Sporttouringhoj?

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
VFR 800
Prio 1 är att åka runt och provköra hojarna. Kollar man bara på hojarnas spec. Så kan man bli lurad. Det är upplevelsen av hojen som är viktig. Vissa hojar kan ha många hästar men ändå inte upplevas snabba. BB är ruskigt snabb mmrn känns lång o tung. Sprinten har en linjär utveckling, vilket inte ger den där explosiva känslan under acceleration. Sv 1000 är en twin vilket i min mening känns otroligt slö och seg. Så ha inte för bråttom att köpa en hoj innan du provkört de du är intreserad av. Lycka till

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Hoj
ER6N -15
har du funderat på denna:

http://www.blocket.se/goteborg/Aprilia_Falco_38418908.htm?ca=20&w=3

läste nåt om att du önskade packväskor/ möjlighet till packväskor?
Har inte ens tittat på nån sån, snygg!:tummenupp Nåt att fundera på!

Jag fick upp tre sidor med hojar där. Antar att du syftar på den svarta SV:n? Snygg och så gott som ny om kollar milen :tummenupp. Dock är 60 000 mitt absoluta maxpris.

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Det här rådet kommer kanske att låta märkligt... men Honda CBR 954 är faktiskt inte så tokig som sporttourer heller.

Som före detta ägare av CBR1000RR -07 och VFR800 -99 så skulle jag placera 954:an mitt emellan de två.

VFR800: sporttourer Mer fokus på touring än sport. Motorn håller för evigt. Det gör inte laddregulatorn :)

CBR954: sporttourer. Klart softare sittställning än fullblodssporthohjarna, men betydligt bättre stuns i fjädringskomponenter och styrrespons än sporttourers. Lika låg vikt som en sporthoj och skapligt med pulver: 150 Hk

CBR1000RR: sporthoj Fullblodssporthoj. Ett redskap för att bomba.

954:an kanske inte är förstahandsvalet om man skall ta med sig tanten och kolla på konkursen i Grekland, men på lokala 10 milaturen har du klart roligare och du har suttit bekvämare än kompisen på RR- järnet bredvid. :)

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Jag slår ytterligare ett slag för den här:
http://www.blocket.se/stockholm/Zx12r_ninja_03_ev_byte_bil_eller_snoskoter_37755788.htm?ca=23_11&w=3
MCYKET hoj för pengarna!
Blackbird har jag haft 2 st men de kommer inte i närheten av komforten i en zx12a.
2 hojjar av alla de ca 25 st jag ägt ångrar jag att jag sålt. Den en är Bandit 1200 -04 och den andra är zx12r -00.
Med en enkel modd (lägg i en ca 5-6mm tjock bricka ovanför dämparen bak) så har du gjort Blackbirden till en SPORTtourer. Kawwan är o förblir en sportTOURER och kräver lite brottningskunskaper för att bli lika rolig i svängarna.

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Hoj
ER6N -15
Det här rådet kommer kanske att låta märkligt... men Honda CBR 954 är faktiskt inte så tokig som sporttourer heller.

Som före detta ägare av CBR1000RR -07 och VFR800 -99 så skulle jag placera 954:an mitt emellan de två.

VFR800: sporttourer Mer fokus på touring än sport. Motorn håller för evigt. Det gör inte laddregulatorn :)

CBR954: sporttourer. Klart softare sittställning än fullblodssporthohjarna, men betydligt bättre stuns i fjädringskomponenter och styrrespons än sporttourers. Lika låg vikt som en sporthoj och skapligt med pulver: 150 Hk

CBR1000RR: sporthoj Fullblodssporthoj. Ett redskap för att bomba.

954:an kanske inte är förstahandsvalet om man skall ta med sig tanten och kolla på konkursen i Grekland, men på lokala 10 milaturen har du klart roligare och du har suttit bekvämare än kompisen på RR- järnet bredvid. :)

Jag slår ytterligare ett slag för den här:
http://www.blocket.se/stockholm/Zx12r_ninja_03_ev_byte_bil_eller_snoskoter_37755788.htm?ca=23_11&w=3
MCYKET hoj för pengarna!
Blackbird har jag haft 2 st men de kommer inte i närheten av komforten i en zx12a.
2 hojjar av alla de ca 25 st jag ägt ångrar jag att jag sålt. Den en är Bandit 1200 -04 och den andra är zx12r -00.
Med en enkel modd (lägg i en ca 5-6mm tjock bricka ovanför dämparen bak) så har du gjort Blackbirden till en SPORTtourer. Kawwan är o förblir en sportTOURER och kräver lite brottningskunskaper för att bli lika rolig i svängarna.

