Sporthoj.com Grupp/Onsdagskörning 060823

Status
Ej öppen för fler svar.

Charlyze

Inkvoterad
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
Triumph Speed 4 och ombyggd Bonneville från 1969
scud skrev:
2407670 Alltså, jag har fan aldrig förstått meningen med de dära "dikterna".. rimmar inte ens. Det enda jag vet är att det har med en massa stavelser o göra, vem bryr sig när det inte rimmar? Ja, det är haiku o ingen dikt kanske, men för mig går det fet-bort!!
Och nej, menar givetvis itne att klaga på dig och dina haiku's, men du kanske kan förklara för mig hur jag ska börja tycka om dem :)
Onji - inte stavelser
En vanlig missuppfattning är att haiku skulle bestå av 17 stavelser. Formen är betydligt mer varierande. Japanska haikudiktare räknar inte stavelser utan onji. Det kan gå både en och två onji på en stavelse. Därför går det inte att översätta onji till stavelser.
Två klassiska haiku som innehåller sjutton onji kan innehålla olika många stavelser. Den genomsnittliga stavelsen är längre än en onji, så en del japanska haiku innehåller färre än sjutton stavelser.

Den ursprungliga formen omfattar istället sjutton onji, indelade i tre delar, som oftast skrivs i en rad eller tre. Den första sekvensen ska helst innehålla fem, den andra sju och den sista fem onji. Redan hos de tidiga mästarna finns dock haiku som avviker från detta mönster. Haiku med fler onji än grundformen kallas jiamari, haiku med färre kallas jitarazu. Under 1900-talet har dessa former blivit vanligare. Redan sedan tidigare finns även en variant med 7-7-5 onji.

Då som nu är det den konstnärliga helheten som styr haikudiktarens val. Gör sig en haiku bra i en kortare variant finns ingen anledning att leta utfyllnadsord. Grundidén är att uttrycka sig så enkelt som möjligt.

Frånvaron av rim bidrar till haikuns okonstlade uttryck. Egentligen beror detta drag på egenheter i det japanska språket.
Att leka med klanger och ekon är däremot vanligt förekommande. Ett särdrag i haikuns rytm är den korta paus som ofta märks inför en oväntad vändning. Det kan exempelvis vara i fogen mellan två olika intryck:

Pionerna utblommade -
vi skiljdes åt
utan ruelse

Hokushi

läs mer på tex www.haikurymden.se

"Rimmet" i en haiku är enligt mig den klang som slås an inom dig när du kontemplerar ordens sammanhang och betydelser.
Det som inte står uttryckt i bokstäver, den bild som skapas inom dig när du tar in orden är den "verkliga" dikten... Den tanke och känsla som skapas hos dig är det du ska leta efter för att kunna uppskatta haikus... och andra, icke-rimmande poesiformer.

Lycka till! :tummenupp

(Så här mycket off-topic har ni nog aldrig varit förr...):backontop

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
tuppjuck skrev:
2407777 Kapten Bromsbeläggs skinkor glöder
håller fast i hojen
£m£li£ puttar på

Nu ska herrn passa sig lite... Nog för att det är så att man skulle vilja putta på hojjen ibland :fart , men jag har ju bara tänkt det, inte säga sånt högt (kapten kanske blir ledsen).. :hihi

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
HYM 1100S
Charlyze skrev:
2407782
"Rimmet" i en haiku är enligt mig den klang som slås an inom dig när du kontemplerar ordens sammanhang och betydelser.
Det som inte står uttryckt i bokstäver, den bild som skapas inom dig när du tar in orden är den "verkliga" dikten... Den tanke och känsla som skapas hos dig är det du ska leta efter för att kunna uppskatta haikus... och andra, icke-rimmande poesiformer.

Lycka till! :tummenupp

Tack, ska tänka på det nästa gång ja läser en haiku. Jag vet inte vad som är mest offtopic, dikter eller ollningshistorier?

Bananhjärna

Child at heart
Gick med
16 May 2006
Hoj
Ducati Streetfighter S
scud skrev:
2407799 Tack, ska tänka på det nästa gång ja läser en haiku. Jag vet inte vad som är mest offtopic, dikter eller ollningshistorier?
Äsch det är bara trådens titel som är off-topic.

Sporthoj.com Grupp/Onsdagsollning 060823 ska det stå...

Edit: KB, förslag till nästa onsdagstråd
Sporthoj.com Grupp/Onsdagsollning 060830. Nu med muttad kaka!!
för att få upp deltagarantalet lite:

Last edited:

userland

Onion boy!
Gick med
3 Aug 2006
Hoj
XR650R SM -02
Snail_shell skrev:
2407766
Följ med en erfaren guide på en lärorik och stämningsfull kvällstur. Turen börjar med att guiden ger grundläggande säkerhetsinstruktioner och information om bävern och dess liv.

Väl i närheten smyger vi tyst och stilla fram letar efter bäverspår, har vi tur får vi se livs levande bävrar. När vi blir hungriga tänder vi en brasa, kokar kaffe över elden och grillar korv.

Låter lite som en utvecklad modell av Onsdagskörningen.. :D

Nu börjar onsdagstrådarna sätta sig på mig med. Jag tänker inte utveckla vilka bilder jag fick av den beskrivningen. :D

Snail_shell skrev:
2407766

Jag har kanske för lite att göra på jobbet!!! :va

I dagens Sverige finns det ingen som har för lite att göra på jobbet. Du visar helt enkelt din mognad genom att prioritera det viktiga. ;)

Charlyze

Inkvoterad
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
Triumph Speed 4 och ombyggd Bonneville från 1969
scud skrev:
2407799 Tack, ska tänka på det nästa gång ja läser en haiku. Jag vet inte vad som är mest offtopic, dikter eller ollningshistorier?

låter lite lika... onji--- ollning--- tycker han kung ollskägg ska testa lite onji som omväxling
:)

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Dakota med femhalva o två pinnar drev
tuppjuck skrev:
2407467 "Och nu kommer dagens ollonutsikter:

d1ce: lätt ollning på hantagen
fazerfun: obefintlig till lätt sur doft av räktrålare på sadeln
Lord Adrian: svår till övermäktig ollning av alla reglage på hojen
Nursey: inget att raportera
......"

:D

Kan fan inte sluta garva, så j-a stabilt med en daglig ollningsrapport :rofl

Snail_shell skrev:
2407554 Min aningens sjuka hjärna kunde ju då inte låta bli att kontakta den där enheten..
Efter en lång diskussion kom vi överens om följande.

Hösten -06 inleddes ett samarbete mellan Trafik-enheten och socialtjänstens vuxenteam. Anledningen är att man från respektive vårdgivares sida uppmärksammat brister i följsamheten hos MC förare med beroende och missbruksproblematik i samband med onsdagskörningar, som resulterar i svårigheter vid utslussning från onsdagskörningar till familjeliv och brister i ansvar för eget boende. Samt att missbruket försvårar den psykiatriska vården i och utanför avdelningen. Man utser 1 personal från respektive huvudman med erfarenhet av klienter med denna typ av problematik, som får i uppdrag att skapa en motivationsgrupp/verksamhet med bas på Mc Donalds på Sveavägen.

Målsättning
Inledningsvis koncentreras verksamheten på ca 6 ännu ej vårddömda patienter ( Kapten Blåskägg, Lord Adrian, Snail Shell, D1ce, Valrog, Jörgen Karlsson) som träffas 1 gång i veckan. Fokus ligger på återfallsprevention, en ökad medvetenhet, och kunskap om sitt missbruk. Detta skall syfta till längre ”vita” perioder samt kunskap om hur deras missbruk påverkar deras psykiska status och en därmed högre livskvalitet, samt bättre förutsättningar att klara ett eget boende m.m.

:D :D

:rofl :rofl :rofl
Syrgas hitåt.....jag skulle vilja se världen genom dina ögon, hur funkar en hjärna som kan producera ovanstående? :rofl

Last edited:

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Snail_shell skrev:
2407586 Vad håller på att hända här..
Från Yrkes militär, Till SBP, Till Gruppledare för Onsdagskörningarna, till "Stalker"
Vad fan kommer efter det..
Sök hjälp karl! :D

:rofl :rofl :rofl
Nu är ju inte du riktigt rätt person att uttala dig, du har liksom redan visat prov på saker som förverkat din rätt att uttala sig om andra människors mentala hälsa :D
Men som svar på din fråga, jag vet inte riktigt var det är på väg.....kan inte säga att det går utför men åt nått håll går det, den saken är jävligt klar :D

d1ce skrev:
2407619 Vi bööörnar h*lvete utanför, nakna!! :tomten

-@

Let´s do it man :fakta

Last edited:

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
En som fixas...
Snail_shell skrev:
2407766 Vad fan är bäversafari??
JAg var tvungen att ta reda på det..
Kom fram till att det är något jag vill prova på.. :D

Följ med en erfaren guide på en lärorik och stämningsfull kvällstur. Turen börjar med att guiden ger grundläggande säkerhetsinstruktioner och information om bävern och dess liv.

Väl i närheten smyger vi tyst och stilla fram letar efter bäverspår, har vi tur får vi se livs levande bävrar. När vi blir hungriga tänder vi en brasa, kokar kaffe över elden och grillar korv.

Låter lite som en utvecklad modell av Onsdagskörningen.. :D

Jag har kanske för lite att göra på jobbet!!! :va
Eller så kör man efter susnings tolkning... fritt ihopklippt :)

"Bäver (Castor Fiber) är en stor gnagare som bland annat lever i Skandinavien, Ryssland och Nordamerika."
Bäver är också slang för vagina.
Safari = Resa i exotisk natur

Så med andra ord va det bäversafari som Kapten Blypung ägnade sig åt när Ullis frågade varför han hade så hårigt leende...

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
£m£li£ skrev:
2407750 Hahahaha :rofl Vad f*n har hänt med dig då? :rofl
Nog för att kapten snackade om någon bäversfari :)va ), men du behöver inte dela med dig till hela svenska (hmm..sh-) folket :D

:skrattaåt :skrattaåt :skrattaåt
Såja lillen, nu fick du nåt att förklara :D

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
Snail_shell skrev:
2407720

Hittade det här på Vårdguidens frågespalt!!

Håller jag på att bli psykiskt sjuk?

Jag har hamnat i en sluten livssituation: samtidigt som jag måste prestera mycket i mitt arbete så sitter jag framför datorn och skriver en massa oförskämdheter.
Sedan jag köpte min nya MC. Så har de vänner jag hade försvunnit. då började jag dra mig undan alla, och min familj har inte kunnat eller orkat stödja mig.

Jag går på antidepressiva medel, men brottas med en massa negativa tankar som varje dag snurrar runt i huvudet på mig, likt tvångstankar. Jag måste olla, Jag måste olla.

Jag har också förlorat tron på andra människor och upplever stundtals en enorm ilska och ett enormt hat mot alla som har fått mig att må så dåligt, för ingen uppskattar en seriös ollning.
Ibland till den grad att jag skulle vilja olla på allt dom äger, och då blir jag rädd för mig själv.

Kan jag vara på väg in i någon form av psykos som följd av mitt isolerade tillstånd?

Önskar svar
/Kapten Blåskägg

:skrattaåt :skrattaåt :skrattaåt :skrattaåt :skrattaåt
Du är så jävla sjuk mannen, fan vad roligt skrivet :Bugar

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Kapten Blåskägg skrev:
2407838 :rofl :rofl :rofl
Nu är ju inte du riktigt rätt person att uttala dig, du har liksom redan visat prov på saker som förverkat din rätt att uttala sig om andra människors metala hälsa :D
Men som svar på din fråga, jag vet inte riktigt var det är på väg.....kan inte säga att det går utför men åt nått håll går det, den saken är jävligt klar :D

Det är just därför jag oroar mig..
JAg har redan gått ned för den vägen..
Du har en bit kvar innan du är på samma låga nivå som jag.. :D

Men jag höjer bara ett varningens finger..:tummenupp

Valrog

Skitsnack-MC
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
BMW R1200GSA
Snail_shell skrev:
2407554 Min aningens sjuka hjärna kunde ju då inte låta bli att kontakta den där enheten..
Efter en lång diskussion kom vi överens om följande.

Hösten -06 inleddes ett samarbete mellan Trafik-enheten och socialtjänstens vuxenteam. Anledningen är att man från respektive vårdgivares sida uppmärksammat brister i följsamheten hos MC förare med beroende och missbruksproblematik i samband med onsdagskörningar, som resulterar i svårigheter vid utslussning från onsdagskörningar till familjeliv och brister i ansvar för eget boende. Samt att missbruket försvårar den psykiatriska vården i och utanför avdelningen. Man utser 1 personal från respektive huvudman med erfarenhet av klienter med denna typ av problematik, som får i uppdrag att skapa en motivationsgrupp/verksamhet med bas på Mc Donalds på Sveavägen.

Målsättning
Inledningsvis koncentreras verksamheten på ca 6 ännu ej vårddömda patienter ( Kapten Blåskägg, Lord Adrian, Snail Shell, D1ce, Valrog, Jörgen Karlsson) som träffas 1 gång i veckan. Fokus ligger på återfallsprevention, en ökad medvetenhet, och kunskap om sitt missbruk. Detta skall syfta till längre ”vita” perioder samt kunskap om hur deras missbruk påverkar deras psykiska status och en därmed högre livskvalitet, samt bättre förutsättningar att klara ett eget boende m.m.

:D :D
MEN jag har ju en vårdare ju....:tungan
Har du aldrig sett henne bakpå mig....öhhh...hojjen:yoparty

Nursey skrev:
2407706 han skulle ta fram pincetten o plocka ut "bamsefar":D
Du glömde väl inte sockerbiten att locka ut bamsefar med så han kan få tag med pincetten...

Last edited:

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Charlyze skrev:
2407782

Finns det varkligen något OFF-TOPIC i denna tråd :va

Tycker alla mer eller mindre simmar ur bild titt som tätt...vissa kör även ur bild på onsdagsturerna :D

Valrog

Skitsnack-MC
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
BMW R1200GSA
userland skrev:
2407813 Nu börjar onsdagstrådarna sätta sig på mig med. Jag tänker inte utveckla vilka bilder jag fick av den beskrivningen. :D

I dagens Sverige finns det ingen som har för lite att göra på jobbet. Du visar helt enkelt din mognad genom att prioritera det viktiga. ;)

AKTA DIG....:7peta
Det är beroendeframkallande det här.

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
TwinSucker skrev:
2407841 Eller så kör man efter susnings tolkning... fritt ihopklippt :)

"Bäver (Castor Fiber) är en stor gnagare som bland annat lever i Skandinavien, Ryssland och Nordamerika."
Bäver är också slang för vagina.
Safari = Resa i exotisk natur

Så med andra ord va det bäversafari som Kapten Blypung ägnade sig åt när Ullis frågade varför han hade så hårigt leende...

Det där var riktigt jäkla :D :D

Vi snackade ju om att du var bra på lite om mycket, men att du kunde bävrar var en högoddsare. Vem kunde tro att det fanns sådana allmänbildade hojåkare bland alla kreatur :tummenupp

Kapten Blåskägg

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
tuppjuck skrev:
2407777
:rofl :rofl :rofl :rofl :rofl
Jag döööööööööör!!! *kippar efter andan*

Ja den är så förbannat bra :D

tuppjuck skrev:
2407777 Kapten Bromsbeläggs skinkor glöder
håller fast i hojen
£m£li£ trycker på

:rofl
Nu tar vi och lugnar ner oss lite här va :fakta
Ni måste ha jävligt lite att göra som diktar upp den ena storyn värre än den andra bara för att kungen har haft en pudding bakpå, ni är bara avundsjuka era skadade jävlar :D

Last edited:

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
En som fixas...
Ullis skrev:
2407927 Det där var riktigt jäkla :D :D

Vi snackade ju om att du var bra på lite om mycket, men att du kunde bävrar var en högoddsare. Vem kunde tro att det fanns sådana allmänbildade hojåkare bland alla kreatur :tummenupp
Den allvetande skräphögen det kanske är jag personifierade ;)
Det är ju dom höga oddsen man vinner på.

Sen slog det mig när jag läste mitt inlägg... Innebär det att det inte finns vaginor i Asien och Afrika :va i så fall ska jag aldrig åka dit :rolleyes:

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras