Chrille skrev:Där kommer Ducceklubbentendenserna igen (övrigt har vi redan diskuterat flera gånger och jag håller med och håller emot)
Du bör akta dig för det där om du vill att folk ska lyssna. Så länge du envisas med att framhålla era motorcyklar som märkvärdigare än våra så kommer du/ni jobba i motvind.
Ska ert existensberättigande börja värderas utifrån om ni verkligen uppfyller den moderna definitionen av motorcyklar eftersom som till och med skölds hoj ifrågasätts vad gäller status som racer??
Vi måste tillåtas ha olika värderingar,men så länge representanter för Racer-klasserna ställer sig i ett hörn och tar på sig rollen som den missförstådde, bittre konstnären så kommer de blåsa åt fel håll bland förarkollegorna.
Praktexempel finnes inom Svemo där en kille som under många år skrikit om enbart 2-aktsklasserna numera jobbar hårt, brett och bra för roadracing utan disciplin-noja. Det går helt plötsligt mycket bättre och framförallt lättare...
Jag tycker, helt uppriktigt, att formel1-bilar, gp-racers, raketbilar och annan märklig prototypskit är totalt ointressant i jämförelse med förädlade varianter av de fordon som finns i vår vardag. Rallycross, SS600, rally eller enklare tävlingsmaskiner såsom crossar och speedwayhojar är tusen ggr intressantare.
Jag tycker allt det utan att prata skit om folk som kör racer eller formelbil..... (så länge ni inte varvar 07.00 i depån)
Jag tror att den dagen ni konsekvent är mindre än tio startande i klasserna så är det klippt eller så får ni hitta andra tillfällen att göra upp. SM-status bland tio killar som kandiderar på titeln för att de vill?
Men som sagts tidigare så hoppas jag att klasserna får ett värdigare slut i form av ett produktions-stopp är den dagen kommer.
Framställer inte våra cyklar som "märkvärdigare", utan påtalar skillnaderna mellan cyklarna som finns mellan standard kontra prototypracer. Om du tycker det är att framställa sig som märkvärdig vet jag inte vad jag ska svara på det.
Jag personligen tycker det är roligare att köra i ett lätt chassi på banan, andra tycker mera motor och tyngre chassi är roligare, vilket är helt ok för mig.
Sen när det gäller de "förädlade" fordonen du pratar om så, är ju det mer eller mindre specialbyggda fordon med en kaross som kanske ser standard ut, men extremt ombyggda och så långt från standard man kan komma, d.v.s likheter med skölds ducati, eller från den gamla goda tiden när gubbarna satt hemma i garagen och byggde sina egna chassin över vintern för att rejsa med på sommaren, så är det ju fortfarande inom speedwayen, egenbyggda motorer och chassin, ascoolt enligt mitt sätt att se på saken och så långt från standardreglementena inom svensk rr man kan komma. Kollar jag på ett race vill jag nyfiket ta reda på vilka superba tekniska lösningar som finns på olika maskiner, en förare som sitter på ett hembyggt chassi och en supertrimmad stånka är väldigt intressant, betydligt intressantare än den hoj med kraschkåpor, ett slipon och ett par guldeloxerade fotpinnar, för det ser jag utanför BK varenda dag(oj nu trillar ducceklubben igenom här igen
Det är sådana saker som jag dregglar på i depåerna och det är kul och se om förare/konstig teknik funkar bra på banan.
Sen hur länge vi får finnas, tja, vi är i år iaf 15st serieanmälda i 250r, någon kommer vara borta något race på grund av skada, men det finns ett par som inte är serieanmälda som kommer köra ett eller annat race också, hoppas givetvis fler vågar sig på.
NSBK, som är två klasser sammanslagna är det än så länge bara tre fler än oss som betalat in och slantat startavgiften till sviestad-sm.
edit: Avgörs ett sm-berättigande i hur många som startar? Ja till viss del, är det 5 st som gör upp om titeln blir det lätt ointressant.
Men ska vi inte sätta sm-status på r600 och r1000 på studs då, eftersom vi har flest förare där, det är ju absolut största klasserna!
Last edited: