Stalla hojjen pa farsan

Ekerholm

Guest
Så sant! Jag är jävligt trött på att betala för andras j-vla misstag. Har kört hoj sedan 3 års ålder & har tack & lov aldrig behövt nyttja försäkringen, men jag har däremot vart med & betalat så in i helvete för andras misstag:mad:

ja visst är det så... så jävla tråkigt när alla håller på så här som dom gör... det konstiga är att folk har råd att köpa hoj för 70 tusen men inte råd att försäkra... köp en för 50 då och försäkra den på sig själva sen då...

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
tack vare er som vi alla andra får så höga försäkringskostnader... har man inte råd att äga hojen man har så ska man ju inte ha den hojen tycker jag....

Nja, man har ju inte råd att försäkra hojen pga försäkringspremierna :tungan

Men att köpa en hoj med nått år på nacken och sen få premieanbud på 30-50% av hojens värde för att kunna köra 6-7 månader/1000mil är inte roligt. Detta dels pga att småttingar klotar "pappas" hoj...dels pga att när en hoj är klotad så ser många FB som ett ställe man kan tjäna pengar och gå med vinst på hojen. Att först blåsa FB på premiepengen, och sen försöka gå med vinst efter att dom har klotat genom vårdslös körning...

(f_n vad gammal och vis jag känner mig efter att ha läst mina egna rader) :rolleyes:

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Hoj
R1
tack vare er som vi alla andra får så höga försäkringskostnader...

Vilka menar du när du skriver "tack vare er" ?
Är det inte de som kör omkull/råkar ut för olyckor som bidrar till höjda premier? Hade alla tagit det lugnt och kört med huvudet istället för adrenalinet så borde ju premierna sjunka? Det är väl inte så att de som har hojen på farsan, och kör lugnt och moget skulle bidra mer till höjda premier än någon som har hojen på sig själv och kör som en idiot och kraschar? :D Borde ju vara tvärtom, har du en felaktig försäkring på farsan, betalar till FB, råkar ut för en olycka, går miste om utbetalning, så tjänar ju FB pengar på dig? :)

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Jo, men det där med "gratis" a-kort är ju inte mycket att göra åt, tyvärr.

Men jag tycker iaf att hur länge man haft kortet ska räknas mer än hur gammal man är. Blir det en nödsituation klarar den med mest mil bakom styret sig antagligen bättre.

"Olle" 43 med nytaget körkort.
PremieBas 0år = 20000:-

"Rickard" 24 med körkort i 4år men bara kört lite i 1 säsong/275mil.
PremieBas 4år = 16000:-

Vem är största risken enligt statesitiken att köra över sin förmåga och orsaka en singelolycka?

Ekerholm

Guest
Vilka menar du när du skriver "tack vare er" ?
Är det inte de som kör omkull/råkar ut för olyckor som bidrar till höjda premier? Hade alla tagit det lugnt och kört med huvudet istället för adrenalinet så borde ju premierna sjunka? Det är väl inte så att de som har hojen på farsan, och kör lugnt och moget skulle bidra mer till höjda premier än någon som har hojen på sig själv och kör som en idiot och kraschar? :D Borde ju vara tvärtom, har du en felaktig försäkring på farsan, betalar till FB, råkar ut för en olycka, går miste om utbetalning, så tjänar ju FB pengar på dig? :)

ja det kanske du har rätt i... men jag står fast vid vad jag menar har man inte råd med att äga hojen så ska man ju inte ha hojen... jag skulle gärna vilja den häftigaste hojen som finns men jag vet att jag inte skulle ha råd att försäkra den då skiter jag ju i den och köper en hoj jag har råd att äga... det är ju så enkelt tycker jag...

Zlide

R.I.P OLLE. Bulten 26/5
Gick med
18 Apr 2004
Hoj
Xt-09 - budhoj snömoddad
Vad man än bestämmer sig för att göra, så ska man vara medveten om riskerna med att försäkra hojen på annan person.

Försäkringsbolagen är inte omedvetna om själva grejen. Fler än ett skadefall har inträffat där motorcykeln/bilen varit försäkrad på fel person (ej "försäkrat intresse") Så om fb bestämmer sig för att det är så får man noll och ingenting i ersättning! Då kan det ju vara "billigare" att bita i det sura äpplet och betala premien för en försäkring som i alla fall gäller!! Så slipper du övertala farsan, morsan, farmor eller vem det är att ljuga oxå...

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Men ALDRIG använt mig av FB! Även fast hojarna har vart helförsäkrade!

!

Jag kommer aldrig förstå varför vissa ser det som en merit att aldrig använt sin försäkring, vem är det du vill ha ett tack ifrån? Oss? Skriv till försäkringsbolaget, du kommer inte få en biocheck ens.

Sen att du tycker att folk under 30 inte ska få helförsäkra är ju så jävla uppåt väggarna, inte så svårt att gissa din ålder o övriga åsikter....

