lorkan skrev:Dock är det fortfarande rätt att knipsa Saddam och talibanerna i Afghanistan, med tanke på förtrycket de utövade mot civilbefolkningen.
är det? har människorna i Irak och Afghanistan det så mycket bättre nu?
lorkan skrev:Dock är det fortfarande rätt att knipsa Saddam och talibanerna i Afghanistan, med tanke på förtrycket de utövade mot civilbefolkningen.
War-psycho skrev:Tack vare USA's övereaktioner så har nu hela västvärlden tvingats rusta sig mot terrorismen.
War-psycho skrev:Hur stor tror du risken för terrordåd var i Sverige innan ?
War-psycho skrev:Då kan man ju också säga att terroristerna har vunnit, eftersom det är just den reaktionen dom eftersträvar.
Folk är mer rädda nu, än innan USA's jakt på terrorister började.
Om nån nyser så blir det rikslarm.
War-psycho skrev:Är det inte ganska märkligt att en så pass ung nation har deltagit i princip varenda konflikt i hela världen dom senaste 200 åren?
War-psycho skrev:Det första dom amerikanska styrkorna tog kontrollen över i Irak & Kuwait var oljekällorna, redan första dagen var nästan alla säkrade.
Resten däremot var det inte lika bråttom med.
War-psycho skrev:Däremot är det är ju intressant att det är USA som utbildat & stöttat både Usama Bin Laden, och Saddam (plus många andra av deras nuvarande "fiender").
Så det känns ju rätt löjligt att ett folk som bor i hyddor klarar av att planera & genomföra ett sånt oerhört samordnat, och sofistikerat attentat mot USA, utan att att dom blivit upptäckta.
Jag ifrågasätter detta.
Va? Är det sant? Lever Elvis?HenRRik skrev:Ja, och elvis lever faktiskt, och USA har flera stycken flygande tefat sparade ute i öknen. Så visst är det så!!
War-psycho skrev:Tillägg:
Sen kan man ju också fråga sig: Vem ska avrusta USA ??
War-psycho skrev:Varför får USA ha massförstörelsevapen, när inga andra får ha det ?
Det känns fel att en så krigisk nation som USA ska tillåtas leka världspolis, och säga åt andra länder hur dom ska leva.
Dom säger att dom står för frihet & demokrati, men man kan ju undra hur demokratiskt ett land är, där far & son kan bli president (och för att inte nämna Kennedyklanen), när man har 350 miljoner innevånare att välja bland.
War-psycho skrev:Det är väl en sak att attackera Afghanistan för att komma åt Usama.
War-psycho skrev:Men han använde 9/11 som en orsak för att invadera Irak
War-psycho skrev:Men Bush ville åt oljan, och hugga Saddam åt farsan
Ja, det är olyckligt.War-psycho skrev:...så nu står dom där med ett nytt Vietnam på halsen.
War-psycho skrev:Visst, världen är bättre utan Saddam, men inte fan kände jag mig otrygg p.g.a. honom, och inte fan utgjorde han något hot mot USA på andra sidan jordklotet (möjligtvis sina grannländer).
War-psycho skrev:Tack vare USA's övereaktioner så har nu hela västvärlden tvingats rusta sig mot terrorismen.
War-psycho skrev:Hur stor tror du risken för terrordåd var i Sverige innan ?
War-psycho skrev:Men nu reser man murar, låser in sig, och inskränker på folks privatliv genom massa hårdare lagar. I alla väst-länder, inklusive Sverige.
War-psycho skrev:Då kan man ju också säga att terroristerna har vunnit, eftersom det är just den reaktionen dom eftersträvar.
War-psycho skrev:Folk är mer rädda nu, än innan USA's jakt på terrorister började.
Nej, det blir det inte.War-psycho skrev:Om nån nyser så blir det rikslarm.
War-psycho skrev:Det är en sak att jaga terrorister, men när man beter sig som USA så gör man mer skada än nytta.
War-psycho skrev:Det är ju heller ingen slump att attentaten var riktade mot just USA heller.
War-psycho skrev:Är det inte ganska märkligt att en så pass ung nation har deltagit i princip varenda konflikt i hela världen dom senaste 200 åren?
War-psycho skrev:Detta trots att dom aldrig någonsin blivit attackerade av en annan nation.
War-psycho skrev:Världspolis är det många som säger, men jag undrar vem dom skyddar i så fall.
War-psycho skrev:Vad gjorde dom i Korea, Vietnam, Panama & Irak egentligen?
War-psycho skrev:Det första dom amerikanska styrkorna tog kontrollen över i Irak & Kuwait var oljekällorna, redan första dagen var nästan alla säkrade.
Resten däremot var det inte lika bråttom med.
War-psycho skrev:Sen kan man ju också tycka att USA inte är mycket bättre än terroristerna.
War-psycho skrev:Dom tillfångatar mängder av människor runtom i världen, låter dom torteras utanför sitt eget lands gränser, och förnekar dom deras mänskliga rättigheter.
War-psycho skrev:Dessutom så har väl typ 40.000 Irakier dödats, dom flesta civila.
War-psycho skrev:Med våld så gör dom allt för att skydda sin egen livstil, religion och statskick.
Så mycket bättre är dom inte själva iallafall.
War-psycho skrev:Så visst, du kan ju tacka USA för dom "räddar oss" från terrorister.
War-psycho skrev:Själv anser jag att dom fött mer rädsla, hat och terrorister, genom sitt handlande, än Usama någonsin kunnat göra själv.
War-psycho skrev:Jag ogillar bara USA använder sig av samma metoder som terrorister, för att skydda sina egna intressen, och att vi sen ska vara tacksamma för det.[/I]
War-psycho skrev:Däremot är det är ju intressant att det är USA som utbildat & stöttat både Usama Bin Laden, och Saddam (plus många andra av deras nuvarande "fiender").
War-psycho skrev:Så det känns ju rätt löjligt att ett folk som bor i hyddor klarar av att planera & genomföra ett sånt oerhört samordnat, och sofistikerat attentat mot USA, utan att att dom blivit upptäckta.
Jag ifrågasätter detta.
War-psycho skrev:Så på frågan hur jag tycker USA skulle agerat:
Ge fan i att utbilda terroristerna då !!! :kocko
Markus skrev:Demokrati kanske? Finansiella intressen? Kombination tror jag.
Markus skrev:Jag är tacksam för att jag både får och kan debattera med dig, och inte ens på varken tyska eller ryska.![]()
Ansåg du att Blix & FN ljög, för att dom sa att dom inte fann några massförstörelsevapen?Markus skrev:Just det, det var en av orsakerna - man använde i övrigt samma problembeskriving son FN med Blix i spetsen, om USA ljög medvetet så borde rimligtvis FN och Blix också gjort det - men varför skulle FN göra så?
Detsamma kan jag ju säga. Kasta inte sten i glashus.Markus skrev:Det är ju så klart din både fri- och rättighet att spekulera, sedan att jag betvivlar att du kan belägga ovan påstående är en annan femma.
Rätt, my bad... EN gång då.Markus skrev:Japan?
Ärligt talat, den kommentaren säger mer om dig än om mig.Markus skrev:Ärligt talat så tycker jag att det mest tyder på att man är dum i huvudet om man tycker så.
Som sagt, se ovan.Markus skrev:Ja, det är en olycklig utveckling som jag är kluven inför - jag förstår att man inte kan behandla en person som är beredd att döda sig själv med tusentals civila för att tjäna sin gud på samma sätt som man behandlar en ordinär krigsfånge. Samtidigt är det så klart läskiga saker de verkar pyssla med i Guantanamo.
Nä, inte alls.Markus skrev:Va? Det gör väl varenda nation som t.ex. besvarar ett angrepp? Dåligt argument. Faktiskt, jättedåligt.![]()
Var sa jag det då?Markus skrev:Avsiktliga massmord av civila? Vilken gång tänker du på nu?
Ännu ett bra motargument?seyou skrev:
SirDave skrev:om USA nu är så intresserade av demokrati i världen varför bryr de sig inte om att bomba sönder nordkorea tex.?
Den siste vettige presidenten,,KGK skrev:Eisenhower warned about the Military Industrial Complex
Eisenhower's Farewell Address to the Nation
http://www.sonyclassics.com/whywefight/main.html
Nja, tycker du verkar vara ganska så såld på USA, tycker faktiskt att han har vettiga idéer ang vad som försigick och försigått under många av USA´s skandaler genom tiderna.Swedie skrev:Du snackar för mycket. Alla dina punkter representerar INTE en Professor. BYT NAMN. Jisses. Skrattar åt det mesta du har sagt. Bara en massa ord ord ord. Behöver inte ens bemöta några punkter, för du skulle komma med fortsatta punkter som bara flummar sig längre bort från verkligheten.
R2 skrev:Den siste vettige presidenten,,
och..
JÖSSES, hur kan ni tro på denna film?
nog för att usa är ett ruttet land och Bush är ful fisk.
men den här filmen är ju ett skämt.
War-psycho skrev:Läs hela inägget istället, så du ser helheten i vad folk säger.
DuMarkus skrev:Problemet
kanskeMarkus skrev:
förstårMarkus skrev:
nånMarkus skrev:
dagMarkus skrev:
duMarkus skrev:kanske
också.Markus skrev:bemöta
Markus skrev:tämligen
![]() |
Försäljningsrekord för BMW Motorrad
Efter att ha sålt 210 408 m... |
![]() |