Jag kan tänka mig både 954:an och zx12:an. Det är väl mest försäkringspremien jag ogillar med dessa. Jag fattar inte varför inte alla bolag har lika enkelt system för att kolla pris på mc-försäkringar som bilsport & mc (de verkar inte försäkra de mest extrema sportmodellerna)? Även bandit 1200 har jag kikat på. Om jag kollar FJR1300 vs. Bandit 1200 så får jag en ca fyra årsmodeller nyare bandit. Så banditen är inte ute ur bilden den heller :dummer.

Last edited:

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Det är inte lätt det där med att leta upp en ny förälskelse man ska leva med :)
Men utav alla de tips du har fått här i tråden undrar jag om du har provkört någon utav dem?
För oavsett om alla håller sina favoriter högst är det viktigaste hur du trivs på den, inte sant?

Men... Kan instämma i kören som håller Blackbirden högt. För det är en väldigt potent långfärdsmaskin :tummenupp

Honda VFR 800 var när jag letade mitt förstahandsval, men döm av min besvikelse den dagen jag grenslade hojen i fråga :( Den levde verkligen inte upp till mina förväntningar (Som va rätt högt ställda). men snygg att kolla på var den!

Provade Hayabusa också, av årsmodell -02 och den föll mig inte heller i smaken.

Till slut, och av en slump, testade jag ZZR1400 vilken jag fastnade för direkt! Här fanns verkligen det jag hade letat efter och jungfruturen efter köpet slutade på 108 mil :kär

Och om dagen kommer då jag vill byta kommer jag åka och provköra en BMW K1200S med en gång! I mina ögon är den ruskigt snygg och enligt tester också en väldans bra hoj :)

Så, lycka till med valet men se först och främst till att komma ut och provköra :tummenupp

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Hoj
ER6N -15
Det är inte lätt det där med att leta upp en ny förälskelse man ska leva med :)
Men utav alla de tips du har fått här i tråden undrar jag om du har provkört någon utav dem?
För oavsett om alla håller sina favoriter högst är det viktigaste hur du trivs på den, inte sant?

Men... Kan instämma i kören som håller Blackbirden högt. För det är en väldigt potent långfärdsmaskin :tummenupp

Honda VFR 800 var när jag letade mitt förstahandsval, men döm av min besvikelse den dagen jag grenslade hojen i fråga :( Den levde verkligen inte upp till mina förväntningar (Som va rätt högt ställda). men snygg att kolla på var den!

Provade Hayabusa också, av årsmodell -02 och den föll mig inte heller i smaken.

Till slut, och av en slump, testade jag ZZR1400 vilken jag fastnade för direkt! Här fanns verkligen det jag hade letat efter och jungfruturen efter köpet slutade på 108 mil :kär

Och om dagen kommer då jag vill byta kommer jag åka och provköra en BMW K1200S med en gång! I mina ögon är den ruskigt snygg och enligt tester också en väldans bra hoj :)

Så, lycka till med valet men se först och främst till att komma ut och provköra :tummenupp

ZZR1400 ligger över min budget, 1200 finns det däremot några st på blocket. Bara vintern ger med sig så ska jag ut och provköra de hojar jag söker och som finns skapligt i närheten :banana. Det är ändå skoj att diskutera lite på ett forum innan. Man får ju trots allt bra tips! Som tex. aprilian som nämdes för några inlägg sen, den visste jag inte ens fanns :gnissla.

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Hoj
ER6N -15
Halloj!
Nu har jag inte haft direkt många hojar, men har verkligen fastnat för min bandit av -00´s årsmodell. Robust, skönt vrid, bra sittställning och enormt bra klipp i bromsarna.

Såg denna på blocket, går att få en del till bra priser:
http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_Bandit_1250_38606579.htm?ca=9&w=2

Har kikat på den jag med :tummenupp. En fråga ang. banditen: Hur är prestandan när den är helt original? Läste i nån tråd här att den ska va ganska seg så. Jag vill helst ha hojen i originalutförnade!

Last edited:

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Har kikat på den jag med :tummenupp. En fråga ang. banditen: Hur är prestandan när den är helt original? Läste i nån tråd här att den ska va ganska seg så. Jag vill helst ha hojen i originalutförnade!
Glömde att tipsa om Banditen 1200, så bra andra gjorde det.
Har inte så bra koll orginaleffekten. En kompis har en (och en tidigare) och den blir ett halvmonster vid nytt filter, 4-2-1 och bänkning. Har för mig att han fick ca 6 hk mer i mellanregistret och mer vrid så klart. Han har ett micron och det låter inte mycket mer under ca 5-6000rpm (lite mer muller) men sen mullrar det lagom o gott.
När jag hade Blackbird med Dynojet, och G&G slipon o bänkad så var det jämt skägg från 0-ca 200, sen tappar den i effekt o toppfart mot BB. Grymt vrid i Banditen, gasat upp den på slangen. För touring o skjutsa kanon. Dock är körställningen ganska mkt mer touring (högre styre) än BB så den känns inte alls sportig vid en direkt övergång. En ulv i fårakläder! Billig försäkring.

Aprilia (Falco o är väl dyr i försäkring, dåligt andrahandsvärde och dyr/få serviceställen.
Skulle gissa på att Falco är ungefär som nyare VTR och SV1000 i körställning o prestanda, men nu gissar jag. En udda hoj är den ju.
I annonnsen har de inte vänt framdäcket åt fel håll?

Här har du en ännu mer udda:
http://www.blocket.se/vastmanland/Aprilia_RST_1000_Futura_38655730.htm?ca=20&w=3

Sen finns ju Yamaha FZ1 (1000) med R1ans motor. Körställningen bör vara som Banditen men mer pulver.

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Hej,

Inte orkat läsa igenom hela tråden så jag vet inte om den nämnts tidigare, men... Kört en hel del på en triumph Sprint och den är inte så dum. Går nog att hitta till väldigt bra pengar och är även bra i försäkring! Kolla exvs på Johans MC (www.johansmc.se) begagnat så finns någon 2003 för 39.000.

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Hoj
ER6N -15
Glömde att tipsa om Banditen 1200, så bra andra gjorde det.
Har inte så bra koll orginaleffekten. En kompis har en (och en tidigare) och den blir ett halvmonster vid nytt filter, 4-2-1 och bänkning. Har för mig att han fick ca 6 hk mer i mellanregistret och mer vrid så klart. Han har ett micron och det låter inte mycket mer under ca 5-6000rpm (lite mer muller) men sen mullrar det lagom o gott.
När jag hade Blackbird med Dynojet, och G&G slipon o bänkad så var det jämt skägg från 0-ca 200, sen tappar den i effekt o toppfart mot BB. Grymt vrid i Banditen, gasat upp den på slangen. För touring o skjutsa kanon. Dock är körställningen ganska mkt mer touring (högre styre) än BB så den känns inte alls sportig vid en direkt övergång. En ulv i fårakläder! Billig försäkring.

Aprilia (Falco o är väl dyr i försäkring, dåligt andrahandsvärde och dyr/få serviceställen.
Skulle gissa på att Falco är ungefär som nyare VTR och SV1000 i körställning o prestanda, men nu gissar jag. En udda hoj är den ju.
I annonnsen har de inte vänt framdäcket åt fel håll?

Här har du en ännu mer udda:
http://www.blocket.se/vastmanland/Aprilia_RST_1000_Futura_38655730.htm?ca=20&w=3

Sen finns ju Yamaha FZ1 (1000) med R1ans motor. Körställningen bör vara som Banditen men mer pulver.

FZ1 har jag kollat en del på också. Och som sagt så vill jag ha hojen original. Men banditen är förbannat snygg tycker jag! Klurar vidare....
Hej,

Inte orkat läsa igenom hela tråden så jag vet inte om den nämnts tidigare, men... Kört en hel del på en triumph Sprint och den är inte så dum. Går nog att hitta till väldigt bra pengar och är även bra i försäkring! Kolla exvs på Johans MC (www.johansmc.se) begagnat så finns någon 2003 för 39.000.
Sprinten har jag kikat mkt. på! Är det stor skillnad mellan 955:an mot 1050:n? Den studsar upp bra i pris vid den updaten!

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Sprinten har jag kikat mkt. på! Är det stor skillnad mellan 955:an mot 1050:n? Den studsar upp bra i pris vid den updaten!

Jag tycker till att börja med att båda är bra, men 1050 känns modernare och betydligt bättre i registret. Försök (om möjligt) att provköra båda och se vad du tycker. Personligen tycker jag själv att trajjas treor är väldigt bra kompromisser mellan twins och rad-fyror, min 675-trea har otroligt bra bottenvrid för en så liten motor (lite som en twin) men även grymt tryck på toppen och är varv-villig (rödmarkering runt 13000), inte så dum kombo!

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73

När jag kollade på hoj funderade jag på falcon och försäkringen var nästan samma som min sv650s. Mer upprätt och rymligare körställning än sv650s dock så vet jag inte hur stor skillnad det är mot 1000kubikaren

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!