Sporthoj med bottenvrid?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hayabusa? K1300? Blackbird?

osv osv osv
- Jag har kikat på dem också, men känns klumpigare eller mindre sportiga.
Birden är snabb men tung och klen, busan känns som en buss och är inte bättre på någon punkt gällande vikt, hk eller vrid. K1300...ja, känns lite mer touring än resten o aningens dyr.
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Det är per definition omöjligt att säga om något ät en sporthoj eller ej. Eftersom sporthoj inte är ett definierat begrepp. Olika människor tycker väldigt olika saker. Det gäller nakenjoj också alldeles definitivt, många säger att B-King är en nakenhoj men själv har jag sällan behövt plocka av mer plast för att komma åt mekaniken på någon annan maskin...
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ducati 800 S är ju en sportig V-twin, lätt och hyfsat vrid med lite tunt med pållar.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
- Jag har kikat på dem också, men känns klumpigare eller mindre sportiga.
Birden är snabb men tung och klen, busan känns som en buss och är inte bättre på någon punkt gällande vikt, hk eller vrid. K1300...ja, känns lite mer touring än resten o aningens dyr.
Inte K1300R
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
- Jag har kikat på dem också, men känns klumpigare eller mindre sportiga.
Birden är snabb men tung och klen, busan känns som en buss och är inte bättre på någon punkt gällande vikt, hk eller vrid. K1300...ja, känns lite mer touring än resten o aningens dyr.
Du får provköra en ZZR1400 med. När den står stilla eller rullar i gångfart känner man vikten, men i övrigt skjtuer den på och svänger snällt.
Sen ser den ju ut som en bönsyrsa i fronten...
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Du får provköra en ZZR1400 med. När den står stilla eller rullar i gångfart känner man vikten, men i övrigt skjtuer den på och svänger snällt.
Sen ser den ju ut som en bönsyrsa i fronten...
- Jo ett djävulusiskt vrid, men 270 kg och lok-look.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om du letar efter ”sporthoj med bottenvrid” så får du passa dig för att stirra dig blind på det uppgivna maximala vridmomentet. ”Bottenvrid” handlar om mer än så.

Dels är det bättre att studera hela effekt- eller vridmomentkurvan. De hojar som upplevs ha bra ”bottenvrid” är ofta de hojar som har ett brett register, alltså en jämn och hög leverans av vridmoment som sträcker sig över ett stort varvtalsområde. Inte hojar som har en (eller flera) spetsar på vridmomentkurvan. Tvåtaktsmannen har redan nämnt ett skräckexempel som säkert har hög spets på pappret men som i praktiken upplevs som väldigt tam.

Dels det här med att inte låta sig förvillas av olika motorers tändföljder och de tröghetsmomentpulsationer det orsakar. V-twinnar, vissa V4’or och crossplanemotorer har en tändföljd som ger intrycket att de har helt underbart ”bottenvrid”…tills man kollar upp bromsbänkskörningar och inser att de varken har högre vridmomenttopp eller bredare vridmomentkurva än radfyran som alla påstår är slö från botten…
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Om du letar efter ”sporthoj med bottenvrid” så får du passa dig för att stirra dig blind på det uppgivna maximala vridmomentet. ”Bottenvrid” handlar om mer än så.

Dels är det bättre att studera hela effekt- eller vridmomentkurvan. De hojar som upplevs ha bra ”bottenvrid” är ofta de hojar som har ett brett register, alltså en jämn och hög leverans av vridmoment som sträcker sig över ett stort varvtalsområde. Inte hojar som har en (eller flera) spetsar på vridmomentkurvan. Tvåtaktsmannen har redan nämnt ett skräckexempel som säkert har hög spets på pappret men som i praktiken upplevs som väldigt tam.

Dels det här med att inte låta sig förvillas av olika motorers tändföljder och de tröghetsmomentpulsationer det orsakar. V-twinnar, vissa V4’or och crossplanemotorer har en tändföljd som ger intrycket att de har helt underbart ”bottenvrid”…tills man kollar upp bromsbänkskörningar och inser att de varken har högre vridmomenttopp eller bredare vridmomentkurva än radfyran som alla påstår är slö från botten…
- Visst är det så, men jag har inte sett effektkurvor på de hojar jag kikat på, så jag har liksom inte mycket mer att gå på än uppgivna siffror på vridmomenten.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
- Visst är det så, men jag har inte sett effektkurvor på de hojar jag kikat på, så jag har liksom inte mycket mer att gå på än uppgivna siffror på vridmomenten.
MOTORRAD brukar publicera kurvor från egna bänkningar. Det är inte alltid som tillverkarnas reklamavdelningar är lyckliga.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är ju ganska meningslös siffra för MC om du inte lägger till en förare.
Njaaa, du väger väl ungefär samma oberoende om du sätter dig på en cbr 125, eller på en Hayabusa?
Så relationen är ju fortfarande relevant, även om du självklart inte har en hk per kg mer när man lägger 120kg fläsk på en S1000...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Njaaa, du väger väl ungefär samma oberoende om du sätter dig på en cbr 125, eller på en Hayabusa?
Så relationen är ju fortfarande relevant, även om du självklart inte har en hk per kg mer när man lägger 120kg fläsk på en S1000...
Fast din vikt gör mindre skillnad för pang/kg på en bosshoss än på en CBR125...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är klart att den gör, men det ändrar ju inte det faktum att V8 hojen knuffar iväg ditt flabb lite lättare än fjoll125'an.....
Japp, men om man nu tittar på hojar med snarlik vikt/effekt men där en av dem är tyngre och har mer effekt så gör din vikt mer skillnad på vikt/effekt-förhållandet på den lättare, och gör potentiellt att vikt/effekt blir lägre på den som utan dig har högre ratio.

Men sedan har ju upplevt mos i mellanregistret nästan inget att göra med den siffran ändå. Bäst att provköra hojar sida vid sida för att hitta den man gillar mest.
 
Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Top