Sporthoj.com Grupp/Lördagskörning 061014

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
knutten10 skrev:
2538914 Du äter för lite. Man ska växa med stället:) Skämt och sido så verkar du inte ha följt med ställets utveckling som i sig är possitivt.

Fel, mat är gott....jag äter en hel del :)

icko skrev:
2540363 Dajnese e väl kvallittaställ o ska väl stå pall de mesta!??
Försökte ju bara va snäll..

Vet att du var snäll & du hade rätt till en viss del. Men annars så tycker jag Dainese töjer sej mer än vad t.e.x Revi't ställen gör. Blir en sådant igen, när det är dags för byte nästa gång.

mrdaez

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
nothing atm
Lundberg skrev:
2541038 Nej nej missförstå mig inte, den är inte trött jag lovar! Det är vinden jag pratar om efter 170 så blåser det så jävligt utan kåpor för en nybörjare så det är som att ta en match med Tyson! Abslout inte hojens fel utan enbart mitt! Duken vill gärna fortsätta över utan att tröttna!

Jag tror dock att max hastigheten är typ 210 på grund av växellådan! Jag har dock inte lyckats hitta någon info om det på nätet! Och jag har inte heller vågat mig upp ditt på hoj ännu!

Men jag gissar att det kommer!

//Lundberg

hehe, tänkte väl :) . Jo det är extremt jobbigt utan kåpa i dom där farterna. Men att testa pressa kommer nog med tiden, även om det aldrig kommer bli bekvämt.

Grymt väder idag... Men man får ju inte tag i en enda mc skalle för att åka, förutom när man precis svänger in på gatan till hemmet, då kommer nån blå sak och dundrar i motsatt fil :huvet.

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011
KJECOP skrev:
2541224 Håller med dig till fullo!

Av vad jag såg så var du inte så långt efter som du får det att låta.

Men om du känner att det börjar gå lite för fort för att du skall känna dig bekväm så skall du slå av på takten så att du håller dig inom de ramar du känner att du klarar. Det är skitviktigt! Annars är det så lätt att något händer och man blir rädd. Och blir man rädd så tar reptilhjärnan över och man agerar helt fel, man tittar på fel plats, man bromsar i en kurva, man rycker till osv. vilket ofta resulterar i en olycka. Jag har gjort det själv men haft turen på min sida...

Tempot kommer sedan med automatik i takt med att du känner dig säkrare. Dessutom så kan du säkert få tips och råd av andra och du är välkommen att fråga mig också om du vill. Så har du lust på någon körning så åker jag gärna bakom dig och kommer med tips och råd om jag ser något fel.

Tack jag kände precis den där reptil grejen i några kurvor igår men jag drog ut benet istället för att bromsa, måste vara något gammalt från när man låg och damma grusvägar med moppen!

Jag höll nog ett för mig ganska bra tempo i lördags, höll av och släppte lite där det var kurvor och ökade på rakerna istället! Men sen vill man ju så gärna hänga med i kurvorna för det är ju en sån skön känsla att ta en kurva klockrent!

Jag kommer definitivt att håva in det erbjudandet, om vi inte hinner i år så nästa år! (jag har bra minne) :)

Tänkte faktiskt gå smc kurser i början av nästa säsong som en avrostning plus att jag har hört att dom ska vara ganska bra! Och inte nog med det så skulle jag få dra av 10% på försäkringen hos Folksam!

//Lundberg

mrdaez skrev:
2541655 hehe, tänkte väl :) . Jo det är extremt jobbigt utan kåpa i dom där farterna. Men att testa pressa kommer nog med tiden, även om det aldrig kommer bli bekvämt.

Grymt väder idag... Men man får ju inte tag i en enda mc skalle för att åka, förutom när man precis svänger in på gatan till hemmet, då kommer nån blå sak och dundrar i motsatt fil :huvet.

Jag var också ute och dundrade i några timmar idag så skönt! Var i Stockholm bor du? Jag har precis kommit på att jag typ bara använt 1 fjärdedel av effekten i hojen det tar ju fan aldrig slut när man drar i handtaget.

//Lundberg

Last edited:

KJECOP

Guest
Kapten Blåskägg skrev:
2541545
:skrattaåt :skrattaåt :skrattaåt
Längtar tills Snigeln får syn på dina rader :D
Ja, jag också...

Han sade även att han låg på för fulla muggar och att han inte kan köra fortare än vad han gjorde i generatorböjen... Ha ha (Nu skojade jag faktiskt...)

Du får krya på dig mannen!!

Förresten en liten händelse från i lördags..

Jag körde om en mupp i en Volvo som ökade farten markant istället för att sänka farten en aning och hjälpa till vid omkörningen vilket resulterade i att det blev väldigt snävt till den kommande kurvan. Föraren blev väldigt förbannad och signalerade ursinnigt på mig. Föraren gjorde visst samma sak med Snigeln, men den omkörningen skedde tidigare på rakan så det blev inte lika snävt innan kurvan. När vi sedan stannade vid Kårsta så stannade bilen också och jag tror att han skrev ner mitt reg. nr. Så det blir spännande att se om det dimper ned nåt brev så småningom... Men det är ju bara bra för då har jag något att tända eld i brasan med :tummenupp

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
KJECOP skrev:
2541819 Ja, jag också...

Han sade även att han låg på för fulla muggar och att han inte kan köra fortare än vad han gjorde i generatorböjen... Ha ha (Nu skojade jag faktiskt...)

Du får krya på dig mannen!!

Jag körde om en mupp i en Volvo som ökade farten markant istället för att sänka farten en aning och hjälpa till vid omkörningen vilket resulterade i att det blev väldigt snävt till den kommande kurvan. Föraren blev väldigt förbannad och signalerade ursinnigt på mig. Föraren gjorde visst samma sak med Snigeln, men den omkörningen skedde tidigare på rakan så det blev inte lika snävt innan kurvan. När vi sedan stannade vid Kårsta så stannade bilen också och jag tror att han skrev ner mitt reg. nr. Så det blir spännande att se om det dimper ned nåt brev så småningom... Men det är ju bara bra för då har jag något att tända eld i brasan med :tummenupp

Haha, namnet Snigeln passar honom rätt bra :D

Kanske dags att du sätter blåljus även på privathojen om du ska åka med oss, så kan du skylla på utryckning när du steker nån stackars Svensson lite snävt :tummenupp

KJECOP

Guest
Lundberg skrev:
2541808 Tack jag kände precis den där reptil grejen i några kurvor igår men jag drog ut benet istället för att bromsa, måste vara något gammalt från när man låg och damma grusvägar med moppen!

Jag höll nog ett för mig ganska bra tempo i lördags, höll av och släppte lite där det var kurvor och ökade på rakerna istället! Men sen vill man ju så gärna hänga med i kurvorna för det är ju en sån skön känsla att ta en kurva klockrent!

Jag kommer definitivt att håva in det erbjudandet, om vi inte hinner i år så nästa år! (jag har bra minne) :)

Tänkte faktiskt gå smc kurser i början av nästa säsong som en avrostning plus att jag har hört att dom ska vara ganska bra! Och inte nog med det så skulle jag få dra av 10% på försäkringen hos Folksam!

//Lundberg
Ja som sagt, den otäcka känslan är riktigt otäck när man känner att man inte riktigt hamnar rätt i t.ex. en kurva och man märker att det går för fort. Men hojen klarar av mycket mera än vad man tror och ofta så det ens egna begränsningar som sätter gränserna och inte hojen. Själv så har jag ibland blivit tvungen att stanna och hämta andan och få ner hjärtat på rätt plats innan jag fortsatt att köra.

Och som du skriver, det är så härligt när man kan tar en kurva klockrent och med rätt driv.

BMW Mc-Klubben har varje år ett antal bandagar på Go-Kartbanor, bl.a. på Tuvängen. Då finns det instruktörer med som visar och instruerar kurv- och bromsteknik. Det är både lärorikt och kul! Jag rekommenderar att vara med på någon sådana dagar. I år har man fått betala 100 kr för att vara med. Testa det nästa år :tummenupp

Ja håva in du bara! Risken är väl att jag glömmer men du har ju bra minne och vet vem jag är så säg till :tummenupp

Kapten Blåskägg skrev:
2541852 Haha, namnet Snigeln passar honom rätt bra :D

Kanske dags att du sätter blåljus även på privathojen om du ska åka med oss, så kan du skylla på utryckning när du steker nån stackars Svensson lite snävt :tummenupp
Aha... Det DÄRFÖR han har valt det namnet... :D :tummenupp

Ja ett blåljus kanske vore något! Det är ju i alla fall en polis hoj... Ha ha :D

Last edited:

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
KJECOP skrev:
2541861 Själv så har jag ibland blivit tvungen att stanna och hämta andan och få ner hjärtat på rätt plats innan jag fortsatt att köra.

:rofl
Skönt att höra det från killen som tyckte jag skulle ta ner tempot lite på gruppkörningarna i somras :pannkyss

mrdaez

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
nothing atm
Lundberg skrev:
2541808

Jag var också ute och dundrade i några timmar idag så skönt! Var i Stockholm bor du? Jag har precis kommit på att jag typ bara använt 1 fjärdedel av effekten i hojen det tar ju fan aldrig slut när man drar i handtaget.

//Lundberg

Ja det var hur skönt som helst :yoparty. Funderar på att ta en sväng till alldeles snart. Jag bor i solna. Du bodde i Åkersberga va?

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Modde skrev:
2540932 Jag låg efter Snail shell o häcka samt imponerades av hur fint han körde o anpassa farten så vi andra inte hamna allt för långt efter..

Idag blir studiebesök i skogarna runt sko kloster =)

:fakta
Så är det!!

KJECOP

Guest
Kapten Blåskägg skrev:
2541876 :rofl
Skönt att höra det från killen som tyckte jag skulle ta ner tempot lite på gruppkörningarna i somras :pannkyss
Ja men det var för måååånga år sedan... Å du vet väl hur man säger: "För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen". Så numera är jag erfaren... :D Det där andra kommer väl om ytterligare några år ;)

Var är du i det sammanhanget? Bara gammal...??? :D

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
KJECOP skrev:
2541181 Håller med! En strålande dag för hojkörning

Men stekte alla...??? Fakk... OM jag vetat att det var på nivån så hade jag låtit dig jobba en del innan jag skulle ha hängt av dig... Nu höll jag mig bakom dig för jag hittade inte vägen.

Vad det gäller tempot så var det bra hastighetsanpassat efter omständigheterna, bebyggelse m.m. Och tempot i sig var lagom tillbakalutat touringtempo... :tummenupp

Kul att vara med! Jag kan tänka mig att hänga flera gånger...

Och du... Schysst och läcker hoj du köpt upp dig på. Jag tror jag skall besikta den någon gång så att jag kan provköra den ;)

:fakta

Som sagt!!

KJECOP skrev:
2541181 Och du... Schysst och läcker hoj du köpt upp dig på. Jag tror jag skall besikta den någon gång så att jag kan provköra den ;)

Om det ger mig ett sånt monopol kort!!
Så!!
Any time!! :tummenupp :D

Last edited:

KJECOP

Guest
Snail_shell skrev:
2541944 :fakta

Som sagt!!
Jaha... Du menar att körningen var laglig och bra? Och i laglig fart så stekte du alla... Ja men då förstår jag och kan inte annat än hålla med. För jag kunde inte se några oegentligheter :tummenupp

Ja du kan få ett kort :tungan

Lundberg

Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011
mrdaez skrev:
2541878 Ja det var hur skönt som helst :yoparty. Funderar på att ta en sväng till alldeles snart. Jag bor i solna. Du bodde i Åkersberga va?

Japp nu jobbar man ju hela dagarna och i veckan skulle det ju bli vinter! Men om det dycker upp några fina dagar så hojta till så kanske vi kan ta en tur tillsammans! Om inte annat så lär det väl bli fler gruppkörningar nästa år?

KJECOP skrev:
2541861
BMW Mc-Klubben har varje år ett antal bandagar på Go-Kartbanor, bl.a. på Tuvängen. Då finns det instruktörer med som visar och instruerar kurv- och bromsteknik. Det är både lärorikt och kul! Jag rekommenderar att vara med på någon sådana dagar. I år har man fått betala 100 kr för att vara med. Testa det nästa år :tummenupp

100kr?? låter för bra för att vara sant SMC kostar ju flera tusen! Garanterat att jag kommer vara där om det så kostar 500:-

KJECOP skrev:
2541861
Ja håva in du bara! Risken är väl att jag glömmer men du har ju bra minne och vet vem jag är så säg till :tummenupp

Absolut! :tummenupp

KJECOP skrev:
2541819

Hmm den där volvon gjorde likadant på flera av oss! Han la sig bakom och tryckte bara någon meter från och pressade på som fan! Just den där lagen om att man ska hjälpa till vid omkörning måste vara en av dom mest missbrukade (och för vissa mest okända) jag tycker det är många även när man kör bil som istället går ut till mitten linjen och som sagt gasar på!

Kapten Blåskägg skrev:
2541545 I 99% av fallen så har man mer fäste än vad man tror, har man fäste att bromsa mitt i en kurva(vilket är en normal reaktion om man blir rädd) så finns det också fäste som räcker för att lägga ner hojen mer istället för att bromsa. Men det där är inget som vi nybörjare ska utforska, iaf inte på gata. Precis som Kjelle skriver så är det viktigt i början att du kör i ett tempo som du är bekväm i :)

Nästa lör är man kry igen så jag hoppas vi ses och hinner surra lite kurvteknik, ja om det inte börjat snöa förstås :)

Jag tar tacksamt emot alla tips och den hjälp man kan få för att bli en säkrare förare! Blir mycket roligare på hojen då samt säkrare både för mig och andra som finns runt omkring!

//Lundberg

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lundberg skrev:
2542216 100kr?? låter för bra för att vara sant SMC kostar ju flera tusen! Garanterat att jag kommer vara där om det så kostar 500:-

!
Denna sommar tom september ut har det i likhet med föregående somrar varit körning på måndagkvällar på Rörkens gocartbana i Uppsala. Det är SMC-Uppsala som orfdnar. Jag brukar åka dit och svänga efter jobbet. Det är superkul och kostar 100:- per gång. En av instruktörermna var fö med och körde med oss i lördags!

Det finns många trådar om Rörken här på SH, bara att söka så hittar du all info.

Roligt att träffas i lördags!!

Mvh
J

Lundberg

Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011
Jörgen Karlsson skrev:
2542277 Denna sommar tom september ut har det i likhet med föregående somrar varit körning på måndagkvällar på Rörkens gocartbana i Uppsala. Det är SMC-Uppsala som orfdnar. Jag brukar åka dit och svänga efter jobbet. Det är superkul och kostar 100:- per gång. En av instruktörermna var fö med och körde med oss i lördags!

Det finns många trådar om Rörken här på SH, bara att söka så hittar du all info.

Roligt att träffas i lördags!!

Mvh
J

Låter kanon skoj jag lär dyka upp nästa sommar!

Desamma tack för det trevliga bemötande på donken, man kände sig lite bortkommen först bland alla!

//Lundberg

SwedB

Nu utan fegrand
Gick med
25 Apr 2006
Hoj
Suzuki SV 1000S -04 - Rör ej!
Ja, det var ju jäsikens trevligt igår igen! :)

Tråkigt bara att Kapten Blåskägg blev lite skakis i de lurviga och hoppade av när det ryktades om att han skulle bli stekt av Thyg0d och en fikande Kjecop.
Simulant! :tungan

Är dock lite besviken över att jag inte såg någon donut i Kjecops näve, men jag kanske missade det? :va

Du skötte dig fint, lundberg. Lugn och fint så blir det banne mig många lördagsturer även nästa säsong. Då med mer häng i kurvorna! :tummenupp

Last edited:

KJECOP

Guest
Lundberg skrev:
2542216100kr?? låter för bra för att vara sant SMC kostar ju flera tusen! Garanterat att jag kommer vara där om det så kostar 500:-

Absolut! :tummenupp

Hmm den där volvon gjorde likadant på flera av oss! Han la sig bakom och tryckte bara någon meter från och pressade på som fan! Just den där lagen om att man ska hjälpa till vid omkörning måste vara en av dom mest missbrukade (och för vissa mest okända) jag tycker det är många även när man kör bil som istället går ut till mitten linjen och som sagt gasar på!

Jag tar tacksamt emot alla tips och den hjälp man kan få för att bli en säkrare förare! Blir mycket roligare på hojen då samt säkrare både för mig och andra som finns runt omkring!

//Lundberg
100 spänn men som sagt det är ingen stor bana, "bara" en go-kartbana men det kan vara hur kul som helst :yoparty

Måndagar på Rörken i Uppsala och vissa lördagar på Tuvängen i Södertälje, Det har visst körts en del på en bana i Enköping också. Så det finns en del möjligheter om man vill. Dels kan man få sig schysst tur till banan, en kul tur på banan och en annan schysst tur hem igen :tummenupp

Ja jag tyckte att det såg ut som att den där och tryckte oroväckande tätt bakom er. Vi skulle kanske ha stannat och markerat vår åsikt i frågan... :mad: Antingen var han ute efter mitt skinn och ville jaga ikapp mig eller också var han bara rent allmänt fientligt inställd till hojåkare :gnissla Men han gjorde visst lika när Snail_shell körde om honom också...

Det är tur att vi hojåkare är så felfria i trafiken så att det är någon ordning... ;)

Sweeney Todd

Vägrar Bogan.
Gick med
8 Apr 2004
Hoj
YZF 750R -93 (såld)
KJECOP skrev:
2541148 Nej som sagt, det vet man ju aldrig... Inte ens jag vet ju när och var kontrollerna dyker upp :arsele

Jag får väl försöka att hemlighålla var och när jag kommer att vara med så att man inte kan ställa upp en kontroll för att sabba för mig och min kontakt med er :yoparty

Wow, äntligen en cool polis! :bow Nä för tusan. Haka på du! :)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati