Ojojojoj...
Här på SH finns det såååå många coolingar som skriver att dom kommer köra utan försäkring och att dom skiter i det ena och det andra! Detta pga av det är så lätt att vara tuff bakom tangentbordet... jag TROR att det är en väldigt minimal skara som kör utan trafikförsäkring!
Jag vet inte vad du menar med coolingar och det där men i alla fall, 100% av de stula hojar som rullar på vägarna är oförsäkrade. "Killen i korvmojen" berättar gärna om hans polare som kör utan varken körkort eller försäkring när jag tar en korv där. Tycker det vore guld om kk-lösa och hojtjuvar sållades bort från trafiken.
Om en olycka skulle hända där fordonet saknar försäkring kommer den välkända trafikförsäkringsföreningen (TFF) in i bilden och står för de kostnader föraren har orsakat med det oförsäkrade fordonet. Detta belopp kommer TFF att kräva tillbaka av föraren/ägaren!!!!!
Du tror inte den skadade utan försäkring i många fall helt enkelt linkar in på akuten och "drar en vals", var kommer TFF in i bilden då?
Du kan inte mena på fullt allvar att det skulle vara FB skulld att någon kör med ett oförsäkrat fordon och blir åtalad pga detta???
Förstår nog inte vad du menar att jag påstått. Var och en gör som man vill och får väl ta ansvar utefter det.
Ditt tankesätt om stöld är ju underbart
Lika bra att lämna hojen olåst och med nyckel i låset så dom inte behöver förstöra hojen i onödan...eller?
Att tro att man löser organiserad kriminalitet mer fler bygellås känns ganska naivt. Det enda bolagen är intresserade av är att du har fler lås än hojen brevid som förhoppningsvis är försäkrad i ett annat bolag. Visa gärna hur ökade stöldskydd i bilbranschen minskar antalet stöder, rattkrycka, imobilizer, larm osv. Det minskar stöldrisken på det enskilda fordonet men inte på totala antalet stulna fordon.
Trafikbeteende lär man sig i trafikskolan, men den glöms ofta bort så fort hjälmen åker på! Trafikvana får man redan vid övningskörning och fortsätter tills man slutar köra. Jag håller med om att unga ska vara med och få trafikvana från tidig ålder, men inte släppas ut ensamma i trafiken vid 16år!
Trafikbeteende lär man sig genom att befinna sig i trafiken. Dessutom är det du och jag som lär våra unga trafikanter genom att föregå med gott exempel.
Tycker du att det är lika smart att släppa ut 16-åringar ensamma med en bil i trafiken?
Lika smart som? Tycker absolut att man ska få övningsköra vid 16 och ta körkort vid 18 för bil. Jag har alltid tyckt om att cykla och befunnit mig i trafiken sen jag själv fick gå/cykla till skolan, efter det så blev det moppe, vid 16 år 125:a och tung när jag var 18, det är väl en 12-13 år sen nu har inte varit med om nämnvärt många olyckor och cyklar i trafiken varje dag, eller kör mc.
Jag förstår ditt resonemang att du inte vill dega för andra som kostar mer pengar än du själv gör för bolaget och det vore väl skönt men verkligheten är inte riktigt så enkel.
Rättelse:
Med mitt "KK-kontroller där oförsäkrade motorcyklar beslagtas (lämnas tillbaka till ägaren) och ägaren blir åtalad vore väl kalas. "
Menar jag såklart att FÖRAREN åtalas inte ägaren, men det hajde du nog.
/Fredde