Sparbössa på två hjul

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
Bra förslag. Klassikerförsäkring - vilka bolag har sådan? Kvalificerar en sådan här?!

http://www.blocket.se/vi/20565855.htm?ca=11_s

En rad försäkringsbolag har klassikerförsäkringar, men hojen måste vara minst tjugo år gammal, så en -93:a fungerar det inte på. Det var därför jag rekommenderade -86-89 för att -89 är sista årsmodellen du kan klassikerförsäkra. VFR från tidigt 90-tal är helt klart lite fräckare än 80-talarna då de fick uppdatering med bl.a. enkelsving. I övrigt är de ganska lika. Det som talar mot 90-tals-VFR:ena är att de plockade bort kuggdrivning av kammarna mot kedja, och dessutom tror jag de är lite tyngre om jag inte missminner mig.

Jag tycker du ska satsa på en VFR helt klart. Den verkar svara mot alla de önskemål du har på din lista!

EDIT: en sån här http://www.blocket.se/vi/20812728.htm?ca=15_s&last=1 fungerar att klassikerförsäkra. Den ser väldigt mycket bättre ut i verkligheten jämfört med de bilder personen på blocket visar upp (vilket generellt gäller för de flesta hojar). Den vita är pärlemovit, dvs nån form av metallic med lite skiftande flakes i, vilket är rätt fräckt.

//Morphine

Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
En rad försäkringsbolag har klassikerförsäkringar, men hojen måste vara minst tjugo år gammal, så en -93:a fungerar det inte på. Det var därför jag rekommenderade -86-89 för att -89 är sista årsmodellen du kan klassikerförsäkra. VFR från tidigt 90-tal är helt klart lite fräckare än 80-talarna då de fick uppdatering med bl.a. enkelsving. I övrigt är de ganska lika. Det som talar mot 90-tals-VFR:ena är att de plockade bort kuggdrivning av kammarna mot kedja, och dessutom tror jag de är lite tyngre om jag inte missminner mig.

Jag tycker du ska satsa på en VFR helt klart. Den verkar svara mot alla de önskemål du har på din lista!

EDIT: en sån här http://www.blocket.se/vi/20812728.htm?ca=15_s&last=1 fungerar att klassikerförsäkra. Den ser väldigt mycket bättre ut i verkligheten jämfört med de bilder personen på blocket visar upp (vilket generellt gäller för de flesta hojar). Den vita är pärlemovit, dvs nån form av metallic med lite skiftande flakes i, vilket är rätt fräckt.

//Morphine
Något att tänka på. Lite "mycket" motorcykel för mina behov kanske. Å andra sidan mycket motorcykel för pengarna.

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
Jag menar att en motor på 750 cc rimligen drar mer bensin och sliter mer på däck och kedja osv. än en 600. Eller en 150.

Tveksamt. Däck skulle jag inte tro att den sliter mer. Hur då tänker du? Möjligen sliter den drivpaket marginellt snabbare jämfört med en radfyra 600 då VFR:en har en V4, med lite råare gång och mer slagtung drivning/kedjegång. Jämfört med en 600 stånka sliter den verkligen inte mer drivpaket då en encylindare garanterat går mycket råare, med tyngre slag, än en V4. Jämfört med en 150cc har jag ingen aning. Är den 150cc stånka med kedjedrift tror jag fortfarande VFR har längre drivpaketslivslängd, men kollar du på scootrar har ju de nästan uteslutande kardandrift, och kardan är ju praktiskt taket outslitligt och underhållsfritt.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Valfri chinascooter a 125 kubik. Kostar som en brödrost, dock är väl körglädjen begräsad, men den tar röven från A till B.

Välj hellre en 150 cc isåfall, försäkringspremien lär bli bättre om man kommer ifrån 16-åringarna...

