Markus skrev:
Till att börja med får du nog räkna upp fler argument för den gängse uppfattningen, du skrev typ:
*alla tror på bush
*göran persson också
*ni är lata
Det finns vansinnigt många fler argument, och det tror jag du vet.
Det var inte dem jag skrev utan följande:
· Teorier där man ifrågasätter de styrandes och systemets välvilja och godhet (s.k. "konspirationsteorier") är alltid falska.
· Det vore svårt att hålla det hemligt.
· Varför tar mainstreammedia inte upp det?
Det är ungefär vad de har gått ut på hittills i denna tråden.
Vi kan bättra på listan med argumentet att
· Stålet kan pga flygplan och eld ha förlorat såpass i bärkraft att byggnaden rasade ihop.
Jag tycker dock att de som byggde stället och levererade stålet, vilka båda hävdat att det inte finns en chans att planen orsakade WTC-kollapsen, borde veta mer om den saken än Chris Ash.
Byggnaden i Madrid var förresten också en stålkonstruktion, med svagare stomme än WTC-tornen. Äpplen och päron, jag vet inte. Se t.ex.
denna sida. Det vore förresten bra om du Ash kunde länka till sidor där det står om stålkonstuktionerna som har rasat. Något att sätta upp på Usamaargumentlistan.
Listan med argument
för kvarstår dock fortfarande utan att man försökt vederlägga dem. Dem struntar man gärna i för att man är nöjd med den bild man har, där man är trygg och kan lita på pappa Göran. Efter att jag sammanfattade det hela har jag inte sett mkt annat än personangrepp och konspirationsbashing.
Hur vore det om vi byggde vidare på argumentlistorna? I slutändan skulle vi kunna få en ganska bra lista om ingen fjantar sig, utan skriver upp riktiga argument. Eller så skiter vi i argumenten och övergår till pajkastning. Först får vi deklarera att vi inte har någon åsikt i frågan utan helt distanserat bara vill lista upp argument och motargument, för att därefter individuellt fundera över hur argumenten låter sig fogas in i ens världsbild.
De som antyder att man ignorerar argumenten kan förresten se till hur de själva gör.
Ok, jag får la göra listorna påbyggnadsbara då.
Tes: Den officiella storyn håller inte.
Argument för
1) Konstruktörnissen säger att WTC var dimensionerat för att stå emot flera Boeingplan.
2) De som levererade stålet säger att det är fullständigt absurt att det skulle ha kunnat ge vika för så lite påfrestning.
3) Det fanns massor med varningar, utan att någonting gjordes.
4) Ägaren till WTC (alltså han som köpt hela WTC 3 månader före 9/11 och då sett till att han har en försäkring som ger $300 miljoner över köpesumman vid terroristdåd) säger i en kommentar att de bestämde sig för att spränga WTC 7. Den officiella storyn är fortfarande att det rasade själv pga bränder. Antagligen ansåg ägaren att det var på tok för sjukt att påstå att det skulle ha fallit ihop pga bränder.
5) Man gör sig av med allt bråte från WTC innan nån kan undersöka det.
6) Man hittar inga planrester vid Pentagon (de man hittar är från andra plantyper än den de säger att det var).
7) 6 månader före det inträffar sänder en regeringskritisk serie (lone gunmen) pilotavsnittet där nästan exakt det som händer på 9/11 sker. Frågan är om det är mer troligt att Usama var en stor Arkiv X-fan och blev så inspirerad av pilotavsnittet att han bestämde sig för att utföra det, eller om det snarare var så att någon hade läckt inifrån regeringen till dem som gjorde Arkiv X eftersom de visste att de var regeringskritiska och skulle kunna få ut det till en större publik.
8) De stora molnen är typiska för kontrollerade sprängningar.
9) Bushregimen kunde etablera sig i mellanöstern, säkra olja, inta Afghanistan (världens största heroinproducerande nation, man för ju även ett "War on Drugs"), stärka kontrollen inom USA, få med Europa i en kapplöpning mot att förinta mänskliga rättigheter, återigen för att eliten skall kunna stärka sitt grepp.
10) Trots allt som inte stämmer, och hur stor händelsen var, vill man inte undersöka det.
11) Man konfiskerade övervakningsband från 3 olika företag med kameror riktade mot Pentagon, och släpper efter en mkt lång tid bara 5 bildrutor (varav inga visar något plan).
12) Cheney (han var med i en think-tank som det också referas till i lost gunmen-avsnittet) efterlyser ett år före 9/11 i skrift en liknande händelse för att kunna få till förändringar snabbare.
Argument mot
1) Teorier där man ifrågasätter de styrandes och systemets välvilja och godhet (s.k. "konspirationsteorier") är alltid falska.
2) Det vore svårt att hålla det hemligt.
3) Varför tar mainstreammedia inte upp det?
4) Stålet kan pga flygplan och eld ha förlorat såpass i bärkraft att byggnaden rasade ihop.
Motarg. 1 mot arg. 4: Både projektledaren för bygget och gubben ansvarig för stålleveransen säger att det är omöjligt.
Så, där har vi väl en fin grund att bygga vidare på ? Jag föreslår att för varje post vi gör med ändringar kopierar vi med hela listan och markerar det nya vi gjort med rött. Kan bli spännande det här!
![Party :yoparty :yoparty](/img/smilies/nya/yoparty.gif)