Sporthoj med bottenvrid?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag har en TL 1000R, är 189cm lång. Det är en fantastiskt komfortabel hoj.
Man får dock inte tveka som förare, men det går att kör fort med den även på bana .
Insprutningen är okänslig, men den är vridstark. Det saknas dock fjong på toppen trots man kan varva till 11000.
Jag har bytt bakdämparen mot en justerbar WILBER, pc5, KN-filter och race system.

Jag gillar hojen :hjarta:banana:tummenupp
- Den är jäkligt snygg men finns inga till salu.
Känns den klen trots de där moddarna? Filter, helsystem och PC5 brukar skicka på en del hp är min erfarenhet.
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Om man vill ha bottenvrid så kanske man ska undervika de rena sporthojarna. Själv tyckte jag att en Bandit 1250 hade grym botten (men hände inte samtidigt så mycket mer högre upp) och då åkte jag ändå superduke just då.
Jag tror man ska överväga mer gubbiga hojar som Boxer BMW R1200R eller sport touring som Hayabusa eller ZZr1400.
En annan hoj jag haft mer grymt mellanregister var en Touno 1000R som var mappad och injusterad. Gav 130 på bakhjulet i ett grymt resister. Mycket mera mellanreister än en tidigare RSV mille jag haft (den vill ha minst 7000 och man växlande gärna strax efter 9000).
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
- Har Kawan bra vrid i låg- o mellanregister alltså? Det trodde jag verkligen inte om den brutala/oberäkneliga hojen.
GSX-R:en du nämner, det är nog den årsmodellen jag läste om ja.
Stämmer bra att de årsmodellerna är bra där. 08 cbr 1000rr har också kanon register. Jag hade valt Hondan av dem alla gånger men den är lite dyrare såklart.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
Jag håller med Alatalo i den här frågan och om jag minns rätt från den tiden jag körde runt på dessa hojar så upplevde jag att Gsxr hade lite mer tryck från botten än zx10r (men det kan också vara för att Kawan hade mer toppeffekt än gixxern)
Men jag skulle nog säga att alla gixxer 1000 från 01 upp till 06 är grymma i botten.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En hoj som inte nämnts (tror jag) är Triumph, exempelvis Speed Triple. Otroligt fin motor med mos på alla varvtal utan att vara det minsta tråkig när varvräknaren passerar 8500…

Ja det är en nakenhoj men det går nog att klämma på en Windjammer om man vill… :hihi
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
En hoj som inte nämnts (tror jag) är Triumph, exempelvis Speed Triple. Otroligt fin motor med mos på alla varvtal utan att vara det minsta tråkig när varvräknaren passerar 8500…

Ja det är en nakenhoj men det går nog att klämma på en Windjammer om man vill… :hihi
Jag kan skänka en windjammer. Lite bedagad och lilaglittrig. Men jättesportig!
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
En hoj som inte nämnts (tror jag) är Triumph, exempelvis Speed Triple. Otroligt fin motor med mos på alla varvtal utan att vara det minsta tråkig när varvräknaren passerar 8500…

Ja det är en nakenhoj men det går nog att klämma på en Windjammer om man vill… :hihi
Gammelbävern kör ju nån gul sporthoj med Trajamärket på!

Har @Old Badger nåt att tillägga frågan tro.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
Jag har haft en och jag upplevde den inte som vridmomentstark. Möjligen var min felbestyckad för det slipon den hade men den hade en svacka i mitten av registret som följdes av en ganska brant ökning av effekten. Vilket gjorde att man inte gärna gav gas i utgången av kurvorna. Bara vänta tills man rätat upp hojen innan man vred på rullen.
Sedan en effektkurva som slutat tidigt bidrar också till att man får använda växellådan mer än en radera.

Och när jag hör någon vilja ha vridmoment så brukar det betyda brett effektregister så man inte behöver växla så ofta.

Är beredd att hålla med dig om millen. Tyckte inte heller det var något monstervrid och inte särskilt mycket på toppen heller även om det var en trevlig motor. Samma med Superduke 990. Jag har haft två Zx10 2006 och dom hade bra med knuff på låga varv. Och plockar du bort sekundärspjällen blir den rätt rå på gasen på låga varv och lyfter framhjulet lätt utan att behöva varva mycket.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
En hoj som inte nämnts (tror jag) är Triumph, exempelvis Speed Triple. Otroligt fin motor med mos på alla varvtal utan att vara det minsta tråkig när varvräknaren passerar 8500…

Ja det är en nakenhoj men det går nog att klämma på en Windjammer om man vill… :hihi
Hade en Speed triple rs 2019. Tyckte faktiskt att den var lite tråkig då den var så linjär i effekten. Men fin maskin! Bara lite för välkammad.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Eller så tar man bort all skit som väger så jävligt på en original Hayabusa och stoppar dessutom in en lite kortare sving.

Googla Yoshimura X1R och Yoshimura X1.
Den brukar jag också hänvisa till. Asball, men hade den verkligen kortare sving??
2cm höjning i bakändan på en Busa gör mycket för svängarna.

Bantad var den, 23 eller 24 liters alutank osv.
220 bakhjulshäst eller något sådant. De fick trimma ner den efter första upplagan hörde jag någonstans.
 

Bifogat

  • Screenshot_20230826_212839_Chrome.jpg
    Screenshot_20230826_212839_Chrome.jpg
    205.8 KB · Visningar: 10

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Finns ju en norrman, vet inte om han hänger här på forumet som väl byggde sig en GSXR 600 med Busamotor.
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Den brukar jag också hänvisa till. Asball, men hade den verkligen kortare sving??
2cm höjning i bakändan på en Busa gör mycket för svängarna.

Bantad var den, 23 eller 24 liters alutank osv.
220 bakhjulshäst eller något sådant. De fick trimma ner den efter första upplagan hörde jag någonstans.
Jag ville minnas att de körde gsx-r swing och hittade:
Proven rock-steady in Formula X, there's no reason to fool with the bike's frame, really, except that you can. As on the racebike, then, Yosh added a GSX-R superbike swingarm-which shortens the wheelbase 25mm-and a kit hlins fork carried in kit superbike magnesium triple clamps (30mm offset keeps the front wheel from scraping the fairing's chin).
(https://www.motorcyclistonline.com/yoshimura-hayabusa-x-1-heavy-bus/)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Jag ville minnas att de körde gsx-r swing och hittade:
Proven rock-steady in Formula X, there's no reason to fool with the bike's frame, really, except that you can. As on the racebike, then, Yosh added a GSX-R superbike swingarm-which shortens the wheelbase 25mm-and a kit hlins fork carried in kit superbike magnesium triple clamps (30mm offset keeps the front wheel from scraping the fairing's chin).
(https://www.motorcyclistonline.com/yoshimura-hayabusa-x-1-heavy-bus/)
Coolt.
Jag gillar fronten på den. Lite NR750 med röda lacken.

Busor går fint att banta. Jag har bantat min lite men samtidigt tyngt ner den med andra grejer. 😁
Men sätter man på fälgar bla från gsxr eller R1 får man bort en del vikt också.

1000R k5/K6 gaffelbenen jag har på min är bra mycket lättare än originalen.

Men sen är ju motorn jävligt tung. Svår att banta.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Michael Neeves från MCN snackade om just ZX10an i en av sina senaste YouTube-klipp och det lät som att han rate:ade den högt och att dess rykte som extrem var överdrivet. Enligt honom handlade det mer om skillnaden mot många av dåtidens relativt slöa stora sporthojar. Just den årsmodellen (04-05) är iaf enligt mig också mycket snygg.
Pratar för mycket.

Man får aldrig se hojarna.

Jag tänker alltid: -just drive that thing! 🤣
 
Last edited:
Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Top