Klarar man 95db med cbr1000 och akra helsystem? Om så är fallet kan det vara intressant. Vad jag har förstått så handlar det inte om att gasa helvete och då följer den naturliga följdfrågan... vad är det som är kul? Jag vet inte hur dessa kurser är upplagda, kan du dra det i lite stora drag? För mitt inre ser jag nån typ av "uppkörningsövningar", förmodligen har jag helt fel men jag har ingen aning...
Är det bara Folksam som rabatterar försäkringen? FÅR man alls vara med om man har LF..? Du får ursäkta lite frågor och dumma funderingar men jag behöver övertalas lite...
Att lära sej koordinera händer och fötter kan en 5-åring lära sej. Att lära sej KÖRA motorcykel tar en livstid. Det vi gör på våra kurser är att ge deltagarna verktygen som behövs för att lära sej köra på riktigt. Vi har fyra steg där varje steg är en kursdag.
Steg ett handlar om hojen. Hur man gasar, hur man svänger och hur man bromsar, basic stuff alltså...och det är också dom grejerna som folk i allmänhet är sämst på, speciellt gasandet faktiskt
Steg två är vägen/banan. Det handlar om att lära sej svänga, spärval/placering osv. Steg tre handlar om människan/föraren. Det är dels en repetition av steg ett och två men vi lägger till fördjupning på framförallt blickhantering och hur man skall sitta på hojen. Steg tre handlar också mycket om överlevnadsreaktioner. Steg fyra är det roligaste. Då förväntar vi oss att du kommit så långt i din utveckling att du själv kan tala om vad du vill öva på, med en personlig coach som hänger i hasorna.
Det finns inga koner, det gasas friskt och du kommer att vara så full av nya intryck att du känner dej helt urblåst efter en dag, men också chockad över hur lite du kunde om att köra hoj innan. Det sistnämda är den vanligaste reaktionen som vi får på våra kurser.
Vi har alla typer av deltagare, från folk med nytagna körkort till rena tävlingsförare. Vi hade en kille som gick kursen för två år sedan, helgen efter tävlade han på Gelleråsen och sänkte sitt personbästa med nästan 5 sekunder. Han ringde Per, som hade varit hans instruktör, och bara ylade i luren
Dom flesta (läs nästan alla) säjer att det är det roligaste och det svåraste dom gjort på en motorcykel, och det är därför vi som jobbar som instruktörer fortsätter att jobba...
Och jo, du får köra hur fort du vill, men om du kör i 90% eller mer av din kapacitet så lär du dej ingenting och då är själva kursen bortkastad...