SO jylland

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det tråkiga är att som a-förare i framtiden har du att välja på 125, 600 av något slag, eller superbike/stock.
Hur gärna vi än här i norden vill drömma om att 600 är stort, så _är_ det inte det i europa/världen.
Där dominerar andra små billiga klasser i "ekonomiserierna", med cyklar som tyvärr inte går att köpa i sverige, exempelvis ss400 som körs stenhårt i england.
Ähh, jag säger upp mig och flyttar dit igen :D
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Vem tror inte att vi har en 400JR-klass eller åtminstone 400B om 5 år om 125jr visar sig fungera?

Dock funkar det inte idag. Vi svenskar är kubiktokiga fjantar som inte tittar åt mindre hojar.Egentligen är det befängt att ha en klass som rookie1000. Vi skulle haft 250sp, 400b och 600b istället, men de hojarna finns inte i landet.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Man kan ju inte åka med svagare motor på bana än man kör ihjäl sig på gatan med fattar du väl :rolleyes:
 

#47 ss600

Marcus Lindström
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Letar..
so gylland

jag gjorde min första tävling i supersport 600,körde in på en fjortonde plats av tot. tjugotre startande.
så jag är gansaka nöjd.
har nyss kommit hem efter ha kört ca 110 mil , så nu ska jag gå ock lägga mig.
Mr jim åkte in på en tionde plats i std 600.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Både Edwards och Bayliss är skolade i 250 Racer.

Precis som Rossi,Biaggi,Capirossi,Kenny Roberts och hundra till.

Det är inte svårt att föreställa sig vilken klass teamcheferna i motogp har ögonen på....

Det går inte att snacka bort att 125/250 förmodligen är den bästa skolan till att bli skitsnabb och det skulle suga hästballe om de klasserna försvann i Sverige. Det hör alltså inte hit att jag tycker att de klasserna är häftigast eller så om nu nån trodde det....

Sen om nån börjar bygga 2-300 kubiks fyrttaktare på 90 kilo istället för 125 och 4-500 kubikare på 120 istället för 250 så fine, även om det är tråkigare än tvåtakt. Jag tror dock att det blir för dyrt.....

Sen är all roadracing bra roadracing för publiken så länge det är tätt och det är bara att beklaga att R-klasserna inte varit det. Men är det verkligen motiverat att avskaffa klasser som ändå har 20 startande?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Chrille skrev:
Jag skulle verkligen vilja tävla på 400'or. Ska jag inte få det då?

Självklart kräver en klass ett visst antal aktiva för att vara existensberättigade. Vi får se om trenden kan peka uppåt ett tag nu, annars kommer vi troligen ha 'rena' b-tävlingar om ett par år där räcerklasserna får vara med och göra upp om SM för att de inte funkar på SM-helgerna.

Vi har enorma problem med att vi kör för många klasser just nu och det gör de tråkigaste klasserna ointressanta. Folk på läktarn måste äta någon gång och det gör de när de minsta klasserna kör och när de som är svårast att identifiera sig med är ute.

Den frågan är inte relevant i detta fallet då det handlar om racer kontra standardhoj,en 400 skiljer sig inget mot en 600 egentligen, lite mindre effekt och lite lägre vikt,en racer är inte på samma planet ens....

Om vi avskaffar 125 och 250 R i Sverige kommer vi att ha dödat alla chanser att överhuvudtaget ha någon förare med i VM i framtiden, det är vad jag tror iaf.
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Chris Ash skrev:
...
Sen är all roadracing bra roadracing för publiken så länge det är tätt och det är bara att beklaga att R-klasserna inte varit det. Men är det verkligen motiverat att avskaffa klasser som ändå har 20 startande?

20 startande? Jag vet inte bombsäkert men det var inte ofta det utdelades fulla poäng i racerklasserna förra året.

Återigen, ska ni tvinga folk att köra hojarna?

Dessutom snackar du ju i ditt faktafrosseri bort dig själv. Tydligen är en duktig 2-taktsåkare ofte en duktig 4-taktsåkare men varför ska han köra tvåtakt för att få köra fyrtakt?

Den nya generationen duktiga skandinaver är ju skolade på 4-takt såväl som 2-takt. Allt annat är bara tjafs värdigt Guldwinge- eller Ducce-klubben. Fyrtaktfolks snackar sällan ner racers annat än när de står och idiotvarvar 07.00, men de få räserfantaster som finns skriker och svär hela tiden. När en tystnar kommer det nya...

Men berätta gärna vem som är störst i Sverige. Cralle sen han kom hem och bekantade sig med folket på hemmaplan eller Stiggy som aldrig hörs eller syns? Eller jämför Wats spaltmeter med KaiBörres... Det styrs inte bara av vad som vi får serverat, det styrs av vad vi VILL veta också.
 
Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Chris Ash skrev:
...
Sen om nån börjar bygga 2-300 kubiks fyrttaktare på 90 kilo istället för 125 och 4-500 kubikare på 120 istället för 250 så fine, även om det är tråkigare än tvåtakt. Jag tror dock att det blir för dyrt.....

Fel!
Ser man på cross torde det inte vara lönt att diskutera längre.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Chrille skrev:
Fel!
Ser man på cross torde det inte vara lönt att diskutera längre.
Fyrtaktscrossarna är iofs betydligt dyrare i inköp. De har dock betydligt bättre andrahandsvärde, så kostnadsmässigt torde det vara ganska lika.
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Chrille skrev:
. Allt annat är bara tjafs värdigt Guldwinge- eller Ducce-klubben.

Nu vet jag att du fiskar, men jag kan inte hålla mig i alla fall. Att blanda Ducceklubbens fina namn med GubbWinge på samma rad, är en synd värre en att varmköra en 125R kl 6 på morgonen. Fy på dig!! :mad:

Sen har Ducceklubben aldrig klagat på tvitakt. Vi har bara tyckt synd om dem!! :p

Forza Grappa!!
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
EazyLiving skrev:
....
Sen har Ducceklubben aldrig klagat på tvitakt. Vi har bara tyckt synd om dem!! :p

Forza Grappa!!

När blev du diplomatisk?? Ni i Ducce-klubben klagar väl på allt annat än just Ducce? :crash
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
EazyLiving skrev:
Nu vet jag att du fiskar, men jag kan inte hålla mig i alla fall. Att blanda Ducceklubbens fina namn med GubbWinge på samma rad, är en synd värre en att varmköra en 125R kl 6 på morgonen. Fy på dig!! :mad:

Sen har Ducceklubben aldrig klagat på tvitakt. Vi har bara tyckt synd om dem!! :p

Forza Grappa!!
Nä, nu kan jag inte vara tyst längre! Ducatiklubbens grappa är så B, så usel at jag saknar ord. :mad: Jag kan inte annat än tänka illa om en förening som sätter sitt namn på sådan... sådan... ja, nånting.

Sorry för OT-utbrotet men det var du som tog upp saken. :hej

/G.Rappaälskare
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Chrille skrev:
När blev du diplomatisk?? Ni i Ducce-klubben klagar väl på allt annat än just Ducce? :crash

Näää.... Bara på det som är sämre än Ducati..... Fast det kanske blir allt annat?? :rolleyes:

Fast klaga på annat vete f-n om vi verkligen gör. Tror snarare att vi framhäver Ducati som bäst (i all vår försynthet och med all riktighet). Det är bara det att de som inte har en Ducce har svårt att hävda sitt märke när det inte är riktigt lika bra...... :D
 

EazyLiving

Gammal avdankad Superbike chaufför +12kg
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Adrenalinköping
Hoj
Ducati 749s -03 & KTM 250SX-F -06
Bingo skrev:
Nä, nu kan jag inte vara tyst längre! Ducatiklubbens grappa är så B, så usel at jag saknar ord. :mad: Jag kan inte annat än tänka illa om en förening som sätter sitt namn på sådan... sådan... ja, nånting.

Sorry för OT-utbrotet men det var du som tog upp saken. :hej

/G.Rappaälskare


Då vet du inte mycket om Grappa, framför allt om du nu vill kalla dig grappaälskare?

Fast jag håller med dig till en del. Det finns mycket godare grappor än den som Ducceklubben har sitt sigill på (tillsammans med Fabio Tagliono, Desmomotorns konstruktör), men tyvärr skulle de bli så dyra att importera så ingen av oss skulle ha råd att köpa den. Som det är nu, så tar vi in en skaplig vardagsgrappa som klart ligger ovanför de grappor som bolaget redan tar in, både i kvalité och smak.

Fast å andra sidan kanske du bara inte tål manlig sprit? :p
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Äh, det är väl ganska uppenbart att tvåtaktsmotorn är den motorkonstruktion som givet en fix slagvolym ger mest effekt? Sen att den inte är riktigt miljövänlig är ju trist men forskning pågår som sagt! :tummenupp :D :squid :hej :rock :bow

För övrigt anser jag att Grappa är odrickbar smörja som endast intages i nödfall! (Bjuder du Micke? :D )
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Torkel skrev:
.....

För övrigt anser jag att Grappa är odrickbar smörja som endast intages i nödfall! (Bjuder du Micke? :D )

Nödfall elelr om man redan är berusad, har jag märkt.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Chrille skrev:
20 startande? Jag vet inte bombsäkert men det var inte ofta det utdelades fulla poäng i racerklasserna förra året.

Återigen, ska ni tvinga folk att köra hojarna?

Dessutom snackar du ju i ditt faktafrosseri bort dig själv. Tydligen är en duktig 2-taktsåkare ofte en duktig 4-taktsåkare men varför ska han köra tvåtakt för att få köra fyrtakt?

Den nya generationen duktiga skandinaver är ju skolade på 4-takt såväl som 2-takt. Allt annat är bara tjafs värdigt Guldwinge- eller Ducce-klubben. Fyrtaktfolks snackar sällan ner racers annat än när de står och idiotvarvar 07.00, men de få räserfantaster som finns skriker och svär hela tiden. När en tystnar kommer det nya...

Men berätta gärna vem som är störst i Sverige. Cralle sen han kom hem och bekantade sig med folket på hemmaplan eller Stiggy som aldrig hörs eller syns? Eller jämför Wats spaltmeter med KaiBörres... Det styrs inte bara av vad som vi får serverat, det styrs av vad vi VILL veta också.

Skit i antalet takter, det är racer kontra (ombyggd) standard,
Det är där skillnaden ligger, än så länge finns det någon klass som kan ersätta varken 125r eller 250r, visst, nu har vi två f.d sbk-världsmästare med i MotoGp och även en ssvm-mästare med, som jag minns det var båda dessa sbk-mästare vida överlägsna resten av sbk-fältet, de placerar sig också bra i motogp, men resten av förarna från SBK, var i kön hamnar de, dessutom är medelåldern på sbk-förarna betydligt högre än kidsen som kommer från 125 och 250. De tar visserligen med mycket erfarenhet och är snabba, men de är med och showar något/ngra år, sen är de flesta söndervurpade innan de är fyrtio, eller snarare de tar för lång tid på sig att läka sina skador..

Sen är det ofta vanliga missuppfattningar om racers, det fanns/finns en presentation om 125r/250r som inte direkt klankar ner på klassen, men det som stod där var mer eller mindre, "Klasserna lider av få deltagare och finns nog inte kvar så länge till för nu åker alla fyrtakt och standard" Sådant skrämmer bort de som är intresserade, vem vågar satsa på en klass som någon säger är "död" om några år..

Skillnaden mellan KBA och Watz är ju till stor del pengarna, KBA har ett helt team bakom sig och plenty of pesetas, Watz har sin syrra och sin farsa som hjälper honom fram, mer eller mindre ingen backup från företag här hemma.

Stiggy har vart rätt kass på rapportering också, i år tycker jag iaf att det är lite mer och bättre, men visst önskar man mer.

Sen om jag skriker eller inte, tycker som sagt att de klasser som man kan ta sig vidare ut i em/vm har ett existensberättigande i sm/nm, d.v.s 125, 250, ss600, sbk och sidbilarna kan väl få vara med på ett hörn då..
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
oFFkeFF skrev:
Skit i antalet takter, det är racer kontra (ombyggd) standard,....

Där kommer Ducceklubbentendenserna igen (övrigt har vi redan diskuterat flera gånger och jag håller med och håller emot :crash )

Du bör akta dig för det där om du vill att folk ska lyssna. Så länge du envisas med att framhålla era motorcyklar som märkvärdigare än våra så kommer du/ni jobba i motvind.
Ska ert existensberättigande börja värderas utifrån om ni verkligen uppfyller den moderna definitionen av motorcyklar eftersom som till och med skölds hoj ifrågasätts vad gäller status som racer??

Vi måste tillåtas ha olika värderingar,men så länge representanter för Racer-klasserna ställer sig i ett hörn och tar på sig rollen som den missförstådde, bittre konstnären så kommer de blåsa åt fel håll bland förarkollegorna.
Praktexempel finnes inom Svemo där en kille som under många år skrikit om enbart 2-aktsklasserna numera jobbar hårt, brett och bra för roadracing utan disciplin-noja. Det går helt plötsligt mycket bättre och framförallt lättare...

Jag tycker, helt uppriktigt, att formel1-bilar, gp-racers, raketbilar och annan märklig prototypskit är totalt ointressant i jämförelse med förädlade varianter av de fordon som finns i vår vardag. Rallycross, SS600, rally eller enklare tävlingsmaskiner såsom crossar och speedwayhojar är tusen ggr intressantare.
Jag tycker allt det utan att prata skit om folk som kör racer eller formelbil..... (så länge ni inte varvar 07.00 i depån)

oFFkeFF skrev:
....
Sen om jag skriker eller inte, tycker som sagt att de klasser som man kan ta sig vidare ut i em/vm har ett existensberättigande i sm/nm, d.v.s 125, 250, ss600, sbk och sidbilarna kan väl få vara med på ett hörn då..

Jag tror att den dagen ni konsekvent är mindre än tio startande i klasserna så är det klippt eller så får ni hitta andra tillfällen att göra upp. SM-status bland tio killar som kandiderar på titeln för att de vill?

Men som sagts tidigare så hoppas jag att klasserna får ett värdigare slut i form av ett produktions-stopp är den dagen kommer.
 
Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top