Charlyze
Inkvoterad
Onji - inte stavelserscud skrev:2407670Alltså, jag har fan aldrig förstått meningen med de dära "dikterna".. rimmar inte ens. Det enda jag vet är att det har med en massa stavelser o göra, vem bryr sig när det inte rimmar? Ja, det är haiku o ingen dikt kanske, men för mig går det fet-bort!!
Och nej, menar givetvis itne att klaga på dig och dina haiku's, men du kanske kan förklara för mig hur jag ska börja tycka om dem
En vanlig missuppfattning är att haiku skulle bestå av 17 stavelser. Formen är betydligt mer varierande. Japanska haikudiktare räknar inte stavelser utan onji. Det kan gå både en och två onji på en stavelse. Därför går det inte att översätta onji till stavelser.
Två klassiska haiku som innehåller sjutton onji kan innehålla olika många stavelser. Den genomsnittliga stavelsen är längre än en onji, så en del japanska haiku innehåller färre än sjutton stavelser.
Den ursprungliga formen omfattar istället sjutton onji, indelade i tre delar, som oftast skrivs i en rad eller tre. Den första sekvensen ska helst innehålla fem, den andra sju och den sista fem onji. Redan hos de tidiga mästarna finns dock haiku som avviker från detta mönster. Haiku med fler onji än grundformen kallas jiamari, haiku med färre kallas jitarazu. Under 1900-talet har dessa former blivit vanligare. Redan sedan tidigare finns även en variant med 7-7-5 onji.
Då som nu är det den konstnärliga helheten som styr haikudiktarens val. Gör sig en haiku bra i en kortare variant finns ingen anledning att leta utfyllnadsord. Grundidén är att uttrycka sig så enkelt som möjligt.
Frånvaron av rim bidrar till haikuns okonstlade uttryck. Egentligen beror detta drag på egenheter i det japanska språket.
Att leka med klanger och ekon är däremot vanligt förekommande. Ett särdrag i haikuns rytm är den korta paus som ofta märks inför en oväntad vändning. Det kan exempelvis vara i fogen mellan två olika intryck:
Pionerna utblommade -
vi skiljdes åt
utan ruelse
Hokushi
läs mer på tex www.haikurymden.se
"Rimmet" i en haiku är enligt mig den klang som slås an inom dig när du kontemplerar ordens sammanhang och betydelser.
Det som inte står uttryckt i bokstäver, den bild som skapas inom dig när du tar in orden är den "verkliga" dikten... Den tanke och känsla som skapas hos dig är det du ska leta efter för att kunna uppskatta haikus... och andra, icke-rimmande poesiformer.
Lycka till!
(Så här mycket off-topic har ni nog aldrig varit förr...)