Sporthojspartiet, Motorpartiet, Nytt högerparti?

Skulle du skrivit under för att registrera partibeteckningen


  • Antal röstningar
    0

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
@Oddjob: "Det behöver inte bara vara sporthoj.com som är med på detta, ifall det nu bildas ett nytt parti
kan vi rekrytera medlemmar även på zatzy och andra sidor där man gillar fordon."

1.Detta är ett utdrag ur ditt första inlägg.
2. Jag har inte hänvisat till någon paragraf i regelverket, eftersom det inte finns några, däremot ett antal regler, allmänt och specifikt hållna.

Klart slut
 

TräskTroll

Ihärdig och entusiastisk...
Gick med
7 Nov 2004
Ort
IGöteborg
Hoj
Kawasaki zl 1000 Eliminator 87, Kawasaki Zephyr 1100 -93. Lätt modifierad.
Jag följer denna tråden med stort intresse!

Ett ganska "enkelt" men medmänskligt sätt att profiliera sig/skapa intresse/få röster är att se över de förhållanden som gäller för funktionshindrade (och till viss del pensionärer även om de har egna/eget intresseparti.)

/H
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Den här typen av "enfrågepartier" är i princip dödsdömda. Det bästa man kan hoppas på är att media uppmärksammar partiet så att de etablerade partierna upptäcker frågan.

För övrigt krävs det extremt mycket jobb för att hålla igång ett politiskt parti som satsar på riksdag. Man behöver mycket erfaret folk. Men man kanske kan locka över en del personer från de etablerade partierna. Så har det varit i tex Fi och Junilistan. De har dock inte lyckats få något vidare stort antal röster i riksdagsvalet.

Om man ska starta ett parti som lyfter frågor som är viktiga för oss hojåkare så tycker jag att det borde vara ett parti som står utanför höger/vänster-skalan. Eftersom åsikterna i icke hojrelaterade frågor torde vara vitt skilda bland hojåkare.

Jag tror att man uppnår ett bättre resultat genom lobbyarbete, typ som SMC. Lägg energin på att stärka och förändra SMC till en bättre organisation.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Oddjob skrev:
2668338 Fan vad löjlig du är.

Jasså, det var ett av de vettigaste inläggen i tråden tyckte jag. Även om jag vet att hobbypolitiker är bra för vårat samhälle så tycker jag att lillgamla strebrar är skitjobbiga.

Edit: Hela tråden känns som en tråd där det ska bildas en MCklubb på SH. Inklusive pinsamma namnförslag.
 

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Ort
Villa Filip
Hoj
R6´99 R7ed.
Tanken är väl bra, lite svårt att se det genomfört bara.... o Personligen skulle jag ALDRIG stödja ett högerparti....
 

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
Det finns inga politiker som bryr sig om hobby och intressen som har med fordon att göra. Det dom siktar på är noll visionen där tvåhjulingar glöms bort..

En anna sak som är intressant är att det finns många som inte alls är för högern men som samtidigt gnäller om hur dyrt saker och ting är.

Allt är dyrt om man bara kan använda en liten del av sin egentliga inkomst.
Skatt + moms + arbetsgivaravgifter + påtvingad pensionssparande (som vi ALDRIG kommer se en krona av) gör att man sen sitter där och har inte råd.

Betala för folk som inte pallar skaffa jobb eller som sjukskriver sig för dom tycker det är jobbigt att stiga upp tidigt gör mig så förbannad. (Kan namnge ut FLERA som myglar och rider på soccepolitiken)

Det finns i dagsläget inget arbetarparti eftersom S-blocket skattar skiten ur arbetare också, kör sparprogram inom deras sektor av arbete och gör ett drägligt liv omöjligt för alla inblandade. Sen intalar dom boskapet att dom värnar om dessa personer men i själva verkaret klär in sin riktiga agenda och det är att roffa åt sig så stor del av kakan dom kan..

Jag bor inte himla långt från Schyman på Österlen och tror ni Vänster och S-blocket supportrar att dom lever enligt normal standard? Sluta rida på föräldrarnas inprentade "Socialdemokraterna byggde sverige" skitsnack och vakna upp..

Schymas dotter kör runt i en fetebil och handlar INTE sina kläder på UFF..
Vår eviga julkaka Göran tvingar ut studenter ur en fet lägenhet mitt i malmö, tar in konstnär för att få takmålningar gjorda och allt betalas med skattebörsen. Sen hör man nån jubelidiot som lyssnat på radio 1944 att socialdemorkaterna bryr sig om arbetaren.. "Han måste ju också ha någonstans att bo"..

Låt honom bo hos oss andra, i en vanlig stadsdel, i en vanlig lägenhet..

Nä, när folk kan vara realistiska och sluta tro på propagandan om att M bara gör ont bör tänka tillbaka till när vården, förskolor och militären började läggas ner.. 1994!! Vad hände då? Jo, S van valet efter M hade en mandatperiod och dom sa att dom behövde spara. M byggde upp ett mycket välfungerande och förtjänstbringande nätverk mella dessa områden som bara kastades bort...

Jag är på om det bedrivs med medmänniskan i åtanke.. Riktiga folkrepresentanter och inte statsetiker..
 

Le Mans

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2006
Ort
sthlm
Hoj
ducati
FIIIILIPPPAAAA! Skattetrycket för faan!! Akta dig, det smäller kanske!!!

MOTORHÖGERN SKA NI HETA! Eller
HÖGERREGELN MC
 

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Täby
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Jag tror att det är betydligt effektivare att satsa på andra demokratiska metoder än partibildning. Enfrågepartier får alltid ett löjets skimmer över sig, eftersom de aldrig tar ett helhetsansvar. En sansad väljare kan på god grund alltid hävda att om ett visst enfrågeparti får makten så blir det kaos i alla andra frågor, än just intressefrågan. Därför får man bara en liten liten mioritet med sig, vilket gör att man inte uträttar någonting. Dessutom är det val först om 3,5 år. Försäkringsfrågan är ett akut problem. Lägg i stället energin på metoder som ger resultat på kort sikt.

Någon föreslog en demonstration. Inte alls dumt.

En annan bra metod på kort sikt är insändare i dagstidningar. Ta en titt på tråden om Viking motor park:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=74831
Tråden används som en tankesmedja för att skriva bra insändare i Enköpings Posten. Arbetssättet i tråden:

1. Skriv en insändare.
2. Publicera den här på sporthoj först.
3. Låt andra SH:are komma med synpunkter så att insändaren kan finslipas.
4. Skicka ut den tillsnyggade insändaren till landets dagstidningar.

Tidningar som jag tror att Alliansen läser: SvD, DN är de två stora Stockholm,GP i Göteborg, Sydsvenskan i Skåne.

Denna metod tror jag ger betydligt bättre effekt, betydligt snabbare. Det kräver dessutom mycket mindre arbete av oss. Vi kan dessutom fokusera på sakfrågan utan att riskera att fastna i en massa höger/vänster diskusioner hela tiden.
 
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Vad vill Unika Part.. ehrm, förlåt mig, Motorpartiet de blåa egentligen uppnå då, fröken partiledare Linda Rosi... ehrm, förlåt, Oddjob?

Värna lite sådär allmänt om hojförares "rättigheter"? Med tanke på att Unika Par.. ehrm, Motorpartiet de blåa helt vill avskaffa det statliga sjukvårdsförsäkringssystemet (om jag förstod partiledare Linda R.. hrm, Oddjob rätt) så drar man ju trafikförsäkringsreformen längre än vad regeringen vill, trots att det verkar som flera av partiets "väljare" snarare vill mota trafikförsäkringsreformen i grind och skydda sina premier.

Jag säger lycka till i riksdagen!
 

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Kommer aldrig rösta höger.

Ni som har röstat blått i år borde läsa Fredrik Reinfelt's bok han har skrivit.
Där kan ni se vad hans tankar i grunden är. Dessa är så extrema att han inte vågar gå ut med dem...

För övrigt så har julen varit och julklappar kommit:
Fick den nya A-kasseskatten för nästa år här om dagen..
2.592:- extra att betala förutom de tidigare 1.320:-

Men det kommer mera från de nya...

Dal-Mausen
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Road-Ragge skrev:
2678432 Jag tror att det är betydligt effektivare att satsa på andra demokratiska metoder än partibildning. Enfrågepartier får alltid ett löjets skimmer över sig, eftersom de aldrig tar ett helhetsansvar. En sansad väljare kan på god grund alltid hävda att om ett visst enfrågeparti får makten så blir det kaos i alla andra frågor, än just intressefrågan. Därför får man bara en lite...........
Det skulle fortfarande INTE vara ett enfrågesparti.

Jag vet precis vad du menar, för jag tänkte precis så när jag skulle rösta.
Jag kan inte ta enfrågespartier på allvar.

Jag säger det igen, Detta skulle vara ett "vanligt" riksdagsparti,
men med sina egna åsikter i frågor.

Om någon mer kallar det ett enfrågesparti så ignorerar jag den personen tills denne har läst igenom tråden
för detta börjar bli tjatigt.

sgtpepper skrev:
2678571 Vad vill Unika Part.. ehrm, förlåt mig, Motorpartiet de blåa egentligen uppnå då
Ett bättre Sverige.

Dal-Mausen skrev:
2678617 Kommer aldrig rösta höger.

Ni som har röstat blått i år borde läsa Fredrik Reinfelt's bok han har skrivit.
Där kan ni se vad hans tankar i grunden är. Dessa är så extrema att han inte vågar gå ut med dem...

För övrigt så har julen varit och julklappar kommit:
Fick den nya A-kasseskatten för nästa år här om dagen..
2.592:- extra att betala förutom de tidigare 1.320:-

Men det kommer mera från de nya...

Dal-Mausen
Kan vi få höra någon/några av dessa tankar?

Kan det vara så (utan att ha läst boken) att dessa tankar är så
"extrema" för en vänsterpartist eller sosse, att han inte vågar gå ut med dom
för de här personerna vill fortsätta sova sent på dagarna och bli omhändertagna som småbarn?`
 
Last edited:

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Dalarna
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Oddjob skrev:
Kan vi få höra någon/några av dessa tankar?
Kan det vara så (utan att ha läst boken) att dessa tankar är så
"extrema" för en vänsterpartist eller sosse, att han inte vågar gå ut med dom
för de här personerna vill fortsätta sova sent på dagarna och bli omhändertagna som småbarn?`

De är så extrema för ALLA här i Sverige...
Läs och bli rädd själv...

Och vad beträffar dina sista ord så finns det väl andra sätt att komma åt de som utnyttjar systemet och inte även de som behöver det?
-kan nämna att en släkting vill inget annat än ha ett heltidsjobb, men får inget hur mycket hon än söker, PÅ ALLA sätt! Hon blev mobbad i skolan och fick fruktansvärt svårt i skolan, -och straffet för offret kommer nu i arbetslivet...

Dal-Mausen
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Dal-Mausen skrev:
2678707 De är så extrema för ALLA här i Sverige...
Läs och bli rädd själv...

Och vad beträffar dina sista ord så finns det väl andra sätt att komma åt de som utnyttjar systemet och inte även de som behöver det?
-kan nämna att en släkting vill inget annat än ha ett heltidsjobb, men får inget hur mycket hon än söker, PÅ ALLA sätt! Hon blev mobbad i skolan och fick fruktansvärt svårt i skolan, -och straffet för offret kommer nu i arbetslivet...

Dal-Mausen
Vet inte riktigt hur jag ska tolka det, det är nog taget FÖR mycket ur sitt sammanhang.

Kallar han sin släkting för ett offer som ska straffas, eller ett offer som samhället straffar?


Jag tror ju på det senaste eftersom i dagens samhälle så tycker man ju synd om gärningsmännen,
så "offret" kanske får svårt i skolan och därmed sämre jobbmöjligheter.
 

Le Mans

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2006
Ort
sthlm
Hoj
ducati
Vem är den där "man" egentligen?
...som tycker så synd om gärningsmannen.
På detta forum råder ju medeltida ideer om rättvisa. Är det bara haverister som kör MC?
 

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Kiwi60 skrev:
2673060

Jag tror att man uppnår ett bättre resultat genom lobbyarbete, typ som SMC. Lägg energin på att stärka och förändra SMC till en bättre organisation.

Ja, så är det.
SMC är vår starkaste röst i detta kompakta mörker.
Satsa på att göra SMC ännu starkare, så försvaras hojåkarnas intressen ännu bättre.
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Le Mans skrev:
2678837 Vem är den där "man" egentligen?
...som tycker så synd om gärningsmannen.
På detta forum råder ju medeltida ideer om rättvisa. Är det bara haverister som kör MC?
Jag tycker inte synd om gärningsmännen, vad säger då att det inte kan finnas ett fordon med liktänkande?

Rättsystemet tycker synd om gärningsmännen, gullar med dem.
dom får inget riktigt straff.

Det finns personer som tycker det är rätt behandling, jag håller inte med.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Oddjob skrev:
2678691
Ett bättre Sverige.
Till skillnad mot de etablerade riksdagspartierna som unisont kämpar för ett sämre Sverige?

Hur skall detta bättre Sverige uppnås? Genom att fokusera på motorhobbyn? Färre dagis - fler motorbanor - ett bättre Sverige. Avskaffad allmän sjukvårdsförsäkring - billigare bensin - ett bättre Sverige. Färre trafikpoliser - en enorm insatsstyrka som bara sysslar med motorcykelstölder - ett bättre Sverige. Utträde ur EU - slopad tull på motorcyklar - ett bättre Sverige?

Kom igen nu, var lite konkret så att dina följeslagare in i politiken kan få en uppfattning om vad för slags politik det är som dom helhjärtat stödjer.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
sgtpepper skrev:
2679129 Till skillnad mot de etablerade riksdagspartierna som unisont kämpar för ett sämre Sverige?
Ooh, det är såna här inlägg som gör dig till en av Sporthojs roligaste skribenter.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top