Sporthoj Touring 1-2-3

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Framförallt så kan man ju hoppa campingen helt och hållet!

b5a397799851e1a87f039d3f7b03f30a.jpg

Precis, som du även skriver i inlägg 19, att få känna sig maximalt oberoende av andra och bara sätta upp tältet där man står. Lite som cowboys gjorde förr när dem föste boskap, när det började skymma så åkte filten ner på marken för att markera nattens sovplats. Klockrent.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Kvalar jag in här tro? Skinnställ, K1300S och tält? :va

Bumsen har ju ganska miserabla tankväskor, runda, invändiga inbuktningar och öppnar sig på mitten. Så i dom blir det kläder, liggunderlag, sovsäck mm, tältet i en rulle ovanpå, ibland ihop med en liten tub med fiskegrejer. I tankväskan har jag dricka, mobil, kamera, verktyg och annat bra att ha. Jag saknar extremt sällan något, och allt jag tar med används, utom sånt som verktyg och nödprylar :tummenupp

Fördelen med tält är ju att det är så snabbt och smidigt, mitt Nammatj 2GT tar inte många minuter att resa, det går betydligt snabbare än att checka in på ett hotell. Jag behöver inte bära packning fram och tillbaka och jag är ute på vägen innan en normal hotellfrukost öppnar.

Råkade googla på ditt tält. 10 000kr! :tummenupp Imponerande, håller en livstid antar jag? Litet i packning?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
1994/5-nånting köpte jag ett Hilleberg Keron 4GT. Kostade då 9.000kr.

Efter ungefär 120 tältnätter runt hela Europa med hela familjen gav en dragkedja till innertältet upp av all sand som barnafötter trampat in i den när vi tältat i Kroatien, på stranden på franska rivieran, Gotland osv osv. Kostade några hundringar att få det gjort hos Hilleberg. I övrigt är det fortfarande som nytt.

Idag är begpriset betydligt mer än så.

Vad kostade tältet?

(Kuggfråga: skilj på kostnad och utgift)

Ett kvalitetstält har i princip obegränsad livslängd och ett stigande andrahandsvärde. Köper du begagnat eller på REA kan du räkna med att bo gratis resten av ditt liv.

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Tjena gott folk.
Har planer på att tälta ett antal nätter kommande år och undrar hur jag ska göra med utrustningen när man tex badar, duschar eller provianterar.
Packväskor finns inte och kommer inte dit heller, låser ni fast grejorna i hojen, mest orolig för hjälmen som begränsar ens rörlighet vid en stöld.
Tacksam för svar :tummenupp :hej

Ett hänglås och en låsvire som man drar igenom ena ärmen på jackan och igenom hjälmen som man sedan låser fast på ett lämpligt ställe på hojen borde hålla dom flesta busarna borta. Finns i olika längder, Bauhaus har 10m :crash

https://www.clasohlson.com/se/Låsva...P-n6V_90Oht0Eq6-3v1kdEqMt3vNX8DxoCzpIQAvD_BwE

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
1994/5-nånting köpte jag ett Hilleberg Keron 4GT. Kostade då 9.000kr.

Efter ungefär 120 tältnätter runt hela Europa med hela familjen gav en dragkedja till innertältet upp av all sand som barnafötter trampat in i den när vi tältat i Kroatien, på stranden på franska rivieran, Gotland osv osv. Kostade några hundringar att få det gjort hos Hilleberg. I övrigt är det fortfarande som nytt.

Idag är begpriset betydligt mer än så.

Vad kostade tältet?

(Kuggfråga: skilj på kostnad och utgift)

Ett kvalitetstält har i princip obegränsad livslängd och ett stigande andrahandsvärde. Köper du begagnat eller på REA kan du räkna med att bo gratis resten av ditt liv.

Jag fick ett Hilleberg Nallo 4 i födelsedagspresent av frugan. Jag räknar med att ha det tältet resten av livet - och förmodligen kommer min son att kunna fortsätta använda det efter mig.

I just detta fall kan man som BrooklynS påstår tälta i det i 20 år och sedan i princip få tillbaka pengarna. Ja - det är ett väldigt högt pris för ett tält - men så värt det.

Mitt tält väger under 3 kg och är relativt litet i packvolym, trots plats för fyra (kramgoa) vuxna. Jag tycker det är perfekt som hojtält där vikt och storlek inte spelar lika stor roll som vid vandring. Jag bor riktigt lyxigt själv i det, och kan breda ut mitt ställ inuti tältet på ena sidan av liggunderlaget. På andra sidan har jag min packning. Rymlig absid till att laga mat.

Jag har också ett sånt XXL som TS har - för fakir-camping. Det är förvånansvärt fungerande för pengen, men jag kör det enbart på turer där jag har alternativ i form av hotell eller stuga, eller turer nära hem så jag kan fly ett eventuellt oväder. Plus att ibland blir man blöt när man campar - det hör liksom till. :)

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Råkade googla på ditt tält. 10 000kr! :tummenupp Imponerande, håller en livstid antar jag? Litet i packning?
Som BrooklynS skrev, det är skillnad på kostnad och utgift. Jag köpte det 2011, och dumt nog har jag inte fört logg på alla nätter jag har sovit i det, det hade varit kul att bläddra i, men det har blivit många nätter, och det har hängt med både till fots, på trampcykel, hoj och i bilen. Det är varken det minsta eller lättaste tältet, men jag ville hellre ha ett tåligt än lätt, och såhär 10 år senare så ser det fortfarande ut som nytt :tummenup

Och på den gamla goda tiden så kostade det bara 7200 med footprint :)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Som BrooklynS skrev, det är skillnad på kostnad och utgift. Jag köpte det 2011, och dumt nog har jag inte fört logg på alla nätter jag har sovit i det, det hade varit kul att bläddra i, men det har blivit många nätter, och det har hängt med både till fots, på trampcykel, hoj och i bilen. Det är varken det minsta eller lättaste tältet, men jag ville hellre ha ett tåligt än lätt, och såhär 10 år senare så ser det fortfarande ut som nytt :tummenup

Och på den gamla goda tiden så kostade det bara 7200 med footprint :)

Ligger idag på ca 8500 beg. Utan footprint.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Har någon andra budget-tält (låt oss säga max 1500kr) med liten packvolym så hojta till. Jag har så extremt liten bakdel så jag vet inte vilket håll man skulle ha tältet på där bak. Som en korv i slip-stream eller på bredden... (?)
Många tält är runt 50cm på längden i packvolym.

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Har någon andra budget-tält (låt oss säga max 1500kr) med liten packvolym så hojta till. Jag har så extremt liten bakdel så jag vet inte vilket håll man skulle ha tältet på där bak. Som en korv i slip-stream eller på bredden... (?)
Många tält är runt 50cm på längden i packvolym.

Är det där med tältpinnarnas längd som ställer till det...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Precis, ta ur tältstängerna (snarare ca 35cm), resten av tältet kan packas till en liten boll om man vill. Stängerna kan du dra några gummiband runt och strappa fast på bakramen...

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Det här körde jag med som enmanstält förra sommaren:

https://www.louis.eu/artikel/wechse...fd12293ca65323&filter_article_number=10061000

Kommer nog inte hålla hela livet, men ett bra tag i alla fall. Tycker det var prisvärt. Inte samma kvalité som mitt 35-40 år gamla Fjällräventält, men bra nog. Och behöver inte femtielva tältpinnar och snören för att hålla sig uppe.

Är du nöjd med Wechsel-tältet? Jag har precis lagt order på ett sådant tillsammans med billig sovsäck, liggunderlag och kudde från Louis. Tänkt för lite vildcamping med hojen i sommar och kanske utflykter med SUP och bil.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Vill tipsa om globetrotter.de för campingutrustning.
Märkesvaror till anständiga priser.
Men, de säljer för mycket till Sverige så du får betala svensk moms istället för tysk.
Men utbudet är bra och inget trams.

perjul

Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Är du nöjd med Wechsel-tältet? Jag har precis lagt order på ett sådant tillsammans med billig sovsäck, liggunderlag och kudde från Louis. Tänkt för lite vildcamping med hojen i sommar och kanske utflykter med SUP och bil.

Är nöjd. Funkar helt ok. Smidigt att sätta upp och plocka ner, och bra ventilation. Prisvärt.

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Precis, ta ur tältstängerna (snarare ca 35cm), resten av tältet kan packas till en liten boll om man vill. Stängerna kan du dra några gummiband runt och strappa fast på bakramen...
Ja det är en bra idé, jag har inte rekat runt i en fysisk affär utan gått efter packvolym som produktspecen säger, så jag har nog antagit att pinnarna är ganska långa, dvs ca 45-50cm om packvolym är ca 50cm.
35cm pinnar låter bättre! :tummenupp

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...