Hupp, såg nu att du vill förbjuda 16 åringar i trafiken oxå, hoppas verkligen du sitter i en position i samhället där ditt veto inskränker sig till ett minumum..

Last edited:

SirBarret

Medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
BMW R 1250R -21
FB en intäkt på 6oox4= 2400:- av dig.

FB hade en utgift på 40000:- + Hjälm samt att du ska försöka snika åt dig ännu mer pengar...

Summa: -40000 i FB kassa.

OCH DU TYCKER ATT PREMIEN ÄR FÖR HÖG SÅ DU VILL SKENFÖRSÄKRA?

Så här anser jag att det ska vara:

• Förare under 25 ska endast erbjudas Trafikförsäkring
  • Förare under 30 ska endast erbjudas Trafikförsäkring samt tillägg Delkasko UTAN STÖLD.

• Förare över 30 ska erbjudas Helförsäkring.

• Förare över 30 med X antal skadefria år ska erbjudas Helförsäkring med en förmånlig premie.
Och varför ska vi som är under 25 drabbas om vår HOJ blir STULEN DÅ??? Inget som vi kan påvärka precis. Tycker att jag har rätt till ersättning om min hoj blir stulen om man pyntar 22lax om året för hlavförsäkring.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
"Olle" 43 med nytaget körkort.
PremieBas 0år = 20000:-

"Rickard" 24 med körkort i 4år men bara kört lite i 1 säsong/275mil.
PremieBas 4år = 16000:-

Vem är största risken enligt statesitiken att köra över sin förmåga och orsaka en singelolycka?

Enligt statistiken som florerar här imellanåt så är svaret din fiktiva "Olle"

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Jag kommer aldrig förstå varför vissa ser det som en merit att aldrig använt sin försäkring, vem är det du vill ha ett tack ifrån? Oss? Skriv till försäkringsbolaget, du kommer inte få en biocheck ens.

Sen att du tycker att folk under 30 inte ska få helförsäkra är ju så jävla uppåt väggarna, inte så svårt att gissa din ålder o övriga åsikter....

Hupp, såg nu att du vill förbjuda 16 åringar i trafiken oxå, hoppas verkligen du sitter i en position i samhället där ditt veto inskränker sig till ett minumum..

Att laga upp sin skada själv, är inte det en merit?

I min helt egna lilla värld skulle jag chansa på att runt 70% av alla singelolyckor med mc sker på ett olagligt eller vårdslöst sätt, vilket inte skulle täckas av den försäkring som personen har tecknat!

Tyvärr så är det en väldigt liten % av dom som använder sig av en försäkring som omfattar en skada på ett fordon där det inte tillkommer en skada som redan fanns på fordonet men som "hände" i samband med försäkringsskadan! Detta gör att det kostar pengar för FB och slutar i en högre premie för oss hojåkare!

Varför är mitt tankesätt är så fel?

En helförsäkring tecknas enbart när det finns risk för skada orsakat av föraren själv. Och precis som jag skrev ovan, jag tror på 70% av alla dessa skador beror på att föraren själv har gjort något olagligt eller vårdslöst!

Varför ska jag betala för andras skador? Och när det finns statestik på vilken åldersgrupp samt typ av fordon, varför inte utesluta dom och låta resterande hojåkare få en vettig premie?

Ang min ålder...29.
Och mina åsikter...ja du, oftast skiljer dom sig från dina inlägg här på SH.

Du menar på fullt allvar att du anser en 16 åring hör hemma i trafiken?

//Christer

Och detta skulle ha med mc att göra?

Enligt statistiken som florerar här imellanåt så är svaret din fiktiva "Olle"

Baserat på vad?

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Och varför ska vi som är under 25 drabbas om vår HOJ blir STULEN DÅ??? Inget som vi kan påvärka precis. Tycker att jag har rätt till ersättning om min hoj blir stulen om man pyntar 22lax om året för hlavförsäkring.

För då skulle hojarna låsas på ett sådant sätt att en stöld skulle bli så mycket svårare att utföra. Samt att de hojar som klotas med blir anmälda som "stulna" pga avsaknad av helförsäkring skulle fösvinna i denna ålderskategori.

Du betalar nu 22k i halvförsäkring, enbart för att få "Trafik + Stöld".

Om du bara kunde teckna Trafik som 23 åring och få en premie på 5-10k istället, då kunde lås mm införskaffas för att förhindra stölden. Och ingen utgift för FB som orsakar hög premie för andra.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Att laga upp sin skada själv, är inte det en merit?

Du menar på fullt allvar att du anser en 16 åring hör hemma i trafiken?

//Christer

Baserat på vad?

Det är en merit att laga klätterutrustningen i snöstorm på Matterhorns Nordsida, trots att det är garanti.

Det är ingen direkt merit att laga sitt Playstation själv, trots att det är garanti.

Laga hojen för egna pengar & egen tid om man har gällande försäkringar som täcker skadan tycker jag inte är meriterande.

Jag säger inte att 16 åringar är särskilt lämpliga i trafiken, men det är inte mopedister heller, inte cyklister heller osv osv men jag unnar alla att köra motorcykel, precis som jag själv så intensivt längtade efter när jag planat mitt sista moppetopplock.

För då skulle hojarna låsas på ett sådant sätt att en stöld skulle bli så mycket svårare att utföra. .

Ge gärna ett exempel på en sån låsning:va

En klass III kedja kapar man på några sekunder, sen då?

Personligen tror jag försäkringsbolagen förlorar mer på att det, enligt efterlyst TV3, försvinner minst en Porsche Cayenne Turbo i veckan, än samtliga hojförsäkringsbedrägerier i Sverige.

Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Det är en merit att laga klätterutrustningen i snöstorm på Matterhorns Nordsida, trots att det är garanti.

Det är ingen direkt merit att laga sitt Playstation själv, trots att det är garanti.

Laga hojen för egna pengar & egen tid om man har gällande försäkringar som täcker skadan tycker jag inte är meriterande.

Jag säger inte att 16 åringar är särskilt lämpliga i trafiken, men det är inte mopedister heller, inte cyklister heller osv osv men jag unnar alla att köra motorcykel, precis som jag själv så intensivt längtade efter när jag planat mitt sista moppetopplock.

Ge gärna ett exempel på en sån låsning:va

En klass III kedja kapar man på några sekunder, sen då?

Personligen tror jag försäkringsbolagen förlorar mer på att det, enligt efterlyst TV3, försvinner minst en Porsche Cayenne Turbo i veckan, än samtliga hojförsäkringsbedrägerier i Sverige.

Som vanlig svävar du ut i det blå...

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Som vanlig svävar du ut i det blå...

...Och dina motorcykelhämmande åsikter är fast förankrade i Svenska myllan? Tycker bara kanske du verkar lite anti-mc öht?

Det måste ju finnas andra sätt att öka trafiksäkerheten än att börja med restriktioner, ett system som tex England där polisen helt enkelt beslagtar oförsäkrade fordon. Men också ger unga förare en chans att köra.

Jag tycker att höga självrisker är en rätt väg att gå, istället för höga premier.

Många betalar nog hellre 25" när de vrålklotat sin nya hoj, än att betala det för 5 månaders körning.

SirBarret

Medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
BMW R 1250R -21
För då skulle hojarna låsas på ett sådant sätt att en stöld skulle bli så mycket svårare att utföra. Samt att de hojar som klotas med blir anmälda som "stulna" pga avsaknad av helförsäkring skulle fösvinna i denna ålderskategori.

Du betalar nu 22k i halvförsäkring, enbart för att få "Trafik + Stöld".

Om du bara kunde teckna Trafik som 23 åring och få en premie på 5-10k istället, då kunde lås mm införskaffas för att förhindra stölden. Och ingen utgift för FB som orsakar hög premie för andra.
Det är trafikförsäkringen som är dyr inte delkasko. den kostar ca 3k.
Så du menar att du låser fast hojen med dubbla kettiingar när du ska in o ha ett par liter mjölk?

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
...Och dina motorcykelhämmande åsikter är fast förankrade i Svenska myllan? Tycker bara kanske du verkar lite anti-mc öht?

Det måste ju finnas andra sätt att öka trafiksäkerheten än att börja med restriktioner, ett system som tex England där polisen helt enkelt beslagtar oförsäkrade fordon. Men också ger unga förare en chans att köra.

Jag tycker att höga självrisker är en rätt väg att gå, istället för höga premier.

Många betalar nog hellre 25" när de vrålklotat sin nya hoj, än att betala det för 5 månaders körning.

Tack för ett bra svar! :tummenupp

Att ändra på försäkringsbestämmelser är upp till försäkringsbolagen. Men att neka någon en halv/helförsäkring tillämpas redan med extremt hög premie! Vilket resulterar i ett -Nej tack!

Att öka trafiksäkerheten hjälper inte när det är på tal om unga förare samt äldre förare. Unga förare har inte den personliga mognaden (även om väldigt många av medelålder inne på SH saknar den med) samt delvis kunskap. Äldre förare har verkligen hittat den och utgör ofta ett annat problem i trafiken...

Det finns många olika sätt att se beräkningen av en premie...

Personligt reg nr som förljer en hela livet. Alla händelser sparas centralt och hämtas av FB vid premieförfrågning. Detta gör att DIN premie blir personlig beronde på din körning samt olyckor har sett ut under åren...

Åldersindelning med olika försäkringar beroende på vilken ålder personen har samt vilket fordon som skall försäkras.

Höjd självrisk vid skada.

Men höga premier kommer det alltid att vara så länge ingen gör något åt problemet! Att ge :tummenupp till någon som skenförsäkrar för en billigare premie gör att DU & JAG måste betala en högre premie så att han kan få ut sina försäkringspengar vid en klotning...

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS