Sporthojs överflödiga biltråd

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
När grannens son som bor i Norge kom förbi med en ny Tesla började jag fundera på hur elbilsmarknaden ser ut där jämfört med här i landet. Sökte runt lite och hittade denna artikel: Tesla Model S mest sålda bilen i Norge.

Det låter onekligen väldigt attraktivt. Vad kostar egentligen en V70 eller Passat i Norge? Inte särskilt mycket mindre tänker jag mig.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
När grannens son som bor i Norge kom förbi med en ny Tesla började jag fundera på hur elbilsmarknaden ser ut där jämfört med här i landet. Sökte runt lite och hittade denna artikel: Tesla Model S mest sålda bilen i Norge.

Det låter onekligen väldigt attraktivt. Vad kostar egentligen en V70 eller Passat i Norge? Inte särskilt mycket mindre tänker jag mig.

Grundpriser på Passat verkar ligga mellan 340K till 380K NOK men de verkar bara ha mindre motoralternativ.

http://www.volkswagen.no/content/me...kswagen-passat-sedan-prisliste-01-07-2013.pdf

Jag har också hört att den statliga subventionen av elbilar är så hög att Tesla Model S är billigare än vanliga bilar typ Passat och Volvo trots att den är mer att anse som en lyxbil.

En Model S verkar börja på 463K NOK.

I USA börjar en Passat på ca $20K medan en Model S börjar på runt $63K inkl en statlig rabatt på $7.5K.

Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
Kul med en biltråd.

Jag ska själv börja köra bana, har aldrig gjort det förut förutom ett par varv på ringen.
Så jag går på planen billigt och roligt.

Det blev en Honda civic -91. Den är nu rensad, med glasfiberstol och liten ratt. I vinter blir det uppgraderingar på motor och chassie.
Den är redan nu hysteriskt kul att köra på gatan. Kan rekommenderas, inköpspris 2500kr, planerar att spendera 15k på mods.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Kul med en biltråd.

Jag ska själv börja köra bana, har aldrig gjort det förut förutom ett par varv på ringen.
Så jag går på planen billigt och roligt.

Det blev en Honda civic -91. Den är nu rensad, med glasfiberstol och liten ratt. I vinter blir det uppgraderingar på motor och chassie.
Den är redan nu hysteriskt kul att köra på gatan. Kan rekommenderas, inköpspris 2500kr, planerar att spendera 15k på mods.

Låter som rätt väg att gå; lätt och man behöver inte oroa sig för pensionen om man skulle totalskrota den :)

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Hoj
old
En liten bil är skitrolig att kasta omkring i kurvorna.
Den är redan idag mycket roligare än min BMW 325 (e36).

När jag var på ringen så provade jag både Suzuki Swift Gti och Toyota GT86an och jag måste säga att Suzukin var roligare, den var mer spännande, fast Toyotan uppenbarligen var en bättre och snabbare bil.

Största nackdelen är väl att man inte kommer hänga på så bra på rakorna och snabbare banor pga avsaknad av effekt. Jag siktar väl på en sisådär 170hk i slutändan.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Erfarenheter av impreza gt-00 som vinterbil dvs brukis plus is lek? Kommer jag avlida i köerna?

Har pendlat med fullsize pickis så förbrukningen är ingen jätte punkt och den lär va tystare än transporterna jag har nu.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Den här olyckan lär bara bidra ytterligare till Carrera GTs redan ökända rykte. Oerhört tragisk olycka.

Jag har inte hört så mycket om att den skulle vara speciellt, det är mest 996 GT2 jag tycker man hör talas om.

Min favoritrubrik var ändå LA Times som skrev att hög fart kan vara en bidragande orsak till olyckan, och sedan tittar man på bilden...

image.jpg

Bogserkillen ser lite konfunderad ut vart han ska fästa bogserlinan.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag har inte hört så mycket om att den skulle vara speciellt, det är mest 996 GT2 jag tycker man hör talas om.

Min favoritrubrik var ändå LA Times som skrev att hög fart kan vara en bidragande orsak till olyckan, och sedan tittar man på bilden...

Bogserkillen ser lite konfunderad ut vart han ska fästa bogserlinan.

996 GT2 har fått öknamnet widowmaker. Innan dess var det väl Porsche 930 som hade det ryktet om sig efter några uppmärksammade krascher med kända ägare.

Carrera GT kräver väldigt mycket av sin förare. Den kan bita hårt tillbaka. Det är omvittnat av både ägare, fd. ägare och av testförare/journalister genom åren. Tog en titt på YouTube igår och tittade på när Clarkson körde Carrera GT. Han var djupt imponerad av bilen, men konstaterade att gör man ett misstag i bilen så kommer den att döda en. Jag föreställer mig att det är precis därför folk lockas att köpa dem.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jay Leno hade ett litet moment med en CGT också http://www.youtube.com/watch?v=JV_4QBLU-UA

VR Alexander som var poppis på tuben förr när han åkte runt i Los Angeles och skrämde slag på folk körde väl också ihjäl sig men det tror jag var i en 996 Turbo. Bo i Karlifornien och åka Porsche verkar farligt. Lindsey Lohan dammade in i en lastbil med sin på PCH när jag var i Malibu.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Min svåger var här i helgen och han är norrman. Hans föräldrar har just en Passat och hans pappas kompis har köpt en Tesla av den enkla anledningen att det blir det billigaste alternativet för honom när han jobbar på andra sidan Oslo. Inga vägavgifter, vilket är en betydande summa varje månad, samt andra förmåner som parkering och eventuellt även subventionerade laddstationer i framtiden om det inte redan fanns, han var osäker på det.
Han sa att den hade kostat en bit över 500k men att det var ungefär samma pris som en V70 D5 med extra utrustning skulle kosta :död

Sen har de lite annorlunda syn på bilar på andra sidan gränsen, tydligen så ansågs Passaten vara förbrukad nu när den hade rullat hela 180 000km. Inte mil, nej man räknar ju naturligtvis i kilometer :gnissla
Samma sak när man frågar hur mycket hans nya Bmw drar: 19km per liter...

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
996 GT2 har fått öknamnet widowmaker. Innan dess var det väl Porsche 930 som hade det ryktet om sig efter några uppmärksammade krascher med kända ägare.

Carrera GT kräver väldigt mycket av sin förare. Den kan bita hårt tillbaka. Det är omvittnat av både ägare, fd. ägare och av testförare/journalister genom åren. Tog en titt på YouTube igår och tittade på när Clarkson körde Carrera GT. Han var djupt imponerad av bilen, men konstaterade att gör man ett misstag i bilen så kommer den att döda en. Jag föreställer mig att det är precis därför folk lockas att köpa dem.

Clarkson brukar ju vara saklig i sina omdömen ;)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Clarkson brukar ju vara saklig i sina omdömen ;)

Man får ta Clarkson med en nypa salt. Han är underhållande och många gånger väldigt förutsebar i vad han ska säga. Han har ju trots allt byggt upp en image genom åren. Han verkar dock uppriktig från 3.30 in i avsnittet där han testar Carrera GT. Finns även en andra test där han jämför den med Mercedes McLaren. Det är där han säger att bilen dödar en om man gör ett misstag. Den är inte särskilt förlåtande med andra ord vilket stämmer rätt bra överens med vad ägare och andra testförare sagt om bilen. Själv åkte jag med i en för ett par år sedan på bana och det är ingen bil som lämnar någon oberörd. Man får gåshud av motorljudet och kraften från V10 är urstark. Väghållningen var något helt annat än resten av fältet den dagen. Som att hoppa från en potent sportbil till en standardbil efteråt om man satte sig i något annat efter åkturen med Carrera GT. Man kunde lika gärna packa ihop och åka hem.

http://www.youtube.com/watch?v=vE_WqdKbTvY

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En liten bil är skitrolig att kasta omkring i kurvorna.
Den är redan idag mycket roligare än min BMW 325 (e36).

När jag var på ringen så provade jag både Suzuki Swift Gti och Toyota GT86an och jag måste säga att Suzukin var roligare, den var mer spännande, fast Toyotan uppenbarligen var en bättre och snabbare bil.

Största nackdelen är väl att man inte kommer hänga på så bra på rakorna och snabbare banor pga avsaknad av effekt. Jag siktar väl på en sisådär 170hk i slutändan.

Helt rätt.
Men om du får chansen så skall du provköra en Suzuki Ignis sport.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning