Stalla hojjen pa farsan

b0bl00i

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Ja
Hoj
KTM Alpentwin
:popcorn så innåthellvete!

O yes! :yoparty

Jag kommer aldrig förstå varför vissa ser det som en merit att aldrig använt sin försäkring, vem är det du vill ha ett tack ifrån? Oss? Skriv till försäkringsbolaget, du kommer inte få en biocheck ens.

Sen att du tycker att folk under 30 inte ska få helförsäkra är ju så jävla uppåt väggarna, inte så svårt att gissa din ålder o övriga åsikter....


Hupp, såg nu att du vill förbjuda 16 åringar i trafiken oxå, hoppas verkligen du sitter i en position i samhället där ditt veto inskränker sig till ett minumum..

Jag kan inte hålla med mer!
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det är trafikförsäkringen som är dyr inte delkasko. den kostar ca 3k.
Så du menar att du låser fast hojen med dubbla kettiingar när du ska in o ha ett par liter mjölk?


EXAKT VAD JAG VILLE SE DIG SKRIVA!!!!

Delkaskon är inte så dyr, och fungerar i vissa fall även som en vagnskada om hojen blir "klotad" eller som det står i polisanmälan "STULEN"!

Nu har du stöld på din hoj, och jag kan med 90% säga att du bara låser styrlåset när du ska in i affären och köpa en snus! Hade du INTE haft stöld så är chansen större att du kränger på skivbromslåset/bygellåset innan du knatar in i affären!

O yes! :yoparty



Jag kan inte hålla med mer!

Vad håller du med om?
 
Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
...hårdare tag...

Om man inför de "regler" som du förespråkar innebär det att fler helt ställer sig utanför och helt skiter i försäkring vilket såklart leder till ännu högre kostnader för de som försäkrar.

KK-kontroller där oförsäkrade motorcyklar beslagtas (lämnas tillbaka till ägaren) och ägaren blir åtalad vore väl kalas.

FB brukar fö vara akronym för "försäkringsbedrägeri" och inte "försäkringsbolag".

Stölden beror inte på att man inte har låst sin mc, den beror på att någon tagit något som inte är ens eget. Fler lås gör bara att de tar en annan.

En personlig försäkring där jag som individ är försäkrad oavsett vad jag kör på tycker jag vore fina firren.

Jag tycker helt klart att man ska vara i trafiken från låg ålder för att lära våra unga blivande trafikanter hur man beter sig i trafiken...

/Fredde
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Om man inför de "regler" som du förespråkar innebär det att fler helt ställer sig utanför och helt skiter i försäkring vilket såklart leder till ännu högre kostnader för de som försäkrar.

KK-kontroller där oförsäkrade motorcyklar beslagtas (lämnas tillbaka till ägaren) och ägaren blir åtalad vore väl kalas.

FB brukar fö vara akronym för "försäkringsbedrägeri" och inte "försäkringsbolag".

Stölden beror inte på att man inte har låst sin mc, den beror på att någon tagit något som inte är ens eget. Fler lås gör bara att de tar en annan.

En personlig försäkring där jag som individ är försäkrad oavsett vad jag kör på tycker jag vore fina firren.

Jag tycker helt klart att man ska vara i trafiken från låg ålder för att lära våra unga blivande trafikanter hur man beter sig i trafiken...

/Fredde


Ojojojoj...

Här på SH finns det såååå många coolingar som skriver att dom kommer köra utan försäkring och att dom skiter i det ena och det andra! Detta pga av det är så lätt att vara tuff bakom tangentbordet... jag TROR att det är en väldigt minimal skara som kör utan trafikförsäkring!

Om en olycka skulle hända där fordonet saknar försäkring kommer den välkända trafikförsäkringsföreningen (TFF) in i bilden och står för de kostnader föraren har orsakat med det oförsäkrade fordonet. Detta belopp kommer TFF att kräva tillbaka av föraren/ägaren!!!!!

Du kan inte mena på fullt allvar att det skulle vara FB skulld att någon kör med ett oförsäkrat fordon och blir åtalad pga detta???

Ditt tankesätt om stöld är ju underbart :tummenupp
Lika bra att lämna hojen olåst och med nyckel i låset så dom inte behöver förstöra hojen i onödan...eller?

Trafikbeteende lär man sig i trafikskolan, men den glöms ofta bort så fort hjälmen åker på! Trafikvana får man redan vid övningskörning och fortsätter tills man slutar köra. Jag håller med om att unga ska vara med och få trafikvana från tidig ålder, men inte släppas ut ensamma i trafiken vid 16år!
Tycker du att det är lika smart att släppa ut 16-åringar ensamma med en bil i trafiken?
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Har man inte råd med försäkringen och måste skriva hojen på sina päron så ska man fan inte ha någon motorcykel. Skaffa något som du har råd att försäkra själv och väx upp!:fakta
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Ojojojoj...

Här på SH finns det såååå många coolingar som skriver att dom kommer köra utan försäkring och att dom skiter i det ena och det andra! Detta pga av det är så lätt att vara tuff bakom tangentbordet... jag TROR att det är en väldigt minimal skara som kör utan trafikförsäkring!

Jag vet inte vad du menar med coolingar och det där men i alla fall, 100% av de stula hojar som rullar på vägarna är oförsäkrade. "Killen i korvmojen" berättar gärna om hans polare som kör utan varken körkort eller försäkring när jag tar en korv där. Tycker det vore guld om kk-lösa och hojtjuvar sållades bort från trafiken.

Om en olycka skulle hända där fordonet saknar försäkring kommer den välkända trafikförsäkringsföreningen (TFF) in i bilden och står för de kostnader föraren har orsakat med det oförsäkrade fordonet. Detta belopp kommer TFF att kräva tillbaka av föraren/ägaren!!!!!

Du tror inte den skadade utan försäkring i många fall helt enkelt linkar in på akuten och "drar en vals", var kommer TFF in i bilden då?

Du kan inte mena på fullt allvar att det skulle vara FB skulld att någon kör med ett oförsäkrat fordon och blir åtalad pga detta???

Förstår nog inte vad du menar att jag påstått. Var och en gör som man vill och får väl ta ansvar utefter det.

Ditt tankesätt om stöld är ju underbart :tummenupp
Lika bra att lämna hojen olåst och med nyckel i låset så dom inte behöver förstöra hojen i onödan...eller?

Att tro att man löser organiserad kriminalitet mer fler bygellås känns ganska naivt. Det enda bolagen är intresserade av är att du har fler lås än hojen brevid som förhoppningsvis är försäkrad i ett annat bolag. Visa gärna hur ökade stöldskydd i bilbranschen minskar antalet stöder, rattkrycka, imobilizer, larm osv. Det minskar stöldrisken på det enskilda fordonet men inte på totala antalet stulna fordon.

Trafikbeteende lär man sig i trafikskolan, men den glöms ofta bort så fort hjälmen åker på! Trafikvana får man redan vid övningskörning och fortsätter tills man slutar köra. Jag håller med om att unga ska vara med och få trafikvana från tidig ålder, men inte släppas ut ensamma i trafiken vid 16år!
Trafikbeteende lär man sig genom att befinna sig i trafiken. Dessutom är det du och jag som lär våra unga trafikanter genom att föregå med gott exempel.

Tycker du att det är lika smart att släppa ut 16-åringar ensamma med en bil i trafiken?
Lika smart som? Tycker absolut att man ska få övningsköra vid 16 och ta körkort vid 18 för bil. Jag har alltid tyckt om att cykla och befunnit mig i trafiken sen jag själv fick gå/cykla till skolan, efter det så blev det moppe, vid 16 år 125:a och tung när jag var 18, det är väl en 12-13 år sen nu har inte varit med om nämnvärt många olyckor och cyklar i trafiken varje dag, eller kör mc.

Jag förstår ditt resonemang att du inte vill dega för andra som kostar mer pengar än du själv gör för bolaget och det vore väl skönt men verkligheten är inte riktigt så enkel.

Rättelse:
Med mitt "KK-kontroller där oförsäkrade motorcyklar beslagtas (lämnas tillbaka till ägaren) och ägaren blir åtalad vore väl kalas. "
Menar jag såklart att FÖRAREN åtalas inte ägaren, men det hajde du nog. ;)

/Fredde
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Just så är det, om man är skriven i samma hushåll är det inga probs,Det är lika dant med en del bilförsäkringar.

Det där är helt fel och inte en giltig försäkring.

Det vore nog bra om du hade en aning om vad du skriver om innan du lurar in någon i en felaktig försäkring. Med lite otur kanske de blir av med hojen och blir helt utan ersättning.

edit: du kör pappas försäkrade hoj = ok!

pappa försäkrar ditt ekonomiska intresse = inte ok!
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Det där är helt fel och inte en giltig försäkring.

Det vore nog bra om du hade en aning om vad du skriver om innan du lurar in någon i en felaktig försäkring. Med lite otur kanske de blir av med hojen och blir helt utan ersättning.

edit: du kör pappas försäkrade hoj = ok!

pappa försäkrar ditt ekonomiska intresse = inte ok!



Jag vet att du har 100% rätt och hoppas verkligen alla som tror de har torrt på fötterna med pappsen på försäkringen läser och inser.

Försäkringsbolagen behöver inte skylta med lilla "teknikaliteten" utan kan dra fram sitt ess ur rockärmen när det behövs.


Huvudsaklig brukare är inte alltid samma som den som lider ekonomisk av en stöld eller olycka.


Exempel ur verkligheten.

Min polare sålde sin R1 till en kille som ställde den på farsan, ett försäkringsbolag ringde efter några månader och ställde en enkel fråga:

-VEM BETALDE HOJEN NÄR HAN KÖPTE DEN AV DIG?

-Jaa, det var grabben... ??


..Och därmed fick killen inte en spänn för sin omkullagda R1.

Så enkelt, vem fan vågar lita på någon född före -50 när det gäller att ljuga inför försäkringsbolag. Inte jag iaf:D
 

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Ort
10% Alingsås 90% Göteborg
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Har man inte råd med försäkringen och måste skriva hojen på sina päron så ska man fan inte ha någon motorcykel. Skaffa något som du har råd att försäkra själv och väx upp!:fakta

Så man ska behöva vara 40+ för att ha ekonomin till att köra en R1 då, jättekul att vänta tills man fyller gubbe för att ha råd att försäkra hojen man vill ha...


Försäkringspremierna skall ställas efter individ, inte efter ålder!
Kan ta ett exempel mellan mig och ett år äldre kompis!

Jag har haft körkort för behörighet
A: 2007
B: 2004
C: 2004
E: 2005

Kör väldigt mycket, totalt med alla fordon kör jag ungefär mellan 15 - 20.000 Mil om året!
Jag har varit med om 1 tillfälle där FB har behövts blandats in vilket var en skada på parkering vid lossning i jobbet!

Kompisen har enbart Behörighet B: 2005
kör totalt ca 1500 mil/år
Har varit med om 8 tillfällen där FB behövt ersätta skador han vållat. 2 gånger har bilarna fått skrotas och ersatts med helt nya ska tilläggas!

Han får billigare försäkringspremier än mig trots att han vållat mer skada för FB och ärligt talat inte ens skall släppas ut i trafiken igen!


Man blir förbannad på FB resonemang om åldern, den gör inte alltid sin rätt :huvet
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag vet inte vad du menar med coolingar och det där men i alla fall, 100% av de stula hojar som rullar på vägarna är oförsäkrade. "Killen i korvmojen" berättar gärna om hans polare som kör utan varken körkort eller försäkring när jag tar en korv där. Tycker det vore guld om kk-lösa och hojtjuvar sållades bort från trafiken.

"Om man inför de "regler" som du förespråkar innebär det att fler helt ställer sig utanför och helt skiter i försäkring vilket såklart leder till ännu högre kostnader för de som försäkrar."

Men nu var resonemanget att medvetet köra oförsäkrat.



Du tror inte den skadade utan försäkring i många fall helt enkelt linkar in på akuten och "drar en vals", var kommer TFF in i bilden då?

En singelolycka kan bli svårt. Men om det finns en motpart så blir det ett problem! För ett beslut om återbetalning till TFF kommer man inte ifrån!

Att tro att man löser organiserad kriminalitet mer fler bygellås känns ganska naivt. Det enda bolagen är intresserade av är att du har fler lås än hojen brevid som förhoppningsvis är försäkrad i ett annat bolag. Visa gärna hur ökade stöldskydd i bilbranschen minskar antalet stöder, rattkrycka, imobilizer, larm osv. Det minskar stöldrisken på det enskilda fordonet men inte på totala antalet stulna fordon.

Antalet stula mc som försvinner pga organiserade tjuvar som säljer hela hojen eller i delar är nog minimal. Jag chansar även här, men skulle tro att största delen av stulna hojar är för nöjesåkning av skitungar och mindre kriminella.

Lika smart som? Tycker absolut att man ska få övningsköra vid 16 och ta körkort vid 18 för bil. Jag har alltid tyckt om att cykla och befunnit mig i trafiken sen jag själv fick gå/cykla till skolan, efter det så blev det moppe, vid 16 år 125:a och tung när jag var 18, det är väl en 12-13 år sen nu har inte varit med om nämnvärt många olyckor och cyklar i trafiken varje dag, eller kör mc.

Varför tycker du att det är okey att köra mc själv i trafik vid 16 års ålder, medans det är okey att köra bil ensam vid 18 år?

Jag började själv när jag var 16 och tog lätt mc vid 17. Jag vet hur jag och mina vänner var i trafiken!!!

Vad menar du med nämnvärt många olyckor :va :D

Jag förstår ditt resonemang att du inte vill dega för andra som kostar mer pengar än du själv gör för bolaget och det vore väl skönt men verkligheten är inte riktigt så enkel.

Det är bra, men i nästan alla av dina svar kan man se en attityd som lyder:
Så här är det, varför ska jag ändra mig, ingen annan gör det!

Rättelse:
Med mitt "KK-kontroller där oförsäkrade motorcyklar beslagtas (lämnas tillbaka till ägaren) och ägaren blir åtalad vore väl kalas. "
Menar jag såklart att FÖRAREN åtalas inte ägaren, men det hajde du nog. ;)

/Fredde

Klart att det är föraren som ska åtalas! :tummenupp
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Trots det verkar det krävas en intelligens över snittet här på sporthoj för att förstå. Det påpekas ändå bara i varenda försäkringstråd ... :rolleyes:


Det ligger i människans natur att tro på saker som inte fungerar, som medel mot håravfall, träningsredskap som inte kräver träning och familjeförsäkringar på mc.

Även jag som är så jävla smart lyckades åka till skåne med en polare och köpa en tysksmälld / ihoplagad piss-R1 med 500 mil på mätaren & blankslitet icke orginal bakdäck för samma pris som en pedantskött äkta lågmilare runt hörnet.

..Titta bara på de som slantar in 10" in blanco för en hoj som de inte sett & aldrig kommer få se heller:rolleyes:
 

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Det där är helt fel och inte en giltig försäkring.

Det vore nog bra om du hade en aning om vad du skriver om innan du lurar in någon i en felaktig försäkring. Med lite otur kanske de blir av med hojen och blir helt utan ersättning.

edit: du kör pappas försäkrade hoj = ok!

pappa försäkrar ditt ekonomiska intresse = inte ok!

Hur skulle det då gå till???
Enl FB får endast mitt fordon framföras av personer skrivna i mitt hushåll.Då gäller försäkringen.
 

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Ort
Norrtälje
Hoj
Ducati 1098 -00
Hur skulle det då gå till???
Enl FB får endast mitt fordon framföras av personer skrivna i mitt hushåll.Då gäller försäkringen.

suck.

edit: men om försäkringen som i grunden skulle försäkra hojen ni åker på inte är giltig då?
 
Last edited:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Ställa hojen på farsan..E ju skittaskigt,måste ju göra skitont o ha en hoj på sej:confused: :D
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Skaffa inte något du inte har råd att äga...

Vet folk som har bilar/hojjar på föräldrarna trots dom har pengar så dom utan problem skulle ha råd att ha den på sig själv.
Men varför betala 20-30k mer när man kan slippa?
 

Honke

det blir ingeting om man inte gasar!
Gick med
1 Aug 2005
Ort
Härnösand
Hoj
Yamaha Fz6-n 2007
kom tänka på en grej nu! om man skriver ett fordon på sig själv poäng gång då man köper en Mc/bil. Blir inte försäkringen billigare då i framtiden?

om vi säger att du har mc kort sen du var 20år och har hojen skriven på sig själv. Så om 10 år då man är 30 så har man billigare försäkring. Än en kille som har skreve hojen på sina föräldrar i 10 år & som sen får för sig att skriva hojen på sig själv. Men plötsligt får betala mer i försäkring på grund av att han inte har haft nåt hoj skrivet på sig själv.

Så i längden blir det inte billigare då att skriva hojen på sig själv?? så att man får ner försäkringen!


eller det kanske inte funkar så längre :/ rätta mig om jag har fel :D
 

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Hus
Hoj
Har ingen...
Jag ringde idag till en del olika bolag angående sporthojsförsäkringar med ina personuppgifter, jag är 21 år...


If som exempel skulle ha 6082 kr/månad= 72984 kr/ÅR...

Hur fan rent ut sagt kan ni som sitter där och säger att "den som inte har råd att försäkra ska inte ha en sån cykel"...?!

Jag ska alltså på bara 2 år betala MER i försäkring än vad jag gav för cykeln? Kom igen...

Hela de här systemet är åt helvete. Istället för att ha höga premier för de som är olycksdrabbade så dras man med enbart pga åldern!

If: Gixxer 1000

Halv: 2487/månad
Hel: 6082/månad

Trygg hansa: Gixxer 1000

Halv: 27000
Hel: 42000

6000 självrisk

10.000 + tillägg om man lånar ut och en olycka händer

Folksam: Gixxer 1000

Halv: 807/mån
Hel: 2165/mån

R6:

Halv: 807/mån
Helförsäkring: 2165/mån


Det sista där med R6:an är med farsans ålder.

Tycker ni att det verkligen är logiskt? Finns det nån här som verkligen betalar så mycket i försäkring? Om så är fallet...känner ni inte er lurade?

PS. 600 cc och 1000 cc spelar tydligen ingen roll då de är i samma klass = lika mycket som man får betala oavsett cc alltså när det gäller sportcyklar.
 
Last edited:

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Hur fan rent ut sagt kan ni som sitter där och säger att "den som inte har råd att försäkra ska inte ha en sån cykel"...?!

Har du inte råd att försäkra hojen så ska du inte ha nån.

Du har ju en Gixxer1000 som exempel, måste absolut du ha just en sån då? Kan du inte köpa nåt du har råd med och åka några år till du blir gammal nog att kunna försäkra en sporthoj?
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top