Jag tror att det är betydligt effektivare att satsa på andra demokratiska metoder än partibildning. Enfrågepartier får alltid ett löjets skimmer över sig, eftersom de aldrig tar ett helhetsansvar. En sansad väljare kan på god grund alltid hävda att om ett visst enfrågeparti får makten så blir det kaos i alla andra frågor, än just intressefrågan. Därför får man bara en liten liten mioritet med sig, vilket gör att man inte uträttar någonting. Dessutom är det val först om 3,5 år. Försäkringsfrågan är ett akut problem. Lägg i stället energin på metoder som ger resultat på kort sikt.
Någon föreslog en demonstration. Inte alls dumt.
En annan bra metod på kort sikt är insändare i dagstidningar. Ta en titt på tråden om Viking motor park:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=74831
Tråden används som en tankesmedja för att skriva bra insändare i Enköpings Posten. Arbetssättet i tråden:
1. Skriv en insändare.
2. Publicera den här på sporthoj först.
3. Låt andra SH:are komma med synpunkter så att insändaren kan finslipas.
4. Skicka ut den tillsnyggade insändaren till landets dagstidningar.
Tidningar som jag tror att Alliansen läser: SvD, DN är de två stora Stockholm,GP i Göteborg, Sydsvenskan i Skåne.
Denna metod tror jag ger betydligt bättre effekt, betydligt snabbare. Det kräver dessutom mycket mindre arbete av oss. Vi kan dessutom fokusera på sakfrågan utan att riskera att fastna i en massa höger/vänster diskusioner hela tiden.