Speed Triple-tråden Sthlm

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
Du hänger för mycket med paPs :va
Imponerande :tummenupp

...fast paPs hade ju bara fortsatt vissla glatt i hjälmen & satt på sin egentillverkade visirvindrutetorkare och interna värmefläkt när regnet börjat dundra ner som värst :D

Här i sthlm är det fint väder idag iaf. :) Blir en tur i em.
Tänk om det spöregnar i Pite i två veckor nu? :brynad
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Flög ner till människobyn igår morse, ....!

Men då blir du ju människa,.....Jösses !:)

Men sen... Det regnade de sista 35 milen och DET REGNADE SATAN de sista 22 milen! Och som grädde på moset var tempen nere på 7 grader när jag rullade in i Piteå fram på nattkröken!:huvet HELVETE vad jag frös!

Det har vi ju testat förut :7peta

Men för den som undrar så kan jag meddela att det går att avverka iaf 86 mil på en Speed Triple på en dag...:yoparty

Det har jag vetat länge :fakta

Själv bombade jag Bulten idag på en sådan här
TBirdAtRosenhill.jpg

Mycke kul.

+
Mycket bra väghållning
Underbar motor
Lättsvängd
Välbalanserad
Gillar verkligen lite aktiv körning
Känns väldigt bra även i lite högre farter, jo den går rätt fort :yoparty

-
Ljuddämparna, känns lite löjligt att den smattrar som en moppe ibland men
det går säkert att greja. Hålen i dämparna var löjligt små till en så stor motor.

Fotpinnarna fram måste bytas, men tills man gjort det funkar det perfa att hänga ut (in ? :va) ordentligt i kurvor vid aktiv körning annars skrapar pinnarna i rejält. Tro det eller ej men den är riktigt skön att köra med häng i kurvor med, blir ju inte riktigt sporthojs hardcore häng utan lite mer laid-back softcore häng:tummenupp.

Motorn har en svag punkt och det är precis när man skall iväg från stillastående men det kommer säkert en fixad mapp. Tills dess får man lägga på några 100 varv innan man släpper kopplingen. Kan vara en träningssak också. I rättvisans namn så skjuter den på duktigt i princip oavsätt växel och varavtal så fort det rullar det minsta.

Bakfjädringen var lite för mjuk för mig men sånt går ju att anpassa efter tycke och smak.


(PS undrar om man skulle ha 2 hojar :rolleyes:)
 
Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
TC-Lännas just nu jobbigaste kund :hihi

Lelle följde du med in i tvätt rummet och såg till att dom hade RENA tandborstar när dom skulle tvätta inuti ljuddämparen? :D
 

Bifogat

  • 090708 - 17.08.09 (ID.4199).jpg
    090708 - 17.08.09 (ID.4199).jpg
    147.8 KB · Visningar: 49
  • 090708 - 17.08.16 (ID.4200).jpg
    090708 - 17.08.16 (ID.4200).jpg
    118.5 KB · Visningar: 45

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
TC-Lännas just nu jobbigaste kund :hihi

Näe du, det är garanterat jag ... och om vi sammanfattar det så här ... så är jag INTE helt nöjd nu :mad: Och antaligen blir jag inte mer nöjd om meckarna lämnar skutan på semester i tre veckor och min hoj står kvar. :6surkart :brinnerup:brinnerup

Tur att jag har snälla grannar, så jag kan välja på en Sv650 och en ZX12R ... hummm, undrar vilken jag skall låna :tuttar ...
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Näe du, det är garanterat jag ... och om vi sammanfattar det så här ... så är jag INTE helt nöjd nu :mad: Och antaligen blir jag inte mer nöjd om meckarna lämnar skutan på semester i tre veckor och min hoj står kvar. :6surkart :brinnerup:brinnerup

Tur att jag har snälla grannar, så jag kan välja på en Sv650 och en ZX12R ... hummm, undrar vilken jag skall låna :tuttar ...

Vad hände? såg att Tommy och Urban stod och fundera på vad som kunde vara fel, nått mystiskt med din båge verkar det va! Tommy är ju tung på triumph annars tror jag :tummenupp

Jag och Lelle var där större delen av eftermiddagen, provkörde Tigern igen, och Lelle landade på en America? naturligtvis var han tvungen att fila lite på fotpinnarna på Lismavägen:hihi
 

saeco12

www.bombrepa.se
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Norr om Sthlm
Hoj
Trajja GubbPendlarHoj
Ja det mystiska är att den inte startar :D

Tiger? Är du sugen? Fasen, de verkar jäkligt bekväma och bra drag i bitarna va? Blir det byte?
 

Magnif Bastard

nästan perfekt
Gick med
19 May 2007
Ort
Vasastan
Hoj
Familjepaus
TC-Lännas just nu jobbigaste kund :hihi

Lelle följde du med in i tvätt rummet och såg till att dom hade RENA tandborstar när dom skulle tvätta inuti ljuddämparen? :D

Hehe, jag drack kaffe i solen medans sommarpraktikanten tvättade min hoj & sämsskinnstorkade den efteråt... Fiifaan, Tompa hade blivit tårögd... :D

Näe du, det är garanterat jag ... och om vi sammanfattar det så här ... så är jag INTE helt nöjd nu :mad: Och antaligen blir jag inte mer nöjd om meckarna lämnar skutan på semester i tre veckor och min hoj står kvar. :6surkart :brinnerup:brinnerup

Så kan det gå när man leker hobbymekaniker... :krama
Jag hävdar fortfarande att den inte får soppa. Men så är jag ju oxå en hobbymekaniker (dock har jag slutat försöka, nu pekar jag bara medans proffsen mekar, det blir billigare så). :hihi
 

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
Hehe, jag drack kaffe i solen medans sommarpraktikanten tvättade min hoj & sämsskinnstorkade den efteråt... Fiifaan, Tompa hade blivit tårögd... :D



Så kan det gå när man leker hobbymekaniker... :krama
Jag hävdar fortfarande att den inte får soppa. Men så är jag ju oxå en hobbymekaniker (dock har jag slutat försöka, nu pekar jag bara medans proffsen mekar, det blir billigare så). :hihi

haha, fy fan va skönt! vaxade han den åt dej också? jag fick minsann ingen skönhetsbehandling :näsblod

Stor skillnad va med ny mapp och ny pipa? :yoparty min fick nog några hästar längre ned i registret med nya mappen, men fan va av och påig den blev :hihi som det ska va på en räser:tummenupp
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Olja, Oljenivå mm på en S3 1050 -06

Nu har jag kört 5158 mil och under den tiden hällt i diverse olika oljor och olika mycke. Den 090708 var den inne på 5k service på Triumph center i Länna. När jag fick tillbaka den så gick den som en dröm. Mindre rassel och klart smidigare växellåda.

Det var en liten service så inget justerande utan olje och filterbyte.

Dom fyllde i Castrol Power Racing 10W/50 och så här mycket
Oljenivå.jpg

Mellan servicarna har jag då och då duttat i lite olja från den mack jag råkar vara närmast ofta Statoil, Select eller OK/Q8. Jag har fyllt lite över max ofta en par mm men även så mycket som på fotot. Eftersom iduttanded är en process över tid så antar jag att man inte märker en gradvis förändring men när all olja byts på en gång så kommer hela skillnaden på en gång.

Placebo, jovisst men skillnaden på hur motorn låter, kopplingen och lådan funkar är för stor för att bara vara placebo.

Mina erfarenheter

1.
Jag har aldrig haft några problem med att oljenivån är hög, även om den är som på fotot.

2.
Motor, koppling och växellåda blir klart bättre med hög oljenivå och då talar vi om rejält hög.

3.
Castrol Power Racing 10W/50 verkar vara en mycket bra olja för en Speed Triple -06 motor.

Under dessa mil har jag även upptäckt följande

4.
Ersätt den svarta plastmanicken som sitter på tankventilationsslangen med ett rör så slipper du motorproblem när du verkligen inte vill ha det :D

5.
Justera ner växelpetaren så att den inte tar i fotpinsfästet då den är i sitt översta läge.

6.
Rengör och 5-56a alt WD-40a kopplingskontakt, stödkontakt och fotbromskontakt (när du ändå är igång) regelbundet så slipper du bli stående längs vägen

7. Michelin Pilot Road 2CT eller Dunlop RoadSmart är däck som aldrig lämnat mig i sticket och dessutom ger i alla fall Road 2CT många mil. RoadSmart verkar också hålla bra, återkommer när jag körtslut på ett.

Mina 3 cylindrar/paPs
 
Last edited:

LucaBrasi

Bombrepa
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Storstan
Hoj
Triumph SpeedTriple 1050 -05
4.
Ersätt den svarta plastmanicken som sitter på tankventilationsslangen med ett rör så slipper du motorproblem när du verkligen inte vill ha det :D


4. Blev stående en bra stund utan att fatta vad som hänt, plockade sedan bort den svarta manicken som är nånn slags backventil så soppa inte rinner ut vid ev. vältning. Tydligen är det vanligt att de hänger sej och skapar vakum i tanken så pumpen inte orkar suga ned soppa!
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Nu har jag kört 5158 mil och under den tiden hällt i diverse olika oljor och olika mycke. Den 090708 var den inne på 5k service på Triumph center i Länna. När jag fick tillbaka den så gick den som en dröm. Mindre rassel och klart smidigare växellåda... klipp klipp

Mina erfarenheter

1.
Jag har aldrig haft några problem med att oljenivån är hög, även om den är som på fotot.
2.
Motor, koppling och växellåda blir klart bättre med hög oljenivå och då talar vi om rejält hög.
3.
Castrol Power Racing 10W/50 verkar vara en mycket bra olja för en Speed Triple -06 motor.
Under dessa mil har jag även upptäckt följande
4.
Ersätt den svarta plastmanicken som sitter på tankventilationsslangen med ett rör så slipper du motorproblem när du verkligen inte vill ha det :D
5.
Justera ner växelpetaren så att den inte tar i fotpinsfästet då den är i sitt översta läge.
6.
Rengör och 5-56a alt WD-40a kopplingskontakt, stödkontakt och fotbromskontakt (när du ändå är igång) regelbundet så slipper du bli stående längs vägen
7. Michelin Pilot Road 2CT eller Dunlop RoadSmart är däck som aldrig lämnat mig i sticket och dessutom ger i alla fall Road 2CT många mil. RoadSmart verkar också hålla bra, återkommer när jag körtslut på ett.
Mina 3 cylindrar/paPs

Sånt här gillar jag. Mer sånt. :tummenupp
 

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Toppen! Jag skall ner i garaget och fylla på några mm! :tummenupp

Fick du säga till och betala extra för att de skulle hälla i denna? Man använder Castrol semisyntet i linköping, men detta är väl en helsyntetolja?

Jag antar att om man skulle få konstiga fenomen p.g.a. tankventilationsventilen så borde dessa försvinna (tills det blir vacum igen) om man öppnar tanklocket. Jag väntar nog med att ta bort ventilen om/tills jag får problem. "if it works dont touch it" :) Risken med att inte ha ventilen borde vara att om man klotar så kan bensin rinna ut, sen har man en väldigt dyr majbrasa om man har otur. :brinnerup Men jag vet inte, det verkar ologiskt att sätta dit något som inte behövs, eller? :va

// Johan


3.
Castrol Power Racing 10W/50 verkar vara en mycket bra olja för en Speed Triple -06 motor.

Under dessa mil har jag även upptäckt följande

4.
Ersätt den svarta plastmanicken som sitter på tankventilationsslangen med ett rör så slipper du motorproblem när du verkligen inte vill ha det :D


Mina 3 cylindrar/paPs
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Toppen! Jag skall ner i garaget och fylla på några mm! :tummenupp

Fick du säga till och betala extra för att de skulle hälla i denna? Man använder Castrol semisyntet i linköping, men detta är väl en helsyntetolja?

Jag antar att om man skulle få konstiga fenomen p.g.a. tankventilationsventilen så borde dessa försvinna (tills det blir vacum igen) om man öppnar tanklocket. Jag väntar nog med att ta bort ventilen om/tills jag får problem. "if it works dont touch it" :) Risken med att inte ha ventilen borde vara att om man klotar så kan bensin rinna ut, sen har man en väldigt dyr majbrasa om man har otur. :brinnerup Men jag vet inte, det verkar ologiskt att sätta dit något som inte behövs, eller? :va

// Johan

Japp helsyntet, nä jag bad inte om någon speciell olja.

