Spegel eller mörkt?

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Tja!

Har precis fått reda på att mc-boden fått hem visir till min hjälm, jag kan välja på mörkt eller spegel. Har just nu ett blankt o aldrig kört i färgat förut. Vilket föredrar ni? Självklart är spegel coolare men är det väldigt mycket mörkare än ett mörkt? (tror att det mörka är grönnyanserat)

Hjälmen är en Nolan N85 om någon nu skulle behöva den infon.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Spegel e lite Ghey :arsele, mörkt är för tuffa killar ! :yoparty
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Spegelvisir visar på karaktär och elegans. Svart är ju bara GR-wannabes som har. :hoppa
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
De är lika mörka, du väljer själv vilket du tycker är snyggast.
 

frefeh

Två cylindrar är fler än en..
Gick med
31 Oct 2003
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
KTM 350 EXC -12
Jag har inte märkt någon skillnad i mörkhet på mina!
Bara utsende fråga helt enkelt :)
Man behöver vara lite mer rädd om spegelvisiret men inte mycket.
 

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Vendelsö
Hoj
R1
Jag har kört med bägge.. Vilket som är snyggast beror lite på färgen på hjälmen. Jag föredrar mörkt för att eventuella repor på visiret stör mycket mer på ett spegelvisir än ett mörkt.

Just nu änvänder jag ljustonat för det funkar både på dagen och kvällen, även på hösten när det är mörkt på kvällarna.
 
Last edited:

galten1234

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple 2015
Jag tycker mörkt visir är snyggare, särskilt om man har en hel svart hjälm (som jag har)
 

Goofy

Hög fart spar tid
Gick med
5 May 2008
Ort
norrtälje
Hoj
ZX 10 2010
Jag kör med vanligt visir och solglasögon vid behov.
tycker mörka visir är allt annat än bra i skymmning
eller när det är mörkt ute
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Jag har kört med bägge.. Vilket som är snyggast beror lite på färgen på hjälmen. Jag föredrar mörkt för att eventuella repor på visiret stör mycket mer på ett spegelvisir än ett mörkt.

Just nu änvänder jag ljustonat för det funkar både på dagen och kvällen, även på hösten när det är mörkt på kvällarna.

Nu vet jag inte hur det är på Nolan, men på de hjälmar jag haft är det ganska kraftig skillnad i tålighet på visiren. Ett mörkt visir är svart, i svart plast om man säger så medan ett spegelvisir är ett klart visir med en "spegelfilm" ovanpå, vilket gör det ömtåligt för repor och skador. Det krävs mer för att repa själva plasten, som det mörka visiret .
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Hur är man egentligen om man är angelägen om vilket visir som är snyggast/coolast?
Vem kollar på / bryr sig om andras visir? För en själv spelar det ju bara roll hur det ser ut genom det.

Att man vill ha en snygg hoj kan jag förstå, den skall man ju titta på själv.

Jag lägger ingen värdering i detta själv utan är bara nyfiken på hur folk tänker.

Jag kör med klart visir + solglasögon när det behövs.
 

skruttiz

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1-01,
blå/lila spegelvisir tycker jag funkar kalas, mörkt i solen men endå inte kolsvart att köra med vid skymning.
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
Hur är man egentligen om man är angelägen om vilket visir som är snyggast/coolast?
Vem kollar på / bryr sig om andras visir? För en själv spelar det ju bara roll hur det ser ut genom det.

Alla utom du?

Men ditt klaravisir med solglasögon går säkert bra ihop med dina stentvättade jeans och vita tubsockor.

\Masonit
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Masonit:
Kan du inte förklara hur du tänker istället? Jag la ju inga värderingar i det skrev jag ju, dvs min egen eventuella smak (eller brist på smak som du så fint o trevligt antyder) spelar ingen roll.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
I spegel blev man blind när det var lite dimmigt/hög luftfuktighet och kallt,drog igen direkt.

Nåja tycker ni,det är bara att öppna och tat lite lugnare då............kval är illa valt tillfälle att ta det lugnt!

Glömde de andra,får skriva komihåg-lista,börjar bli senil tror jag.....

Annars gillar jag spegel,mitt är ganska ljust men tack vare spegel så syns det inte igenom ändå(om det är målet,och det är det väl.....måste ju se coooool ut!) :tungan
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Mörkt är snyggast.

Fulast tänkbara kombo är klart visir med solglasögon under.

\Masonit



Klart visir med gula solbriller under är ballast. Lite 70-tals-Hollywood-yrkesmördar-snits på det.
Svarta piloter är mer Clark Olofsson/Meduza, inte lika hett.
 
Last edited:

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Ort
i garaget
Hoj
Slagskeppet
De visir jag testad har de svarta varit betydligt mörkare än spegelvisiren. (Shoei XR-1000 med alla visir från Shoei)

Sen vad som är snyggt och inte spelar väl mindre roll, allt är snyggare än transparent. Med transparent visir får man inte några brüdar vid korvmojen, Jag vet, fastnade på foto med transparent i höstas, nu är det kört för mig..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top