Sporthojs överflödiga biltråd

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Riktigt synd och tråkigt att det är Steve Sutcliffe som kör Ferrarin. Chris Harris både kör bättre och roligare, berättar med bättre känsla och om mer intressanta saker och levererar helt enkelt bättre filmklipp.


Var ju inte länge sedan Steve Sutcliffe sänkte sin lägstanivå heller...
http://www.youtube.com/watch?v=qUeS5qXqMv4




Chris Harris i en Ferrari F12
http://www.youtube.com/watch?v=cjp1xjOzJqY

De jobbar ju sedan ett antal år inte för samma tidning/medium längre så det kommer säkert en film med Harris i en Speciale också nu när han verkar vara tillbaka på Ferraris lista över tillåtna provkörare.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vad säger ni om trackdays för bilar?
På Linköping körs det "prova-på" för vem som helst som jag fick chansen att testa på sensommaren och blev väldigt biten. Fick äran att testa en polares Lotus Elise S1. Körde på ca 1.08 med GPS-laptimer, är det bra. Det var väl kanske inte så smart att prov ajust en Lotus för nu vill jag ju ha en egen bil man kan ta ut på bana och att hitta en bil som kan matcha Lotusen OCH kunna agera dagishämtare blir inte så himla lätt tror jag.

Vad har ni för tankar kring vad man kan skaffa sig om kravspecen är att man ska ha kul på bana OCH få plats med två barnstolar? Tänker att låg vikt är att föredra framför massa effekt och att fyra dörrar gör de enklare att pressa in ungar i sina stolar.

Krav är alltså bra banegenskaper och fyra (fem) sittplatser.
Väldigt önskvärt, närapå krav, är fyra (fem) dörrar.
Gärna kombi såklart.

Har tyvärr en budget oxå :( Låt oss leka med absolut max 150 loppor men gärna neråt 120. Under 100 gör inget heller, det ska visst läggas massa sten på uppfarten hemma...

Subaru Impreza eller Mitsu Evo är nog det vettigaste jag kommit på vad gäller egenskaper/utrymmen/pris. Sen kommer typ Focus ST och alla sportvarianter av golfar och Clios etc. Hur bra skulle t.ex en BMW 325/330 (ja, jag vet) stå sig på bana jämfört med övriga jag nämnt?
Alla förslag emottages tacksamt :)

Ska du köra mycket bana tror jag det blir dyrt med underhåll, det slits ju en hel del när du gasar runt på bana med bil.

Då tror jag det är bättre att köpa en gammal Miata, Golf GTi eller liknande och bara köra bana med. En bil på under ett ton och runt 100hk tror jag inte är så dum och om olyckan är framme har du inte skrotat en bil värd över hundra papp. Som du säger själv tror jag låg vikt är viktigare (!) än hög effekt för att ha roligt på bana.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
RS6... Två + ton och monstermotor... Njae, inte riktigt min grej pga inköpspris, driftskostnad, banegenskaper. Låg vikt slår alltid hög effekt i min värld :)
Men som familjetransportör och vinterbil, visst.

Ja som sagt det behövs nog långa rakor för att slå en Lotus. De är ju i regel utformade för att vara banbilar.

Tyvärr är det nog som sagts svårt att få något som ger samma känsla som en fjäderlätt trackday bil som Lotus för de pengarna du vill lägga samtidigt som du får en familjen i den.

Evo har jag fattat det som ofta är högerstyrda. Hittar bara 5 stycken vä-styrda på blocket i hela sverige. Något som förmodligen är störigt som faan om man ska använda den till vardags. Framförallt då vid omkörningar då hela bilen måste ut i mötande fältet innan man ser om det är fritt fram. Imprezorna är ju inga effektmonster direkt heller. De är väl tänkta för gruskörning och har effekt därefter. Borde dock gå skrämma upp en del med chip och lättare moddar. De väger iofs inte så mycket om det är en WRX men samtidigt ju lättare bil desto mer oväsen blir det ju i regel. Och då väger de ändå betydligt mer än en Lotus.

Nackdelen är väl som alltid dock att såna bilar ofta är ägda av ungdomar som både skruvar själva och gärna kör skiten ur bilarna.

Annars kan du ju alltid köpa dig en egen Lotus :tummenupp

http://www.blocket.se/goteborg/Lotus_Elise_S___OBS_HOGERSTYRD_50171890.htm?ca=20&w=3
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Uch for moderna bilar och ush for Chris Harris :)

Vet inte varfor men allt nytt kanns sa javla tamt. Bilutveckling har gatt sa javla langt nu att det finns inga skillnader mellan ny bilar i samma segment. Forutom lite detalj arbete ar det samma skit.

Jag hade heller kort en 1991 ford fiesta 1.1 an en modern BMW 3 (om det inte hade varit for familjen).

Nej klassiker skall det vara.

Porsche 930 sa klart
Delta Integrale
F40
246 Dino
Volvo 245, garna gl

Onskar jag hade haft en gammal lada, den hade varit fylld till bredden med gammalt skrot!

:yoparty
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vet inte varfor men allt nytt kanns sa javla tamt. Bilutveckling har gatt sa javla langt nu att det finns inga skillnader mellan ny bilar i samma segment. Forutom lite detalj arbete ar det samma skit.
Är väl å ena sidan att tillverkarna har miljökrav, säkerhetskrav, prestandakrav på gränsen till att skapa en omöjlig ekvation samt å andra sidan att folk skiter i hur långt en bil håller, hjullagerdimensioner, mm utan endast om ratten och knapparna känns lyxiga.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
http://www.youtube.com/watch?v=BxrjdvtX_QU

Källa: Feber.se
Nissan ska snart visa upp den hetaste av alla GT-R-versioner, den med tilläggsnamnet Nismo. Därför väljer företaget nu att börja skicka ut lite teasers innan den stora dagen, och det här är det första klippet, "Zero Competition".

Det enda vi får se är en bild på Ringen, och eftersom titeln på klippet är ingen konkurrens får man väl anta att Nissan menar att GT-R Nismo är snabbast på sträckan. Är den det betyder det att den slagit Porsche 918 Spyder som inte för så längesen körde på 6 minuter och 57 sekunder (inofficiellt körde även McLaren 6 minuter och 47 sekunder med den nya superbilen P1).
www.zercustoms.com
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
--riktigt bra video--

Pa tal om Datsun, sa har jag borjat alska den har:

240z

1971_Datsun_240Z_Series_I.jpg
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
Subaru Impreza eller Mitsu Evo är nog det vettigaste jag kommit på vad gäller egenskaper/utrymmen/pris. Sen kommer typ Focus ST och alla sportvarianter av golfar och Clios etc. Hur bra skulle t.ex en BMW 325/330 (ja, jag vet) stå sig på bana jämfört med övriga jag nämnt?
Alla förslag emottages tacksamt :)

Enligt mig är det ultimata valet någon av Hondas pigga småbilar med v-tec. Små vassa sugmotorer mellan 150-190hk. Första valet för mig skulle vara Civic EG6-EK9 eller en CRX. Annars finns ju även Prelude och Integra som är lite större.

Förstnämnda tror jag bonar för bra ekonomi och mycket skoj. Det är iaf få som säger emot att Honda gör bra motorer. Jag hade tidigare en Prelude med kanske Hondas sämst byggda motor (H23A) och jag var väldigt nöjd. Reservdelarna är väl lite dyrare här i Sverige än till de mer vanliga märkena. Dock handlade jag mycket delar från Ebay för småpengar i jämförelse.


 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
http://www.youtube.com/watch?v=BxrjdvtX_QU

Källa: Feber.se
Nissan ska snart visa upp den hetaste av alla GT-R-versioner, den med tilläggsnamnet Nismo. Därför väljer företaget nu att börja skicka ut lite teasers innan den stora dagen, och det här är det första klippet, "Zero Competition".

Det enda vi får se är en bild på Ringen, och eftersom titeln på klippet är ingen konkurrens får man väl anta att Nissan menar att GT-R Nismo är snabbast på sträckan. Är den det betyder det att den slagit Porsche 918 Spyder som inte för så längesen körde på 6 minuter och 57 sekunder (inofficiellt körde även McLaren 6 minuter och 47 sekunder med den nya superbilen P1).
www.zercustoms.com

Hoppas de (Nismo) gör ett mer grundläggande jobb än de gjorde med sin versioner av 370z och Juke, de var ju snudd på löjliga.

Att de skulle komma ned under sju minuter låter optimistiskt med tanke på speccen på bilarna som varit där, 918 och P1 som du nämner. De har ju som minst 885hk inkl sina hybridsystem.

Nissan kan ju iofs hävda att de bilarna inte är serietillverkade eftersom det var begränsade upplagor.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Vad säger ni om trackdays för bilar?
På Linköping körs det "prova-på" för vem som helst som jag fick chansen att testa på sensommaren och blev väldigt biten. Fick äran att testa en polares Lotus Elise S1. Körde på ca 1.08 med GPS-laptimer, är det bra. Det var väl kanske inte så smart att prov ajust en Lotus för nu vill jag ju ha en egen bil man kan ta ut på bana och att hitta en bil som kan matcha Lotusen OCH kunna agera dagishämtare blir inte så himla lätt tror jag.

Vad har ni för tankar kring vad man kan skaffa sig om kravspecen är att man ska ha kul på bana OCH få plats med två barnstolar? Tänker att låg vikt är att föredra framför massa effekt och att fyra dörrar gör de enklare att pressa in ungar i sina stolar.

Krav är alltså bra banegenskaper och fyra (fem) sittplatser.
Väldigt önskvärt, närapå krav, är fyra (fem) dörrar.
Gärna kombi såklart.

Har tyvärr en budget oxå :( Låt oss leka med absolut max 150 loppor men gärna neråt 120. Under 100 gör inget heller, det ska visst läggas massa sten på uppfarten hemma...

Subaru Impreza eller Mitsu Evo är nog det vettigaste jag kommit på vad gäller egenskaper/utrymmen/pris. Sen kommer typ Focus ST och alla sportvarianter av golfar och Clios etc. Hur bra skulle t.ex en BMW 325/330 (ja, jag vet) stå sig på bana jämfört med övriga jag nämnt?
Alla förslag emottages tacksamt :)

Det är avigt och dyrt att hålla familjeräser som kul banbil. Är det det alternativet som gäller röstar jag på M3.

Det sundaste alternativet är att köpa nåt friskt färdigbyggt, skapligt anpassat för bana. Porsche 944 eller 968 gillar jag, har många banvarv och en sån stående i garaget som samlar damm. Underskattade banbilar men dom börjar bli gamla.

Mazda Miata är ett litet strykjärn med fantastisk balans. Tyvärr gravt undermotoriserad i förhållande till chassit men jävlar vad dom går på bana med tanke på hur lite kräm det e i dom. Finns mängder som är mer eller mindre ombyggda till gatlegala banbilar.

Lotus Elise kan man hitta billigt högerstyrt i England eller varför inte en Exige?

Se bara till att det är helt analogt utan massa elektroniska hjäpmedel och bakhjulsdrivet såklart.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS

Finns bara en Lamborghini! :)

Om någon sporthojare är i London nästa sommar så kan vi ta en tur i en riktig sportbil! Då har nämligen min 930 (förhoppningsvis) EN stor jävla turbo och lite andra trevliga grejor monterade och kommer vara ett jävla monster :- D
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Vad säger ni om trackdays för bilar?

Vad har ni för tankar kring vad man kan skaffa sig om kravspecen är att man ska ha kul på bana OCH få plats med två barnstolar? Tänker att låg vikt är att föredra framför massa effekt och att fyra dörrar gör de enklare att pressa in ungar i sina stolar.

Krav är alltså bra banegenskaper och fyra (fem) sittplatser.
Väldigt önskvärt, närapå krav, är fyra (fem) dörrar.
Gärna kombi såklart.

Har tyvärr en budget oxå :( Låt oss leka med absolut max 150 loppor men gärna neråt 120. Under 100 gör inget heller, det ska visst läggas massa sten på uppfarten hemma...

Frågan du får ställa dig är hur ofta du tänkt köra på bana och hur villig du är att kompromissa. Du kommer nämligen inte att hitta någon bil som uppfyller alla dina kriterier. Låg vikt på en modern bil är uteslutet om man inte själv inte rensar den från allt onödigt och då är det inget som går att använda till vardags längre. Redan där faller konceptet. Själv hade jag antagligen satsat på en BMW M3 om man endast körde en handfull banmöten/slalom per år och ville ha en rolig vardagsbil som kunde transportera ett par familjemedlemmar. Första investeringen hade varit en uppsättning extra fälgar med r-däck och en bromsvätska som tål högre temperatur. Om ett par år kan man säkert hitta en M3 E92 sedan som har fyra dörrar för 150 000 kr. Tills dess får du nöja dig med en E46 med den raka sexan. Det är dock tunga bilar som sliter såväl däck som bromsar på bana. Du kommer rätt fort att vilja ha skalstolar, fyrpunktsbälte, halvbur, r-däck, bättre bromsbelägg och så vidare om du blir biten. Tillslut sitter du där och sneglar på en bättre begagnad GT3 eller en riktig banbil. Sett i det perspektivet är det nog inte så dumt att fundera på det som DR-Zätare skrev i sitt inlägg om att hitta en lite billigare bil som t ex en MX-5 som man anpassat för trackdays.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Tack för svar fsn, Harmon mfl.
Ni ger mig egentligen bekräftelse på det jag redan listat ut. Ekvationen går inte att lösa.
Antingen blir en bra banbil för jobbig att leva med till vardags eller så blir den inte tillräckligt bra på bana. Mitt fokus kommer såklart vara att köra hoj på bana ändå.
Men jag kan ändå inte låta bli att fundera på hur en så väl omskriven bil som focus st skulle funka. Det är ju en bil som många har som familjebil.
Bäst är nog att köpa ett riktigt banjärn, typ en 944 eller golf /e30 gärna med bur, utöver nån rejält tråkig kombi. Kruxet då blir förvaring men det blir en senare fråga. Tack alla som bemödade sig med svar.

Men som avslutning, vilken av följande tror ni är mest skoj (inte nödvändigtvis snabbast) av:
Evo 8
Focus ST
RX-8
325/330 runt 04-05
Golf V gti
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Tack för svar fsn, Harmon mfl.
Ni ger mig egentligen bekräftelse på det jag redan listat ut. Ekvationen går inte att lösa.
Antingen blir en bra banbil för jobbig att leva med till vardags eller så blir den inte tillräckligt bra på bana. Mitt fokus kommer såklart vara att köra hoj på bana ändå.
Men jag kan ändå inte låta bli att fundera på hur en så väl omskriven bil som focus st skulle funka. Det är ju en bil som många har som familjebil.
Bäst är nog att köpa ett riktigt banjärn, typ en 944 eller golf /e30 gärna med bur, utöver nån rejält tråkig kombi. Kruxet då blir förvaring men det blir en senare fråga. Tack alla som bemödade sig med svar.

Men som avslutning, vilken av följande tror ni är mest skoj (inte nödvändigtvis snabbast) av:
Evo 8
Focus ST
RX-8
325/330 runt 04-05
Golf V gti

Instinktivt tänkte jag e30 med lite lagom trim i motorn (turbo t.ex.). Uppstyvad fjädring och så några enkla rejsstolar. Riktigt budget, men väldigt kul att köra. Lite lynniga i chassit också, så det är spännande körmaskiner. Billiga reservdelar.

En separat bil för bana är nästan ett måste. Inte kul att komma hem med familjebilen och det luktar bränd koppling, slutkörda bromsar och däcken ser ut som om grannens hund tuggat på dem.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top