Speed weekend i Orsa denna gång.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vi ska göra vad vi kan för att få isen så perfekt vi bara kan.:tummenupp
Jag tror inte du kommer bli besviken:banana

Som testet gick i lördags så går det att köra fort, men lite guppigt var det även för mig när jag körde snowracer i 120 knyck. Men Peter grejade ++250 km/h så den lär duga åt oss sniglar ;)

Vet inte hur ni preparerar isen, men förr byggde vi väg till en av öarna för att hämta virke.
Borrade hål med motordriven borr, som sedan fick dra upp vatten ovanpå isen (pumpar på ganska bra).
Vattnet fryser på en liten stund när det är is under och minusgrader ovanifrån.
Vi borrade med ungefär 50 meter mellan hålen.
Isen blev ett par cm tjockare för varje omgång, av god kvalitet (vattnet tränger ned och minskar porositeten) och kändes fantastiskt jämn och fin i vanlig personbilshastighet.
Vid töväder var "vägen" bomberad eftersom det uppumpade vattnet blir en iskulle.
Slaskfritt och stenhårt.
Tar nog en stund att bygga flera kilometrar dock.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Vet inte hur ni preparerar isen, men förr byggde vi väg till en av öarna för att hämta virke.
Borrade hål med motordriven borr, som sedan fick dra upp vatten ovanpå isen (pumpar på ganska bra).
Vattnet fryser på en liten stund när det är is under och minusgrader ovanifrån.
Vi borrade med ungefär 50 meter mellan hålen.
Isen blev ett par cm tjockare för varje omgång, av god kvalitet (vattnet tränger ned och minskar porositeten) och kändes fantastiskt jämn och fin i vanlig personbilshastighet.
Vid töväder var "vägen" bomberad eftersom det uppumpade vattnet blir en iskulle.
Slaskfritt och stenhårt.
Tar nog en stund att bygga flera kilometrar dock.

Det är ett av två bra sätt. Vi har gjort det när isen varit för mycket berg och dalbana. Har inte behövts i Orsa.
Nu så börjar vi ploga så fort isen bär fordon. På det viset får vi snabbt upp en bana som kan underhållas lättare samtidigt som isen blottläggs för kyla och då växer/höjer sig av sig själv och det exakt längs den väg vi har bestämt.
Just nu är banorna 15-20 cm högre än sidoisen. Så det ska till mycket vatten på isen för att det ska rinna in på banan.:tummenupp

/Mange - Klurar på vad för fordon jag ska köra nu... Ishojen, raceskoter, bandfyrhjuling, isracingbil... Eller en Porsche snart kanske:tuttar:banana
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Fan vad härligt! Imorrn bär det av... Ska bara ut och lasta hojen nu!
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Äntligen installerad i stugan! Tyvärr har det snöat en del så vi får hoppas de plogar ordentligt inatt.
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Lycka Till Peter! Ja, Lycka Till alla ni andra också, så klart. Men det är extra skoj när en ortsbo gör något dylikt. =)
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Hur går det, grabbar?
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Verkar ju vara en toppendag att köra på. Men väldans surt för Peter...
 

skuggan21

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2008
Ort
Söderhamn
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K7-SÅLD! Yamaha R6 - 07 banhoj
Nu ska han ut o prova igen om ett litet tag, så de är bara o hålla tummarna. :)
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Riktigt jävla rolig helg!!!! Resultatet för min del blev väl inte riktigt som man tänkt sig, men det tar vi igen nästa år! Kanonväder och mycket folk, men ganska slött evenemang så det blev inte så många körningar. Endast 5 körningar för min del på hela helgen...
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Riktigt jävla rolig helg!!!! Resultatet för min del blev väl inte riktigt som man tänkt sig, men det tar vi igen nästa år! Kanonväder och mycket folk, men ganska slött evenemang så det blev inte så många körningar. Endast 5 körningar för min del på hela helgen...

Synd att det inte gick som det skulle. Men som sagt, det kan du ta igen nästa år. :tummenupp Problem med grejerna, eller?
 

Tompten

Även kallad Tompa
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Gävle
Hoj
DR BIG 97 - Såld, Bulldog 03 - Såld, Triumph Sprint 04 - Såld, FZ1N 07 - Såld, Bulldog 04 - Kvar
Då väntar man med spänning på alla Youtube-klipp. =)
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Själv är man då nyss hemkommen från sjukan

Det blev ju lite gasa KTM på sladdarbanan på lördagen, Dock blev del lite lågflygning över styret med efterföljande buklandning

Troligtvis så var det hojen som pressade på bakifrån och vek vänsterbenet så hårt att
knät hoppa ur led , fick dra de tillbaka med lagomt grymma smärtor

Det gick därimot att stöda på benet på lördag eftermiddag så lagom tuff som man tror man är (INTE) så borde det väl ha gått å dricka öl på kvällen

MYCKET smärsam natt. Hemfärd och besök på sjukan i stockholm under söndagen

brutet finger och trashat knä , Stödställning och 6 veckor sjukskrivning , tack för den suck men självförvållat
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Synd att det inte gick som det skulle. Men som sagt, det kan du ta igen nästa år. :tummenupp Problem med grejerna, eller?

Till att börja med trodde jag det var däcken, men jag tror de funkade som de skulle. Märkte sedan att min styrdämpare var helt slut så jag körde med vobbel i 180-190 km/h. Försökte krampa om styret och dra det bakåt så gott det gick. Men hjärnan sa stopp från att gasa ännu mer. Blev ganska spårigt på isen och när man kör i spåren som bilarna rivit upp är väl vobbel ganska oundvikligt. Jag tror att om jag hade haft en bra styrdämpare kunde jag iaf hamnat på "rätt" sida om 200-strecket.. Kanske nästa år!
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top