Sport vs touring eller båda?

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Det finns dom som åkt jorden runt på en så´n här:

innova125-s.jpg


Allt funkar. Man bestämmer själv hur smidigt och bekvämt det ska vara. Kan man trampa sig jorden runt på en vanlig cykel så går det att åka långresa på en sporthoj. :tummenupp

En polare har åkt jorden runt på en Indian Chief från -46 och året efter drog han ett varv till på en stelbent HD från -53. James "Pa" Norton körde från England till Sydafrika rätt genom hela den afrikanska kontinenten under tidigt 20-tal på en Norton med sidovagn mitt under regnperioden. Om HAN klarade det med den hojen och på dom vägarna som fanns på den tiden kan man köra precis vart som helst på vad som helst nu även om jag själv skulle välja en 1200GS Adventure om jag hade möjlighet. Men det var faktiskt ett gäng som körde jorden runt på sina Honda 125 cc vespor för några år sedan. Allt funkar. Även sporthojar.

//J
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Men det var faktiskt ett gäng som körde jorden runt på sina Honda 125 cc vespor för några år sedan. Allt funkar. Även sporthojar.//J
Jäättemycket OT: "Honda 125 vespor"? Men Hellman, en hojåkare som du måste kunna skilja på en Honda och en Vespa! Som att säga "BMW 1200 KTM".... (Förlåt, kunde inte hålla mig! :)

Lite mera on topic: klart man kan åka långt på nästan vad som helst, om man kör rätt vägar. Se Saarelas oändliga moppetouring eller Pledians Norrland Runt på 125:a. Eller Indien runt.

Jag personligen hajar däremot inte riktigt det där att köra 50-70-100 mil i 180 knyck bara för att komma fram. Eller att man måste kunna rulla 50 mil utan att tanka. Det är bara bra för armar, ben och rumpa om man är tvungen att stanna för att tanka, dricka lite och sträcka på benen var 20:e mil. Ser inte problemet riktigt. OM det inte är så att man måste vara på Riverian före kl 13.00 i morgon. Men då är det bättre att flyga...

Med lite extra planering och genom att välja rätt vägar så slipper man '70-mil-rakt-fram' i alltför blåsiga hastigheter.

Fast klart, jag kanske är färgad av att köra långfärd (ok, halvlångt då då) på en caféhoj. Det går helt ok. Blir lite stel i benvinklarna förstås, lite träsmak i baken, men inget som inte kan botas med en kexchoklad och en Festis på Statoil. Eller med lite gympa på fotpinnarna - om man står upp och kör en Thruxton i 110 km/h kan man luta sig framåt och nästan "vila sig" mot fartvinden! :)
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Enda nackdelen med att resa med hoj är att vägarna hemma blir så tråkiga efteråt.

Man får ta sig lite omvägar när man ska åka runt hemmavid. :hihi Jag har t ex som kortast 8 mil till Örebro (4½ mil 2+1/motorväg om man har bil). Var i ditt län så sent som i början på november. Västra halvan jag plöjde kors och tvärs igenom var ju full med goa vägar. :confused:

Tänkte på TS problem och efterfrågan på GT-paket till sporthojar. Det är ju inte större problem att fixa ihop dem än banpreppargrejer. Justerbara fotpinnar, airhawksadelkudde, mjukväskor sidor/sadel, tankväska. Offra lite effekt för ökad räckvidd och släng in en bränslesnålare mapp och kanske på med originalpiporna. Sedan är ju vilken sporthoj som helst en hygglig sporttourer. Bara att tanka fullt och ut på äventyr! Bökigt? inte värre än böket man gör sig för att maxa trivseln på bana.

Räcker inte det slutar man låtsas bo på banan och köper en bekvämare hoj som även funkar på bana. Triumph Sprint, Busa, m fl sportiga milsmiskare.
 
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Intressant tråd, sätter saker i lite perspektiv. Men när man bangar bara pga väderprognoserna så ska det nog lite mer till för att ta en spontanresa utanför landgränsen.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Hoppsan, hur blev mina moped- och Innovaturer inblandade i denna snabbtourertråd?!? :)

Jo, inte tycker jag att man ska köra mer än dryga timmen i taget. Starta tidigt och stanna ofta korta stunder.
Zoomermoppen när jag tourade med den så hann jag några dagar över 50 mil om dan. Med tanke på att tophastigheten är 42 knyck och det gick ibland bara 16 knyck i uppförsbackarna, så....

Nåja, soppaförbrukningen på en modern tusenkubikare sport är faktiskt ganska snäll i jämförelse med en hoj typ TS 600 (9000 varv....jisses va skönt den måste ha ylat :) )

Tror jag låg på ca 0,55 med cbr1000 av den äldre modellen. 08:an ville ha lite mer, ca 0,65 när man gasade på i 140-160 o ibland lite plus. Inte många hojar som matchar den förbrukningen i dessa farter!

Packningen ja, på med lakan, på med en väska bak o sen sidoväskorna på över väskan....då slipper man ha dom hängande i hjulen.

080607b1.jpg


080607b3.jpg


233 knyck läste jag som mest på GPS:en...och väskorna satt då kvar fint
080607b4.jpg
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Självklart kan man köra långt på en sportis. Kanske får man träsmak och ont i ryggen, men det går. Men att sitta och köra 50+ mil dag efter dag i en vecka eller två, njä, det skulle iaf inte jag vilja göra. Det är först efter några dagar en hoj blir riktigt obekväm....

Men som TS säger, det är inte så långt ned till Alperna så att det måste bli ett projekt att ta sig dit.

Skriver under på detta. En hoj blir först obekväm efter ett bra antal mil, men det är klart allt går. Har man en lite obekvämare hoj så kanske man måste ta bensträckare lite oftare.

Vår norgeresa denna sommaren spenderade jag på min DR800. Jag tyckte den var så jäkla bekväm att det inte kunde vara några som helst bekymmer! Visst, men packväskor ala "jorden-runt-touring" och frugan ibak var den inte den mest effektstinna krutpaketet på vägarna men jag visste ju sedan innan att man satt som en kung på den.
Men h*lvete vad träsmak jag hade till slut pga den smala sadeln. De sista 30 milen hem genom sverige stod jag mest upp och körde. Frugan som visste vad det handlade om försökte snällt massera tillbaka blodomloppet i mina skinkor då och då. Måste sett fantastiskt dumt/roligt ut för andra trafikanter! :D

Men som sagt, allt går. Bara olika bra. :näsblod
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Om man INTE vill köra uppåt 50 mil om dagen när man turar i ett land som har goa vägar är det något allvarligt fel. Man kastar ju bort vistelsen.. Precis som Saarela (VS) säger är det upp tidigt som gäller. Helst när alla andra sover då vägen och hela världen är din! Sedan tar man sig en tupplur ovanpå lunchen när solen steker som värst. Man hinner med turistandet oxå med stopp på rätt ställen. Softa kan man göra hemma. Tar det emot i kroppen är det ingen turhoj för din kroppsbyggnad - bygg om eller i värsta fall ta en annan på turen! Varför ha obekvämt i onödan?
 
Last edited:

RonnyB

Rookie
Gick med
14 May 2010
Ort
MALMÖ
Hoj
2006 BMW K1200S
Vet inte om jag förstod dig rätt Livrädd, men letade du efter en hoj som både är sport och turing? Ta dig en provtur på en BMW K1200S/K1300S, Jag har hårda orginalväskor på min och förra ägaren tourade med den i Frankrike, Alperna och tyskland. Jag har bara kört 1200 mil med den i år och bara småresor. Men testa den på väg och bana, det är ett monster men ändå en underbart bekväm hoj.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vet inte om jag förstod dig rätt Livrädd, men letade du efter en hoj som både är sport och turing? Ta dig en provtur på en BMW K1200S/K1300S, Jag har hårda orginalväskor på min och förra ägaren tourade med den i Frankrike, Alperna och tyskland. Jag har bara kört 1200 mil med den i år och bara småresor. Men testa den på väg och bana, det är ett monster men ändå en underbart bekväm hoj.
Tack alleman för bra inputs! Tanken med denna tråden var dels att få fler sporthojare
att ta klivet ut i europa och dels att vi kunde visa vad för bra grejor det finns för att göra hojen lite mer dräglig på touren. Många med mig vill nog ha sin sportis och ingen sporttourer när man på hemvägen tar ett par dar på ringen. Själv hade jag turen
att få köra en e.m. på salzburgring ett år!
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA

Suveränt, tackar för den bilden.
Har nämligen funderat på att sälja mina biltemaväskor nu när jag köpt CBR men den lösningen du använder med väska under är ju suverän. :tummenupp

Nu skall de inte säljas utan snarare användas till lite touring. :)

EDIT: FAaaaaan vad sugen man är på hojåka nu då... faaaan
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Du har missat en dimension i din jämförelse! Vilken förare har roligast? Om du tycker att det är jämförbart med att åka Volvo med barn i bilen om du har samma snittfart har du underskott på körglädje i ditt mc-åkande. Det finns mer att få ut om du söker.. Dags att titta på ny inriktning på åkandet kanske? :skrattaåt

Det är ju själva körandet som är det roliga. Kör man sedan inte alltför stora och raka vägar kommer inte familjebilen upp i samma snittfart i a f även om stoppen är 3-4 ggr så många som för Volvon.

Är det inte oftast så att de hojar som har de minsta tankarna och kortaste räckvidden ofta har den sämsta körställningen för touring? Det är nästan som om tillverkarna tänkt att somliga modeller gör vi lite mer trevliga att sitta länge på och de får då även större tank och ibland rentav mer täckande kåpor. Men de rullar fortfarande hyggligt på bana. :tummenupp

Sedan är det ju vi ägare som skruvar upp förbrukningen i jakt på några hk. Ofta utan nytta för turåkandet utan bara glädjedödande om man bara kommer 15 mil mellan stoppen. Semester-mappning på hojen är kanske en god idé för att göra en übertörstig halvpreppad rejshoj trivsam på turen.

Runt 25 mil är acceptabelt tycker jag ändå om man håller sig till asfaltsåka. (Min tar sig 35 mil med passagerare och väskor på normväg - kurvig och kul. Tankar för att vara säker inom 8-9 mil efter reserven på ca 5l. Eller 1/3 av körd sträcka sedan förra tankningen då reserven är 1/3 jämfört med resten av tanken. Då har man suttit 3 timmar i sadeln så det passar gott att sträcka lite på sig.)

Ska vi prata dagskörsträckor är Norge-turen i somras längst hittills. Fyra dagar och 220 mil, varav 200 kurvigt. Sista dagens 70 mil gjorde att man fortsatte köra i sömnen..
eha, du har så rätt! Men gör mappningen så stor skillnad?
Scorpiojn, hur är det,lirar inte duccen och zx-9 -98-02 i samma liga? Sport men inte supersport? Hursomhelst , schyssta hojar båda två!
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Har aldrig vågat mig utanför landsgränsen av rädsla för motorras. :näsblod

Men nån gång... :rolleyes:

Ja det känns som något jag också tänker på, har funderingar på att ta hojen till norge i sommar. Men det känns som om att händer det något då är allt det roliga över.

Jag menar det kan ju bli hur dyrt som helst om man är in the middle of no where och får motorknas.
Finns det försäkringar för sånt? Även för äldre hojar årsm 2001??

Eller kör ni på Live and let die filosofin när ni bränner långfärder?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Eller kör ni på Live and let die filosofin när ni bränner långfärder?

Jajjamensan. Gör du samma sak hemma? Sitter inne för att vara säker på att inte bryta benet eller nåt?

Skämt åsido: I Europa är man aldrig "in the middle of nowhere". Finns alltid hjälp att få inom 5 mils radie. Det bor folk precis överallt.
 

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Jajjamensan. Gör du samma sak hemma? Sitter inne för att vara säker på att inte bryta benet eller nåt?

Skämt åsido: I Europa är man aldrig "in the middle of nowhere". Finns alltid hjälp att få inom 5 mils radie. Det bor folk precis överallt.

Klart jag sitter inne för att inte bryta benet, nä men jag har haft lite oflax med min hoj. Iofs gick det jävligt bra att åka till örebro förra sommaren. Men jag är nog lite mer trygghetsnarkoman än jag vill erkänna.

Hur gör ni innan avfärd då, bara vanlig service eller är det något mer man ska tänka på?
Är väääldigt sugen på att göra en lite längre resa nästa år.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
eha, du har så rätt! Men gör mappningen så stor skillnad?

Vet inte hur mycket man kan hämta på en snikmappning - om ens någon gjort det. (Min går med originalbestyckade förgasare snälla kammar så jag har mycket mellanregister i gammelfyran..) Tänkte mest på eget trim ovanpå original. Men på långköra blir procent i mindre soppatörst snabbt liter mindre i förbrukning som man slipper stanna och tanka. Har man dessutom en liten tank är det snabbt ett eller flera tankstopp man slipper.

Dessutom är det om man inte har jättemycket att spara i förbrukning i alla fall trevligare med en jämnare effektkurva. Iaf om effekten är uppknuffad högt upp på varvtalet. Man kan ju lyssna på andra tonarter än de vanliga 9-11000 rpm.. :D
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jajjamensan. Gör du samma sak hemma? Sitter inne för att vara säker på att inte bryta benet eller nåt?

Skämt åsido: I Europa är man aldrig "in the middle of nowhere". Finns alltid hjälp att få inom 5 mils radie. Det bor folk precis överallt.

Om motorn explodiert ala 25 000kr i materialkostnad så är det inte alla som kan hosta upp det, är man hemma låter man vraket stå över sommarn (så gjorde jag), och även om man nu har 25 000kr till delar så kan det ta en jävla tid att få hem delarna (så gjorde jag också :gnissla).

Men jaaa, jag är en fegis :tungan

Måste komma över det nån sommar..
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
I somras körde jag Linköping-Bergen i ett svep (drygt 100 mil). Visst blev det lite jobbigt mot slutet för en som körde första säsongen men jag skall köra längre än så i sommar..:)
Blir en Zx10r till sommaren för jag har hört att dom e skiitbra och toura med..:yoparty
Nån som ska med och toura i europa i sommar? :tummenupp

Jag ska ner till Alperna tänkte jag. Har inte spikat exakt vecka, men alp-passen måste vara öppna och isfria. jag antar att det är nån gång i juni/juli. Tänkte till och med ta biltåg från Hamburg ner till Österrike, så jag slipper pinan med autobahn, plus slitage på däck, men budgeten får avgöra
 

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
Jag ska ner till Alperna tänkte jag. Har inte spikat exakt vecka, men alp-passen måste vara öppna och isfria. jag antar att det är nån gång i juni/juli. Tänkte till och med ta biltåg från Hamburg ner till Österrike, så jag slipper pinan med autobahn, plus slitage på däck, men budgeten får avgöra

Här finns listor på när alppassen brukar vara farbara.

http://www.alpentourer.de/alpenpaesse/index.html
 
Nyheter
Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Vi är ute och plåtar hojbyggen

Under sensommaren och höste...

Transportstyrelsen vill stoppa körkortsturismen

Transportstyrelsen vill kun...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

Top