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Lustigt - har gjort en förfrågan om just en sådan. Tyckte det verkade ruskigt prisvärt: en -04 som gått väldigt lite för 18.500 kr. Men när jag har funderat fram och tillbaka så är det kanske en marginell besparing man gör om man helt inriktar sig på lägsta möjliga bränsleförbrukning. Det är ju t.ex. värt 200 kr extra i månaden i bensinpengar att köra en 650-stånka istället för en skoter på 150 cc.

Hur ska jag läsa sitt inlägg? Är du på det hela taget nöjd med Dink:en?

250cc köpte jag precis, så den kan jag inte uttala mig om än. 150cc modellen har jag kört 1 år, och det har varit bekymmersfritt. Byter bara för att få lite högre toppfart. Kollar man lite på nätet så verkar Kymco få bra betyg för sin kvalite. Känns tryggt att man hittar begagnade på nätet med ett par tusen mil på mätaren iaf. Jag ger den tummen upp iaf. :tummenupp

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Min första hoj var en GS500E -97 , grymt bensinsnål samtidigt var den faktsikt riktigt rolig att köra... att den var billig o försäkra behöver jag väl knappast nämna

Tjejen har haft en sån och den har jag pendlat en del med. Klockren!

Ozzi

Guest
Men Du, en Honda Innova får du som spritt ny i din budget, o billigt som satan går den, kolla han vad han nu hette, han i Boden som åkte till Nordkap på en sån, kolla på www.saarela.se . Så var det han hette:D

mc-ist

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
1993 BMW k1100rs
Sparbössa

MZ 125-250cc. 2takt./ 4takt nyare och något dyrare, finns även med org.sidvagn vilket gör det möjligt att ta med två passagerare som ev. kan/vill pröjsa för transporten, billiggare kan det inte bli. Lycka till.............

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
men kollar du på scootrar har ju de nästan uteslutande kardandrift, och kardan är ju praktiskt taket outslitligt och underhållsfritt.

:va :va :va :va

Kardan?

Variator :tummenupp

Jag skulle rekomendera en Yamaha XVS 650 (dragstar), eller Honda VT 750 (Shadow). Vissst, glidare, men, jag är biker, jag gillar alla hojar :tummenupp :)

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
Glöm inte att räkna med serviceintervall också. Köper man en äldre hoj fixar man det mesta själv, men om du köper en ny scooter/mc måste du dumpa den på firman för att behålla garantin. Kan bli dyrt om det är korta serviceintervall.
Kollade själv på en ny scooter i höstas, 300 mil mellan servicarna som dom skulle ha drygt 800:- för, bortåt 3:- per mil bara i servicekostnad.

Visst hade man kunnat fixa det själv, men då ryker garantin som sagt.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Valfri chinascooter a 125 kubik. Kostar som en brödrost, dock är väl körglädjen begräsad, men den tar röven från A till B.

Instämmer. En polare har en sån där kines som han misshandlat i snart fem år nu. Under den tiden har han bytt olja EN gång, och moppen har fått stå ute året runt. Dålig detaljkvalitet, ful osv, men den gör jobbet. Billigt dessutom.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
KAN man leva med "custom" stuket, så är ju en sådan här relativt ny, 1998, säkert billigare att försäkra mot 125 cc, är ändå en 250 cc som med lätthet marschar i 90, nu tror jag inte den gått 23 000 mil, men kanske 2300 mil. 15K tycker jag är hyffsat pris ändå(även med prutmån), med tanke på ålder och säkerligen mycket billiga drifts och omkostnader.
http://www.blocket.se/vi/20874358.htm?ca=9_s

Last edited:

Mats J

Lite större, lite starkare...
Gick med
25 Mar 2007
Hoj
Aprilia SL1000 Falco
Alltså, köper du en äldre hoj behöver du inte bekymra dig om värdeminskning, så länge den är i hyggligt skick ligger dom ju runt 20k.
Köper du en nyare scooter så antar jag att dom sjunker en del i värde med åren?

Jobio

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2008
Hoj
1998 Honda Cbr 1100xx Superblackbird
Hade själv en vfr -91

Höll jag hastighetsgränsen låg bränsleförbrukningen på 0,4

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras