Sporthoj Luleå

ingon

Medlem
Gick med
3 May 2004
Ort
Luleå
Hoj
GSXR 1000 K5, Yamaha YZF 450
:tummenupp Har fått ihop 13mil i helgen.... bara de blir lite varmare så måste vi komma ner till skeå och köra...

1maj har vi beställt kanonväder:tummenupp

Grymt 13 mil, själv har jag fått ihop 8 mil skidor i helgen, kom gärna förbi till helgen om det blir fint väder! Jag tar gärna en liten gattur,,,,
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Just hemkommen från tre dagar SMC-kurs på Gelleråsen. Sol och 12-14 grader. Sjukt roligt med många härliga knäskrap!:tummenupp :tummenupp
 

Norqen

Oslagbar
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Umeå
Hoj
R1 -98
Just hemkommen från tre dagar SMC-kurs på Gelleråsen. Sol och 12-14 grader. Sjukt roligt med många härliga knäskrap!:tummenupp :tummenupp

Najs, har bott de senaste två somrarna i Karlskoga men har dessvärre aldrig lyckats passa in bankörningar på gelleråsen =/ men det finns väldigt mycke roliga vägar runt om speciellt ner mot laxå =)
 

triplx

Live to ride Ride to live
Gick med
5 Jun 2005
Ort
Luleå
Hoj
R1
torsdagskörning

hej håller ni ännu till utanför Max torsdagar kl 19 för kvällskörning eller e det för tidigt på säsongen än kanske? Hälsn Danne
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Bkk/Sporthojskurs på Mittsverigebanan

Så här är det. Att arrangera en bankurs på en bana kostar pengar, mycket pengar. Det innebär att det måste komma deltagare på kursen för att det skall gå att genomföra den. Vi har hittils fått subventionera kurser här i Norrland för att vi vill att alla motorcyklister skall ha en rimlig chans att få möjlighet att gå en kurs. Med det antal deltagare som är anmälda så går inte det längre, då får vi lägga ner ytterligare ett arrangemang här i norrland. Samtidigt så finns det en massa människor som klagar på att SMC inte gör nånting här uppe? Det går inte ihop.

Så, gör ett ryck nu och anmäl er till kurserna sista maj/första juni på Mittsverigebanan. Alla som jag har träffat som gått kurs har varit lyriska, det kommer ni som inte gått en kurs också att bli, det garanterar jag!

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=175598
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Så här är det. Att arrangera en bankurs på en bana kostar..bla..bla

Klarar man 95db med cbr1000 och akra helsystem? Om så är fallet kan det vara intressant. Vad jag har förstått så handlar det inte om att gasa helvete och då följer den naturliga följdfrågan... vad är det som är kul? Jag vet inte hur dessa kurser är upplagda, kan du dra det i lite stora drag? För mitt inre ser jag nån typ av "uppkörningsövningar", förmodligen har jag helt fel men jag har ingen aning...
Är det bara Folksam som rabatterar försäkringen? FÅR man alls vara med om man har LF..? Du får ursäkta lite frågor och dumma funderingar men jag behöver övertalas lite...:)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Klarar man 95db med cbr1000 och akra helsystem? Om så är fallet kan det vara intressant. Vad jag har förstått så handlar det inte om att gasa helvete och då följer den naturliga följdfrågan... vad är det som är kul? Jag vet inte hur dessa kurser är upplagda, kan du dra det i lite stora drag? För mitt inre ser jag nån typ av "uppkörningsövningar", förmodligen har jag helt fel men jag har ingen aning...
Är det bara Folksam som rabatterar försäkringen? FÅR man alls vara med om man har LF..? Du får ursäkta lite frågor och dumma funderingar men jag behöver övertalas lite...:)

Att lära sej koordinera händer och fötter kan en 5-åring lära sej. Att lära sej KÖRA motorcykel tar en livstid. Det vi gör på våra kurser är att ge deltagarna verktygen som behövs för att lära sej köra på riktigt. Vi har fyra steg där varje steg är en kursdag.
Steg ett handlar om hojen. Hur man gasar, hur man svänger och hur man bromsar, basic stuff alltså...och det är också dom grejerna som folk i allmänhet är sämst på, speciellt gasandet faktiskt:)
Steg två är vägen/banan. Det handlar om att lära sej svänga, spärval/placering osv. Steg tre handlar om människan/föraren. Det är dels en repetition av steg ett och två men vi lägger till fördjupning på framförallt blickhantering och hur man skall sitta på hojen. Steg tre handlar också mycket om överlevnadsreaktioner. Steg fyra är det roligaste. Då förväntar vi oss att du kommit så långt i din utveckling att du själv kan tala om vad du vill öva på, med en personlig coach som hänger i hasorna.

Det finns inga koner, det gasas friskt och du kommer att vara så full av nya intryck att du känner dej helt urblåst efter en dag, men också chockad över hur lite du kunde om att köra hoj innan. Det sistnämda är den vanligaste reaktionen som vi får på våra kurser.

Vi har alla typer av deltagare, från folk med nytagna körkort till rena tävlingsförare. Vi hade en kille som gick kursen för två år sedan, helgen efter tävlade han på Gelleråsen och sänkte sitt personbästa med nästan 5 sekunder. Han ringde Per, som hade varit hans instruktör, och bara ylade i luren:tummenupp

Dom flesta (läs nästan alla) säjer att det är det roligaste och det svåraste dom gjort på en motorcykel, och det är därför vi som jobbar som instruktörer fortsätter att jobba...

Och jo, du får köra hur fort du vill, men om du kör i 90% eller mer av din kapacitet så lär du dej ingenting och då är själva kursen bortkastad...
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hur är det med db:n?

Det beror på banägaren/kommunen. På dom flesta banor i Sverige är det 95dB vid förbifart som gäller. Det innebär att du bör montera en dB-killer i din ljuddämpare, då funkar det i regel. Alternativet är att du får hålla igen på gasen och hur kul är det?:)

När vi kör på Kemora i Finland så är det andra ljudkrav, dom är betydligt mindre restriktiva...:)
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Det beror på banägaren/kommunen. På dom flesta banor i Sverige är det 95dB vid förbifart som gäller. Det innebär att du bör montera en dB-killer i din ljuddämpare, då funkar det i regel. Alternativet är att du får hålla igen på gasen och hur kul är det?:)

När vi kör på Kemora i Finland så är det andra ljudkrav, dom är betydligt mindre restriktiva...:)

Jo, gillar finnarna bättre. Har iofs för mig att det var 98?db förra året på mittsverige. Jävligt idiotiskt, på E4 50m från banan får man ju köra med 102...
Ähh, ids nog inte bry mig i den där kursen, blir för bökigt. Far till finnskogarna och gasar helvete istället.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jo, gillar finnarna bättre. Har iofs för mig att det var 98?db förra året på mittsverige. Jävligt idiotiskt, på E4 50m från banan får man ju köra med 102...
Ähh, ids nog inte bry mig i den där kursen, blir för bökigt. Far till finnskogarna och gasar helvete istället.

Förra året var det 98, i år är det sänkt till 95 utom Mantorp (tror jag) som har 93. På tävlingar i Sverige så är det också 93 som gäller...tror jag...mycket tror här:)
 

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Ort
-----
Hoj
Honda
Förra året var det 98, i år är det sänkt till 95 utom Mantorp (tror jag) som har 93. På tävlingar i Sverige så är det också 93 som gäller...tror jag...mycket tror här:)

93!!?? Är det ens möjligt? En symaskin låter ju högre än det.. Tur att man inte är i tävlingsbranchen, man hade ju fått spel...
 

Magnus_GSXR

Nu med moped
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Luleå
Hoj
Crescent Standard Special 1279-1 Med ställbart munstycke
Tja,

Nån som vet var man kan få nya däck påkrängda här i stan? Förutsatt att man inte köpte däck samtidigt, en del brukar ju bli :mad: ifall man kommer med däck från nån annan leverantör.

/Magnus
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tja,

Nån som vet var man kan få nya däck påkrängda här i stan? Förutsatt att man inte köpte däck samtidigt, en del brukar ju bli :mad: ifall man kommer med däck från nån annan leverantör.

/Magnus

PM:a Tede-77
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Förra året var det 98, i år är det sänkt till 95 utom Mantorp (tror jag) som har 93. På tävlingar i Sverige så är det också 93 som gäller...tror jag...mycket tror här:)

På tävlingar i sverige så är det 95db vid förbifart som gäller inte 93.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
På tävlingar i sverige så är det 95db vid förbifart som gäller inte 93.

Jo du har helt rätt, fast jag tror (återigen tror) att just Mantorp har egna regler för ljud. Men dom har ett antal "bullerdagar" där det får bullra mer (95) och då lägger dom tävlingarna dom dagarna...

Och från och med i år har ju Svemo sagt att man måste ha en krök på utblåset för att rikta ljudet neråt, detta för att ytterligare sänka ljudnivån så om dom inte har det än så kommer det troligen ytterligare en säkning snart...
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top