Spikmatta, 270km/h, sop-kvinna

Robban W

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2003
Hoj
cbr600, gsx750r, xrv750
En sorglig tråd.. :(

Håller med. Men jag har naturligtvis själv också kört som ett mongo på helt fel ställen dock så har jag aldrig trott att det är min rättighet.

Tänk på: att på landet måste ungar på väg till sina kompisar gå och cykla på samma väg som du kör på. Även många hästar (som kan vara riktigt labila) med små tjejer på kan vara mitt på vägen + hästskit. Eller en fet traktor som bara väntar på en ny kylarprydnad, kanske en arai-hjälm brevid alla mosade myggor.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Tänk på: att på landet måste ungar på väg till sina kompisar gå och cykla på samma väg som du kör på. Även många hästar (som kan vara riktigt labila) med små tjejer på kan vara mitt på vägen + hästskit. Eller en fet traktor som bara väntar på en ny kylarprydnad, kanske en arai-hjälm brevid alla mosade myggor.

Va? Är det sant?
Jösses, man lär sig något nytt varje dag minsann!

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Varför väcktes den här gamla tråden till liv? Är det inte färdigältat?

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Något sånt här skulle jag tro. Men fler. Inte så dumt.
Okej. det där är ingen dum ide faktiskt.:)
Men man kanske måste ha nåt sorts tillstånd eller nåt för att sätta ut sådant på vägen?

Edit:
Det här är ju faktiskt väldigt intressant (inte minst för mig, eftersom jag bor intill en populär väg)
Vad mera, än att ställa ut blomlådor på vägen, vore en bra ide för de närboende att göra för att få stopp på okynneskörning intill bebyggelse?

Vad tycker ni andra härinne?

Last edited:

Fårskallen

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
FZ8-N
Okej. det där är ingen dum ide faktiskt.:)
Men man kanske måste ha nåt sorts tillstånd eller nåt för att sätta ut sådant på vägen?

Jo det måste man.
Vi har en äldre herre som bor i visbys innerstad (innanför mjuren) som brukar sätta upp liknande hinder.
Polisen kör där dagligen så jag antar att det är dom som avlägsnar hindren.

Har hänt att det släpper för gubben ibland och han langar ut saker på vägen när folk kör förbi.
Vet att han bland annat kastat ut en soptunna i plåt modell stor som en bil körde på.
Har även hotat med tegelsten någon gång.

Han bor vid norra porten.

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Jo det måste man.
Vi har en äldre herre som bor i visbys innerstad (innanför mjuren) som brukar sätta upp liknande hinder.
Polisen kör där dagligen så jag antar att det är dom som avlägsnar hindren.

Har hänt att det släpper för gubben ibland och han langar ut saker på vägen när folk kör förbi.
Vet att han bland annat kastat ut en soptunna i plåt modell stor som en bil körde på.
Har även hotat med tegelsten någon gång.

Han bor vid norra porten.
Ajfan, man måste alltså ha tillstånd för att sätta ut hinder på vägen.
Vad ska man göra då då?

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Vi fördärvar bara för oss själva om vi inte lysnar på omgivningen.

Tråkigt men sant, vist är det kul att dar som en skollad jävel med eld i röven.
-vem har inte gjort det?

-Men!

Omgivningen som inte delar den tjusningen att flyga fram kan
skad oss som motorcyklister på längre sikt.

Ex. krav på en massa ny regler.

Max antal hästkrafter, ljud buller som faktiskt från och med i maj 2009
är ett faktum att Polisen skall ta tag hårdare mot mcförarna som väsnas lite förmycket.

Tänk er om det kommer ett ägar annsvar på fordon framöver?
Finns redan i andra länder.

OCH det är du som är ägare för fordonet som skall bevisa att det inte är du som framfört det utan för kärringens hus i 270 blås.

Tänk om de kommer att införa en sådan lag om spikmatta även för mcförare som ej behaga stanna?

Jag vill inte var den som dånar över den ens i 110 km/h

Vad kan vi då lära av detta?

-Jo respektera andra som du själv vill bli respekterad & bemött.

Kör där det innte stör eller iriterar våra med människor bland annat politiker med flera.

Var med i SMC & delta på deras utbildningar & utnytja de dagar som ni kan köra på bana.

detta är inte menat som någon moralpredikan!
endast kall fakta.

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-
Vad vore värst?

• Att köra ihjäl en fotgängare under en "bombarrepa".

• Att ha ställt ut blomlådor som någon på en "bombarrepa" kör ihjäl sig mot.

För de här två alternativen är ju precis samma sak.
varför då inte ta med ställa sig o skjuta ihjäl folk på plattan
eller krasha flygplan eller rysk roulette med någon annans huvud.
ditt resonemang är ju ändå en död som död ingen skillnad.

skillnaden är kontroll och vem som har kontrollen syfte och verkan.
vissa kan hantera en mc hyffsat ok i 150 andra kan inte göra det i 50.
utan att för den skull romanticera så kan nog en hel del av de som bombrepar dra runt den där blomkrukan men faster agda 900+ drar rakt in i blomlådan med sin sketna volvo och får en hjärtattack o dör.

För det är ju PRECIS samma sak eller hur ! *suck*

tänk dig kl 12 på natten. du kommer runt bulten i laglig hastighet och vips är det en sträcka med en ordentlig sträng grus/singel och i slutet står det en stoljävel mitt i kurvan.
Nu innebär ju det då om man skall se det som du ser det att jag har frikort att köra hur fort jag vill där eftersom de försökte ha ihjäl mig så då får jag försöka ha ihjäl dem ösa in en molotov coctail eller försåtsminera vägen.
Precis så som vi vill ha det! eller inte.

om folk kunde använda det har på axlarna till lite mer än att bara stoppa maten i och hänga mössan på så skulle det nog inte vara fel.

roke

Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Man ansöker om tillstånd hos kommunen :)
Jag tror inte man får tillstånd att sätta ut hinder på vägen utanför mitt hus. (det är 70 där)
Och även om jag fick tillstånd så skulle jag inte göra det.
Eftersom jag själv far omkring på vägar där andra bor så är det lite övermaga att börja kräva farthinder utanför mitt hus bara för att just jag bor där.

Det har pratats grannarna emellan, om att man borde ansöka om att få skyltat 50 vid huskropparna. Men det har inte blivit nåt av det och ingen verkar vilja ta tag i det heller.

Problemet aktualiseras mest på sommaren, och då i synnerhet när det tokylar förbi gäng efter gäng med motorcyklar.

Jag har en granne som vid några tidigare tillfällen i ren och skär ilska spärrat av halva vägen genom att ställa ut traktor och vagn med varningstriangel bakom.
Han har gått runt till grannarna för att söka stöd och alla håller naturligtvis med, inte minst jag, för det här hände innan jag började köra mc, och då stämde jag in i kören och hatade alla dessa jävla tokdårar som blåser förbi utan vett och sans.

Tiden gick, 40årskris kom, och då, då tog JAG mc kort och köpte vörstinghoj:) och då förändrades bilden ganska radikalt.
Fan vad kul att blåsa på på alla krokiga småvägar som fullkomligt nerlusar landskapet i hemmakrokarna.
Klart man fick ta det lite lugnt förbi hemma, grannarna tittade långt, men hälsade i alla fall på mig.

Sen vill man ju bredda sitt åkande för att hitta nya vägar och kanske få lite sällskap.
Vad göra då?
Onsdagskörning med sporthoj.com kanske skulle kunna vara nåt?
Okej, På med Phetingreflexvästen och iväg till donken.
Hälsa lite stelt på gubbarna och fråga försiktigt var de brukar åka.
Jorrö Serrö, vi delar upp oss i grupper och drar en repa runt Kårsta, Gottröra, Rånäs och Södertjära och sen till Waxholm.
Hoppsan Kerstin, tänkte jag, jag bor i Södertjära, (med mina grannar)

Nåja, som sist i långsamma och med reflexväst, så ska jag väl kunna göra ett gott intryck i alla fall.
Och jodå, nog såg jag flera av grannarna, de hade ju gott om tid att vakna till, eftersom snabba gruppen åker en bra bit före innan långsamma hunnit fram.

Detta blev ett litet delikat dilemma för mig, men det har löst sig föredömligt tycker jag.
Jag aktualiserade min uppkomna situation och gruppledarna tog notis, och på så vis kunde tempot dämpas förbi hemmavid. Riispeckt för det.:Bugar

Efter denna historia så försöker jag att ta det lugnt där det finns hus och jag försöker att visa hänsyn till andra trafikanter, även om det ibland är svårt.

Förlåt min långrandighet.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag