- En spännande rödljusracer (och läcker med ett dragbar-styre), men tung som en finlandsfärja med fulla ballasttankar, och får brottas ner i kurvor har jag läst.V-max.
- Jag tror att urvalet snävats ner till ZX12R, Aprilia RSV, ZX10 eller liknande.Du får provköra och bilda en egen uppfattning. Kanske är alldeles underbar?
- Ja den har kraften helt klart, men väger mycket och ser inte så race-inspirerad ut.Hondas VFR1200 då?
Den här visar på vikteffekt-ration.
Statisk visserligen, men ger väl en fingervisning åtminstone: https://www.motoplanete.us/ranking-weight-to-torque-ratio-motorcycle.html
- Tackar för den inputen.Även denna bygger sannolikt på siffror hämtade ur broschyrmaterial.
Som Bergnäsarn skriver ovan, tidningen Motorrad är en bättre källa om man vill se hela och trovärdiga effektkurvor från deras egen bromsbänk. En annan bra och trovärdig källa är Akrapovic, som har bromsningar dels med original avgassystem, dels med deras produkter, från deras egen SuperFlow dyno.
Här exempel från tre av de hojar som nämns i tråden:
View attachment 507503
View attachment 507504
View attachment 507505
Ur dessa grafer kan man till exempel lista ut vilket varvtal som krävs för att producera femtio bakhjulshästar:
2002 ZX-12R 3700 rpm
2005 GSX-R 1000 4200 rpm
2004 ZX-10R 4500 rpm
Eller hundra bakhjulshästar:
2002 ZX-12R 6500 rpm
2005 GSX-R 1000 7100 rpm
2004 ZX-10R 7300 rpm
Således tre mycket goda kandidater till "sporthoj med bottenvrid". Att tolvan sedan är en buss jämfört med de två andra är en annan diskussion...
- Djävulskt vrid, men tuuuuuung och dessutom nudisthoj. Blä.Men blä.
Köp en B-King.
Du kan tacka mig i sommar.
Och Millen som nämts når förvisso 50 hk vid ca 3400rpm men har sedan en svacka runt 4000 rpm som man vill undvika.
Jag tror inte att den första grafen du postade kommer från en tvåcylindrig RSV Mille, utan snarare från en RSV4. Bänkad 2015 (sju år efter att twinen lades ner) och 185 bakhjulshästar på topp antyder i alla fall att det handlar om en RSV4…
Och grafen visar ju att 50 bakhjulshästar ur en sådan kräver snudd på 5000 rpm och att 100 bakhjulshästar kräver 7900 rpm. Alltså betydligt högre varv än tio år äldre literklubbor. Vilket borde avliva myten om någon slags magisk koppling mellan konceptet V4 och ”bottenvrid”.
En snabb titt på ZZR1400-kurvan från akra så ser den ut att ha 50 rwhp vid cirka 2600 rpm, och 100rwhp vid cirka 3600. Med en lite knepig start på kurvan.
Men den är såklart för tung för att vara relevant.
De viktigaste punkterna ser ut att vara avgaseri, batteri, fälgar, bara där blir det lite styvt 22 kg.HOW TO LOOSE 100 LBS FROM YOUR GEN1 ZX-14
ZX-14 Ninja Forums : ZX-14 Conference : ZX-14 HOW-TOs : HOW TO LOOSE 100 LBS FROM YOUR GEN1 ZX-14zx14ninjaforum.com
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |
|
CFMOTO 800MT-X
CFMOTO har presenterat 800M... |
|
Stora Motorcykelkatalogen 2025
Nu går vi in i slutfasen gä... |
|
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |
|
Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo
År 1825 öppnades det välkur... |