross har antagligen varit med i diskussionen lika mycket när när STCC skulle ha en klass till.

4. EM/VM , WSBK MotoGP - vad kan du inte sikta på?...... men iofs har ju Bayliss bevisat att förare som fostrats åp gathojar inte kan slåss i toppen på MotoGP.
 

Mr.Jim

Hellre DÖD än vanärad...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tukki-Saari
Hoj
Flera
oFFkeFF skrev:

men helt ärligt ss600-vm är en enda stor gäspning.



Jag brukar inte kommentera era inlägg om vilka klasser som skall vara och inte vara, jag accepterar att folk har olika intressen och att folk tycker att olika klasser är intressantare än andra!

Men att säga att SSVM är en stor gäspning?!!!
Jag måste fråga, är du från månen????

Jag har kollat på hojracing så länge jag kan komma ihåg, och sist 500cc var intressant var -91, -92, -93 När Kevin, Doohan och Rainey körde som gudar! Synd bara att Kevin la av och att Rainey skadade sig.

Visst 250VM är fan också jävligt häftigt att se både live och på tv, men race på samma nivå som i SSVM får du leta efter!

/Mr.Jim
# 25 STD600 Pgr mycket köra lite meck! (Min prioritering bara min inte påverkad av någon annan. Och att jag siktar på Veidec, det vet jag inte. Jag vet inte ens om jag lever imorgon)

Ps. Jag tycker själv att det är ett jäkla fjasko att det blev 6 serieanmälda till SM, men jag hade satans kul på Jylland med FULLT startfällt. Ds.
 

nr12

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Furulund
Hoj
honda rs
sorry chrille
du har nog missuppfattat vad jag menar
självklart så skall så många klasser det går att köra på ett SM
köra med en mix av både B-A förare.
sep Sm deltävlingar endast för a- förare funkar inte.
när vi körde sep B tävlingar så missade man hjälpen och trixen som man fick när man körde med A-förarna.
Jag var kanske lite sarkaskisk emot 600std
men är precis som du så förbennat trött på att diskutera vilken klass som har existens rätt att finnas på SM.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
1 Kevin Schwantz håller inte med dig om det. I testet mellan Corvette oh Gixxer1000 så säger han precis så - OM BILEN. Om hojen däremot säger han at den är byggd för rejs men sen softad för landsvägens skull.

2. Du är den enda/första jag hört säga det.

3. Det är inte ett relevant exempel. Skotercross har antagligen varit med i diskussionen lika mycket när när STCC skulle ha en klass till.

4. EM/VM , WSBK MotoGP - vad kan du inte sikta på?...... men iofs har ju Bayliss bevisat att förare som fostrats åp gathojar inte kan slåss i toppen på MotoGP.

1. Kevín är väl aningen suzukifrälst :rolleyes:
Men de kunde gjort jämförelsen med en riktig superbil istället för en amerikansk gunghäst(ja jag vet nya corvetten är rätt schysst).
Eller jämförelsen gsxr mot en motogp-hoj, kanske inte suzukis egen efter som de fått svårt att få snurr på den.

2. Då har du inte läst trådarna om de tråkiga rejsen som varit under våren? Veidec skapar betydligt mer spänning. När man hör tekniknivån på ss600-teamen sjunker temperaturen ännu mer, vi vet att KBA åkte hem på grund av att hans team sög, jag vet att Cralle var fett jäkla missnöjd med dem han åkte för i VM, får man penselmålade kåpor kan man ju bara ana hur bra motor man får, och det i ett vm-team..

3. Det har diskuterats en klass till i STCC, ja, och där har det nyfikna intresset legat på sidvagnar, alltså, något som är så långt från standardracing man bara kan komma, dessutom, sidvagnarna har lidit oerhört av små startfält väldigt länge i norden, det ser ut att bli en liten vändning på det i år iaf.
Där har vi dessutom team som slår sig in på en 7'e-plats i VM!

4. Ja bayliss och Edwards har bevisat att de kan köra hoj überjävligt och har skolat sig väldigt bra i superbike-vm, men ska det krävas att man vinner WSB för att komma topp-10 i GP, eller för den delen Pitt som vunnit ss600-vm, iofs på en riktigt kass hoj, frågan är hur bra han blir på en bättre hoj, återstår att se, garanterat hade han inte hängt med varken Edwards eller Bayliss.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Mr.Jim skrev:
Jag brukar inte kommentera era inlägg om vilka klasser som skall vara och inte vara, jag accepterar att folk har olika intressen och att folk tycker att olika klasser är intressantare än andra!

Men att säga att SSVM är en stor gäspning?!!!
Jag måste fråga, är du från månen????

Jag har kollat på hojracing så länge jag kan komma ihåg, och sist 500cc var intressant var -91, -92, -93 När Kevin, Doohan och Rainey körde som gudar! Synd bara att Kevin la av och att Rainey skadade sig.

Visst 250VM är fan också jävligt häftigt att se både live och på tv, men race på samma nivå som i SSVM får du leta efter!

/Mr.Jim
# 25 STD600 Pgr mycket köra lite meck! (Min prioritering bara min inte påverkad av någon annan. Och att jag siktar på Veidec, det vet jag inte. Jag vet inte ens om jag lever imorgon)

Ps. Jag tycker själv att det är ett jäkla fjasko att det blev 6 serieanmälda till SM, men jag hade satans kul på Jylland med FULLT startfällt. Ds.

Inte från månen, men lever i Jyymden serru :D
Fighter om placeringar i all ära, det är kul att se på, och det är kul när de fighterna trissar lägre och lägre varvtider. Men RR för mig är att vara absolut snabbast runt olika banor.
Men måste säga att fighterna i ssvm har varit frånvarande under våren, förutom en fight där folk körde som yra höns, gjorde misstag, körde sakta som attan för att blockera osv, inte alls impad av den fighten.
Snygga rena omkörningar, någon som precis blivit omkörd gör en snygg ren omkörning och ta tillbaka platsen, sen att det skrapas kåpor lite snyggt är ju ball också, men det har vart helt frånvarande under årets ssvm..
Jämför vi dessutom varvtider är det ju lite roligt att Watz konstant åkte 1-2 sekunder snabbare än KBA i EM förra året, på sin 00-yamma, för honom räckte det till en 7'e-plats i EM, för KBA blev det mer eller mindre en ohotad EM-seger, det säger något om konkurrensen utanför sveriges gränser.

500-vm hade sin absoluta topp under slutet av 80-talet och början på 90-talet, sen blev det lite tråkigt iom att ingen hängde på Doohan.

250-vm har också haft en liten down-period, under slutet av 90-talet, men när 500 var tråkigt var 250 helt jäkla superbt, biaggi, capirossi, waldman, rossi, harada m.fl skapade spännande racing konstant.
Tittar vi på det senaste 250-racet så var det extremt bra, både varvtidsmässigt och fightmässigt om placeringarna, ett av de bättre 250-racen på länge, dessutom en svensk som var med och slogs om topp10 ett tag..
 

Mr.Jim

Hellre DÖD än vanärad...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tukki-Saari
Hoj
Flera
oFFkeFF skrev:
Inte från månen, men lever i Jyymden serru :D
Fighter om placeringar i all ära, det är kul att se på, och det är kul när de fighterna trissar lägre och lägre varvtider. Men RR för mig är att vara absolut snabbast runt olika banor.
Men måste säga att fighterna i ssvm har varit frånvarande under våren, förutom en fight där folk körde som yra höns, gjorde misstag, körde sakta som attan för att blockera osv, inte alls impad av den fighten.
Snygga rena omkörningar, någon som precis blivit omkörd gör en snygg ren omkörning och ta tillbaka platsen, sen att det skrapas kåpor lite snyggt är ju ball också, men det har vart helt frånvarande under årets ssvm..
Jämför vi dessutom varvtider är det ju lite roligt att Watz konstant åkte 1-2 sekunder snabbare än KBA i EM förra året, på sin 00-yamma, för honom räckte det till en 7'e-plats i EM, för KBA blev det mer eller mindre en ohotad EM-seger, det säger något om konkurrensen utanför sveriges gränser.

500-vm hade sin absoluta topp under slutet av 80-talet och början på 90-talet, sen blev det lite tråkigt iom att ingen hängde på Doohan.

250-vm har också haft en liten down-period, under slutet av 90-talet, men när 500 var tråkigt var 250 helt jäkla superbt, biaggi, capirossi, waldman, rossi, harada m.fl skapade spännande racing konstant.
Tittar vi på det senaste 250-racet så var det extremt bra, både varvtidsmässigt och fightmässigt om placeringarna, ett av de bättre 250-racen på länge, dessutom en svensk som var med och slogs om topp10 ett tag..

Jag håller med dig att Racing ska vara tätt, tätt, tätt och att byta placeringar hela racet igenom.
Jag håller även med dig att det är jättetrist att en klass (oavsett vilken) får stryka på foten för att en annan ska få köra. Men så ser det tyvärr ut i vårt J..la U-Land till Motorland.

Jag vill bara att vi ska få igång hojracingen i Sverige igen, även om det just nu känns långt borta!
Om den nu är påväg tillbaka i form av en massa tokar som vill åka rad4or så tycker jag att alla ska vara glada, för blir vi fler som åker blir det kanske bättre arangemang, kanske mer public och kanske, kanske kan vi få fler än Stiggy i VM
Tänk vi har faktiskt haft VM i Sverige en gång i tiden!

/ J
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top