Sporthoj vs Motard?

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
dewil skrev:
2429862 olja 5 h
ventiler 10 h .... kan ha fel men det är i de trakterna.
kontroll /byten av lager i motorn, 100 h


det var ofta :/

hur står det till med en ktm660 då?

och hur är det med ktm 640 då? hur är dom jämfört med 660 då? med smidighet & hästkrafter,försäkring & ja allt som man kan ta upp
 
Last edited:

dewil

Sporthojsnörd
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Honke skrev:
2430146 det var ofta :/

hur står det till med en ktm660 då?

och hur är det med ktm 640 då? hur är dom jämfört med 660 då? med smidighet & hästkrafter,försäkring & ja allt som man kan ta upp

660 har, rätta mig om jag har fel, oljebyte vid 250 mil och ventiljustering vid 500 mil.
640 har samma serviceintervaller men längre garanti. 640 är tyngre och har färre hästar. Jag hade utan tvekan i det valet tagit en 660.

250 mil är beroende på hur man kör ca 40-50h i de flesta fall.

folk som har nån av dessa hojar kommer nog med rätt info om jag e ute o cyklar!:näsblod
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Slappa skrev:
2431023 Ska bli spännande o se vad du valde trådskaparen!:)

Ja det ska bli spännande att se vad det är jag har gett mig in på :)
Ska hämta den imorgon.
kommer bild på Onsdag....
 

K.Svensson

Morgontrött
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
RMZ450 SM -08 ... Speed Triple -07
dewil skrev:
2429862 olja 5 h
ventiler 10 h .... kan ha fel men det är i de trakterna.
kontroll /byten av lager i motorn, 100 h

15h olja, filter och kolla ventiler. Iaf på dom nyare Husorna, vet ej med äldre dock. Jag brukar dock byta olja efter 5h, filter 10h, och ventiler 15h.
Man ska absolut inte se servicarna som en nackdel, dom går snuskigt fort att göra + att allt du ger husan får du tillbaka i egenskap av en grym maskin!
 

Mr_100%

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
På landet
Hoj
Ingen just nu
K.svensson: Hur snuskigt fort tror du det tar att klyva motorn och byta lager var 45:e timme. :D
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Vad är de för övrig service utöver olja,filter, ventiler man gör på en Husaberg?

Folk snackar om lager, vipparmar osv?
 

Robertzon

Tubeless
Gick med
22 Apr 2003
Ort
typ mitt i Stan (Gbg)
Hoj
Husa 650
Mr_100% skrev:
2431292 K.svensson: Hur snuskigt fort tror du det tar att klyva motorn och byta lager var 45:e timme. :D


vart har du fått 45 timmar ifrån?:va

det står 100 timmar i min manual, sen e det inte så svårt att klyva motorn.

har kört 88 felfria landsvägs timmar med min, och inte varit särskilt snäll emot den heller (läs nedan)... åker alltid på bak / framhjul inga problem :tummenupp måste hålla koll på oljan bara
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Robertzon skrev:
2432016 vart har du fått 45 timmar ifrån?:va

det står 100 timmar i min manual, sen e det inte så svårt att klyva motorn.

har kört 88 felfria landsvägs timmar med min, och inte varit särskilt snäll emot den heller (läs nedan)... åker alltid på bak / framhjul inga problem :tummenupp måste hålla koll på oljan bara

Du verkar ha koll så då kanske du kan svara på mitt inlägg ovan ?;)
 

Robertzon

Tubeless
Gick med
22 Apr 2003
Ort
typ mitt i Stan (Gbg)
Hoj
Husa 650
Slappa skrev:
2432055 Du verkar ha koll så då kanske du kan svara på mitt inlägg ovan ?;)

kan inte just nu men kan ta en titt i manualen. det finns rekomenderad service om man tävlar eller kör landsväg, lite skildnad e det.... jag skall iaf riva min motor och byta lager vid 100 timmar, vet inte vilka lager antar alla:va

kollar upp det lite nogare hemma

Edit: gå in på www.husaberg.se ladda hem owners manual på sidan 26 står det mer om vad som ska göras och när:tummenupp
 
Last edited:

Mr_100%

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
På landet
Hoj
Ingen just nu
Robertzon: All service info har jag hämtat på husabergs hemsida, det kan du ladda ner själv, gå till husaberg.se och klicka på downloads, Repair Manuals, gå till sidan 126 och läs. Angående att det skulle vara lätt att klyva motorn, den ju sättas ihopp också innan man kan köra, och det är inte bara 12 växellådsdrev som skall sitta på rätt ställe,det är mycket grejer i den där motorn som skall sitta på rätt plats för att det skall funka, plus att man måste ha några specialverktyg för att det skall bli bra.
Ps du verkar ju inte ha klyvit din motor än Ds
Ps nr2: Husaberg har minskast lagerbytes intervall och cylindervolym till 628cc för att få skiten att hålla Ds
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
Det blev en husaberg Fs 650 06.

Har varit ute och kört ikväll och har nu kommit på att det är det roligaste jag någonsin har kört på 2 hjul :)
Det var jättekul med sporthoj också men när man hade kört sporthoj på bana så blev det inte alls lika kul att köra sport på gatan. Jag tycker att sporthojarna hör hemma på banan, det går för fort för att köras på allmänväg. Åtminstonde för mig, sen så att man presis har fått ett barn spelar självklart in.
Så det får bli en banhoj till nästa sommar, om jag får råd.

Sen så gör det ju inget att försäkringen skiljer sig en hel del. Men min förra hoj en Gsxr 750 04 så fick jag betala 114kr dagen helförsäkring.
Med denna så får jag betala 1358:- helförsäkring hel år :)

Återkommer med bild :)
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
nilzz skrev:
2436854 Det blev en husaberg Fs 650 06.

Har varit ute och kört ikväll och har nu kommit på att det är det roligaste jag någonsin har kört på 2 hjul :)
Det var jättekul med sporthoj också men när man hade kört sporthoj på bana så blev det inte alls lika kul att köra sport på gatan. Jag tycker att sporthojarna hör hemma på banan, det går för fort för att köras på allmänväg. Åtminstonde för mig, sen så att man presis har fått ett barn spelar självklart in.
Så det får bli en banhoj till nästa sommar, om jag får råd.

Sen så gör det ju inget att försäkringen skiljer sig en hel del. Men min förra hoj en Gsxr 750 04 så fick jag betala 114kr dagen helförsäkring.
Med denna så får jag betala 1358:- helförsäkring hel år :)

Återkommer med bild :)


Åå så jävla rätt!! :yoparty Grattis till världens bästa hoj! :tummenupp

Mr 100%: Motorn är i grunden en väldigt enkel konstruktion, jag har själv haft isär en, och det var första motorn jag klöv i hela mitt liv, dessutom helt utan hjälp. Sen att jag fick ett kilo skrot över är ju en annan sak.... Den har iaf gått ca 40 hårda timmar sen dess.
 

Robertzon

Tubeless
Gick med
22 Apr 2003
Ort
typ mitt i Stan (Gbg)
Hoj
Husa 650
Mr_100% skrev:
2432168 Robertzon: All service info har jag hämtat på husabergs hemsida, det kan du ladda ner själv, gå till husaberg.se och klicka på downloads, Repair Manuals, gå till sidan 126 och läs. Angående att det skulle vara lätt att klyva motorn, den ju sättas ihopp också innan man kan köra, och det är inte bara 12 växellådsdrev som skall sitta på rätt ställe,det är mycket grejer i den där motorn som skall sitta på rätt plats för att det skall funka, plus att man måste ha några specialverktyg för att det skall bli bra.
Ps du verkar ju inte ha klyvit din motor än Ds
Ps nr2: Husaberg har minskast lagerbytes intervall och cylindervolym till 628cc för att få skiten att hålla Ds


klöv motorn efter 60 kör timmar.... helt i onödan iofs men endå inget var fel på den
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
nilzz skrev:
2436854 Det blev en husaberg Fs 650 06.

Har varit ute och kört ikväll och har nu kommit på att det är det roligaste jag någonsin har kört på 2 hjul :)
Det var jättekul med sporthoj också men när man hade kört sporthoj på bana så blev det inte alls lika kul att köra sport på gatan. Jag tycker att sporthojarna hör hemma på banan, det går för fort för att köras på allmänväg. Åtminstonde för mig, sen så att man presis har fått ett barn spelar självklart in.
Så det får bli en banhoj till nästa sommar, om jag får råd.

Sen så gör det ju inget att försäkringen skiljer sig en hel del. Men min förra hoj en Gsxr 750 04 så fick jag betala 114kr dagen helförsäkring.
Med denna så får jag betala 1358:- helförsäkring hel år :)

Återkommer med bild :)


Grattis!! kan efter några veckor i samma sits bara konstatera att du blir bara nöjdare och nöjdare med motard och husan är ett bra val! :yoparty
 

LUTHOR

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2004
Ort
Mellan lkpg och nkpg
Hoj
KTM 1190 Adventure-14
Jag känner också att en sporthoj passar bäst på bana och därför har jag funderat på en motard.
Så igår var jag och testade en KTM 640. Jättekul och smidigt men vilka vibrationer, som det känns nu kommer jag nog inte skaffa en motard då både fötter och röven blev bortdomnat efter en halvmil.
 
Last edited:

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
LUTHOR skrev:
2437566 Jag känner också att en sporthoj passar bäst på bana och därför har jag funderat på en motard.
Så igår var jag och testade en KTM 640. Jättekul och smidigt men vilka vibrationer, som det känns nu kommer jag nog inte skaffa en motard då både fötter och röven blev bortdomnat efter en halvmil.


Då har jag ett tips till dig. Pröva dig fram! Alla motarder är inte lika dana, vissa vibrarar mkt medans andra kanppt viberar alls.
Så pröva lite fler modeller :tummenupp
 

LUTHOR

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2004
Ort
Mellan lkpg och nkpg
Hoj
KTM 1190 Adventure-14
nilzz skrev:
2437921 Då har jag ett tips till dig. Pröva dig fram! Alla motarder är inte lika dana, vissa vibrarar mkt medans andra kanppt viberar alls.
Så pröva lite fler modeller :tummenupp
Är det någon speciell modell som vibrerar mindre eller varierar det från hoj till hoj? Det enda jag har att jämföra med är en BMW 650 dakar som gick mycket fint utan några vibrationer.
 

nilzz

Det är kul i leran!
Gick med
28 Sep 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Ktm 690Enduro 08 och en röd skogs maskin.
LUTHOR skrev:
2437947 Är det någon speciell modell som vibrerar mindre eller varierar det från hoj till hoj? Det enda jag har att jämföra med är en BMW 650 dakar som gick mycket fint utan några vibrationer.

Pröva en Husaberg :D När jag prövade en ktm så domnade arselet bort av vibrationer. Med Husabergen så är det inte alls samma sak.
Även om jag valt en ktm så hade man vant sig, det är mest i början som man är lite för överkänslig :)
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top