Sporthoj 35KW funkar det eller är det för lite? (A2)

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Ska försöka skärpa mig och ge TS ett mer seriöst svar. Det jag och förmodligen många med mig reagerar på din attityd och inställning. Jag har lärt mig på detta forum att det inte är en rättighet att köra hoj. Många har gett dig ironiska svar vilket du inte verkar ha velat ta till dig,
Jag har också här på SH på kort tid lärt mig att det finns en otrolig "bank" av erfarenhet. Det är inte dumt att vara ödmjuk nog att ta det till sig.
Besök "minneslunden" och "konsekvenser av hojåkning" Dessa tråder borde vara obligatoriska att läsa.
Jag har kört hoj i många år men vill i detta sällskap inte kalla mig erfaren. Jag har börjat med Moppe och klättrat uppåt. På min tid var det dock enklare. Det fanns bara 2 klasser. Lätt och tung.
Innan förra sommaren hade jag inte kört på flera år. Jag valde att börja igen med en gammal GSX550. Knappast en 10-poängare, men på sin tid var det en dräpare! :) Hela 65 HK. Väldigt billig i inköp och kostar inget att försäkra. Ville testa om jag fortfarande tyckte det var lika kul som förut. DET VAR DET!!! :D
Jag upptäcker att jag hade lika snabbväxande horn som förr och inser snabbt att jag behöver lära mig köra på nytt. Mina hojar har en tendens att bara ha 2 lägen. Av och På! Inget eller fullt!
Därför väljer jag att köra ytterligaren en sässong med min gamla 550. Förhoppningsvis med en och annan SMC-kurs. Drömmen är fortfarande en racer! :D Men drömmar ska man vara rädd om och när man uppnår den vill jag gärna överleva ett tag för att hinna njuta av den.
Hoj är så mycket mer än Hästkrafter.

Så börja litet, och klättra uppåt. Bli en bra MC-förare och överlev ett tag. Lyssna på all den erfarenhet som finns här.

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Helt seriöst är jag nyfiken på vad TS egentligen är ute efter, just eftersom ordet sporthoj står i rubriken.
Vad för slags hoj tilltalar dig? Som du nu förstått säger lagen att du får endast ta körkort för en motorcykel vars ursprungseffekt är max 70kw och strypt till 35kw. Tidigare kunde man alltså strypa vilken hoj som helst, men till 25kw. Inte längre.
Det är lite fel att tro att en 1000cc sporthoj nödvändigtvis är "större" än en 600cc. Gå till en hojaffär och kolla får du se! En gsxr600 har ungefär samma yttre dimensioner som en gsxr1000. Sporthojar är små. Större storlekar hittar du lättare bland sporttouring eller rena touringmc, samt bland offroad och "äventyrs"hojar. Därmed inte sagt att en sporthoj inte passar dig som är 195.
Iallafall, när jag tänker sporthoj tänker jag liten, nätt motorcykel, lättviktig, framåtlutad sittposition, högvarvig motor, optimerade för asfalterade, snabba och kurviga vägar mm. Som du säger, "stark vid låga varv", kanske inte är det första man tänker på.
Så varför just "sport"hoj i ditt fall? Du får ju ha vilken anledning du vill, men sporthojar är inte "värst" på allt, de är bäst på sin sak, touringmotorcyklar bättre på andra saker. Och så vidare.

T.Wieckman

Medlem
Gick med
2 Mar 2013
Hoj
-
Helt seriöst är jag nyfiken på vad TS egentligen är ute efter, just eftersom ordet sporthoj står i rubriken.
Vad för slags hoj tilltalar dig? Som du nu förstått säger lagen att du får endast ta körkort för en motorcykel vars ursprungseffekt är max 70kw och strypt till 35kw. Tidigare kunde man alltså strypa vilken hoj som helst, men till 25kw. Inte längre.
Det är lite fel att tro att en 1000cc sporthoj nödvändigtvis är "större" än en 600cc. Gå till en hojaffär och kolla får du se! En gsxr600 har ungefär samma yttre dimensioner som en gsxr1000. Sporthojar är små. Större storlekar hittar du lättare bland sporttouring eller rena touringmc, samt bland offroad och "äventyrs"hojar. Därmed inte sagt att en sporthoj inte passar dig som är 195.
Iallafall, när jag tänker sporthoj tänker jag liten, nätt motorcykel, lättviktig, framåtlutad sittposition, högvarvig motor, optimerade för asfalterade, snabba och kurviga vägar mm. Som du säger, "stark vid låga varv", kanske inte är det första man tänker på.
Så varför just "sport"hoj i ditt fall? Du får ju ha vilken anledning du vill, men sporthojar är inte "värst" på allt, de är bäst på sin sak, touringmotorcyklar bättre på andra saker. Och så vidare.

LÅÅÅNG text

Till början var jag ute efter en Honda cbr1000 -08 och framåt. Dels för att jag tycker den är snygg. Sen för att jag tycker jag sitter bra på den. Har inte sagt att just en 1000cc är större än 600cc. Om du menar att jag ska strypa en 600cc så går inte det heller. 600cc har för mycket KW. Jag sa att jag ville köpa en 1000cc för att dom generellt var större.
Har läst att om man stryper en 1000cc så går den bättre än att strypa en tex 600cc.
Citerar mig själv "ju mer cc du har ju bättre går den på låga rpm" efter strypningen. 48hk är inte speciellt mycket så jag vill naturligtvis att den ska gå så bra som möjligt. Om då en 1000cc går bättre än 600cc så överväger det åt 1000cc hållet. Inte att jag vill åt kraften på låga rpm som du skriver tuoring gör 450 osv. Tror du missuppfattade mig där.
Sen så kommer jag åka med folk som kör obegränsat. Det vill säga 1000cc. Lite därför jag också vill köra det. Så när jag blir 23 så skulle jag bara rycka strypningen och så var det frid och fröjd utan hoj byte osv. Men så blir det ju inte nu.
Jag vill köra sporthoj för jag tycker det verkar grymt kul, har fasnat för sporthojar helt enkelt. Jag har inte fasnat för att köra touring. Inte mig grej eller min typ av hoj jag vill köra. Kapish? Sen tycker jag att både du och atilla skriver över huvudet på mig. Det är jag som har funderingar inte forumets användare, som ni vänder er till. Om dom har någonting att fråga så skapar dom sin egen tråd. "Jag undrar vad TS egentligen är ute efter , just eftersom ordet sporthoj står i rubriken" "Jag ska försöka skärpa mig och ge TS ett seriöst svar. HALLÅ JAG ÄR HÄR. Kasta skit äre kul de? verkar som det. sandlåde nivå.
Om det som jag skriver inte stämmer enligt er så lyssnar jag gärna och tar det till mig. atilla skärpte sig på sista inlägget.:tummenupp. ( Tackar för alla Seriösa svar ). Sen tycker jag det verkar löjligt att jag inte ska kunna köra en 1000cc lika bra som en 1000cc med 35kw med det är vad jag tycker. Man får ju ha respekt för grejjerna och börja lungt och träna sig fram. Ju mer man känner sig säker på hojen ju mer kan man använda effekten. Det är bara gas handtaget som avgör hur fort man åker. man gjort det får man inte ens köra det man vill... att folk skiter i korten är inte ett dugg konstigt. min åsikt. Men kanske inte alltid ett så bra val.
Nu när ni kastat skit på mig sen trådstarten, kastar jag tillbaka för det är det ni gillar antar jag. Din GSX400FWS är förbannat jävla helvetes ful. hellre går jag helt ärligt. Och samma sak med atillas Suzuki GSX 550e. Majoriteten känns lite som han... ekonomi ansvarige i TV serien Kontoret a.k.a Tråk Lennart. Går på 4:an om ni vill se er själva i spegeln.
Nu kommer det hagla in artilleri från alla flanker.

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nej alltså.:D Menar effekten på dom. Cross 250 har runt 50hk har jag för mig. Så dom som kört kunde säg lite vad dom tycker om effekten. var lite otydlig
Öhh, right! "Cross 250" är en väldigt otydlig förklaring på nått som sägs ha 50hk, hur som helst, du har för dig fel.
Innan du drar alla 250 över en gräns, kan det vara bra att beakta om det är en 2- eller 4-taktare, vilket fabrikat det är och vilken årsmodell vi pratar om.

Min DR650 har 44hk original, räcker gott och väl för mina behov.

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Kan någon skicka mer popcorn? Mina är slut... :lol

Jag citerar mig själv från sidan 2:
Frågar man måste man lyssna också.

...

Lycka till, och låt bli att sluta som en siffra i statistiken och en tråd i Minneslunden.

Last edited:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
LÅÅÅNG text
En hel del bortklippt...

Nu när ni kastat skit på mig sen trådstarten, kastar jag tillbaka för det är det ni gillar antar jag. Din GSX400FWS är förbannat jävla helvetes ful. hellre går jag helt ärligt. Och samma sak med atillas Suzuki GSX 550e. Majoriteten känns lite som han... ekonomi ansvarige i TV serien Kontoret a.k.a Tråk Lennart. Går på 4:an om ni vill se er själva i spegeln.
Nu kommer det hagla in artilleri från alla flanker.

Tja, det må vara med artilleri som det vill...men botong kan du få...hur mycket du vill.
[Botong fungerar både som mat och som byggmaterial, men är inte lämpligt för någondera syftet]

Du har stått för de senaste dagarnas bästa underhållning här på SH! Snudd på alla kategorier.

Nåja, för att komma till saken...underhållningsvärdet hade varit lågt till uselt om du varit ödmjuk, sökande, påläst och sådär i största allmänhet verkat åtminstone lite skall vi säga inläst på läget. Även om det är omedvetet, så när det läggs upp för smash så kommer en del [här nästan alla] att ta tillfället i akt och ta i ordentligt.

Memento Mori!

När du funderat på det en stund[läs längre stund] och filosoferat över vad det har med tråden, dina inlägg och "skiten" som kastats på dig att göra så finns det ett stort glas ond saft som väntar på dig på Döda Hunden.

Till-mig-själv: Potential på fotpinne/silvertejps-nivå finns i den här tråden...

Last edited:

T.Wieckman

Medlem
Gick med
2 Mar 2013
Hoj
-
Kan någon skicka mer popcorn? Mina är slut... :lol

Jag citerar mig själv från sidan 2:

Hahaha. Jag ska ju ta A2 35kw.. Vad är det som jag inte lyssnat på Lennart? Jag tycker jag gör som ni säger? Men jag tycker i alla fall samma sak kring ämnet fortfarande. Men jag har lyssnat inte sant? Alla tycker olika vettu. Annars hade det bara funnits ett parti i riksdagen. Tack gode gud för det:Bugar

Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Hahaha. Jag ska ju ta A2 35kw.. Vad är det som jag inte lyssnat på Lennart? Jag tycker jag gör som ni säger? Men jag tycker i alla fall samma sak kring ämnet fortfarande. Men jag har lyssnat inte sant? Alla tycker olika vettu. Annars hade det bara funnits ett parti i riksdagen. Tack gode gud för det:Bugar

Jag tycker du borde läsa tråden Hojval: CBR1000RR/S1000RR/1098S/F41000RR?

Finns en hel del däri som påminner om den här tråden. I den tråden lyssnade dock den trådens initiativtagare på forumets mer erfarna medlemmar/motorcyklister och skippade idén med snabb sporthoj till förmån för ett betydligt roligare, mindre oekonomisk, mer praktiskt och helt enkelt vettigare alternativ för en nybörjare.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Du har ställt en fråga som varit uppe många gånger sedan i höstas här på forumet, dessutom med ett lite aggressivare ordval. Och här på forumet är folk rätt bittra och fientliga såhär års, det pga att de (flesta) inte har fått köra hoj. Något som för många är en närmast livsnödvändig ventil. I princip är just nu den absolut hätskaste perioden på forumet, det kommer bli närmast fullkomligt tyst den närmaste månaden när alla är ute och kör av sig vintern för att sedan bli ett rätt skönt forum med trevligt folk. :D
Nästa vinter kommer du också att få känna på den här årliga humörsvängningen.:hihi

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Sen tycker jag det verkar löjligt att jag inte ska kunna köra en 1000cc lika bra som en 1000cc med 35kw med det är vad jag tycker. Man får ju ha respekt för grejjerna och börja lungt och träna sig fram. Ju mer man känner sig säker på hojen ju mer kan man använda effekten. Det är bara gas handtaget som avgör hur fort man åker. man gjort det får man inte ens köra det man vill... att folk skiter i korten är inte ett dugg konstigt. min åsikt. Men kanske inte alltid ett så bra val.

Så då undrar jag bara..... Varför frågar du?

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Förstår inte dig, utveckla gärna.

Samtliga inlägg i den här tråden, inklusive de ironiska som du ej verkar vilja ta till dig, avråder dig från att börja med tung sporthoj. Man avråder dig också från att köra utan körkort, eller köra ostrypt.
Ja, säjer alla i kör... Sporthoj 35Kw funkar!

Så utifrån den text jag citerade undrar jag, varför frågar du överhuvud taget? Du struntar ju i alla svar utom de ironiska som du tar till dig som en svamp!

Du svarar istället med en tonnårsattityd. Inte konstigt du får nedvärderande och dumma svar.

Sporthoj? Varför inte denna? http://www.blocket.se/vasternorrlan...En_Nyhet_1_95__Kampanj_45537600.htm?ca=21&w=3

T.Wieckman

Medlem
Gick med
2 Mar 2013
Hoj
-
Samtliga inlägg i den här tråden, inklusive de ironiska som du ej verkar vilja ta till dig, avråder dig från att börja med tung sporthoj. Man avråder dig också från att köra utan körkort, eller köra ostrypt.
Ja, säjer alla i kör... Sporthoj 35Kw funkar!

Så utifrån den text jag citerade undrar jag, varför frågar du överhuvud taget? Du struntar ju i alla svar utom de ironiska som du tar till dig som en svamp!

Du svarar istället med en tonnårsattityd. Inte konstigt du får nedvärderande och dumma svar.

Sporthoj? Varför inte denna? http://www.blocket.se/vasternorrlan...En_Nyhet_1_95__Kampanj_45537600.htm?ca=21&w=3

Läs vad jag skriver atilla? Sen trådstartens början var jag i princip helt inne på att skita i körkortet. Titta vad ni åsta kommit. Jag ska ta 35kw kortet:) Tror jag skrivit det 2 gånger nu. Jag har inte struntat i alla svar? För står inte riktigt vad du menar. Går inte det in i ditt huvud att jag ska ta 35kw kortet?:smasha
Jag börjar med något litet er6a är jag inne på nu, och jobbar mig uppåt för att få känsla och teknik för hojen innan jag så småningom byter mig uppåt när jag är 23.

Kawasakin ser ju inte helt dum ut. Men nu efter era kloka inlägg så tror jag det nog att det är lättare att börja med en som man sitter upp på. Alltså inte framåtlutat över tanken. Lite såna som körskolorna har. Därför dom har såna? Dom är lättare att köra och hantera antar jag. Sen tycker jag dom är snygga också, Lite åt streetfigher hållet.:brynad

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Läs vad jag skriver atilla? Sen trådstartens början var jag i princip helt inne på att skita i körkortet. Titta vad ni åsta kommit. Jag ska ta 35kw kortet:) Tror jag skrivit det 2 gånger nu. Jag har inte struntat i alla svar? För står inte riktigt vad du menar. Går inte det in i ditt huvud att jag ska ta 35kw kortet?:smasha
Jag börjar med något litet er6a är jag inne på nu, och jobbar mig uppåt för att få känsla och teknik för hojen innan jag så småningom byter mig uppåt när jag är 23.

Kawasakin ser ju inte helt dum ut. Men nu efter era kloka inlägg så tror jag det nog att det är lättare att börja med en som man sitter upp på. Alltså inte framåtlutat över tanken. Lite såna som körskolorna har. Därför dom har såna? Dom är lättare att köra och hantera antar jag. Sen tycker jag dom är snygga också, Lite åt streetfigher hållet.:brynad

:Bugar
Du kan få köpa min "förbannat helvetes fula" GSX550 om du vill! Jag ska ha en R1.a :lol

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2

Jag är ledsen, men jag misstänker att jag och många här inne har väldigt svårt att hänga med i de växlingar som sker i ditt huvud. Du är ärligt talat inte så bra på att förmedla ditt budskap och dina frågor i text, och den attityd du utstrålar är väldigt arrogant och inte särskilt ödmjuk.

Dina inlägg är också mycket motsägelsefulla. Klockan 1240 idag skriver du
T.Wieckman skrev:
Jag vill köra sporthoj för jag tycker det verkar grymt kul, har fasnat för sporthojar helt enkelt. Jag har inte fasnat för att köra touring. Inte mig grej eller min typ av hoj jag vill köra. Kapish?
Den ende som nämnt något annat än svaret på din ursprungliga fråga om en sporthoj på 35 kW räcker till är Hobbe som klockan 1546 skrev
Hobbe skrev:
Ts köp en er6a säg en 07-08. Blir kanon för dig att börja med
Klockan 2323 skriver du
T.Wieckman skrev:
Men nu efter era kloka inlägg så tror jag det nog att det är lättare att börja med en som man sitter upp på. Alltså inte framåtlutat över tanken. Lite såna som körskolorna har. Därför dom har såna? Dom är lättare att köra och hantera antar jag. Sen tycker jag dom är snygga också, Lite åt streetfigher hållet.

Så, du är inte helt lätt att följa i ditt resonemang och du har inte gett sken av att ha tagit till dig det som skrivits.

Är det något mer du undrar över? Kan du i sådana fall vara snäll och formulera en tydlig fråga som vi kan svara på så vi kan få ett värdigt slut på den här diskussionen? Helst en fråga som kan besvaras med ett ja eller nej så det inte blir så svårt att förstå svaret.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024