Sporttouringhoj?

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Hojlös
Sprint STn (1050 alltså, 955an har jag inte kört) är riktigt trevlig, körde nästan 4000 mil med min och var nöjd.
2 saker bara:
- Helljuset är riktigt dåligt, märks knappt någon skillnad när man växlar från halvljus till helljus. Går i och för sig att lösa genom att montera Xenonljus.
- Strax innan jag sålde hojen upptäckte jag att mekanismen till justeringen av bakstötdämparen gått sönder, vet inte vad det kostade att fixa den, det fixade firman där jag bytte in mot min nuvarande 675a.
Sprinten är skön att åka långt med och gör på inget sätt bort sig när det börjar svänga rejält.
Sprinten drog ingen olja, läckte inte heller. Servicen var oxå överkomlig, ca 2000 kr för liten och ca 4000 kr för stor service ( i och för sig för 2 år sedan).
Lilla görs vid 80, 1000, 3000, 5000 mil o.s.v
Stora görs vid 2000, 4000, 6000 mil o.s.v

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Hoj
ER6N -15
Sprint STn (1050 alltså, 955an har jag inte kört) är riktigt trevlig, körde nästan 4000 mil med min och var nöjd.
2 saker bara:
- Helljuset är riktigt dåligt, märks knappt någon skillnad när man växlar från halvljus till helljus. Går i och för sig att lösa genom att montera Xenonljus.
- Strax innan jag sålde hojen upptäckte jag att mekanismen till justeringen av bakstötdämparen gått sönder, vet inte vad det kostade att fixa den, det fixade firman där jag bytte in mot min nuvarande 675a.
Sprinten är skön att åka långt med och gör på inget sätt bort sig när det börjar svänga rejält.
Sprinten drog ingen olja, läckte inte heller. Servicen var oxå överkomlig, ca 2000 kr för liten och ca 4000 kr för stor service ( i och för sig för 2 år sedan).
Lilla görs vid 80, 1000, 3000, 5000 mil o.s.v
Stora görs vid 2000, 4000, 6000 mil o.s.v

Tack för infon!

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Hoj
ER6N -15
Om jag trippar neråt i cc så kan jag ju få en riktigt färsk hoj för runt 55-60 000...Har kikat lite på FZ6 S S2, den har ju iaf. 98 kusar, schysst försäkring på den åxå! Man kanske inte ska snöa in sig på 1000+ cc?

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Jag fick samma tankar förra sensommaren.
Åkte till BMW och provkörde en K1300S. Tråkigaste jag kört. Den kändes varken som en sporthoj eller som något jag skulle vilja åka 100mil på. Den lät inte roligt, man satt konstigt, den var snäll som ett lamm.... Nä, inget jag kunde byta bort min kära S1000RR mot. Men hör och häpna, när jag direkt efter hoppade upp på en R1200GS Adventure var det andra visor. Trots 60hk mindre, fler kg att släpa på och noll aerodynamik var den sjukt mkt roligare att köra. Säkert mkt beroende på att den har mkt sämre vägegenskaper.
Jag köpte helt enkelt Adventure-hojen. Nu vill jag ju såklart gärna ha en sporthoj också, så snart jag har råd, men tills dess tänker jag köra min pansar-mc.:banana:banana

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Har kikat på den jag med :tummenupp. En fråga ang. banditen: Hur är prestandan när den är helt original? Läste i nån tråd här att den ska va ganska seg så. Jag vill helst ha hojen i originalutförnade!

Jag köpte min Bandit ny -04. Enligt spec hade den då 98 hk på veven. Jag bytte till kn-filter, tog upp ett hål (50 mm i diameter) i luftburken, dynojettade, bytte till ett Viper slipon. Bänkade hojjen och den hade då 115 hk på bakhjulet. Skulle man mätt på veven så var nog effektökningen ca 25 hk och kostade inkl bänkkörning ca 5000:-. Billiga extra hästar tycker jag. Drevade ner en kugg fram. Vill minnas att mätaren gick till 260 km/h, den bottnade. Därmed inte sagt att hojjen gjorde 260 men den gick djävligt bra.

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
yamaha xtz1200-11
EPT har du inte provkört en Fjr så gör det,har haft ett par och den är sportigare än man tror och ett vrid värre än dom flesta ovan nämda.Hänger lätt av många utav dessa.Sedan är det ju kardan och min senaste jag hade gjorde då 260 EFTER mätarn,och det räcker.Stabilt chassie,går lika bra med packning och passagerare:).

Yamaha FJR1300 Touring/Landsväg
Årsmodell: 2002
Färg:
Mätarställning: 6.800 mil
Pris: 59.900 kr
Försäljare: Lingvalls Motor AB, Gävle
Tel: 026-51 75 41
Info: Fullservad maskin i bra skick. Mkt bra däck både fram och bak. Endast tre ägare sedan ny, fullservad; 121mil, 1120mil, 2000mil, 2780mil, 4046mil, 5487mil, 6650mil. Alla nycklar och handlingar i ordning. 1300cc och 145 hk ger bra prestanda. Utrustad med väskor och toppbox. Vi ordnar förmånlig finansiering med eller utan kontantinsats. ( FJR 1300 FJR-1300 Touring ) www.lingvalls.se

Last edited:

EPT

Ny medlem
Gick med
24 May 2011
Hoj
ER6N -15
EPT har du inte provkört en Fjr så gör det,har haft ett par och den är sportigare än man tror och ett vrid värre än dom flesta ovan nämda.Hänger lätt av många utav dessa.Sedan är det ju kardan och min senaste jag hade gjorde då 260 EFTER mätarn,och det räcker.Stabilt chassie,går lika bra med packning och passagerare:).

Yamaha FJR1300 Touring/Landsväg
Årsmodell: 2002
Färg:
Mätarställning: 6.800 mil
Pris: 59.900 kr
Försäljare: Lingvalls Motor AB, Gävle
Tel: 026-51 75 41
Info: Fullservad maskin i bra skick. Mkt bra däck både fram och bak. Endast tre ägare sedan ny, fullservad; 121mil, 1120mil, 2000mil, 2780mil, 4046mil, 5487mil, 6650mil. Alla nycklar och handlingar i ordning. 1300cc och 145 hk ger bra prestanda. Utrustad med väskor och toppbox. Vi ordnar förmånlig finansiering med eller utan kontantinsats. ( FJR 1300 FJR-1300 Touring ) www.lingvalls.se

Toppfart är jag så gott som ointresserad av. Men just kardanen är ett stort + på FJR:en! Även försäkringspremien och packmöjligheter är ett stort + på denna modell! Det som talar emot är att de ändå är ganska dyra och ser ganska klumpiga ut. Men men, inget är uteslutet...:rolleyes:

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Hoj
yamaha xtz1200-11
Toppfart är jag så gott som ointresserad av. Men just kardanen är ett stort + på FJR:en! Även försäkringspremien och packmöjligheter är ett stort + på denna modell! Det som talar emot är att de ändå är ganska dyra och ser ganska klumpiga ut. Men men, inget är uteslutet...:rolleyes:

Håller med,toppfarten är ju rätt ointressant för mig med:).Kanske ser klumpig ut,men jag tycker inte det,väldigt lättkörd.Provkör så får du se:).Jag gillar den bra mest för körställningen.På blackbird och zzr tycker jag man får ligga ner mer på.Sprinten är också en kanon hoj,men inte på långa vägar lika stabil i chassie.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!