Sola Solarium

EazyD

En superhjälte för dig...
Gick med
11 Jan 2004
Hoj
I April
Har börjat sola. Kommer ihåg att det var en massa tjaffs om det här allmänt om hur farligt det är och att hudcancer dit och hit.
Jag solar nästan varje dag 18min har gjort det nu i 5 dagar.

Är det farligt, vad kan hända med mig om jag solar för mycket och vad är ett bra täcken på att jag har solat för mycket?

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Hoj
R1 2007
För höga doser av UV-strålning är aldrig bra. När du solar solarium intensivbombar du kroppen med UV-strålning. Ngn ggn ibland e väl ok, men överdriv inte o ta det lugnt!

Det e ju jobbigt att vara vinterblek o man känner sig ju såå mycket snyggare med lite färg :tummenupp

Henken

Guest
Varje dag är inte bra men en dag i veckan rekommenderar de iaf på vissa solarier. Ta en varannan vecka så klarar du dig säkert. Snart vår! Plusgrader & sol idag!

Edit: Tecken på översolning (?) lär vara svåra att missa

HILDA

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BLÅ R6 00
Andvänd brun utan sol

Inge bra alls att sola så ofta.Du kommer bara bli rynkig som fan när du blir äldre. Bättre att du solar nån gång tex innan du ska på nån fest och andra speciella arrengemang. I veckorna är det bättre att du andvänder brun utan sol.Får mycket fin färg av den och försvinner inte när man durschar.Bästa brun utan solkrämen är apotekets ACO.Beige tub. Den är grymt bra :tummenupp och kostar bara 70 spenn.Mycket bättre än krämerna för 400.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
EazyD skrev:
Har börjat sola. Kommer ihåg att det var en massa tjaffs om det här allmänt om hur farligt det är och att hudcancer dit och hit.
Jag solar nästan varje dag 18min har gjort det nu i 5 dagar.

Är det farligt, vad kan hända med mig om jag solar för mycket och vad är ett bra täcken på att jag har solat för mycket?
Det som händer är att du blir brun, men till skillnad från "äkta solbrännna" så bygger inte huden upp något vidare bra skydd mot UV-strålningen. Någon annan kanske kan förklara det hela bättre?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
HILDA skrev:
Inge bra alls att sola så ofta.Du kommer bara bli rynkig som fan när du blir äldre. Bättre att du solar nån gång tex innan du ska på nån fest och andra speciella arrengemang. I veckorna är det bättre att du andvänder brun utan sol.Får mycket fin färg av den och försvinner inte när man durschar.Bästa brun utan solkrämen är apotekets ACO.Beige tub. Den är grymt bra :tummenupp och kostar bara 70 spenn.Mycket bättre än krämerna för 400.
haha, va rolig man måste se ut... man gnider endast in fejat, å.. sen när man då råkar dusha i kollektivet.. öh.. så är det väldigt uppenbart vilka fläckar man missat gnida in på.. :rofl

EazyD

Gick med
11 Jan 2004
Hoj
I April
HILDA skrev:

En kompis provade det han såg ut som ------ *jätte konstig ut* plus att jag har en farsa som tycker att hårwax är för tjejer och homos.
Men men får nog ta och prova det en dag.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Men...nu är det vinter och då är man inte solbränd, naturligt.

Verkar farligt och rätt fjolligt. :D

EazyD

Gick med
11 Jan 2004
Hoj
I April
SM 570 RR skrev:
Får man mer brudar om man solar? :va

Vad väljer du? Krit vit Britney eller lagom brun Britney?
Klart det hjälper lite om man har lite färg.

Jajaja vet du tycker inte om Birtney så välj någon annan.

MikkE

Guest
EazyD skrev:
jag har en farsa som tycker att hårwax är för tjejer och homos.
haha.. om har tycker så om hårprodukter,, vad ska han inte då tycka om solarie!! hahahaahha!!! :D :arsele

TokJohan

Medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
290 hk...Fast på 4 hjul
Jag skulle om jag vore dig dra ner lite på solningen !
Finns ingen anledning till att sola varje dag, det räcker gott och väl med 2 gånger i veckan för att bli brun och få "fina" vita fläckar på ryggen !

// TOK :fyllisar

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Du måste ha ganska mörk hy från början om du kunnat sola 18minuter flera dagar i rad. Jag solar ungefär 15min varannan vecka, och det ger rätt mycket tycker jag.
Jag solade två gånger på en vecka förut, då stramade och värkte det i skinnet efteråt, och då brukar jag ändå sällan bli röd av sol.

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
-Lowrider- skrev:
Ahh det är väl inte fjolligt att bry sig om sitt yttre och hygien....alla vill vi inte se ut som robinsson leffe :D

Öhm, får man bättre hygien om man solar? :va
Trodde man blev svettig och äcklig.
:D

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800
-Lowrider- skrev:
Jo berggren solariesol skydder också,,men inte på samma sätt. Brännan funkar ju så att pigment korn ändrar färg som ligger en bit ner i huden. Dessa ändrar då färg till brun och kryper upp i huden mot ytan, men som sagt tar detta 2-3 dagar innan de nått upp. Så den solbränna man får direkt efter solarie varar endast några timmar,,medans den långvariga då kommer efter några dagar.
/alias mr solarie

Så är det INTE jag har fått förklarat för mig. Att solning i solarium inte kan jämföras med vanlig solning är vi båda överens om men inte att det skulle bli samma resultat efter ett tag.
Anledningen till att solarier inte ger samma effekt beror på att de inte sänder ut samma strålning (det finns ju både UV A, B (c?) strålning). Strålningen från ett solarium räcker för att få brun hud men INTE för att få något skydd, detta även om du väntar 2dagar. Det är därför man kan känna en falsk trygghet av att ha en solarium solbränna. Du tror att du skall klara dig från att bli bränd men så är inte fallet.
Detta ungefär vad min biologilärare förklarade för mig för ett halvår sedan. Kommer inte ihåg alla detaljer men ungefär så sa han.

biker_dude

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2004
Hoj
gsx-r 1100, gsx-r750(såld),xc430(såld),letar..
Att sola flera dagar i rad är inte att rekomendera. kör 2-3 dagars vila i början mellan solningarna(typ 1:a veckan) sedan räcker de troligtvis med någon gång/vecka.

Brun utan sol funkar väll i nödfall om du bara ska gå ut på krogen, men ta på det(samtidigt med ngn slags fuktighetskräm) någon dag innan så du hinner köra någon dusch så de blir mer svag nyans. :4skrika
personligen föredrar jag att köra solarietvarianten..

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
UrbanTiger skrev:
Det du påstår stämmer inte alls...

Jag vill nog ändå tro att de vetenskapliga undersökningar som gjorts väger lite tyngre än dina upplevelser. Citat från statens strålskyddsinstitut, www.ssi.se :

"Solarium ger ingen garanti mot solbrännskador.
Färgen du får i ett solarium är inte detsamma som naturlig solbrunhet och ger inte tillräckligt säkert skydd inför sommar och semester. Överhuden får inte den förtjockning som riktig sol ger och som behövs för att skydda mot brännskador. Dessutom syns det sämre när huden är på väg att bli bränd. Därför är det osäkert att ”grunda” i solarium inför en solsemester."

Martin har rätt i att skyddet inte blir lika bra som en riktig solbränna fast att solariebrännan kan vara lika mörk. Du har rätt i att det ger ett visst skydd.

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha