Speed Weekend 2012 i Orsa...

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Här är mina ofärdiga objekt:
Hemmabyggd invalidmoppe med framvagn från en fyrhjuling och motor, sving och bakhjul från en Suzuki gsxr 1100 -91.
Hojen är en Ktm 990 superduke -09 som är under uppbyggnad efter en krasch. Hoppas man hinner få ihop båda innan det är dags...
 

Bifogat

  • DSCF8923.JPG
    DSCF8923.JPG
    235.6 KB · Visningar: 332
  • IMG_3403.JPG
    IMG_3403.JPG
    216 KB · Visningar: 291

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Haha, fan vad skönt bygge med en fartglad invalidmoppe!:tummenupp
Själv har jag inget överjävligt på gång mer än att denna gång faktiskt satsa seriöst med ett Guinessgodkänt rekord på snowracer efter bil. Hastighet... Så fort jag vågar och grejerna håller.

Grymt ballt för alla som bygger!
Jag å tjejen pratade med Bosse Hårdén förra Speed Weekend om hans Lamborghini med jetmotorn och hans många mecktimmar med den. Han frågade hur mycket vi fixat med vårat fordon. Madde lyfte upp snowracern och förklarade att vi precis tagit den ur kartongen och skruvat ihop den på 10 minuter. Jahaja, sa Bosse som konstaterade att den var mer lättmeckad samt också snabbare än hans Lamborghini...
 

Bifogat

  • visabild.jpg
    visabild.jpg
    49.3 KB · Visningar: 227

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Ja, vi har ju funderat på det här ett tag nu o kommit fram till att en Vmax kommer upp i typ 195 i original som mest, på is... Så nu har det skaffats lite grejer, bl.a. 4 nya förgasare o lite andra motordelar. Diskuterat sen mars runt val av spikar, M6, rallydubb, finndubb o olika däckval, så vi får se vad det blir! Dock svårt att välja bort långa vackra spikar, tycker jag.:tummenupp
Bif. bl.a. de två olika däck jag kört speed på, för "olika behov och fören".
(Observera skrapmärken inne i fejkskärmen, den som tror att Speed körs på ett jämt och slätt underlag, tror fel....) ;-)
hejhej
 

Bifogat

  • trattar_mini.JPG
    trattar_mini.JPG
    51 KB · Visningar: 232
  • IMG_7118.JPG
    IMG_7118.JPG
    197 KB · Visningar: 406
  • IMG_7122.JPG
    IMG_7122.JPG
    165.9 KB · Visningar: 662
  • fin_bild.JPG
    fin_bild.JPG
    156.7 KB · Visningar: 376
Last edited:

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Ja, vi har ju funderat på det här ett tag nu o kommit fram till att en Vmax kommer upp i typ 195 i original som mest, på is... Så nu har det skaffats lite grejer, bl.a. 4 nya förgasare o lite andra motordelar. Diskuterat sen mars runt val av spikar, M6, rallydubb, finndubb o olika däckval, så vi får se vad det blir! Dock svårt att välja bort långa vackra spikar, tycker jag.:tummenupp
Bif. bl.a. de två olika däck jag kört speed på, för "olika behov och fören".
(Observera skrapmärken inne i fejkskärmen, den som tror att Speed körs på ett jämt och slätt underlag, tror fel....) ;-)
hejhej

Jag kommer köra på andra däck nästa år. Hade slicks och m6 förra året. Kommer ha lite finare dubb denna gång och annat mönster. Sen ska jag köpa en ordentlig styrdämpare, för det var inte kul att köra 2 km med vobbel...
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Ja, vi har ju funderat på det här ett tag nu o kommit fram till att en Vmax kommer upp i typ 195 i original som mest, på is... Så nu har det skaffats lite grejer, bl.a. 4 nya förgasare o lite andra motordelar. Diskuterat sen mars runt val av spikar, M6, rallydubb, finndubb o olika däckval, så vi får se vad det blir! Dock svårt att välja bort långa vackra spikar, tycker jag.:tummenupp
Bif. bl.a. de två olika däck jag kört speed på, för "olika behov och fören".
(Observera skrapmärken inne i fejkskärmen, den som tror att Speed körs på ett jämt och slätt underlag, tror fel....) ;-)
hejhej

Funkade det bra att köra med crossdäck fram? Jag funderar på att ta ett grovmönstrat typ motarddäck och dubba med lite finare m4 eller m5 fram. Crossdäcken är väl inte gjorda för så höga hastigheter...
 

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Crossdäcken är väl inte gjorda för så höga hastigheter...

Hej,
Nej, de är nog inte gjorda för +200, men det är väl inte vanliga däck med M-skruvar heller... ;-) För 3 vintrar sedan hade jag ett vanligt däck fram, men det fick längsgående sprickor runt om på sidorna, o då var det kort dragracing så vi kanske inte var över 120 ens, så då kändes det tryggare med ett köpt crossdäck till Speed för två år sen.
Men t.ex. Kalevi på sin 750 kom ju 2010 upp över 200 med endast en gles rad med självborrande plåtskruv (montageskruv?) utan mutter i fram. Han tyckte väl att det drev lite väl i sidled, men det rullade iaf lätt! ;-D
Gummidubbarna i crossdäcket tryckte iaf undan snömodden bra i början!
Finndubb borde väl vara bäst, då har du ju inte sönder själva däckkonstruktionen. Fast det beror ju på hur fort du tänker köra, de lossnar väl från däcket till slut, de också. Kanske M-skruv är bäst ändå, totalt sett.
Men det är ju det här som är halva nöjet: välja däck o dubb, tillverka, prova o sen se att det funkade! (eller inte...) :tummenupp
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Hej,
Nej, de är nog inte gjorda för +200, men det är väl inte vanliga däck med M-skruvar heller... ;-) För 3 vintrar sedan hade jag ett vanligt däck fram, men det fick längsgående sprickor runt om på sidorna, o då var det kort dragracing så vi kanske inte var över 120 ens, så då kändes det tryggare med ett köpt crossdäck till Speed för två år sen.
Men t.ex. Kalevi på sin 750 kom ju 2010 upp över 200 med endast en gles rad med självborrande plåtskruv (montageskruv?) utan mutter i fram. Han tyckte väl att det drev lite väl i sidled, men det rullade iaf lätt! ;-D
Gummidubbarna i crossdäcket tryckte iaf undan snömodden bra i början!
Finndubb borde väl vara bäst, då har du ju inte sönder själva däckkonstruktionen. Fast det beror ju på hur fort du tänker köra, de lossnar väl från däcket till slut, de också. Kanske M-skruv är bäst ändå, totalt sett.
Men det är ju det här som är halva nöjet: välja däck o dubb, tillverka, prova o sen se att det funkade! (eller inte...) :tummenupp

Jag hade ju tänkt att hamna över 200 km/h i snitt iaf. Får se hur mycket superduken orkar upp i... Sist blev det bara 185 km/h i snitt med min 1000r. Men då körde jag med slipade m6 och märkte tyvärr uppe i Orsa att styrdämparen var kass. Så det vobblade ganska duktigt och vågade därför inte gasa mera. Men för att inget ska lossna blir det genomgående skruv med låsmutter. Sen blir det nog lite finare fram(m4) och lite grövre bak(m5/m6).
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Galningar :D Måste nog upp och kika på´t när det går av stapeln. Orsa är inte så långt från Mora?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Funkade det bra att köra med crossdäck fram? Jag funderar på att ta ett grovmönstrat typ motarddäck och dubba med lite finare m4 eller m5 fram. Crossdäcken är väl inte gjorda för så höga hastigheter...

varför inte köpa ett färdigdubbat? finns ju 130/17 med åtminstone endurodubb.. kanske finns med finndubb med.
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
varför inte köpa ett färdigdubbat? finns ju 130/17 med åtminstone endurodubb.. kanske finns med finndubb med.

Klart det finns färdigdubbat, men som jag skrev så är ju cross/endurodäck inte gjorda för så höga hastigheter. Vill ju inte att däcken ska gå sönder i hög fart. Sen är nog ett cross däck inte så stabilt eller bekvämt att åka på i 200 blås...
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Klart det finns färdigdubbat, men som jag skrev så är ju cross/endurodäck inte gjorda för så höga hastigheter. Vill ju inte att däcken ska gå sönder i hög fart. Sen är nog ett cross däck inte så stabilt eller bekvämt att åka på i 200 blås...

skulle tro de går bra jag. menar cross på is kan ju gå riktigt fort. inte riktigt 200 men 150+ går ju bra. men då talar jag av mycket lite erfarenhet.
kanske kört själv runt 120 som max men hade en cr500 som kom o blåste om en som om man stog still :D
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
skulle tro de går bra jag. menar cross på is kan ju gå riktigt fort. inte riktigt 200 men 150+ går ju bra. men då talar jag av mycket lite erfarenhet.
kanske kört själv runt 120 som max men hade en cr500 som kom o blåste om en som om man stog still :D

Endurodäcken brukar ha en kraftig konstruktion som håller för höga hastigheter så länge de inte går varmt.
Sporthojsdäck skall man vara väldigt försiktig med att överskrida den klassade hastigheten med.
Har hänt några gånger att hela däcket slits sönder.
Att borra igenom kord och allt för att montera tunga skruvar stärker inte däcket.
Ett nytt, fint vinterendurodäck har lämplig gummiblandning, lämpligt mönster och dubbar gjorda för att få fäste utan att lossna.
http://www.dackstallet.com/filer/Arb_Utskick_Dubbat_2010-11.pdf
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Endurodäcken brukar ha en kraftig konstruktion som håller för höga hastigheter så länge de inte går varmt.
Sporthojsdäck skall man vara väldigt försiktig med att överskrida den klassade hastigheten med.
Har hänt några gånger att hela däcket slits sönder.
Att borra igenom kord och allt för att montera tunga skruvar stärker inte däcket.
Ett nytt, fint vinterendurodäck har lämplig gummiblandning, lämpligt mönster och dubbar gjorda för att få fäste utan att lossna.
http://www.dackstallet.com/filer/Arb_Utskick_Dubbat_2010-11.pdf

Det lutar åt Pirelli MT60. Hastighets klass max 240 km/h. Lite grövre mönster så att det kanske inte blir helt odugligt om det ligger lite snö på isen. Jadu det har ju slagits världsrekord(342 km/h) med hemmagjorda isdäck med massa hål i och slipade m6 så det vet vi ju att det funkar... Sen är det ju inte optimalt att göra så kanske.
 

Bifogat

  • mt60.jpg
    mt60.jpg
    23.2 KB · Visningar: 189

vmx-anders

194,237km/h on Ice! (191,19)
Gick med
14 May 2008
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha V-max och XJR
Ja, de där ser ju ut att gå att sätta massa finndubb i, det hade nog jag gjort om jag skulle köra skitfort. Fast hemmasnickrade spikdäck som man gjort själv, är coolast!:tummenupp (iaf i bak)
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Lyckas inte hitta en lista på vilka som är anmälda på landracings hemsida?
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Nu är listan uppe på hemsidan och det var visst redan 40 anmälda. Kanske dags att anmäla sig snart...
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top