SO jylland

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Där kommer Ducceklubbentendenserna igen (övrigt har vi redan diskuterat flera gånger och jag håller med och håller emot :crash )

Du bör akta dig för det där om du vill att folk ska lyssna. Så länge du envisas med att framhålla era motorcyklar som märkvärdigare än våra så kommer du/ni jobba i motvind.
Ska ert existensberättigande börja värderas utifrån om ni verkligen uppfyller den moderna definitionen av motorcyklar eftersom som till och med skölds hoj ifrågasätts vad gäller status som racer??

Vi måste tillåtas ha olika värderingar,men så länge representanter för Racer-klasserna ställer sig i ett hörn och tar på sig rollen som den missförstådde, bittre konstnären så kommer de blåsa åt fel håll bland förarkollegorna.
Praktexempel finnes inom Svemo där en kille som under många år skrikit om enbart 2-aktsklasserna numera jobbar hårt, brett och bra för roadracing utan disciplin-noja. Det går helt plötsligt mycket bättre och framförallt lättare...

Jag tycker, helt uppriktigt, att formel1-bilar, gp-racers, raketbilar och annan märklig prototypskit är totalt ointressant i jämförelse med förädlade varianter av de fordon som finns i vår vardag. Rallycross, SS600, rally eller enklare tävlingsmaskiner såsom crossar och speedwayhojar är tusen ggr intressantare.
Jag tycker allt det utan att prata skit om folk som kör racer eller formelbil..... (så länge ni inte varvar 07.00 i depån)



Jag tror att den dagen ni konsekvent är mindre än tio startande i klasserna så är det klippt eller så får ni hitta andra tillfällen att göra upp. SM-status bland tio killar som kandiderar på titeln för att de vill?

Men som sagts tidigare så hoppas jag att klasserna får ett värdigare slut i form av ett produktions-stopp är den dagen kommer.

Framställer inte våra cyklar som "märkvärdigare", utan påtalar skillnaderna mellan cyklarna som finns mellan standard kontra prototypracer. Om du tycker det är att framställa sig som märkvärdig vet jag inte vad jag ska svara på det.
Jag personligen tycker det är roligare att köra i ett lätt chassi på banan, andra tycker mera motor och tyngre chassi är roligare, vilket är helt ok för mig.
Sen när det gäller de "förädlade" fordonen du pratar om så, är ju det mer eller mindre specialbyggda fordon med en kaross som kanske ser standard ut, men extremt ombyggda och så långt från standard man kan komma, d.v.s likheter med skölds ducati, eller från den gamla goda tiden när gubbarna satt hemma i garagen och byggde sina egna chassin över vintern för att rejsa med på sommaren, så är det ju fortfarande inom speedwayen, egenbyggda motorer och chassin, ascoolt enligt mitt sätt att se på saken och så långt från standardreglementena inom svensk rr man kan komma. Kollar jag på ett race vill jag nyfiket ta reda på vilka superba tekniska lösningar som finns på olika maskiner, en förare som sitter på ett hembyggt chassi och en supertrimmad stånka är väldigt intressant, betydligt intressantare än den hoj med kraschkåpor, ett slipon och ett par guldeloxerade fotpinnar, för det ser jag utanför BK varenda dag(oj nu trillar ducceklubben igenom här igen :) ). Men det är ju bara så som jag är, får jag tillåtas ha de värderingarna från "ert" håll?
Det är sådana saker som jag dregglar på i depåerna och det är kul och se om förare/konstig teknik funkar bra på banan.

Sen hur länge vi får finnas, tja, vi är i år iaf 15st serieanmälda i 250r, någon kommer vara borta något race på grund av skada, men det finns ett par som inte är serieanmälda som kommer köra ett eller annat race också, hoppas givetvis fler vågar sig på.
NSBK, som är två klasser sammanslagna är det än så länge bara tre fler än oss som betalat in och slantat startavgiften till sviestad-sm.


edit: Avgörs ett sm-berättigande i hur många som startar? Ja till viss del, är det 5 st som gör upp om titeln blir det lätt ointressant.
Men ska vi inte sätta sm-status på r600 och r1000 på studs då, eftersom vi har flest förare där, det är ju absolut största klasserna!
 
Last edited:

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Chrille skrev:
Jag hoppas att vi blir så många att vi får chansen med rena B-tävlingar igen 2004. Då har vi inte den typen av problem och A-förarna slipper tjura för att det är rookies i depån....

Det har jag aldrig hört.. snarare tvärtom..

/B
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
GSXR1100R skrev:
Stripporna då Jalle, va dom snygga ;)

Fredagens var väl sådär.. fast det blev å andra sidan trolleri på andra showen vid 2-tiden.. hähä..

Lördagens strippa var ska vi säga.. ganska .. hähä.. fin .. hähä..
Silikon må vara konstgjort.. men det är vackert att se på...

/B
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
EazyLiving skrev:
Då vet du inte mycket om Grappa, framför allt om du nu vill kalla dig grappaälskare?

Fast jag håller med dig till en del. Det finns mycket godare grappor än den som Ducceklubben har sitt sigill på (tillsammans med Fabio Tagliono, Desmomotorns konstruktör), men tyvärr skulle de bli så dyra att importera så ingen av oss skulle ha råd att köpa den. Som det är nu, så tar vi in en skaplig vardagsgrappa som klart ligger ovanför de grappor som bolaget redan tar in, både i kvalité och smak.

Fast å andra sidan kanske du bara inte tål manlig sprit? :p
Hehe... Jo du, EL, dålig grappa vet jag mycket om. Men ok, prisargumentet är svårt att säga emot. Bra grappa är svindyr även i Italien. Vad den skulle kosta här efter skatter osv törs jag inte ens gissa på. Men icke desto mindre är Ducatiklubbens grappa en råbarkad historia med påfallande brist på finess. :rock
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det stora problemet för 125 och 250 är väl i skrivande stund intresset från förare men i långa loppet handlar det om fabrikernas intentioner.
Jag är övertygad om att fabrikerna är helt inne på att fasa ut tvåtaktarna och sälja fler fyrtaktare. Om det kommer att bli fler specialbyggda racers eller mer av SS600 som supportklasser till MototGP vet jag inte men jag tror tyvärr på det senare alternativet av rent marknadsmässiga skäl. Fabrikerna har inget intresse av att göra små fyrtaktsräsers, förutom konstruktörerna då, utan de vill sälja fler av sina CBRGSXRZXRR.6:eek:r.
Tyvärr. Och då kommer 250 och 125 räsers snart at tillhöra Classic racing. Men de snabbaste talangerna kommer vara lika snabba ändå.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Goodstuff skrev:
Det stora problemet för 125 och 250 är väl i skrivande stund intresset från förare men i långa loppet handlar det om fabrikernas intentioner.
Jag är övertygad om att fabrikerna är helt inne på att fasa ut tvåtaktarna och sälja fler fyrtaktare. Om det kommer att bli fler specialbyggda racers eller mer av SS600 som supportklasser till MototGP vet jag inte men jag tror tyvärr på det senare alternativet av rent marknadsmässiga skäl. Fabrikerna har inget intresse av att göra små fyrtaktsräsers, förutom konstruktörerna då, utan de vill sälja fler av sina CBRGSXRZXRR.6:eek:r.
Tyvärr. Och då kommer 250 och 125 räsers snart at tillhöra Classic racing. Men de snabbaste talangerna kommer vara lika snabba ändå.

Där tror jag faktiskt du har fel, det är bara att titta hur försäljningen av motorcyklar ser ut utomlands, där mindre cyklar definitivt dominerar försäljningen.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nu har jag helt plötsligt blivit benhård tvåtaktsfanatiker bara för att jag köpt en 125:a :confused:

Diskussionen har flugit iväg sen jag svarade sist men jag tycker att racerklasser(som jag skrev gärna fyrtaktsracers) har sitt existensberättigande så länge den mest prestigefyllda serien i världen består av racers=prototyper.

Om det sen är märkvärdigare eller inte är väl upp till var och en att avgöra men det funkar inte riktigt att ersätta en klass med 100kg tyngre gathojar.

Dessutom är jag övertygad om att det finns fler teknikrunkare än Offkeff i depåerna på SM. Eller alla tycker som du Chrille?
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Chris Ash skrev:
.....

Diskussionen har flugit iväg sen jag svarade sist men jag tycker att racerklasser(som jag skrev gärna fyrtaktsracers) har sitt existensberättigande så länge den mest prestigefyllda serien i världen består av racers=prototyper.

.....

På SM-nivå har racerklasserna, enligt mig, existensberättigande så länge det finns aktiva. Blir det många färre nu så kvittar det om så påven kör räcer för här hemma blir de då tvungna att ta sm-statusen från klassen.

Någon frågade om Rookie600/1000 ska få SM-status pga deltagarantalet och så är det självklart inte. Rookie-klasserna är ju det som ger A-klasserna kvalite...

Ska man resonera som dig, utan hänsyn till antalet utövare, så hamnar du i samma roll som alla folkhögskoleutbildade trädkramare som sitter på diverse teatrar runt om i landet och säger att folk måste se teater. Springer de sedan omkring på scen och gapar och skriker på ett sånt sätt att inte en dj-l vill se det eller ens söka rollerna så blir deras 'måste' väldigt ihåligt.

Inte för att jämföra racer med abstrakt teater utan för att dra en parallell till andra områden där en liten skara berättar vad den stora massan måste se och göra. Den stora massan är ointresserade och okunniga när det gäller racers. Med kunskap och information kanske detta skulle kunna intresse...
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chris Ash skrev:
Nu har jag helt plötsligt blivit benhård tvåtaktsfanatiker bara för att jag köpt en 125:a :confused:

Det är lätt att bli dömd när man inte "är som alla andra"...
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
Det är lätt att bli dömd när man inte "är som alla andra"...

Vi är väl allihop som alla andra?? Det här tjafset kan vara kul men är i grund och botten totalt meningslöst.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
Vi är väl allihop som alla andra?? Det här tjafset kan vara kul men är i grund och botten totalt meningslöst.

Japp, men det var bara en liten pik till dig. Det är lätt att stämpla andra som trädkramare och teaterfolk som ingen vill ha. Eller sätta sig själv i den "stora" majoriteten.
Var det 200000 som gallskrek på läktarna när Elias körde i mål som etta jerez?
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
Japp, men det var bara en liten pik till dig. Det är lätt att stämpla andra som trädkramare och teaterfolk som ingen vill ha. Eller sätta sig själv i den "stora" majoriteten.
Var det 200000 som gallskrek på läktarna när Elias körde i mål som etta jerez?

Måste nog komma med ett radikalt avslöjande här offkeff - This is Sweden. :crash När Calle hade en jättefajt på Bikeweek gick ett par hundra man och köpte korv.(och missade något j-t bra)

Det som skapar vi och dom i det här sammanhanget är folks förmåga att döma ut andras grejer. "riktig racer" är i mina ögon ett löjligt uttryck. En racer är en Zündapp ks50 om den används för att tävla med.

Jag är den stora majoriteten i det här fallet men jag för inte dess talan. Jag för min talan.... :)

Nästan ingen vill ha teaterfolket. Hade jag haft fel i det fallet hade inte staten behövt betala ett gäng obskyra baskerbärare för att säta upp teatertillställningar som ingen tittar på.
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
På SM-nivå har racerklasserna, enligt mig, existensberättigande så länge det finns aktiva. Blir det många färre nu så kvittar det om så påven kör räcer för här hemma blir de då tvungna att ta sm-statusen från klassen.

Någon frågade om Rookie600/1000 ska få SM-status pga deltagarantalet och så är det självklart inte. Rookie-klasserna är ju det som ger A-klasserna kvalite...

Ska man resonera som dig, utan hänsyn till antalet utövare, så hamnar du i samma roll som alla folkhögskoleutbildade trädkramare som sitter på diverse teatrar runt om i landet och säger att folk måste se teater. Springer de omkring på sen och gapar och skriker på scen på ett sånt sätt att inte en dj-l vill se det eller ens söka rollerna så blir deras 'måste' väldigt ihåligt.

Inte för att jämföra racer med abstrakt teater utan för att dra en parallell till andra områden där en liten skara berättar vad den stora massan måste se och göra. Den stora massan är ointresserade och okunniga när det gäller racers. Med kunskap och information kanske detta skulle kunna intresse...

Nu drar du dina egna slutsatser om vad jag tycker och tänker igen. Jag skrev tidigare en fråga om det är rätt att döma ut en klass med 20 startande som det faktiskt varit i SO(som vi snackar om) vid ett flertal tillfällen.

Vad menar du med "finns aktiva"? Måste det vara 60 man anmälda till varje tävling som det har varit i Rookieklasserna?

Sen är det helt klart att racerklasserna skulle må bra av en vitamininjektion i form av åtminstone fem serieänmälda förare till.
Men hur det ska gå till vet jag inte, nån som har en teori om varför inte fler kör i 125 eller 250 R? Det är liksom där man måste börja....
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
"Det som skapar vi och dom i det här sammanhanget är folks förmåga att döma ut andras grejer. "riktig racer" är i mina ögon ett löjligt uttryck. En racer är en Zündapp ks50 om den används för att tävla med."

Ska vi komma överens om vad vi ska kalla dem? Prototyper låter inte speciellt ball det heller.....

"Såna däringa små hojar som är fabriksbyggda för tävlingsbruk" kanske.... :rolleyes:
 
Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Chris Ash skrev:
....
Sen är det helt klart att racerklasserna skulle må bra av en vitamininjektion i form av åtminstone fem serieänmälda förare till.
Men hur det ska gå till vet jag inte, nån som har en teori om varför inte fler kör i 125 eller 250 R? Det är liksom där man måste börja....

Uppenbart är att racer är ointressant när det ställs bredvid hojar som människor känner igen. Man väljer den lätta vägen. Tänk på meningen "Jag ser på kåporna att det där är en R6" och jämför med ... NÅGOT som gemene man skulle kläcka om era hojar. (du, Mattias och Gubbstuff är inte gemene man) "den var liten"?
En annan bidragande orsak är allt skruvande. De flesta av oss åker ut själva på tävlingar och har tillräckligt att göra utan att hänga isär grejerna "i onödan".

Klassen behöver 20 nya aktiva. MINST! På samma sätt som Håkan Olssons dominans i 125R förstör klassen så förstörs 250R av att Palander och Watz när som helst kan komma hem och klå skiten ur hela fältet....
Det är som om Cralle kommit hem till ettt Synsam utan Börre, Lindström, Jansson - hur kul hade Synsam varit då?

Jag har egentligen inga problem med att kalla hojarna för racers. Det är när det kommer med tillägget 'riktig' och gärna med "till skillnade från de andra högarna" som tjafset drar igång. Namnet är egentligen ointressant, det är attityden det gäller. Det finns inom andra genres också, tex Veidec/övrig RR men det är aldrig bra

Jag hävdar fortfarande att min superstockmaskin är lika mycket racinghoj som din.
Its not what you've got, its how you swing it.
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Missa för guds skull inte att jag har köpt en CBR600. Tvåtakt är härmed UTE. (Tills jag köper en tvåtaktare igen, i alla fall.)
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Mattias skrev:
Missa för guds skull inte att jag har köpt en CBR600. Tvåtakt är härmed UTE. (Tills jag köper en tvåtaktare igen, i alla fall.)
Robert Dobrich, Micke Lindfors, Johan Stigefelt... Vad var det nu de körde för något, jag kommer inte riktigt ihåg... ? :cool:
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Härmed beslutar jag enhälligt att OffKeff ska låna ut sin RS250 till Chrille under ett träningspass i sommar!
Det finns bara ett sätt att få "dieselmannen" att se ljuset och det är inte genom argumentation i alla fall! :D
Bra idé eller hur? På med en GSXR1100 superdupervideokamerafäste, mikrofon i hjälmen och direkta kommentarer till hur det känns relativt killersukkan! Jag skulle nästan betala för att få se den filmen!
:squid
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Torkel skrev:
Härmed beslutar jag enhälligt att OffKeff ska låna ut sin RS250 till Chrille under ett träningspass i sommar!
Det finns bara ett sätt att få "dieselmannen" att se ljuset och det är inte genom argumentation i alla fall! :D
Bra idé eller hur? På med en GSXR1100 superdupervideokamerafäste, mikrofon i hjälmen och direkta kommentarer till hur det känns relativt killersukkan! Jag skulle nästan betala för att få se den filmen!
:squid

Det hade varit sketfräckt, men hade på sin höjd gjort att det blev en till på "the small side of the force". Sen när jag hade fastnat i skiten hade jag kört en säsong eller två och antagligen fått lägga av. Jag är för dålig på att skruva och för lat...

Och varför ska du komma här och vara enhällig på slutet? :fatta! Vi har slitit länge med den här tråden, jag och Filip :rolleyes: :D
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
oFFkeFF skrev:
Där tror jag faktiskt du har fel, det är bara att titta hur försäljningen av motorcyklar ser ut utomlands, där mindre cyklar definitivt dominerar försäljningen.

Förvisso är mindre hojar populära utomlands men det har mycket mer med ekonomi och skatteregler att göra än att Fonsi vann på en tvåtakts-Aprilia. Tror jag.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top