Sporthoj med bottenvrid?

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Den här visar på vikteffekt-ration.
Statisk visserligen, men ger väl en fingervisning åtminstone: https://www.motoplanete.us/ranking-weight-to-torque-ratio-motorcycle.html

Även denna bygger sannolikt på siffror hämtade ur broschyrmaterial.

Som Bergnäsarn skriver ovan, tidningen Motorrad är en bättre källa om man vill se hela och trovärdiga effektkurvor från deras egen bromsbänk. En annan bra och trovärdig källa är Akrapovic, som har bromsningar dels med original avgassystem, dels med deras produkter, från deras egen SuperFlow dyno.

Här exempel från tre av de hojar som nämns i tråden:

2002_ZX-12R.jpg
2004_ZX-10R.jpg
2005_GSX-R_1000.jpg

Ur dessa grafer kan man till exempel lista ut vilket varvtal som krävs för att producera femtio bakhjulshästar:

2002 ZX-12R 3700 rpm
2005 GSX-R 1000 4200 rpm
2004 ZX-10R 4500 rpm

Eller hundra bakhjulshästar:

2002 ZX-12R 6500 rpm
2005 GSX-R 1000 7100 rpm
2004 ZX-10R 7300 rpm

Således tre mycket goda kandidater till "sporthoj med bottenvrid". Att tolvan sedan är en buss jämfört med de två andra är en annan diskussion...
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Även denna bygger sannolikt på siffror hämtade ur broschyrmaterial.

Som Bergnäsarn skriver ovan, tidningen Motorrad är en bättre källa om man vill se hela och trovärdiga effektkurvor från deras egen bromsbänk. En annan bra och trovärdig källa är Akrapovic, som har bromsningar dels med original avgassystem, dels med deras produkter, från deras egen SuperFlow dyno.

Här exempel från tre av de hojar som nämns i tråden:

View attachment 507503
View attachment 507504
View attachment 507505

Ur dessa grafer kan man till exempel lista ut vilket varvtal som krävs för att producera femtio bakhjulshästar:

2002 ZX-12R 3700 rpm
2005 GSX-R 1000 4200 rpm
2004 ZX-10R 4500 rpm

Eller hundra bakhjulshästar:

2002 ZX-12R 6500 rpm
2005 GSX-R 1000 7100 rpm
2004 ZX-10R 7300 rpm

Således tre mycket goda kandidater till "sporthoj med bottenvrid". Att tolvan sedan är en buss jämfört med de två andra är en annan diskussion...
- Tackar för den inputen.
Stärker mitt sug efter 12:an ytterligare, även om en RSV Mille känns lockande också.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Och Millen som nämts når förvisso 50 hk vid ca 3400rpm men har sedan en svacka runt 4000 rpm som man vill undvika.

Jag tror inte att den första grafen du postade kommer från en tvåcylindrig RSV Mille, utan snarare från en RSV4. Bänkad 2015 (sju år efter att twinen lades ner) och 185 bakhjulshästar på topp antyder i alla fall att det handlar om en RSV4…

Och grafen visar ju att 50 bakhjulshästar ur en sådan kräver snudd på 5000 rpm och att 100 bakhjulshästar kräver 7900 rpm. Alltså betydligt högre varv än tio år äldre literklubbor. Vilket borde avliva myten om någon slags magisk koppling mellan konceptet V4 och ”bottenvrid”.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det förvånar mig att Aprilia har tyckt att de där bergochdalbanekurvorna var bra.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Återigen - att studera formen på effekt- och vridmomentkurvorna ger bättre information än att bara titta på toppvärden eller enskilda värden.

Men om vi använder Akrapovics bromsbänk som någon form av världsstandard samt vilket varvtal som krävs för att producera 50 bakhjulshästar, då ser rankingen mellan några av de hojar som nämnts ut så här:

50_RWHP_RPM.jpg
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror inte att den första grafen du postade kommer från en tvåcylindrig RSV Mille, utan snarare från en RSV4. Bänkad 2015 (sju år efter att twinen lades ner) och 185 bakhjulshästar på topp antyder i alla fall att det handlar om en RSV4…

Och grafen visar ju att 50 bakhjulshästar ur en sådan kräver snudd på 5000 rpm och att 100 bakhjulshästar kräver 7900 rpm. Alltså betydligt högre varv än tio år äldre literklubbor. Vilket borde avliva myten om någon slags magisk koppling mellan konceptet V4 och ”bottenvrid”.

Jag läste dessutom av fel kurva så jag raderade allt jag skrev och lämnade bara grafen kvar.

Rent fysikaliskt så i stort sett det enda som ger mer vridmoment är egentligen bara kubik. Med en viss variation pga olika fyllnadsgrad.
Men fyllnadsgraden var nog hyfsad även för 10 år sedan så vridmomentet var nog därmed inte så väldigt mycket sämre för 10 år sedan.
Äldre motorer tålde väl inte heller lika höga varvtal så maxeffekten har väl med åren ökat nästan proportionellt med ökat varvtal.

Varvtalet begränsas hårt av kolvmedelhastigheten runt 25 m/s, så fler cylindrar och kortslagigare motorer är eg enda vägen till höga varvtal. Vissa motorer har förstås hållfasthetsmässiga begränsningar tidigare än så.

Men Micke vill inte varva och då är det i stort sett bara kubiken som har betydelse.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En snabb titt på ZZR1400-kurvan från akra så ser den ut att ha 50 rwhp vid cirka 2600 rpm, och 100rwhp vid cirka 3600. Med en lite knepig start på kurvan.

Men den är såklart för tung för att vara relevant.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top