Sportshojar i ABC Stockholm reportage ikväll (SVT2)

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Man kan iaf se vilket fint slagträ fortåkarfilmerna är i debatten, det där kan de alltid ställa emot oss.
Det är ju heller inte sista filmen så det kommer ju mer de kan visa upp för allmänheten.
tragiskt.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Blir bara så trött när jag hör Polisen..."de har inget på vägen att göra, de accelerarar snabbare 0-200 än vad bilar gör 0-100(en svag tendens av avundsjuka tyckte jag kunde skjönas där)...bla bla bla"

Jag undrar, var skall de dra gränsen? Skall man förbjuda alla bilar som gör över 110 km/timme. Skall alla knivar förbjudas(nog för det är förbjudet att bära kniv offentligt) för att folk blir knivade? Skall alla skjutvapen förbjudas?

Nog för att somliga "busar" i trafiken, men de kan inte generallisera och påstå att alla kör 0-200 ideligen och att sporthojar står för majoriteten av olyckorna, nog för det hade hänt dubbelt upp i stockholms län i år(13 st dödsolyckor) tyvärr så är väl också en del sporthojskörare lite av GR-wannabees, samt en del har stark dödslängtan(man kan inte säga annat när man ligger o sicksackar mellan bilar i över 200 knyck)

MEN det jag vill få sagt är att POLISEN skall(försöka..) stoppa buset, inte 1000-tals motorcyklar, som de verkar vilja.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
RAVESMURF skrev:
1. jag har inte upplevt snuthat, om det vore så skulle jag sagt ifrån, precis som No1 så respekterar jag polisens arbete, precis som jag respekterar en snickares arbete...däremot så vill jag inte bli stoppad, men det är en annan femma

2. guzzi-leif o div. folk...Det går att köra både fort och säkert. Om man gör det på rätt plats, rätt tillfälle osv.
Men det vet väl alla!? Problemet är att det är kul att gasa där det finns folk!
Ska köpa mig en R1:a och polismåla den! Sedan ska jag på skoj jaga folk
som kör fort på rätt plats.Då får de en extra kick, för det verkar vara det som man är ute efter när man kör fort i stan.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
blablabla, alla är oskyldiga osv.
Kvickna till och sluta gnäll om alla andra och stå för hur ni kör.
Orsak och verkan är nåt de flesta på det här forumet inte förstår.

Mycket babbel om hur de inte kan bevisa vem GR är osv, totalt ointressant, skadan för oss som kör sporthoj är redan skedd när det gäller medias plötsliga intresse i denna frågan.
Hur vore det med en tråd som verkligen diskuterar problemet och inte massa idoldyrkan och polishat osv?
Nä just ja det var på SH.com ju.
 

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös :-(
HanneZ skrev:
Ahh, ett aningen vinklat reportage då...
Finns ingen annan sort. Sen är det upp till dig att lista ut åt vilket håll det är vinklat.
Btw ljud och bild hör sällan ihop i TV. syns en hoj i bild lägger man dit hojljud. Allt för konsten....
 

fart freak

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Värmdö
Hoj
VTR Firestorm
Håller med Silwer, tycker att vi borde istället tänka lite på hur vi kör och vart.

Det är ju en sak att köra fort ute på landet, det tror jag att även polisen skulle tolerera (liksom det har alltid gjords tidigare).
Problemet nu istället är till stor del att vi gör det inne i stan, där det syns och sticker i ögonen på alla andra. Självklart måste då polisen fokusera mer på oss eftersom vi drar mer uppmärksamhet och klagomål iom bakhjulsåkning, buskörning och beklagliga dödsfall.

Inte fan tror jag heller att allmänheten blir direkt impad av nån som buskör en sportshoj längst Kungsgatan heller. Det inte bättre än en 19 åring i en spagge-volvo med allt för stort avgasrör som tror han är cool (fast ingen annan gör det) ner för storgatan med volymen på max ... :7peta

Jag åker aldrig i stan (om inte jag har ett ärende där) eftersom det finns inga bra väggar, många poliser, trångt med bilar, väggarbete, diesel spill till höger och vänster... Själv vill jag ut från stan asap för att köra i min egen takt.

Vi kan inte förvänta oss någon som helst respekt eller tillmötesgående från polisen eller politiker om vi kör respektlöst mitt inne i stan. Så enkelt är det.
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Nu har jag inte orkat läsa hela den här tråden för jag vet hur den är; vissa utmärker sig genom att skriva jävligt korkade och ogenomtänkta saker och när någon med en smula vett i skallen ber idioten att tänka om så blir han kallad moralkärring eller nått liknande.
Men en ska kan ju bara inte vara sann:

No1 skrev:
Ps! dessutom visar dom upp en enorm körskicklighet och säkerhets tänkande då dom hoppar ut ur sitt tjänste fordon med växeln varför oskyldiga kunnat drabbats!!! Ds!

Chokera mig och säg att det var ironiskt skrivet. Annars är jag som vanligt inte det minsta förvånad utan det är bara den vanliga skenheligheten.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
soppatorsken skrev:
Chokera mig och säg att det var ironiskt skrivet. Annars är jag som vanligt inte det minsta förvånad utan det är bara den vanliga skenheligheten.
Det är ju inte han, du vet.
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
kle1991 skrev:
..... och att sporthojar står för majoriteten av olyckorna, nog för det hade hänt dubbelt upp i stockholms län i år(13 st dödsolyckor)

Han sa ju till o med... att 6 st av dom va med sporthojar... alltså mindre än hälften. :rolleyes:

Bygg en banjävel i Stockholm så ska dom nog fan få lugn o ro på sina vägar...!!! :fakta

Varför kan dom inte fatta det!!!????? :va
 

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
fart freak skrev:
Vi kan inte förvänta oss någon som helst respekt eller tillmötesgående från polisen eller politiker om vi kör respektlöst mitt inne i stan. Så enkelt är det.

Så sant som det är sagt :tummenupp

Trökigt bara att journalisterna alltid vinklar allt så in i helvete. Nu sitter ju folk å tror att alla olyckor som sker med MC är på sporthojar och att det beror på att föraren i fråga är en outlaw.

Att man kan hastighetsrycka och snabbt byta körfält är fan en förutsättning för att överleva på MC när en stor del av bilisterna tycker det är viktigare att prata i mobilen under körning än att hålla uppsikt på trafiken.

FÖRGÖRAREN
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Madhonda skrev:
Han sa ju till o med... att 6 st av dom va med sporthojar... alltså mindre än hälften. :rolleyes:
Bygg en banjävel i Stockholm så ska dom nog fan få lugn o ro på sina vägar...!!! :fakta
Varför kan dom inte fatta det!!!????? :va

Varför ska kommunen bygga bana åt dig? Varför ska kommunen undandra skattemedel från andra sektorer, alternativt höja skatten för att finansiera ett bygge? Är det ekonomiskt försvarbart?
Kan det lösas med finansiering på annat sätt?
Banandelar, spons etc.?

När du löst de frågorna så slår man sig samman med andra och påverkar. Det går. Men om det bara gnälls på SH så kan jag garantera att absolut inget händer.

gladh
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Madhonda skrev:
Han sa ju till o med... att 6 st av dom va med sporthojar... alltså mindre än hälften. :rolleyes:

Bygg en banjävel i Stockholm så ska dom nog fan få lugn o ro på sina vägar...!!! :fakta

Varför kan dom inte fatta det!!!????? :va
Med den drucknes envishet då....

- Vem ska bygga en bana?
- Vem ska finansiera en bana?
- Vem kan tänka sig att helhjärtat och ideellt driva projektet enligt nedanstående checklista?

Gör det själv!

- Har Ni själva tänkt Er att bygga en bana?
- Hur gör man?



Det ligger en hel del arbete bakom en motorsportanläggning.
Vad sägs om det här?

Logistiken måste fungera. Inga vägar är lika med att ingen publik kommer. Och om de kommer blir det bara en gång på grund av allt köande. Området måste dessutom ligga en bit från bebyggelse för att klara bullernormerna.

När rätt område är funnet måste ett samarbete till med den aktuella kommunen för att upprätta en översiktsplan. Området skall preciseras för att användas till aktuellt ändamål.

Designen av anläggningen bör utföras av en erfaren designer som känner till alla de krav FIA ställer på en anläggning av Grade One standard.
För det är väl det Ni vill ha?
Det finns många exempel på banor som konstruerats av vägingenjörer eller förare, men få exempel på lyckade sådana. Här ryker minst ett par millioner kronor.

Med dessa grundläggande delar på plats måste man slutföra den affärsplan som hela idén bygger på. Och det är inte något man hafsar ihop själv. Här erfordras en välrenommerad konsult med hög integritet som med Dina upplysningar som grund sammanställer en affärsplan. De kommer att ställa höga krav på att dina uppgifter är realistiska och Du kommer att pressas att ta fram massor med fakta och uppgifter. Flummande går de inte på. Konsulten lämnar inte ifrån sig ett signerat arbete de inte tror på, de har sin renommé att tänka på. Lyckas Ni är det bra referenser för dem. Räkna med tuffa tag. Här får Du räkna med att spendera åtminstone 1.000.000 kronor, och då under förutsättning att några tusen timmars arbete läggs ner ideellt av Er egen organisation.

Affärsplanen skall innehålla alla uppgifter om evenemang som ger intäkter, allt specificerat ner till antal besökare, catering, biljettpris, försäljning, uthyrning, anmälningsavgifter mm. Utgifterna skall också integreras, driftskostnader, personal, lokaler, underhåll, avgifter för arrangemang, porto, telefon osv.

- Börjar det bli mycket?

Sammanställer Ni affärsplanen själva lär det bli svårt att få tag på intresserade investerare. I tillägg på ovan nämnda måste i den finansiella modellen, som bygger på uppgifterna i affärsplanen, integreras byggkostnaden för den totala anläggningen. Byggkostnaden beräknas förslagsvis av samma bolag som utför affärsplanen. Kostnad runt 500.000 kronor.

Som Ni ser måste ett omfattande finansieringsarbete bedrivas parallellt med allt annat arbete.

Om inte förr så är det nu dags att titta på vad som behövs inför en tillståndsprövning.

Enligt svensk lag skall en miljökonsekvensbeskrivning tas fram. Den kan enkelt uttryckas som att man utreder vad som påverkas miljömässigt vid den valda platsen idag och vad skillnaden blir när anläggningen står klar. Här erfordras en välrenommerad konsult som håller i utredningen och det är inte billigt. Räkna med 500.000 till 1.000.000 kronor. Processen styrs av om Länsstyrelsen tar beslut om att det är ett projekt med "betydande miljöpåverkan", vilket de kommer att göra.

Miljökonsekvensbeskrivningen bygger på en mängd utredningar. Lämpligt är att börja med en fornminnesutredning. Finns det fornlämningar av bevarandekaraktär kommer det aldrig tillåtas en byggnation. Är lämningarna av sådan karaktär att de inte anses av alltför intressant modell kan ett ytterligare steg vara utgrävningar och kartläggning av desamma, allt på Er bekostnad.

Om fornminnesundersökningen är ok är det dags att utföra den ekologiska studien.
Finns det djur eller växter som förhindrar ett eventuellt byggande på platsen?
Om inte fortsätter utredningarna.

Hur är markförhållandena?
En geologisk studie måste göras. Den ska helst vara utförd före beräkningen av byggkostnaderna. Liksom den topografiska kartläggningen, är området plant eller kuperat?

Och glöm inte den hydrologiska utredningen. Den bör också vara utförd före byggkostnadsberäkningen. Kommer grundvattennivån att förändras och vad får det i så fall för konsekvenser. Kan en sänkning förhindras med byggmetoder?

Om inte förr så är det nu dags att utföra bullerutredningen. Vi har i Sverige mycket bra företag som med datamodeller utför beräkningar som vid aktuella mätningar i efterhand visat sig vara så gott som exakta. Skillnaden kan bestå av enstaka decibel.

Vi talade tidigare om trafiken. En trafikutredning är ett måste. Vilka konsekvenser får den ökade trafiken vid daglig drift och vid arrangemang? Finns det tillräckligt med parkeringar? Hur kommer man dit, bil, buss eller tåg? Blir det trafikstockningar? Kan området nås från flera håll? Behöver vägnätet byggas ut, för att nämna några.

Vi fyller på med klimatstatistik som Ni kan köpa från SMHI. Den är också nödvändig för att beräkna konsekvenserna för miljön.

Nu när Ni utfört ovanstående plus en hel del annat är det dags att sammanställa detaljplanen.

Den ligger till grund för byggnadstillståndet. Även den måste utföras av specialist. Översiktsplanen kan inte överklagas, vilket detaljplanen kan. Räkna med fördröjningar och ytterligare arbete och kostnader.

Allt arbete måste ske i samarbete med kommunen som tar del av alla utredningar och med länsstyrelsen, som ska yttra sig över alla utredningar.

Beslutet om betydande miljöpåverkan påverkar som nämnts ovan hela processen. Möten måste till med de närmast boende samt med företag med verksamhet nära det aktuella området. Dessa kallas via brev. I ett senare skede kallas alla intresserade till möte via annons i lokalpressen. Här får alla information om projektet samt tillfälle att få sina eventuella frågor besvarade. Sen ska vi inte glömma de inledande mötena med länsstyrelsen, tidigt samråd osv. Alla utredningar utmynnar i ett yttrande från länsstyrelsen. I slutändan kanske projektet ska upp i till exempel vattendomstolen.

- Tycker Ni det är mycket? Det är en lång resa.

Kvar nu är slutfinansieringen. Och som Ni förstår har inte utredningarna ovan varit gratis. Vi rekommenderar dessutom att Ni för att säkerställa att alla procedurer utförs enligt miljöbalken anlitar en jurist med specialkunskap i miljöärenden. Det gör vi.

- Är det dags att dra igång? Då önskar vi lycka till!

Här har Ni ju en hyfsad checklista att börja med.
Tycker Ni att det är för mycket kan Ni ju alltid stötta oss istället.

Får Ni problem och behöver hjälp kan Ni alltid skicka ett mail.
Vem vet, vi kanske kan hjälpa till.
- Är vi inte alla måna om svensk motorsport!
 

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Täby
Hoj
Ducati 998
Madhonda skrev:
Han sa ju till o med... att 6 st av dom va med sporthojar... alltså mindre än hälften. :rolleyes:
Men om sporthojarna endast står för 16% (som något försäkringsbolag angav) av beståndet så ser ju siffran genast sämre ut.
Madhonda skrev:
Bygg en banjävel i Stockholm så ska dom nog fan få lugn o ro på sina vägar...!!! :fakta

Varför kan dom inte fatta det!!!????? :va
Varför skulle det bli lungt på vägarna om Stockholm hade en bana?
Skulle man åka dit 3-4 ggr per vecka på nån allmänhetens åkning tror du?
Lugnare gatåkning är bara ett dåligt argument för att få nån annan att fixa en bana åt oss.
Folk kommer tycka att de är ännu bättre på att hantera hojen och därmed köra ännu fortare.
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Micke N skrev:
Varför skulle det bli lungt på vägarna om Stockholm hade en bana? Skulle man åka dit 3-4 ggr per vecka på nån allmänhetens åkning tror du? Lugnare gatåkning är bara ett dåligt argument för att få nån annan att fixa en bana åt oss.
Folk kommer tycka att de är ännu bättre på att hantera hojen och därmed köra ännu fortare.


Jag håller inte med.

En motorbana skulle få många att ta sin mc dit (kanske tom på släp och då skulle det inte ens bli fortkörning till banan) och köra under aningen mer kontrollerade förhållanden. Utan bilar, refuger, vilt, cyklister - listan kan göras lång.

Min uppfattning är att jag personligen kör lugnare om man fått gasa av sig på bana, då är man "mätt". Att det inte finns någon motorbana inom rimligt avstånd i/kring Sveriges huvudstad är egentligen sjukt - allt annat finns.

Jag tror alla här inne håller med om att det ÄR vettigare att gasa i 200km/h på bana än på motorvägen/stan/favoritvägen.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Micke N skrev:
Varför skulle det bli lungt på vägarna om Stockholm hade en bana?
Skulle man åka dit 3-4 ggr per vecka på nån allmänhetens åkning tror du?
Lugnare gatåkning är bara ett dåligt argument för att få nån annan att fixa en bana åt oss.
Folk kommer tycka att de är ännu bättre på att hantera hojen och därmed köra ännu fortare.
Här är jag lika skeptisk som du, jag undrar om verkligen bankörning lugnar ner gatkörningen hos folk som bara åker några vändor på bana per år?
Det skulle isf vara att de träffar nytt folk med helt annan inställning till detta, det är nog nåt som gör störs verkan.
Är man inte tuff när man stuntar o vrålkör i stan så vill man ju inte hålla på med det heller.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top