Ventilen är ett krav i det stora landet i väst men inte i Sverige. Om du inte tar bort den så vet du vad du skall kolla först om motorn börjar bete sig konstigt.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Ett bra tips till

En annan anledning till att motorn börjar gå konstigt speciellt om det regnat eller man just tvättat hojen är att man fått vatten i soppan.

Tanklocket sitter försänkt och är bara tätat mot soppan inte mot tanken och detta gör att det samlas vatten i försänkningen. För att det inte skall ge problem så har man en tanklocksdränering.
TankLocksDränering.JPG

(Sorry för skärpan, fotat i ett mörkt djävla hörn)

När ni tankar lägg en dutt på hålet vid pilen och kolla att det rinner ut under hojen. Om det inte rinner ut så är det stopp i slangen. Vill man inte dutta soppa så får man blåsa, smakar inte så gott.

Är det stopp i slangen så rinner allt vatten (och skräp) som finns i försänkningen ner i tanken :huvet. Det djävliga är att man hinner precis se att det rinner ner vatten i tanken när man öppnar tanklocket.:gnissla

Jag har fått rensa slangen ett antal gånger.

Jag har rensat med tryckluft nerifrån eftersom skräpet kommit uppifrån så verkar det inte gå att blåsa bort det uppifrån. Kanske finns någon sil ?

När man blåser nerifrån VÄLJ RÄTT SLANG ATT BLÅSA I.

Blåser man i tankevakueringen med tanklocket stängt = tanken kapuff (om man inte har skitventilen kvar)

Blåser man i expansionskärlets evakuering (ni vet den som pinkar efter service) så säger det pang och man undrar med hjärtat i halsgropen vad som pajade. Lugn bara lugn det var bara locket på expansionskärled som flög upp. Been ther done that:D

Lyckas man blåsa i rätt slang se för helvete till att inte titta i hålet för att se om det kommer något. :pangihuve:clownBeen there, Done that:rodnar. Det är faen pinsamt som hämtat ur en gammal Helan&Halvan film, skärpning paPs !
 
Last edited:

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Ort
Linköping, nära Sviestad
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Japp helsyntet, nä jag bad inte om någon speciell olja.

Ventilen är ett krav i det stora landet i väst men inte i Sverige. Om du inte tar bort den så vet du vad du skall kolla först om motorn börjar bete sig konstigt.

Var nere på TC linköping nyss och bytte olja. Jag fick ett riktigt bra pris på Shells helsyntetiska Racingolja så jag valde den istället. Vete tusan om hon verkligen fick med alla siffror i kassan eller så gav hon mig en duktig rabatt för att jag ser så trevlig ut. :) 4l. Olja + filter + låna verktyg och stå på TC och byta. 560kr.


Words från mek. killarna på TC linköping
Det är mycket viktigt att man byter packning på oljepluggen samt att man inte drar för hårt, jag drog med deras momentnyckel. Det är inte mycket kraft som går åt! Byter man inte packningen, samt drar för hårt kan den funka som en kil som spräcker oljetråget! Dyrt!

Jag frågade även om oljenivån. De rekommenderade inte att man kör med en oljenivå över maxsträcket.

1. man kan skada packningar i motorn
2. man tappar motoreffekt

sen om det gör nån skillnad om det bara diffar 1mm över eller under sträcket är en annan fråga. Men Engelsmännen måste väl tänkt på något när de satte ett max och min på stickan? :va

Dont shoot the messenger! :)

EDIT: Med Shell Advance Ultra 4t 10w50 (helsyntet) Kunde inte jag känna nån märkbar skillnad på lådan jämfört med castrols semisyntet. Kanske möjligtvis något på uppväxling. Men jag är lite feg så jag vågade inte fylla i mer än till maxsträcket. Det kanske tar lite längre tid än 10 min körning innan lådan synkat ihop sig med den nya oljan?? :va


Nu är hursomhelst hojen oljepreppad/tvättad och vaxad inför licenskursen nästa torsdag-fredag! :yoparty

// Johan
 
Last edited:

marcell

Sporthojsnörd
Gick med
24 Apr 2008
Ort
--
Hoj
--
Satan vilken grym dag idag på Sviestad Linköping! :) :) :)

Var en annan S3 som var bland de snabbaste (svart hoj, förare med gul väst) och var omöjligt att hänga på. Snyggt!

Själv skrapade jag knän för första gången, underbart! wohoooo! Mer SMC-kurser åt folket!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top