Man ansöker om tillstånd hos kommunen
Jag tror inte man får tillstånd att sätta ut hinder på vägen utanför mitt hus. (det är 70 där)
Och även om jag fick tillstånd så skulle jag inte göra det.
Eftersom jag själv far omkring på vägar där andra bor så är det lite övermaga att börja kräva farthinder utanför mitt hus bara för att just jag bor där.
Det har pratats grannarna emellan, om att man borde ansöka om att få skyltat 50 vid huskropparna. Men det har inte blivit nåt av det och ingen verkar vilja ta tag i det heller.
Problemet aktualiseras mest på sommaren, och då i synnerhet när det tokylar förbi gäng efter gäng med motorcyklar.
Jag har en granne som vid några tidigare tillfällen i ren och skär ilska spärrat av halva vägen genom att ställa ut traktor och vagn med varningstriangel bakom.
Han har gått runt till grannarna för att söka stöd och alla håller naturligtvis med, inte minst jag, för det här hände innan jag började köra mc, och då stämde jag in i kören och hatade alla dessa jävla tokdårar som blåser förbi utan vett och sans.
Tiden gick, 40årskris kom, och då, då tog JAG mc kort och köpte vörstinghoj
och då förändrades bilden ganska radikalt.
Fan vad kul att blåsa på på alla krokiga småvägar som fullkomligt nerlusar landskapet i hemmakrokarna.
Klart man fick ta det lite lugnt förbi hemma, grannarna tittade långt, men hälsade i alla fall på mig.
Sen vill man ju bredda sitt åkande för att hitta nya vägar och kanske få lite sällskap.
Vad göra då?
Onsdagskörning med sporthoj.com kanske skulle kunna vara nåt?
Okej, På med Phetingreflexvästen och iväg till donken.
Hälsa lite stelt på gubbarna och fråga försiktigt var de brukar åka.
Jorrö Serrö, vi delar upp oss i grupper och drar en repa runt Kårsta, Gottröra, Rånäs och Södertjära och sen till Waxholm.
Hoppsan Kerstin, tänkte jag, jag bor i Södertjära, (med mina grannar)
Nåja, som sist i långsamma och med reflexväst, så ska jag väl kunna göra ett gott intryck i alla fall.
Och jodå, nog såg jag flera av grannarna, de hade ju gott om tid att vakna till, eftersom snabba gruppen åker en bra bit före innan långsamma hunnit fram.
Detta blev ett litet delikat dilemma för mig, men det har löst sig föredömligt tycker jag.
Jag aktualiserade min uppkomna situation och gruppledarna tog notis, och på så vis kunde tempot dämpas förbi hemmavid. Riispeckt för det.
Efter denna historia så försöker jag att ta det lugnt där det finns hus och jag försöker att visa hänsyn till andra trafikanter, även om det ibland är svårt.
Förlåt min långrandighet.