Precis som Filip säger så är det väldigt sällan en havererad växellåda på en tvåtaktare orsakar oljespill, men ingen regel utan undantag. Fråga Mattias, han vet.![]()
Yeees.

Precis som Filip säger så är det väldigt sällan en havererad växellåda på en tvåtaktare orsakar oljespill, men ingen regel utan undantag. Fråga Mattias, han vet.![]()
Lite OT, fick du sålt din hoj igår Mattias?
Tack, men nej tack. Har lagt av helt mer racing.Näjje. Vill du ha den? Det är inte den som är stjärnan i bilden ovan.
Och tack för förtydligandet, jag var annars helt säker på att din hoj fanns med i din avatar![]()
Misstänkte det, men man vet ju aldrig med dig.Jag syftade på bilden där jag smeker hålet med mitt finger (), inte min avatar.
Zenit, hur är dina bromsar på 400:an? Fram allstå.
Min är svampigare än någonsin och jag får ingen känsel för den alls.
Swedie har nu bytt alla packningar och sånt i pumpen och oken. Men ingen förbättring. Han har luftat systemet flera gånger. Bromsbeläggen är mer än halva kvar.
Någon som har nåt förslag på vad man kan göra?
Eller är det bara stå ut med att hojen är 16 år gammal och bara köra?
Jag hade samma problem på en gammal RGV förra året. Jag bytte allt men inget hjälpte. Sen bytte jag till nya bromsbelägg, och se då blev det bra. Magi.
Fast bromsbeläggen är ju inte ens halvslut. Det är ju det som är så konstigt. Hur kommer det sig att det blir bra när man byter bromsbeläggen, systemet funkar ju inte nu och nu är bromsbeläggen ändå bra?
Visserligen hade det blivit billigare att bara byta bromsbelägg än allt det andra. Han står fortfarande i garaget och grejer.
Fast bromsbeläggen är ju inte ens halvslut. Det är ju det som är så konstigt. Hur kommer det sig att det blir bra när man byter bromsbeläggen, systemet funkar ju inte nu och nu är bromsbeläggen ändå bra?
Visserligen hade det blivit billigare att bara byta bromsbelägg än allt det andra. Han står fortfarande i garaget och grejer.
Nu är det ju så att jag bytt all bromsvätska såklart ... och inte kört. Men det går ändå inte få upp tryck. Jag tror det har med bromssystemets uppbyggnad som gör att det inte fungerar förutom med nya belägg.3063174För racingbruk är bromsbelägg tokslut för länge sedan om de slitits ner till halva.
Det blir för mycket volym vätska (med lite lite lite lite luft) när kolvarna är ute.
Bromsbeläggen brukar bli lite halvdana i friktion etc också, samt att värmen som blir inte stoppas utan går lättare genom belägget och värmer upp bromsvätskan som då kan koka och så har du fått luft.
Swedie här på Alicias konto...
Nu är det ju så att jag bytt all bromsvätska såklart ... och inte kört. Men det går ändå inte få upp tryck. Jag tror det har med bromssystemets uppbyggnad som gör att det inte fungerar förutom med nya belägg.
Hade ju varit bra om man kan sätta på en adapterplatta bakpå beläggen för att fejka 1-2 mm beläggning.
Fasiken vad trist då! Det var kul att leka med dig på Falkenberg. Fan va snuskigt det där lät då. Jaja. Synd att du inte kan komma, men hoppas vi ses till nästa rejs i alla fall. Läk ihop bra nu grabben!
![]()
Swedie här på Alicias konto...
Har bytt alla packningar som sagt.
Jag kanske kan tänka mig det vore luft bakom kolvarna, men jag har försökt att trycka in kolvar och därmed pressa ut luften, men ingen direkt skillnad.
Att lämna över natten med greppet indraget gav lite, men inte mycket egentligen.
Jag tror det är som mattias säger, dessa gamla antika bromssyste har nog bara funktion vid en viss del av kolvslaget, resten blir just... svampigt.
Är det någon här som kan tänka sig ha ett nytt set belägg till en ZXR 400? Behöver få tag på dom idag, eller levererade till gelleråsen imorgon.
Nu är det ju så att jag bytt all bromsvätska såklart ... och inte kört. Men det går ändå inte få upp tryck. Jag tror det har med bromssystemets uppbyggnad som gör att det inte fungerar förutom med nya belägg.
Hade ju varit bra om man kan sätta på en adapterplatta bakpå beläggen för att fejka 1-2 mm beläggning.
Likadant blir det i oket om du haft isär det och gjort rent etc, så man brukar behöva låta det stå en dag eller två och sedan lufta igen.
Och nu postat i rätt inlägg hoppas jag...
a jodå... jag försökte göra rätt för mig genom att hälla i bromsvätska bakom kolvarna när jag satte i dom. Men det blev väldigt slabbigt.3063814Sedan dags för ett litet experiment, så tror du mig bättre sedan.
Gå ut ur huset/garaget/lägenheten typ och hämta upp en liten sten i rabatten eller sidan av vägen cirka 3-4 cm i diameter.
Häll upp ett glas med vatten cirka 20grader varmt och lägg denna sten i glaset.
Du kommer nu med all säkerhet att se att det blir små små luftbubblor över hela stenen.
Experiment klart.
Likadant blir det i oket om du haft isär det och gjort rent etc, så man brukar behöva låta det stå en dag eller två och sedan lufta igen.
Och nu postat i rätt inlägg hoppas jag...
Det har stått hela dagen och kommer även stå under hela natten. Har race imorgon så det blir nya bromsbelägg plus luftning innan kvalet klockan 09.00
Sen får det bära eller brista.
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Svingarmslagringen, svingar... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glansk från BigTwin o... |
![]() |
Vi breddar tidningen ytterligare!
Björn Glans från BigTwin oc... |
![]() |
Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife
Motorcykelkörning på klassi... |
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
![]() |
Ökat antal körkortsåterkallelser
Foto: Liza Simonsson Und... |
![]() |
CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!
Idag har vi äntligen fått s... |
![]() |
BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |
Honda Gold Wing fyller 50 år
Sedan 1975 har Honda Gold W... |