Hayabusa? K1300? Blackbird?- Jag anser att exempelvis ZX12R med sin prestanda är en sporthoj.
Frånsett vikten har den vad åtminstone jag klassar som riktig sporthoj - vridet, hästkrafterna och toppfarten.
osv osv osv
Hayabusa? K1300? Blackbird?- Jag anser att exempelvis ZX12R med sin prestanda är en sporthoj.
Frånsett vikten har den vad åtminstone jag klassar som riktig sporthoj - vridet, hästkrafterna och toppfarten.
- Jag har kikat på dem också, men känns klumpigare eller mindre sportiga.Hayabusa? K1300? Blackbird?
osv osv osv
Inte K1300R- Jag har kikat på dem också, men känns klumpigare eller mindre sportiga.
Birden är snabb men tung och klen, busan känns som en buss och är inte bättre på någon punkt gällande vikt, hk eller vrid. K1300...ja, känns lite mer touring än resten o aningens dyr.
Du får provköra en ZZR1400 med. När den står stilla eller rullar i gångfart känner man vikten, men i övrigt skjtuer den på och svänger snällt.- Jag har kikat på dem också, men känns klumpigare eller mindre sportiga.
Birden är snabb men tung och klen, busan känns som en buss och är inte bättre på någon punkt gällande vikt, hk eller vrid. K1300...ja, känns lite mer touring än resten o aningens dyr.
- Jag tycker den har drag av nakenhoj...faktiskt, och pris >70´Inte K1300R
- Jo ett djävulusiskt vrid, men 270 kg och lok-look.Du får provköra en ZZR1400 med. När den står stilla eller rullar i gångfart känner man vikten, men i övrigt skjtuer den på och svänger snällt.
Sen ser den ju ut som en bönsyrsa i fronten...
Den är bara 5-10 kg tyngre än zx12 i torrvikt.- Jo ett djävulusiskt vrid, men 270 kg och lok-look.
- Visst är det så, men jag har inte sett effektkurvor på de hojar jag kikat på, så jag har liksom inte mycket mer att gå på än uppgivna siffror på vridmomenten.Om du letar efter ”sporthoj med bottenvrid” så får du passa dig för att stirra dig blind på det uppgivna maximala vridmomentet. ”Bottenvrid” handlar om mer än så.
Dels är det bättre att studera hela effekt- eller vridmomentkurvan. De hojar som upplevs ha bra ”bottenvrid” är ofta de hojar som har ett brett register, alltså en jämn och hög leverans av vridmoment som sträcker sig över ett stort varvtalsområde. Inte hojar som har en (eller flera) spetsar på vridmomentkurvan. Tvåtaktsmannen har redan nämnt ett skräckexempel som säkert har hög spets på pappret men som i praktiken upplevs som väldigt tam.
Dels det här med att inte låta sig förvillas av olika motorers tändföljder och de tröghetsmomentpulsationer det orsakar. V-twinnar, vissa V4’or och crossplanemotorer har en tändföljd som ger intrycket att de har helt underbart ”bottenvrid”…tills man kollar upp bromsbänkskörningar och inser att de varken har högre vridmomenttopp eller bredare vridmomentkurva än radfyran som alla påstår är slö från botten…
MOTORRAD brukar publicera kurvor från egna bänkningar. Det är inte alltid som tillverkarnas reklamavdelningar är lyckliga.- Visst är det så, men jag har inte sett effektkurvor på de hojar jag kikat på, så jag har liksom inte mycket mer att gå på än uppgivna siffror på vridmomenten.
Den här visar på vikteffekt-ration.
Statisk visserligen, men ger väl en fingervisning åtminstone: https://www.motoplanete.us/ranking-weight-to-torque-ratio-motorcycle.html
Enlgit den sidan väger en ZZR1400 2009 218 kg.Den här visar på vikteffekt-ration.
Statisk visserligen, men ger väl en fingervisning åtminstone: https://www.motoplanete.us/ranking-weight-to-torque-ratio-motorcycle.html
Njaaa, du väger väl ungefär samma oberoende om du sätter dig på en cbr 125, eller på en Hayabusa?Det är ju ganska meningslös siffra för MC om du inte lägger till en förare.
Fast din vikt gör mindre skillnad för pang/kg på en bosshoss än på en CBR125...Njaaa, du väger väl ungefär samma oberoende om du sätter dig på en cbr 125, eller på en Hayabusa?
Så relationen är ju fortfarande relevant, även om du självklart inte har en hk per kg mer när man lägger 120kg fläsk på en S1000...
Det är klart att den gör, men det ändrar ju inte det faktum att V8 hojen knuffar iväg ditt flabb lite lättare än fjoll125'an.....Fast din vikt gör mindre skillnad för pang/kg på en bosshoss än på en CBR125...
Japp, men om man nu tittar på hojar med snarlik vikt/effekt men där en av dem är tyngre och har mer effekt så gör din vikt mer skillnad på vikt/effekt-förhållandet på den lättare, och gör potentiellt att vikt/effekt blir lägre på den som utan dig har högre ratio.Det är klart att den gör, men det ändrar ju inte det faktum att V8 hojen knuffar iväg ditt flabb lite lättare än fjoll125'an.....
Njaaa, du väger väl ungefär samma oberoende om du sätter dig på en cbr 125, eller på en Hayabusa?
Så relationen är ju fortfarande relevant, även om du självklart inte har en hk per kg mer när man lägger 120kg fläsk på en S1000...
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |