hur svårt ska de va, jag kör enligt principen:
30=30,
50=50,
70, 90, 110 och 120=fri hastighet
hemgjord "akta våra barn"-skylt eller liknande= 30-50 beroende på sikt och omständigheter, OAVSETT begränsning.
om nu folk har barn eller djur eller vafansomhelst i närheten av vägen, så sätt upp en dylik skylt istället för att vifta med kvastar och hinkar.
det finns ingen anledning för någon av parterna att riskera varandras liv.
edit: dock är de flesta 70-vägar hemmavid ganska glesbyggda, tar det givetvis lite lugnare om det skulle vara "tätbebyggt" 70-område också
Det finns 70-vägar, t.ex. den nämnda, som tydligen inte lämpar sig för fri fart och det finns 30-vägar man lätt kan hålla 80-100 på, t.ex. den genom Lill-Jansskogen.
Någon annan än mig som tycker att den här diskussionen är rätt färgad beroende på var man bor i landet. I Örkelljunga är säkert en 30-väg synonymt med dagis eller kattskola. I Stockholm kan det vara 30/50/70 var som helst. Det är 70 på motorvägen mellan Stocksund och Roslagstull, nu kallar de ju inte den för motorväg men den skiljer ingenting i karaktär jämf med motorvägen som nyss var 100-skyltad, dvs E18.
Med rätt hoj ger ett gruspass mer än en 250+repa bland stugorna...
Jag har funerat på det där, om man vill köra i skog eller liknande. Vad ska man ha då och var ska man köra och måste man hålla på och laga massa skit själv?
Last edited: