Konrad Haifa
Guest
Har du kollat in Bike Begagnatguiden? Det är ju en bra bibel när du letar hoj.
Nu blev det ju lite drag i tråden ! Jag la den nog i fel forum från början! Tack för alla tips och länkar!
Jag vet inte riktigt varför men jag har helt snöat in på ZZR 1200. Men, men jag har ingen brådska att hitta rätt hoj. Så fortsätt gärna tipsa eller skriva för/emot på de hojar som det tipsats om.
Det finns ju modellspecifika trådar om i stort sett varenda mc-modell här på sporthoj, men inte just ZZR 1200. Blev denna ingen hit här i Sverige? Jag har svårt att hitta info om den på nätet också, tester och sånt. SMC hade dock ett ganska bra reportage om den.
Far hade en ZZR1200 ett tag. Härlig maskin. Tillräckligt med vrid för att man knappt ska behöva växla med den (har själv bara 650 och 750, så det är klart det är skillnad). Något mer upprätt körställning hade varit bekvämare i stadstrafik, men i 100+ fungerar det utmärkt. Tyckte man satt bra bakpå också de gånger jag åkte med innan jag själv hade kortet.
Lite lustigt att du säger att du hade Intruder, för far hade också en Intruder 1500 ett tag innan ZZR:en som jag också provade. Det var som natt och dag mellan de två hojarna. ZZR:en kändes mycket smidigare och lättare att få den att göra vad man vill i jämförelse.
Men hans fru var lite knusslig och berättade för honom att han ville ha en hoj som var mer touring...
Har du kollat in Bike Begagnatguiden? Det är ju en bra bibel när du letar hoj.
Inom budget
http://www.blocket.se/stockholm/BMW_K1200RS_01__Sveriges_snyggaste_33907638.htm?ca=15&w=3
och låg försäkring som alla BMW och kardan
Är du helt säker på att det helt enkelt inte är pappsen som har reggat sig i smyg...?
TS: Har tyvärr ingen erfarenhet av dom andra hojarna, men käkade några mycket angenäma mil på en ZZR 1200 (-02'a, tror jag...) i somras. (När min nio år äldre ZZR 1100 lite senare på säsongen blev utsläppt från verkstaden kunde jag till min glädje konstatera att den inte kändes fullt så jämförelsevis stenålders som jag fruktade...)
Hittade ett test från 2002 här:
http://www.motorcycle.com/shoot-outs/honda-cbr1100xx-vs-kawasaki-zzr1200-15400.html
Men instämmer med andra: Har du inte allt för bråttom, försök testa hos handlare. Kul med ny hoj! Lycka till!
Är du helt säker på att det helt enkelt inte är pappsen som har reggat sig i smyg...?
Håller fortfarande på och letar ...Blackbird, ZZR1200, Sprint ST och FJR1300 finns fortfarande med som kandidater men funderar nu om inte det skulle va skojigare med en lättare v-twin? Sv1000s eller kanske en VTR1000f? Dessa är i samma prisklass försäkringsmässigt som Blackbirden på bilsport & mc.
Har mailat dem nu för premie på sv 1000.SV:en kan vara mycket billagare i försäkring, jag skulle betala 15k hel/hel på bilsport o mc, jag har nu suzuki märkesförsäkring och betalar 7k hel/hel, honda har if som märkesförsäkring så det kan vara billigare det med.
Då verkar bilsport och mc bli billigare för mig.
Vill ha lite nyare. Ganska dåligt utbud på dem också, just nu iaf.Jag skulle definitivt titta på en Suzuki RF 900. Slutade dock tillverkas -98 och dom flesta har ett antal mil på mätaren men det är en otroligt trevlig hoj. Funkar att toura med och vill man vrida på rullen har den bra drag. Tycker själv den ser djäkligt snygg ut om man bortser från ankstjärten.
Ja, det är mkt att ta hänsyn till. Försäkring, service, prestanda, packmöjligheter, pris, årsmodeller osv. ZX12R verkar de flesta försäkringsbolag räkna som ren sport.Jag hade ungefär samma funderingar som dig. jag har provat Blackbird, Triumph Sprint, SV 1000 och ZZR 1200, ZX12R samt VFR 800. Det slutade med att jag köpte en VFR 800. Den kändes överlägset modernare och smidigare än de övriga. Den är visserligen inte den snabbaste av dom, men absolut den smidigate. Jag har haft den ett år nu och jag ångrar mig inte
Jag letar fortfarande. Hade tänkt göra KLIPPET denna gång .Har du inte köpt än?
Tycker du ska köpa en Blackbird. Det en mycket trevlig, snabb, bekväm, hyfsat sportig m m.
Jag har haft en -98 (förknasare) med 2 slipon med lagom muller.
Åkt Alpresa 2 ggr m m (med bl a 2 st 52 l Giviväskor), stora banon o go-kartbanor, streetrace, lugna turer, snabba turer, grus, gräs. Den kanske inte är bäst på nåt men den är väldigt bra på det mesta. kombibromsarna gör det lite svårare att burna, men det är lite fördel i övrigt vid bromsning. Fotpinnarna tar i tidigt men det finns 4 cm att skrapa på.
Jo det är kardan också-suveränt och underhållsfritt.
Det bästa är nog vridet från ca 3000 rpm och accet från ca 180 km/h.
Köp gärna en insprutare med PC och slipon eller helsystem. Välj inte Ackrapovic slipon-för högt!
ZZR 1200 har jag provat o den var Ok men var väl tyngre, lite mer touringkörställning och inte bättre, trots att den var nyare än Blackbirden när den kom.
Triumph vetg jag för lite om.
FJR 1300 är mkt mer touring än ZZR 1200 o BB, men ännu tyngre, men ganska OK ändå om man vill ha det.
Provade VFR1200 och sen FJR1300 och då var FJR trött och som stenåldern.
SV1000S är ganska trevlig, men tyckte den var lite tam orginal. VTRn ska vara mkt trevlig o grymt lågregister o ljud.
Nackdelen med dessa är att de troligen är sämre för passagerare och svårare att få på sidoväskor (mjuka som hårda).
Båda drar mer soppa, i alla fall VTR så det är inga touringmaskiner.
Hade du lite mer pengar skulle jag direkt rekommendera BMW K1200S. Ännu bättre än BB på det mesta. Lite bättre (något mindre sportig) körställning och stabilitet samt vrid. Däremot lite sämre toppfart och acc i övre hastighetsskalan.
Försäkringsmässigt är både BB (Honda märkes) och K1200S (BMWs via IF) mkt bra.
Är det fortfarande samma budget 50-60k så har jag sett BMW K1200S (2005) för runt 60k i höstas .
Har haft min 1 säsong & är mkt nöjd med touring egenskaperna & det går att åka fort oxå .
Aktiv fjädring & handtagsvärmare är kanon .
Hayabusa går bort, busaåkare får ursäkta, men jag tycker den är ful. Men de andra två ska det spanas efter!Hittar du inte någon K1200S då skulle jag kolla efter en Hayabusa eller Blackbird
Det kommer bli en del touring med passagerare och packning. Men till största delen blir det kanske 10-milaturer. Även att ta hojen ner på stan och snurra lite också. Vill nog ha lite mer pulver än vad VFR800 kan ge?!Jag tycker sportouring är ett flytande begrepp. Om tyngdvikten för TS ligger på "touring": lite längre etapper med ev passagerare och packning så är ju en kåphoj med lite mer kubik att föredra. Honda Blackbird är en klassiker och blir mitt val alt Hayabusa som dock alltid haft en sportigare appeal, den är lite råare i mitt tycke. VFR 800 kan också vara ett alternativ, hojarnas multiverktyg nr 1...tror fan den använts till trial tom, en hoj som är enormt allsidig -och ungefär lika kul som en Passat. ZZR 1200 faller på mina fördomar om Kawasaki och FJR 1300 är för mkt touring. Traja Sprint ST har jag aldrig kört men den bör du testa också.
SV1000 och VTR 1000 är väldigt trevliga hojar men def mer sport än touring. SV1000 är modernare och med mos i motorn.
VTRs bränsleförbrukning har det skrivits mkt skit om. Ok den drar något mer än motsvarande radfyra om man vrider på rullen men mkt handlar om att de första modellerna (1997) hade en löjligt liten tank vilket gjorde stoppen täta. Senare modeller har större tank. Den vilsamma körställningen, Hondakvaliteten och mysmullret från vtwinnen har hängt med.
Prestandan och packningskapacitet finns säkert så det räcker och blir över med BB! Men vill man wheela och leka så är den kanske väl tung? Antar att en SV1000 skulle passa bättre för det ändamålet...Kan kanske sprinten vara en kompromiss mellan BB och SV:N? Synd att ingen handlare har samtliga hojar så man kunde provköra dem alla som man intresserar sig förKan starkt rekommendera en blackbird.
Har en -98 och dem är hur goa som helst att köra. Har kört både själv, själv med packning (mycket), med passagerare utan packning samt med passagerare och packning.
Funkar kanon vilket som tycker jag, körde även några varv på Falkenbergs motorbana första säsongen jag hade den och funkade bra det med, hade dock bara haft kortet i 4 veckor men vaddå då
Ända som jag kan klaga på med blackbirden är väl möjligtvis att dem inte fortsatte att tillverka dem, hehe
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |