Chrille skrev:
20 startande? Jag vet inte bombsäkert men det var inte ofta det utdelades fulla poäng i racerklasserna förra året.
Återigen, ska ni tvinga folk att köra hojarna?
Dessutom snackar du ju i ditt faktafrosseri bort dig själv. Tydligen är en duktig 2-taktsåkare ofte en duktig 4-taktsåkare men varför ska han köra tvåtakt för att få köra fyrtakt?
Den nya generationen duktiga skandinaver är ju skolade på 4-takt såväl som 2-takt. Allt annat är bara tjafs värdigt Guldwinge- eller Ducce-klubben. Fyrtaktfolks snackar sällan ner racers annat än när de står och idiotvarvar 07.00, men de få räserfantaster som finns skriker och svär hela tiden. När en tystnar kommer det nya...
Men berätta gärna vem som är störst i Sverige. Cralle sen han kom hem och bekantade sig med folket på hemmaplan eller Stiggy som aldrig hörs eller syns? Eller jämför Wats spaltmeter med KaiBörres... Det styrs inte bara av vad som vi får serverat, det styrs av vad vi VILL veta också.
Skit i antalet takter, det är racer kontra (ombyggd) standard,
Det är där skillnaden ligger, än så länge finns det någon klass som kan ersätta varken 125r eller 250r, visst, nu har vi två f.d sbk-världsmästare med i MotoGp och även en ssvm-mästare med, som jag minns det var båda dessa sbk-mästare vida överlägsna resten av sbk-fältet, de placerar sig också bra i motogp, men resten av förarna från SBK, var i kön hamnar de, dessutom är medelåldern på sbk-förarna betydligt högre än kidsen som kommer från 125 och 250. De tar visserligen med mycket erfarenhet och är snabba, men de är med och showar något/ngra år, sen är de flesta söndervurpade innan de är fyrtio, eller snarare de tar för lång tid på sig att läka sina skador..
Sen är det ofta vanliga missuppfattningar om racers, det fanns/finns en presentation om 125r/250r som inte direkt klankar ner på klassen, men det som stod där var mer eller mindre, "Klasserna lider av få deltagare och finns nog inte kvar så länge till för nu åker alla fyrtakt och standard" Sådant skrämmer bort de som är intresserade, vem vågar satsa på en klass som någon säger är "död" om några år..
Skillnaden mellan KBA och Watz är ju till stor del pengarna, KBA har ett helt team bakom sig och plenty of pesetas, Watz har sin syrra och sin farsa som hjälper honom fram, mer eller mindre ingen backup från företag här hemma.
Stiggy har vart rätt kass på rapportering också, i år tycker jag iaf att det är lite mer och bättre, men visst önskar man mer.
Sen om jag skriker eller inte, tycker som sagt att de klasser som man kan ta sig vidare ut i em/vm har ett existensberättigande i sm/nm, d.v.s 125, 250, ss600, sbk och sidbilarna kan väl få vara med på ett hörn då..