Stalla hojjen pa farsan

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Ja kan bara ta mig sjalv som exempel.

Jag helforsakra min hoj i fyra manader. Kosta runt 600:-/man da den var 25Kw. Den fjarde manaden korde jag av vagen och krascha ganska rejalt.
Tack vare forsakringen fick jag 40000:- for hojjen (kopt for 35), sjukhuskostnader betalda samt en sprillans ny hjalm. Arendet ar efter ett ar inte avslutat ocj jag skall fortfarande forsoka fa lite for sveda och verk.

Forsakring ar rekomenderat!

FB en intäkt på 6oox4= 2400:- av dig.

FB hade en utgift på 40000:- + Hjälm samt att du ska försöka snika åt dig ännu mer pengar...

Summa: -40000 i FB kassa.

OCH DU TYCKER ATT PREMIEN ÄR FÖR HÖG SÅ DU VILL SKENFÖRSÄKRA?

Så här anser jag att det ska vara:

• Förare under 25 ska endast erbjudas Trafikförsäkring
  • Förare under 30 ska endast erbjudas Trafikförsäkring samt tillägg Delkasko UTAN STÖLD.

• Förare över 30 ska erbjudas Helförsäkring.

• Förare över 30 med X antal skadefria år ska erbjudas Helförsäkring med en förmånlig premie.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det där är väl jävligt fel.
Gör istället så att förare med mindre än 1 års skadefrihet bara trafik osv.

Alla kör ju olika, körstil ska väl belönas/bestraffas, inte ålder?

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Du får nog ta och läsa det där en gång till. De erbjuder både VANLIG året-runt och 35-årsförsäkring. Vanlig innebär inga åldersgränser. Och ja, föraren ska bruka mcn mest. Om farsgubben har den och pendlar med till jobbet, kör han betydligt mer än mig. Så varför skulle den inte gälla?

My bad.

Okej, jag skulle inte våga prova bara. Lycka till !

Bara att säga att man lånade fall olycka/nått händer.
Sen skriver man ju över hojjen på farsan med om han försäkrar den.

Du kan ju alltid testa. Såklart han står som ägare isf :va

Kolla bara att alla försäkringskriterier uppfylls, att fler får nyttja hojen etc, annars kan förhöjd självrisk vara ett faktum vid olycka.

Ja ja "skenförsäkring"...var o varannnan bil som "ägs" av ungdommar skenförsäkras flera år av föräldrar pga hiskeliga försäkringar så skall det vara skillnad med hoj:confused:
ELLER är skillnaden att vissa inte "kan" skenförsäkra och blir avundsjuka på att folk kan få ner premien.

Kom inte med massa bla bla" förhöjda premier" bla bla...Är väl på tiden att folk om de kan utnyttjar försäkringsbolagen, likaväl som staten tillsammans med försäkringebolagen utnyttjat oss med skatt på försäkringen som nu bevisligen inte alls gått till ändamålet.

Vad det gäller brukande av hojen om 2 använder den, HUR skall försäkringsbolaget bevisa VEM som kört hojen mest. Den frågan avgör försäkringstagaren:fakta

nu blir jag väl påhoppad av alla...

Om ni skenar höjs premien för alla andra, custom som sporthojsåkare. Okej, säg till f-bolaget att det är du som avgör det, lycka till :tummenupp

Försäkrings bolag= grisar,alla knep för att få ner premierna bör uppmuntras:tummenupp
Man ska kanske köra oförsäkrat i år ,o spara lite pengar ?

Smart! :huvet Och så kör du på en klunga dagisbarn. Kom igen killen... Vad gör du då!

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Man kan bara hoppas att de som skenförsäkrar inte får ut en spänn när något händer. Tänk vad roligt också för mamma eller pappa att tvingas ljuga för att grabben ska ha en hoj som han inte har råd med.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Tyckte också försäkringarna hade löjliga priser, sen plugga man lite nationalekonomi och insåg snabbt att de har inget val.

Att försäkra på föräldrar är ok enligt mig om det är halvförsäkring och försäkringsbolaget är helt med på det.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Det där är väl jävligt fel.
Gör istället så att förare med mindre än 1 års skadefrihet bara trafik osv.

Alla kör ju olika, körstil ska väl belönas/bestraffas, inte ålder?

Ålder och personlig mognad går oftast hand i hand! (OBS! Inte alltid) :rolleyes:

Jag har förbrukat några mil under mina hoj år, som i mina ögon sett har vart allt annat än touringkörning. Och jag vet vad som händer med en kille som nyligen har blivit med hoj...han vill, och försöker att hänga med! Även om han hänger som en vante och har en puls på 200 och benen darrar som asplöv när han kliver av hojen...

Personlige så växer det ut 2 små horn på mig så fort jag hoppar på en hoj... jag började själv som 17-åring med att köra fullstum med lilla 125:an :D har smakat asfalt flera gånger, skenförsäkrat mm mm

Men ALDRIG använt mig av FB! Även fast hojarna har vart helförsäkrade!

Men en 21-åring med nytaget körkort som tror att han kan köra en bombrepa tex för att han har helförsäkring och att allt löser sig...nej tack!

rg500

www.roslagens-racing.se
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Westfield Gen 2 hayabusa
My bad.

Okej, jag skulle inte våga prova bara. Lycka till !

Om ni skenar höjs premien för alla andra, custom som sporthojsåkare. Okej, säg till f-bolaget att det är du som avgör det, lycka till :tummenupp

Smart! :huvet Och så kör du på en klunga dagisbarn. Kom igen killen... Vad gör du då!

Jag kör alltid lungt där det finns barn.,har man haft körkort i snart 25 år
så har man rätt bra koll på var.........

Jag menade med mitt inlägg att jag är skit trött på höga försäkrings-premier
på bla mc.

Fb skiter fullkomligt i om man är en "bra kund" med få eller inga skador.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
FB en intäkt på 6oox4= 2400:- av dig.

FB hade en utgift på 40000:- + Hjälm samt att du ska försöka snika åt dig ännu mer pengar...

Summa: -40000 i FB kassa.

OCH DU TYCKER ATT PREMIEN ÄR FÖR HÖG SÅ DU VILL SKENFÖRSÄKRA?

Så här anser jag att det ska vara:

• Förare under 25 ska endast erbjudas Trafikförsäkring
  • Förare under 30 ska endast erbjudas Trafikförsäkring samt tillägg Delkasko UTAN STÖLD.

• Förare över 30 ska erbjudas Helförsäkring.

• Förare över 30 med X antal skadefria år ska erbjudas Helförsäkring med en förmånlig premie.
Det där är väl inte särskilt genomtänkt va?

Så du menar att jag, som tog kortet när jag var 16 år, inte ska få ha helförsäkrat efter 8-9 års erfarenhet? Men en 30-åring som kanske knappt har cyklat innan ska få helförsäkrat direkt. Jamenvisst...

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Hoj
R1 2010
Om ja kan tjäna 20000-25000 på halvförsäkringen så visst fan skenförsäkrar ja, men det känns bara onödigt om man ska helförsäkra för det blir nog mer undersökningar om vem som körde hojen vid olyckstillfället.

Jag har haft B kort i 11år och aldrig har bilpremierna sjunkit för mig, fast jag aldrig har orsakat en olycka, om jag hittar en chans till att få en billigare försäkring tvekar jag inte längre. Less på att bli utsugen av giriga F-bolag.

Last edited:

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Bara att säga att man lånade fall olycka/nått händer.
Sen skriver man ju över hojjen på farsan med om han försäkrar den.
I ett skadeärende behöver du vara beredd att styrka att det verkligen är farsan som äger hojen - i meningen att det är han som har det ekonomiska intresset i den. Det kan innebära att han behöver ha köpt den av dig och fått kvitto (kontoutdrag?), eller du skrivit över den på honom som gåva med gåvobrev. Det innebär också i sin tur att hojen blir del av farsans dödsbo om/när han avlider, varpå vanliga regler om arvsrätt gäller.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Det där är väl inte särskilt genomtänkt va?

Så du menar att jag, som tog kortet när jag var 16 år, inte ska få ha helförsäkrat efter 8-9 års erfarenhet? Men en 30-åring som kanske knappt har cyklat innan ska få helförsäkrat direkt. Jamenvisst...

Förklara vad som inte är genomtänkt! :va

Att som 16 åring ta körkort för A1 anser jag vara något som skall tas bort. Helt oförståligt hur en 16 åring kan få ge sig ut i trafiken med en "mc". Detta pga av att en 16 åring är fortfarande ett barn.

En 16åring får inte tex:
Ta körkort för behörighet B
Rösta i valet.
Köpa alkohol på systembolaget.
Gå på krogen.

MEN, ge sig ut i trafiken på en steoridmoppe...:huvet

Att som 18-åring få ge sig ut i trafiken på en "R1:a" som är strypt på papper till 25Kw är lika illa!

Varför...?

Jo, för att köra hoj handlar till stor del om rutin. Och en person som har börjat med 125:a samt en person som är helt ny i hojvärlden har inte den rutinen som krävs. Nu har jag inga siffror att lägga fram, men det är statistiskt bevisat!!!

Nu anser inte jag att det ska lagföras ett beslut om nya åldrar, utan dom som älska att köra hoj ska självklart göra det! Men eftersom rutinen saknas så ska inte det gå ut över resterande hojåkare som en kollektiv bestraffning!

Det finns en ANLEDNING till att det finns sk +30, +35, +40 försäkringar!!!
Olycksstatestiken ser "bätter" ut i dessa åldersklasser, och därför kan det erbjudas en fördelsaktig försäkring.

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Hoj
Yamma
Har man inte råd att ha motorcykeln försäkrad på sig själv bör man nog tänka över sin livssituation och köpa en vanlig cykel istället!

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Förklara vad som inte är genomtänkt! :va

Att som 16 åring ta körkort för A1 anser jag vara något som skall tas bort. Helt oförståligt hur en 16 åring kan få ge sig ut i trafiken med en "mc". Detta pga av att en 16 åring är fortfarande ett barn.

En 16åring får inte tex:
Ta körkort för behörighet B
Rösta i valet.
Köpa alkohol på systembolaget.
Gå på krogen.

MEN, ge sig ut i trafiken på en steoridmoppe...:huvet

Att som 18-åring få ge sig ut i trafiken på en "R1:a" som är strypt på papper till 25Kw är lika illa!

Varför...?

Jo, för att köra hoj handlar till stor del om rutin. Och en person som har börjat med 125:a samt en person som är helt ny i hojvärlden har inte den rutinen som krävs. Nu har jag inga siffror att lägga fram, men det är statistiskt bevisat!!!

Nu anser inte jag att det ska lagföras ett beslut om nya åldrar, utan dom som älska att köra hoj ska självklart göra det! Men eftersom rutinen saknas så ska inte det gå ut över resterande hojåkare som en kollektiv bestraffning!

Det finns en ANLEDNING till att det finns sk +30, +35, +40 försäkringar!!!
Olycksstatestiken ser "bätter" ut i dessa åldersklasser, och därför kan det erbjudas en fördelsaktig försäkring.

Öhhh.. Får man rutin automatiskt när man är över 30 år då? ;)

Bättre med en 25-åring med mc-kort i nio år än en 31-åring med körkort i ett år. Tycker jag.

Bättre att räkna på hur många år man haft kortet isåfall.

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250

Jag har det redan.
Krashat på en 625a som min fader stod som ägare på och var försäkrad på.
Klart jag fick låna den "ibland" :)

Fast nu när man köra husa så blir det så billigt så man inte orkar bry sig om skillnaden :)

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Öhhh.. Får man rutin automatiskt när man är över 30 år då? ;)

Bättre med en 25-åring med mc-kort i nio år än en 31-åring med körkort i ett år. Tycker jag.

Bättre att räkna på hur många år man haft kortet isåfall.

Vad tycker du om en 21-åring som har kört i 4 månader då?

Nej, men betydligt större personlig mognad...inte hos alla, men i många fall!

Att gå efter antal år med mc kort visar inget! Min mamma fick A kort samtigt med B kortet... "övningskörde" med henne när hon fick lite hojsug. Kan inte påstå att hon körde bra bara för att hon hade haft A kort i 30 år! Men hon körde iallafall lungt och fint :tummenupp

Ekerholm

Guest
tack vare er som vi alla andra får så höga försäkringskostnader... har man inte råd att äga hojen man har så ska man ju inte ha den hojen tycker jag.....

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Vad tycker du om en 21-åring som har kört i 4 månader då?

Nej, men betydligt större personlig mognad...inte hos alla, men i många fall!

Att gå efter antal år med mc kort visar inget! Min mamma fick A kort samtigt med B kortet... "övningskörde" med henne när hon fick lite hojsug. Kan inte påstå att hon körde bra bara för att hon hade haft A kort i 30 år! Men hon körde iallafall lungt och fint :tummenupp
Jo, men det där med "gratis" a-kort är ju inte mycket att göra åt, tyvärr.

Men jag tycker iaf att hur länge man haft kortet ska räknas mer än hur gammal man är. Blir det en nödsituation klarar den med mest mil bakom styret sig antagligen bättre.

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
Ska köpa en familjebil inget speciellt, är född 85 och på mig kostar den 19000 hel/hel. På en person som är 10år äldre kostar bilen 4k.

Denna offert är tagen från Folksam och gäller en Renault Megane 02 1,6!!!!! Trafikförsäkringen på min r6a är 1600kr trafik/mån!

Är det meningen att jag måste köpa en Opel Astra från 79 för kunna ha råd att helförsäkra? Hojförsäkringen löste jag med att endast köra på bana= ingen försäkring. Suck.

Kan även tillägga att aldrig krashat eller krockat något fordon.

Last edited:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
tack vare er som vi alla andra får så höga försäkringskostnader... har man inte råd att äga hojen man har så ska man ju inte ha den hojen tycker jag.....

Så sant! Jag är jävligt trött på att betala för andras j-vla misstag. Har kört hoj sedan 3 års ålder & har tack & lov aldrig behövt nyttja försäkringen, men jag har däremot vart med & betalat så in i helvete för andras misstag genom åren:mad

Så ni skenförsäkrare & tuffingar som ska köra oförsäkrat, tänk om och hjälp till att vända försäkringsutvecklingen i stället.

Last edited:
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...