Stalla hojjen pa farsan

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Den där DevantE syftar på mig med sitt coola stekarinlägg!

Jag sålde en SP1:a för 5 år sedan i skadat skick efter en skenförsäkring med helförsäkring. Vilket jag ansåg bara var rätt att göra just då...även fast jag förlorar pengar på det!

Jag frågade här på forumet om jag var den enda som gjorde så här.Svaret jag fick av dom som svarade var att jag förmodligen var den enda!!! och då ställde jag en ny fråga: Varför klagar ni på premierna då?

Då svarade en kille (Hardtrance): Jag klagar inte. (XS400 -83)

Då skojade jag till med:
[FONT=Verdana, Arial, Helvetica]Men jag tror inte att dom räknar in en "XS400 -83" i f-klass 7...

skulle försäkringsbolaget behöva lösa in din hoj handlar det ju om hundralappar [/FONT] :fakta

Här är länken http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=10482

//Stekarn :cool:

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Vart är alla historier om folk som inte fått ut pengar efter att ha skenförsäkrat och sedan klotat hojen. Vill gärna läsa lite om det. Låter mera som att folk skriver sådant för att skrämmas.

Har dykt upp en hel del bra förslag men också en del värdelösa förslag.
Jag tycker inte att åldern ska påverka försäkringen på det sättet. Satsa istället på en BRA bonus (en bättre bonus än den som existerar idag) för skadefria år eller att man startar på en någorlunda billig försäkringspremie som antingen ökar eller sjunker i pris beroende på historik.

Folk som tycker att man istället ska satsa på en Suzuki GSX från -86 eller kanske köpa en ER5 för att de är så mycket billigare lever fortfarande kvar på 50-talet. Jag tänker inte förklara varför men ibland undrar man verkligen om våra föräldrar/äldre-sporthojare verkligen varit unga en gång i tiden.

Vad är det som stoppar Sebastian, son till Mikael af Sjöfager, att köpa en R1 av 2008 års modell och punga ut de där 50 lapparna per år. GRATTIS! Ni har nu fått bort alla människor som inte tjänar jättemycket. Så nu är det istället bara rika människor som får köra. Det tycker jag är riktigt svinigt.

Jag ska understryka att jag förstår försäkringsbolagen men självklart tycker man att det är fel system så som det ser ut just nu. Alla ungdomar skäller på att försäkringen är så jekla dyr idag, som alla 70-talister och äldre bidragit till, och alla 70-talister och äldre skäller på att försäkringen är så jevla dyr för att 80-talisterna kör som svin.

Ni kommer aldrig komma överens!

Dyra försäkringspremier kan :FU

Kram

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Har dykt upp en hel del bra förslag men också en del värdelösa förslag. Jag tycker inte att åldern ska påverka försäkringen på det sättet. Satsa istället på en BRA bonus (en bättre bonus än den som existerar idag) för skadefria år eller att man startar på en någorlunda billig försäkringspremie som antingen ökar eller sjunker i pris beroende på historik.

Dyra försäkringspremier kan :FU

Kram

Jättesmart!

Krascha först och betala sen! Bli invalid och ... men då kan jag ju inte köra hoj :va För det är väl inte när jag kraschat och ådragit mig personskador jag kostar pengar?

Hatta snutten! :crash :fattartil

Tommy.exe

Guest
Varför är jag tuff?

Varför är jag en stekare?

Varför kan inte du föra en mogen diskussion?

Jag vill att priserna på försäkringar ska gå ner!

"Den där DevantE" är ju ett moget sätt att inleda någon form konversation på... Har du något att säga kan du ju säga det direkt till mig iställer för att referera till mig i 3:e person.

Har inte syftat på just dig med något inlägg.. tydligen kände du dig träffad.

Att du inte tog din hoj du klotade på färsäkringen tyckte jag inte va ett dugg onormalt. Lagligt sett var den inte försäkrad.

Jag var även av uppfattningen att jag klargjorde för min inblandning i tråden och i detta inlägg även lämnade "diskussionen".

Tack för länkarna Jörgen! Intressant men dyster läsning som manade till eftertanke och reflektion.

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Jättesmart!

Krascha först och betala sen! Bli invalid och ... men då kan jag ju inte köra hoj :va För det är väl inte när jag kraschat och ådragit mig personskador jag kostar pengar?

Du tror väll inte att försäkringsbolagen går minus? Du förstår väll att de höjer premien ordentligt för att visa att unga/medelålders motorcyklister inte är välkomna på vägarna. De skulle kunna gå ner rätt mycket och ändå gå plus. Så det jag menar är att de sänker premien tills att det börjar svida (från deras sida) och därefter beräkna premien beroende på om man kör med insidan eller utsidan.
Men varför skulle de sänka? De tjänar bra med stålar på det de gör och det kommer de fortsätta att göra eftersom det finns så pass många som betalar.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
=DevantE;3527781...Tack för länkarna Jörgen! Intressant men dyster läsning som manade till eftertanke och reflektion.

Tack, Ja de länkarna passar inte alls på SH :hihi

Jag förstod att du skojade lite med dina inlägg.
:krama

Om staten verkligen ville ha bort de kostsamma och tragiska olyckorna på sporthoj så hade man garanterat straffskattat sporthojar på samma sätt som man gör med tex cig och bensin. En sjuhelvets fordonsskatt på sporthojar så att man får bort arbetarklassens unga män från att dö på motorcykel. En högutbildade/höginkomsttagare dör nämligen inte tillnärmelsevis lika ofta i trafikolyckor. Men glädjande nog har staten inte valt att göra på det viset. Och försäkringsbolagen agerar ju på en konkurrensutsatt marknad, så det är svårt att se hur man skulle få ner premierna med andra sätt än att minska olyckorna. Undantaget sovjetlösningen då förstås: att staten går in och låter andra få betala, att bre ut kostnaderna så att även andra än de som kör sporthoj ska vara med och betala rejsandet. Men sådana lösningar var nog förra regeringen mer tilltalad av

Last edited:

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Du tror väll inte att försäkringsbolagen går minus?

Och du jobbar gratis?

Sålänge vi står för statistiken kommer det se ut såhär. Gnäll på dina vurpollon till polare istället för på bolagen.

Det finns en anledning till att min morfar som har en hoj för ++200.000kr betalar 3000kr/år helf.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
eller att man startar på en någorlunda billig försäkringspremie som antingen ökar eller sjunker i pris beroende på historik.
Vacker tanke men tyvärr spricker det fett. Visst, de som drar på sig försäkringsskador får kraftigt höjd premie... som de inte har råd med, och istället skenförsäkrar eller slutar köra hoj. Varpå intäkterna inte räcker för att ersätta skadorna.

Jag tänker inte förklara varför men ibland undrar man verkligen om våra föräldrar/äldre-sporthojare verkligen varit unga en gång i tiden.
Jodå, och det är precis som det alltid varit. Barn och ungdomar vägrar vänta utan vill ha allt det fräckaste, på en gång. Får de av någon anledning inte det så lägger de sig på rygg och skriker, alternativt snor det de vill ha. Alltså skenförsäkrar, kör kk-löst etc. :tungan

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
"Den där DevantE" är ju ett moget sätt att inleda någon form konversation på... Har du något att säga kan du ju säga det direkt till mig iställer för att referera till mig i 3:e person.

Har inte syftat på just dig med något inlägg.. tydligen kände du dig träffad.

Att du inte tog din hoj du klotade på färsäkringen tyckte jag inte va ett dugg onormalt. Lagligt sett var den inte försäkrad.

Jag var även av uppfattningen att jag klargjorde för min inblandning i tråden och i detta inlägg även lämnade "diskussionen".

Tack för länkarna Jörgen! Intressant men dyster läsning som manade till eftertanke och reflektion.

Välkommen in i diskussionen igen!

"Den där" är en nedvärderande början som var menad att skapa en reaktion!

Anledningen till varför jag inte ifrågasatte din text, utan redogjorde för de som inte förstod vad du menade var att du inte trodde jag kommer ihåg vad jag skriver... Att ge svar på gliring kan kännas rätt bra ibland...och det syntes i ditt svar att det fungerade! För oavsett vad du skriver så vet jag att du syftade på mig. :tummenupp

Du anser det inte vara onormalt?
Hur många tror du hade gjort samma sak med en helförsäkrad hoj?

Instämmer! Tack Jörgen för lite korrekt info :tummenupp

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Svaret finner du i dina försäkringsvillkor!

Om alla blundar för problemet, försvinner det då? :va

Har försäkringsvillkoren ändrats så pass mycket de senaste åren så att det måste ältas i 1000+ inlägg trådar på SH varje år? Minst 10 gånger...?

Gellio

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
KTM
Och du jobbar gratis?

Sålänge vi står för statistiken kommer det se ut såhär. Gnäll på dina vurpollon till polare istället för på bolagen.

Det finns en anledning till att min morfar som har en hoj för ++200.000kr betalar 3000kr/år helf.

Vurpollon till polare? Har kärringen där hemma gnällt mycket på dig idag eller är det höftbenet som är boven?

Läs lite noggrannare så slipper du skriva ett så dumt inlägg.

Jag läser vidare i tråden men skriver inte i fortsättningen! Lycka till med diskussionen.

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Har försäkringsvillkoren ändrats så pass mycket de senaste åren så att det måste ältas i 1000+ inlägg trådar på SH varje år? Minst 10 gånger...?

Om problemet inte tas upp hela tiden...så blundar man för problemet! :mattias

Men jag har inte läst ett enda inlägg i den här tråden där någon är beredd eller gör något åt problemet!!! Alla bara kastar skit och 50% skyller på försäkringsbolagen medans resterande skyller på hojåkarna...

När är det dags att VI hojåkare tar itu med problemet?
Det är VI som är drabbade, inte försäkringsbolagen!!!
Det är VI som ska påverka samt rätta oss efter försäkringsbolagen, INTE tvärtom!

(mjukis; det här var inte riktat enbart åt dig, utan åt alla hojåkare)

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Vurpollon till polare? Har kärringen där hemma gnällt mycket på dig idag eller är det höftbenet som är boven?

Läs lite noggrannare så slipper du skriva ett så dumt inlägg.

Jag läser vidare i tråden men skriver inte i fortsättningen! Lycka till med diskussionen.

:bu-hu

Jag har problem med det mesta, bl.a. höga försäkringspremier (iom att jag har dubbla premier :mad:) som åstadkoms av mina jämnåriga på sporthoj som utöver detta har mage att klaga på bolagen när vi bara har oss själva att skylla.

Jag läste och är ytterst tveksam till att bolagens priser är en gigatisk vinstaffär och ser det som obegripligt varför de skulle sänka premierna. Premierna ligger säkerligen på en nivå som motsvarar kostnaderna (allt annat vore konstigt) som hänförs till typen av motorcykel och det åldersspann vi stoppas i. Varför någon skulle vilja syssla med välgörenhet för att gynna oss kan jag inte förstå.

Låt oss säga att det finns en jättemarginal i att försäkra ynglingar på sporthoj. Varför kryper isf inte priserna nedåt? Det borde isf vara jakt på oss sporthojsåkare.

Last edited:

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Har ingen...
Jättesmart!

Premierna är FÖR dyra med tanke på att de inte kan betala ut ett SKIT om man väl blir förlamad, och även då ska de tjafsa!! En kille åkte av med sin hoj och blev förlamad, försäkringen på sig osv men han har hållt på i 5 år (!!!!) med FB...det inger ju verkligen förtroende hos FB!

Dessutom...hur många fall finns det inte egentligen där folk har sina försäkringar på sig själva och när det väl händer nåt, så får de knappt ut nåt?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ni missade väl inte Plus svt kanal 1 som visades kl 21? Sverker tog bl a upp skenförsäkring. Det var en kvinna som nekats ersättning för "sin" BMW. Försäkringsbolaget menade att det var sonens bil. Kvinnan kunde inte påvisa tillräckligt väl att det var hennes bil. Representanten från försäkringsbolaget vek sig inte en tum för Sverker. Kvinnan verkar även fortsättningsvis bli utan ersättning.

De som skenförsäkrar riskerar att bli utan ersättning. Tycker man att det är värt risken får man helt enkelt stå sitt kast ifall man åker dit. Har inget att tillföra diskussionen i övrigt.

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Premierna är FÖR dyra med tanke på att de inte kan betala ut ett SKIT om man väl blir förlamad, och även då ska de tjafsa!! En kille åkte av med sin hoj och blev förlamad, försäkringen på sig osv men han har hållt på i 5 år (!!!!) med FB...det inger ju verkligen förtroende hos FB!

Dessutom...hur många fall finns det inte egentligen där folk har sina försäkringar på sig själva och när det väl händer nåt, så får de knappt ut nåt?

Det du skriver är omöjligt att kommentera. Du bifogar ingen information kring omständigheterna. Han var kanske alkoholpåverkad, droger etc. vilket i villkoren regleras... Ett unikt fall säger ingenting.

Men du ser det alltså som rimligt att bolagen mjölkar oss på pengar? Om det fanns sådana marginaler tror du inte att priserna skulle sjunka då i jakt på bra affärer från bolagens sida? Eller ska bolagen i välgörenhet göra skitaffärer?

Last edited:

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Har ingen...
Det du skriver är omöjligt att kommentera. Du bifogar ingen information kring omständigheterna. Han var kanske alkoholpåverkad, droger etc. vilket i villkoren regleras... Ett unikt fall säger ingenting.

Men du ser det alltså som rimligt att bolagen mjölkar oss på pengar? Om det fanns sådana marginaler tror du inte att priserna skulle sjunka då i jakt på goda affärer från bolagens sida?

Om han varit påverkad eller nåt annat så hade jag inte ens skrivit om det...det förstår du väl? Klart som fan att man inte får ut ett öre om man är påverkad eller gör nåt annat olagligt...då är det inte konstigt!

Kille åkte i ca 100 km/h och fick punktering, hade en sån otur att däcket fastnade och låste bakhjulet, efter det kanade han ner i diket och hans rygg fick ta smällen mot en lyktstolpe.

Jag ser det som att bolagen mjölkar pengar, ja! Inte till den grad att det inte är befogat med höga premier men att det skulle kosta SÅ mycket...nej, det tror jag faktiskt inte!

Ponera en krasch, kåpor, styre, fälgar, lampor o såna saker går sönder...kostar det då exempelvis 73K att fixa allt det? Jag vet inte...därför jag frågar?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC