Speed weekend på is

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Bana under uppbyggnad

Första filmen på den 3km långa raksträcka som nu håller på att förberedas.
Bilden är hoppig just för att banan är under uppbyggnad och ej färdighyvlad så bli inte rädda. Den kommer att hyvlas för att bli så slät som möjligt.
Isen är idag mellan 60cm-80cm tjock och kommer att "växa" mer nu när isen friläggs. Så den kommer att räck till både den Jetdrivna Sparken, Freddie Fagerströms metanoldragster och den feta Rolls Roycen:tummenupp

Filmen visa banan på tillbakavägen. Dvs. mot samhället, publiken och hotellet/baren.
Sträckan är 3km. 1km acceleration, 1km tidtagning och 1km stoppsträcka.
Nu ser ni att det börjar närma sig och att det blir av!:banana
[YOUTUBE-ID]cHNNQW3Fld8[/YOUTUBE-ID]

På höger sida om denna bana (innan slutet) kommer en rundbana med flera kurvor att placeras för de som vill sladda lite med sina fordon.

Snett fram till höger upp mot slänten kommer det att vara en naturlig läktar/publikplats där mat och dryck kommer serveras. Även ljudanläggning kommer att placeras i denna del.

Stuntytan?! Ja, det kommer nog att finnas bara stuntarna får tummen ur arslet att anmäla sig...;) Plats för dem är inget problem.
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Niiice, tackar för filmen:

Här är en film på startnummer 1 (1) (11 ?) (min EVO har #1)
som testas för fullt... nådde dock bara 150kmh i denna filmen,
dock bara i 4:ans växel... :banana & skall dreva upp en kugg till
fram är det tänkt. - så uträknad toppfart ligger på rätt sida av 200km sedan.

Men jag behöver bara 2-300m acc-sträcka :D

Jag i gula jackan :tummenupp

http://www.youtube.com/watch?v=zjXVDXSlyWo
 

ORS

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
På turistort.
Hoj
XR650R
Har varit ner på Funäsdalsjön nu lördag och söndag och tittat på norska Audiklubben som anordnade iskörning,mycket fräna Audisar,Urquattro,rs4,s4,s2,mm,mm och en Porsche...
Han som arrangerar är föresten anmäld till speedrunnet,Vidar Gustavsen Audi rs4. Men det fränaste av allt måste ju vara FastFreddy med pickisen,blir spännande att se...är det mars snart?!
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Niiice, tackar för filmen:

Här är en film på startnummer 1 (1) (11 ?) (min EVO har #1)
som testas för fullt... nådde dock bara 150kmh i denna filmen,
dock bara i 4:ans växel... :banana & skall dreva upp en kugg till...

Haha, jag gillar spännande byggen som används på lite annorlunda sätt.
Kör hårt:banana

Men det fränaste av allt måste ju vara FastFreddy med pickisen,blir spännande att se...är det mars snart?!

Håller med. Vet inte hur många gånger jag sagt det till olika personer som jag diskuterat startlistan med. Ställer mig som en stor fågelholk. Hur fan ska det gå?! Jag hoppas ju av hela mitt bensinstinkande hjärta att han löser det och kommer upp:banana

Kommer lägga upp några filmer som visar Gyllenebocken från insidan. Så att man kan memorera var baren finns:tummenupp
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Vill bjuda på en fin bild från "banbygget". Ge er till tåls. Snart är ni där själva:banana
 

Bifogat

  • 3km-rakan.jpg
    3km-rakan.jpg
    165.7 KB · Visningar: 117

Mr-Clean

använder stödhjul på banan
Gick med
16 Feb 2008
Ort
Runt om i sthlm
Hoj
Trippelt upp i yamaha!
Kommer att bli så overkligt coolt. Tänk att läsa i historie böckerna för barnbarnen å kunna säga, Jag va där å körde jag gjorde oxå.
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
:skrämd :rofl Oj, herre J...!

Ska dom köra funny car på isen?

Och snowracers...!!!?

Jag måste komma och titta!

Tja.. ärligt talar, är du seriös i att ta dig & kolla så kanske vi kan lösa det,, då jag annars ev: för köra 90mil ensammen med min biltransportlastbil.

Boendet i dubbelrum på Gyllene Bocken är redan betalat, men soppan behöver ju betalas....

Skall som sagt ställa upp i två klasser... Så behöver en mek med :tummenupp

Dessa två fordon blir det:
Mitsubishi EVO2 RWD, ca: 600hk & 900kg


Gokart med 250cc crossmotor ca 55hk & 140kg med förare.
.jpg]

skicka PM.

mvh Kristian
 
Last edited:

Big AL

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Tumba
Hoj
H-D 99 FXDX, och några bikar till
De e bar å åk..

Tänkte nog Rasta Supergliden på isen.

Har bättrat på effekten med lite överladdning för tillfället. :D

Återstår att se om man får dubben att sitta kvar. :gnissla

Vore kul att se fler Harleys på Isen.

Något för Jörgen K. Kanske???:
 

Bifogat

  • Kopia av Mina hojar 012.jpg
    Kopia av Mina hojar 012.jpg
    118.8 KB · Visningar: 119

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Vill bjuda på en fin bild från "banbygget". Ge er till tåls. Snart är ni där själva:banana

Det ser ju väldigt trevligt ut!!!! Tråkigt bara att man inte hade något objekt färdigt till i år...Då hade man gärna kommit!
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tänkte nog Rasta Supergliden på isen.

Har bättrat på effekten med lite överladdning för tillfället. :D

Återstår att se om man får dubben att sitta kvar. :gnissla

Vore kul att se fler Harleys på Isen.

Något för Jörgen K. Kanske???:

Så det är du som har den där raketen!
Jag har hört folk prata om den där hojen. Bla en onsdagskväll på Tyresörakan, folk berättade om en vass Superglide som for på bakhjulet, jag kom efter att supergliden hade dragit. Var det du tro?

Jag hinner tyvärr inte få min hoj klar tom isrejset. Satsar på att vara klar i april. många delar är bortlämnade för jobb.

Har du ngn bänkad effekt på din cykel?
Mekanisk turbokompressor?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det blir nog bultade däck med rejäla brickor om ni har tänkt få nåt däck att hålla för accelerationen från de där starkare hojjarna, eller då 16kr st skotermattsdubb

Har en Toyota starlet (700kg) med en b20 rallycrossmotor på ca 150hk och den böjjer m6-brickor. Det är ju som ingen poäng med att köra med nå vanliga dubb typ rallydubb för man får ju inte greppet. Tror inte finndubben sitter kvar så länge på en turbohoj med 300hk heller. Jag har provat dubba slicks och kan avslöjja att om du kör över snö så är det som att försöka köra på vatten, ifall det nu var nån som hade tänkt prova på det.
 

Big AL

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Tumba
Hoj
H-D 99 FXDX, och några bikar till
Så det är du som har den där raketen!
Jag har hört folk prata om den där hojen. Bla en onsdagskväll på Tyresörakan, folk berättade om en vass Superglide som for på bakhjulet, jag kom efter att supergliden hade dragit. Var det du tro?

Jag hinner tyvärr inte få min hoj klar tom isrejset. Satsar på att vara klar i april. många delar är bortlämnade för jobb.

Har du ngn bänkad effekt på din cykel?
Mekanisk turbokompressor?

Jodå! Jag har varit nån gång ute vid Tyresö. Svårt var det att hålla ned framhjulet i backen också. :tummenupp

Synda att du inte kan komma upp till isrejset.
kunde ha blivit kul.
Blir nog även en V-Rod Destroyer uppe på isen också.

Har meckat på kompressorkitet nu i vinter och inte hunnit prova på gata ännu.
Isrejset blir första testet.

Har dock hunnit med lite bänkkörning, men jag har lite kvar att justera.
Effekten just nu ligger på 185hkr och 213Nm på bakhjulet.

Bör räcka till att åka en bit över 200 kmh.

Frågan är bara hur cykeln beter sig på isen?? :kryckor
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jodå! Jag har varit nån gång ute vid Tyresö. Svårt var det att hålla ned framhjulet i backen också. :tummenupp

Synda att du inte kan komma upp till isrejset.
kunde ha blivit kul.
Blir nog även en V-Rod Destroyer uppe på isen också.

Har meckat på kompressorkitet nu i vinter och inte hunnit prova på gata ännu.
Isrejset blir första testet.

Har dock hunnit med lite bänkkörning, men jag har lite kvar att justera.
Effekten just nu ligger på 185hkr och 213Nm på bakhjulet.

Bör räcka till att åka en bit över 200 kmh.

Frågan är bara hur cykeln beter sig på isen?? :kryckor

Sedär, misstänkte att det var din hoj de snackade om!

Djeflar! 185hkr och 213Nm, det måste vara en av de starkare gatharlisarna i riket! :D

Pga kylan kanske man ska överväga tunnare gaffelolja eller ATF i framgaffeln, så att inte gaffeln stummar så att framhjulet studsar på isen när det början gå fort.

Däck-/dubbfrågan är intressant :gnissla
 
Last edited:

Big AL

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Tumba
Hoj
H-D 99 FXDX, och några bikar till
Sedär, misstänkte att det var din hoj de snackade om!

Djeflar! 185hkr och 213Nm, det måste vara en av de starkare gatharlisarna i riket! :D

Pga kylan kanske man ska överväga tunnare gaffelolja eller ATF i framgaffeln, så att inte gaffeln stummar så att framhjulet studsar på isen när det början gå fort.

Däck-/dubbfrågan är intressant :gnissla

Bra ide där med framgaffel oljan.
Kan vara värt att pröva.

Har som sagt ingen erferenhet av vinterkörning med hojen.
Men va fan! Nån gång skall vara den första.

Har precis börjat forska i däcksfrågan.
Lutar åt att åka 16" rallybilsdäck bak med finndubb i.
Fram så blir det ett 19" dirttrack däck som kommer att dubbas upp.

Det är väl bara att prova och se hur långt det räcker.:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bra ide där med framgaffel oljan.
Kan vara värt att pröva.

Har som sagt ingen erferenhet av vinterkörning med hojen.
Men va fan! Nån gång skall vara den första.

Har precis börjat forska i däcksfrågan.
Lutar åt att åka 16" rallybilsdäck bak med finndubb i.
Fram så blir det ett 19" dirttrack däck som kommer att dubbas upp.

Det är väl bara att prova och se hur långt det räcker.:tummenupp

Det borde ju funka! Jag har ingen erfarenhet heller, men skull också satsat på lätta finn- eller endurodubb.

Din HD kan nog ha en fördel mot en sporthoj. Den större vikten, hjulbasen, försprånget och den flacka gaffelvinkel kan ju faktisk vara till fördel om man ska åka fort med slingriga dubbdäck och ev ojämnheter i banan. Stabilare och ger mer grepp.

På min ponnyhoj känner man sig som sittandes naken på en trampcykel när man passerar 200. :D Supergliden är ju lite mer av lok och inte så sidvindskänslig som många lättare hojar.
 
Last edited:

Mr.Buell

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Triumph T120R-69 Chopper *såld, Fireblade-93 *såld, Flattrack Sportster *såld, Buell XB9R *såld, Buell X1-99 *såld, Yamaha Teneré-08 *såld, Moto Guzzi V7
Det borde ju funka! Jag har ingen erfarenhet heller, men skull också satsat på finn eller endurodubb.

Din HD kan nog en fördel mot en sporthoj. Den större vikten, hjulbasen, försprånget och den flacka gaffelvinkel kan ju faktisk vara till fördel. Det gör ju det hela lite stabilare och ger mer grepp.

På min ponnyhoj känner man sig som sittandes naken på en trampcykel när man passerar 200. :D Supergliden är ju lite mer av lok och inte så sidvindskänslig som många lättare hojar.

Som lite kuriosa: Big AL's bänkpapper finns uppe på Probike Täby's hemsida http://www.harley-davidson.se/taby/
Under fliken Verkstad-Trimkit

Rätt imponerande vridkurva... :3freak

MVH
/Björn
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det blir nog bultade däck med rejäla brickor om ni har tänkt få nåt däck att hålla för accelerationen från de där starkare hojjarna, eller då 16kr st skotermattsdubb

Har en Toyota starlet (700kg) med en b20 rallycrossmotor på ca 150hk och den böjjer m6-brickor. Det är ju som ingen poäng med att köra med nå vanliga dubb typ rallydubb för man får ju inte greppet. Tror inte finndubben sitter kvar så länge på en turbohoj med 300hk heller. Jag har provat dubba slicks och kan avslöjja att om du kör över snö så är det som att försöka köra på vatten, ifall det nu var nån som hade tänkt prova på det.

Bultade däck tål knappast 200+ utan att slitas sönder av.

med 1km lång accelerationssträcka behövs inte extremt bra grepp.
Största problemet är inte greppet utan att masskrafterna på varje dubb blir väldigt stora i höga hastigheter. Vridmomentet på bakhjulet minskar för varje gång man petar in en högre växel.

Sen ökar ju luftmotståndet i kvadrat med hastigheten så att någonstans når man ju en maximal hastighet där hastigheten inte kan öka pga att greppet inte räcker till.

Var den gränsen ligger veta jag inte men jag vet av erfarenhet att vanliga bildubb räcker gott till 200km/h med tvåhjulsdrivet utan att det är däckens grepp som hindrar accelerationen.

Men personligen anser jag att banan borde sandas under tävlingsdagarna.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top