Sport Produktion tråden!

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
3064319 Testa att skruva loss oken och håll dem ovanför bromsgreppets nivå.
Luft har en tendena att vilja stiga.
Har ni testat att lufta direkt efter bromscylindern och även de andra kopplingarna?
finns ingen luftningsmöjlighet på bromspumpen på det här 16 år gamla åbäket. :)

om jag vet rätt så bör väl bromsoken vara nedanför bromsgreppet/bromsvätskebehållaren för att luften ska kunna färdas uppåt och sedan ur slangarna och oken.

3064330 Kan ju vara metall plattan som bromsbeläggen är fästa mot som har bucklat sig eller som jag hade en gång på en gammal hoj att bromsskivorna hade buktat sig som en tallrik. Hade inga vibrationer men bromsarna var svampiga. Med nya skivor vart det klart bättre.
Det som stödjer den teorin vore ju att bromsskivorna redan original är sjukligt tunna... tycker jag. att de slitits ner med åren är nog inte heller helt felaktigt. tallrikformade är dom nog dock inte. men ska kika på det oxå imorgonbitti. tack

Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,

Jag har just nu systemet på din sorts "luftning" sen i morse och kommer stå tills imorgon bitti då jag kommer lufta ytterligare ett par gånger med hederlig bromsgrepspumpning (istället för vakuum).

Bromsgreppspumpning är det bästa.
Vakuum och sånt nja om man är själv och skruvar på bilen så kan det funka hjälpligt, fast inte på en banhoj som behöver ordentliga bromsar.

om jag vet rätt så bör väl bromsoken vara nedanför bromsgreppet/bromsvätskebehållaren för att luften ska kunna färdas uppåt och sedan ur slangarna och oken.

På de äldre CBR 600:eek:rna var det likadant när jag mekade till Folkesson och vi gjorde ofta så att vi hade hela paketet löst och höll oken ovanför greppet nivå.
Då har luften lättare att ta sig ut.
Den vill ju stäva uppåt.

Last edited:

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Har aldrig förstått det där med indraget handtag. Tror det är myt...
Man stänger ju returen upp till behållaren.
Hur ska luften då kunna komma ut??

a jodå... jag försökte göra rätt för mig genom att hälla i bromsvätska bakom kolvarna när jag satte i dom. Men det blev väldigt slabbigt.

Jag har just nu systemet på din sorts "luftning" (bromsgreppet indraget och buntbandat mot styret) sen i morse och kommer stå tills imorgon bitti då jag kommer lufta ytterligare ett par gånger med hederlig bromsgrepspumpning (istället för vakuum).

Samt så ska jag på med nya bromsbelägg efter det. Då ska det bannemig fungera efter det. :)

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Hoppas att vi blir en del imorgon som kommer och tävlar. Ju fler desto roligare. Dags att gå och slänga sig i säng. Upp tidigt imorgon för avresa mot Gelleråsen.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
3064358 Har aldrig förstått det där med indraget handtag. Tror det är myt...
Man stänger ju returen upp till behållaren.
Hur ska luften då kunna komma ut??
hehe stämmer ju... kanske bygger tryck som gör att luftbubblor vill ta sig uppåt av någon anledning.

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
finns ingen luftningsmöjlighet på bromspumpen på det här 16 år gamla åbäket. :)

Det finns alltid luftningsmöjlighet vid bromspumpen så länge slangen inte är svetsad fast vid pumpen.

Om det inte finns en luftskruv, lufta med hela banjobulten... Några rullar papper runt hela alltet då det kan bli lite klabb.

Bygg upp lite tryck, öppna hela banjon en gnutta och tryck till och stäng snabbt.

16 år gammalt är ungdom :tuttar

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Morgonen började stressigt. Bromsarna funkade nästan inte alls men gav mig ut på första kvalet ändå. Körde som bäst 1.21.9
In igen och försöka ytterligare att få till bromsarna. Dom blev lite bättre och nu behövde jag inte endast använda motorbroms för att få stopp på pärlan. Sänkte mig till 1.20.4 och det gav en 6 plats på startgridden.
Före mig är :
1. Erik Koste... 1.16.6
2. Therese Scherp 1.16.7
3. Stefan Abramhamsson 1.7.5
4. Patrik Svensson 1.19.7
5. Kent Johansson 1.19.9
6. Alicia 1.20.4
....
Sen är vi 10 stycken till men orkar inte skriva upp alla.

Det är lång väntan till racet. Starten går 17.40!!
Dom lovar att regn ska dra in så vi får se hur det går

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Vilka dyker upp till racet på Knutstorp då?
Har försökt pränta in banan i huvudet genom att gå den ett par dagar i helgen. Kommer kännas läskigt att köra den. Inte van vid kuperade banor. Ska bli riktigt kul att köra :)
Förhoppningsvis så funkar bromsarna till dess

Deefred

Garage på Grosse Freiheit.....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZ750-85, Aprilia Mille R -02, Aprilia Futura -01
Har försökt pränta in banan i huvudet genom att gå den ett par dagar i helgen. Kommer kännas läskigt att köra den. Inte van vid kuperade banor. Ska bli riktigt kul att köra :)

Läser att bromsarna funkar nu.
Vad var felet?
Kanske var handhavande fel....

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös

Jag kommer (såvida inte skolan eller nåt sätter stop) :)

Kan säga att backen ner till liton tycker jag e helt sjukt brant :näsblod ska bli skoj o rejsa igen bara kört nån enstaka gång sen falken.

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Läser att bromsarna funkar nu.
Vad var felet?
Kanske var handhavande fel....

Dom verkade ha kärvat ihop. Smörjde in dom och sen funkade dom prima.

Jag kommer (såvida inte skolan eller nåt sätter stop) :)

Kan säga att backen ner till liton tycker jag e helt sjukt brant :näsblod ska bli skoj o rejsa igen bara kört nån enstaka gång sen falken.

Det låter bra =)
Ska passa på att känna på dina bromsar också.

Jag gick banan nästan varje kväll under SM.et bara för att ha lite koll innan man kommer dit. Ska bli spännande att köra. Har vänt växlingen till raceväxlat nu så det blir också intressant. Var lite svårt att få in det men det flöt på bättre och bättre under morgonen idag på Kinnekulle.

Last edited:

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Var och tränade på knutstorp i fredags och då bestämde min övre cylinder sig för att äta upp en avgasventil:mad:
=DYRT.
Kolv, avgasventiler(kanske båda, de sitter just nu fast i cylindern), hoppas cyllen klarade sig.

Skam den som ger sig, jag SKA räjsa så om nån har en kolv liggande så hör gärna av er.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Var och tränade på knutstorp i fredags och då bestämde min övre cylinder sig för att äta upp en avgasventil:mad:
=DYRT.
Kolv, avgasventiler(kanske båda, de sitter just nu fast i cylindern), hoppas cyllen klarade sig.

Skam den som ger sig, jag SKA räjsa så om nån har en kolv liggande så hör gärna av er.

Awww surt som faen! Min gav ju också upp förra året, men det var när oljepumpen la av. Det satt fast då också. Ny cylinder köpte vi då.

Men du, din avatartext "Otur drabbar sällan den väl förberreda."
Då har du väl en kolv liggandes nånstans? :pannkyss

Hoppas det löser sig!!

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Det låter bra =)
Ska passa på att känna på dina bromsar också.

Jag gick banan nästan varje kväll under SM.et bara för att ha lite koll innan man kommer dit. Ska bli spännande att köra. Har vänt växlingen till raceväxlat nu så det blir också intressant. Var lite svårt att få in det men det flöt på bättre och bättre under morgonen idag på Kinnekulle.

låter bra de. prova o vända en gång innan osså men fick i friläge hela tiden vid nerväxling så byta tillbaka

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Det kommer bli väldigt intressant att försöka lära sig Knutstorp på 50 minuter. Stefan och Zenit, det kommer gå långsamt på eran hemmabana så se upp för oss andra, iallafall för mig som aldrig har kört där tidigare.

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
-
Det kommer bli väldigt intressant att försöka lära sig Knutstorp på 50 minuter. Stefan och Zenit, det kommer gå långsamt på eran hemmabana så se upp för oss andra, iallafall för mig som aldrig har kört där tidigare.

Äsch. Så har det ju varit för mig på varje race i år.
Första passet går alltid kasst men sen tar det sig. :)
Körde ju inte på Sviestad som är den enda bana jag tränat på innan race. :näsblod

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Nu blev jag nyfis om vem som kommer till Knudan, så skriv upp er här på listan:

1) Alicia
2) Stefan
3)
4) osv...

Last edited:

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
:tummenupp
Awww surt som faen! Min gav ju också upp förra året, men det var när oljepumpen la av. Det satt fast då också. Ny cylinder köpte vi då.

Men du, din avatartext "Otur drabbar sällan den väl förberreda."
Då har du väl en kolv liggandes nånstans? :pannkyss

Hoppas det löser sig!!

Redan fixat kolv, cyllen slipar jag lite på kanten det får duga, blåset tigar john till mig, skönt att jobba där man gör!!!
Avgasventil köper jag nog en begnagad som ligger på jobb:tummenupp

Det är lite spännade att varva på knutstorp men det ska väl gå det med.

Om jag får spåna lite i kristallkulan så tror jag det kommer stå mellan mig och Erik Koss.
Både han och jag har kört låga sjuor på knutan...
Nu är det bara upp till bevis för oss!

Last edited:
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...