Stalla hojjen pa farsan

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men neej, inte en till som anser att man är fullt "utvecklad" vid 25 års ålder? Vad var då Rossi vid 20, eller resten av MotoGP förarna...eller varför inte de som kör rally...eller de som spelar fotboll som är 16-18 och tjänar multum?! Snälla...bespara mig såna kommentarer, för det har faktiskt inte ett skit med saken att göra! Du anser med andra ord att en 30 åring har bättre reaktionstider än en 20 åring? Din såkallade "statistik"...jag vet inte hur mycket biologi/fysiologi du läst i dina dagar men kroppen börjar "brytas ned" vid 25 års åldern...! Säg istället att unga tar fler risker, för så är det!

Vad du betalar eller gör är inte min ensak, likaså är det inte din ensak vad jag gör och hur mycket jag betalar.

Äldre? Ska jag hinna fylla 40 tills jag kan köpa en sporthoj som jag ska ha "råd" med? Annars får jag väl helt enkelt skita i att köpa nån överhuvudtaget...det är upp till mig!

Undrar hur många här inne som inte har sina cyklar eller bilar försäkrade på sig men ändå tjatar om "skenförsäkringar"?! Jag skulle tro att det är en del...

Nu vet inte jag hur du läste det där inlägget men jag läste hans inlägg som du svarat på och jag såg inget annat än att han hävdade att omdöme och riskmedvetenhet inte var fullt utvecklat förrän vid 25. Personligen tror jag det är ännu senare.

För övrigt så är det skillnad på reaktionstider och reaktionstider. Mäter man reaktionstid när man bara ska trycka på en knapp fort när man hör ett pip eller ser en lampa så är det faktiskt inte någon skillnad mellan en 20 och en 25 åring. Går man upp i åldrarna så kan det tänkas att det blir en aning långsammare.

Dock har en sådan mätning inget alls att göra med framförande av motorcykel. Kortade reaktionstider i trafiksituationer kommer delvis också av erfarenhet. Och du får inte erfarenhet innan du har kört en del. Med andra ord ligger en 30 åring bättre till än en 20 åring. Dessutom är inte elektrikern riktigt färdig med 20 åriga hjärnor. Där saknas begränsningscentrum. (Jag vet för jag har själv varit 20)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Som BMW-ägare med en hoj som går nästan som en japs-600a så är de här trådarna lite underhållande att läsa. Jag är i yngsta klassen och bor i Sthlm. Betalar inte ens 5 papp hel/hel varje år.

Är det din F800S som avses så får man nog ha en ganska fri tolkning av ordet "nästan" och då funkar även t.ex. en Sv650 eller ER6 likabra som som "nästan" japs-sport-600a. Alla dessa tre ger rimliga försäkringskostnader även för yngre och/eller kort körkortstid och kan rekommenderas om man har svårt att få ekonomi i en "riktigt" sporthoj....

Edit: Självklart är dessa riktigt bra hojar som 95% av folket här aldrig skulle nå gränsen på om vi bortser från "gasa rakt fram"
 
Last edited:

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Är det din F800S som avses så får man nog ha en ganska fri tolkning av ordet "nästan" och då funkar även t.ex. en Sv650 eller ER6 likabra som som "nästan" japs-sport-600a. Alla dessa tre ger rimliga försäkringskostnader även för yngre och/eller kort körkortstid och kan rekommenderas om man har svårt att få ekonomi i en "riktigt" sporthoj....

Absolut. Men som jag sagt i annan tråd går min jämnt med min polares R6 från 99 så långt vi vågat prova. 95 hästar på bakhjulet enligt Motorrad och det är ju inte allt för långt ifrån de bromsade siffrorna på 600orna.

Själv har jag provat både ER6an och Svn när jag skulle byta till min, men f800an har bättre mos i motorn tyckte jag.

Men den ekonomiska biten gjorde att jag inte köpte någon japsräser. Kanske blir någon i framtiden dock. Men man får mycket kul för slantarna med 800an.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Absolut. Men som jag sagt i annan tråd går min jämnt med min polares R6 från 99 så långt vi vågat prova. 95 hästar på bakhjulet enligt Motorrad och det är ju inte allt för långt ifrån de bromsade siffrorna på 600orna.

Själv har jag provat både ER6an och Svn när jag skulle byta till min, men f800an har bättre mos i motorn tyckte jag.

Men den ekonomiska biten gjorde att jag inte köpte någon japsräser. Kanske blir någon i framtiden dock. Men man får mycket kul för slantarna med 800an.

Jag håller med, jag har åkt en del med Noyah, och hans BMW800 pinnar på märkbart bättre än en SV650 och ER6
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Hur fan rent ut sagt kan ni som sitter där och säger att "den som inte har råd att försäkra ska inte ha en sån cykel"...?!

de är ingen rättighet att äga ett fordon. du får allt slanta upp själv. jag valde helt annan cykel när jag var i din ålder för att de skulle gå ihop sig. utan att bli helt skinflådd.

du skulle säkert gnälla lika mycket om du hade hög försäkring på ditt TV-spel också. samma där. det är ingen rättighet att äga något. väljer du att äga något speciellt försök anpassa de hela så de passar plånboken, istället för att stå å hoppagämnfota och skrika "FAN VA DYRT DE ÄR MED LEKSAKER!"

de viktiga är väll att du har en MC att åka på, inte vad för MC du har att åka på, eller?
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Är det din F800S som avses så får man nog ha en ganska fri tolkning av ordet "nästan" och då funkar även t.ex. en Sv650 eller ER6 likabra som som "nästan" japs-sport-600a. Alla dessa tre ger rimliga försäkringskostnader även för yngre och/eller kort körkortstid och kan rekommenderas om man har svårt att få ekonomi i en "riktigt" sporthoj....

Och ändå är det förbannat roliga hojar som få kan "köra skiten ur". Fast de har fel namn och är inte 1000cc.

Till trådskaparen - skenförsäkra inte är mitt tips. Ligg heller inte i gråzonen. Du kommer antagligen inte kunna släppa oron och det förstör det roliga med hoj.

Det är lustigt hur priserna oftast ses på fel sätt. Vi blir förbannade och upprörda och kastar skit på de förbaskade försäkringsbolagen istället för att stanna upp och tänka "oh-f*n, är den så farligt att köra? Jag kanske ska tänka på mig själv och ta något lugnare".

Lite OT kanske men vårt försäkringssystem ÄR skit. Vi borde ha en personlig försäkring för samtliga behöriga fordon(utan grupperingar). Ingen kan köra 2 fordon samtidigt och ingen är lik den andre. Basera premien på personlig historik. Mina 2 liter.
 

njelger

Guest
Jag har ringt dom och jag har även förklarat och de sa att så länge jag bor hemma och cykeln står på den som kommer använda den mest så är det okej,

Där har du ju svaret.

Spelar du dum eller spelar du helt ovetandes? En Ferrari? Lite skillnad i inköpspris...men eftersom du nu har råd att försäkra så dyrt...köp en Ferrari du som har råd då, istället för att lägga det på försäkring ;)

Jag kan ordet totalkostnad. Jag är ett geni.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Jag chansar även här, men skulle tro att största delen av stulna hojar är för nöjesåkning av skitungar och mindre kriminella.

Tja du sa det själv. Utan att stöta mig med dej tycker jag inte det är så stor ide att argumentera vidare om du bygger dina argument på chansningar.

Varför tycker du att det är okey att köra mc själv i trafik vid 16 års ålder, medans det är okey att köra bil ensam vid 18 år?
De som kör mc vid 16 år har oftast ett mc-intresse och har troligen gått från cykel -> moppe -> mc. Liknande "uppstegning" finns inte för bil. (förutom att du får köra a-traktor i trafik från 15/16 år). 125or står inte för nämnvärt mycket olyckor eller stölder däremot kan de vara ett alternativ att hellre ta mc-kort vid 16 än att vänta två år till för bil vid 18, det är bra får oss som åker hoj att det blir lite nyrekrytering tycker jag.

Vad menar du med nämnvärt många olyckor :va :D
[/QUOTO]
"Inte så många eller allvarliga att det är värt att nämna." Kanske är enklare.


Det är bra, men i nästan alla av dina svar kan man se en attityd som lyder:Så här är det, varför ska jag ändra mig, ingen annan gör det!

He he he vet inte vad du grundar det på riktigt, du har ju knappast någon inblick i hur jag har mina hojar försäkrade eller hur jag utnyttjar min försäkring. Det enda jag säger är att verkligheten är en smula komplexare än att inte erbjuda stöldförsäkring till de under 25. ;)

/Fredde
 

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Hus
Hoj
Har ingen...
Har du alltså berättat att DU äger hojen, farsan står som ägare och bägge använder? Har jag fattat rätt?



Nej du har inte fattat alls. Jag sa att han skulle stå som ägare då han också kan köra samt KOMMER använda den mer än mig.


de är ingen rättighet att äga ett fordon. du får allt slanta upp själv. jag valde helt annan cykel när jag var i din ålder för att de skulle gå ihop sig. utan att bli helt skinflådd.

du skulle säkert gnälla lika mycket om du hade hög försäkring på ditt TV-spel också. samma där. det är ingen rättighet att äga något. väljer du att äga något speciellt försök anpassa de hela så de passar plånboken, istället för att stå å hoppagämnfota och skrika "FAN VA DYRT DE ÄR MED LEKSAKER!"

de viktiga är väll att du har en MC att åka på, inte vad för MC du har att åka på, eller?

Mina pengar, min rättighet!

Som svar på cykelfrågan så sa jag redan tidigare att en 1000cc inte är ett måste...och absolut inte en 600cc MEN, jag vill ha en sporthoj, you do the math! Så...om jag nu köper en eller inte får tiden utvisa, jag kanske väljer att skita i det helt, eller så köper jag en och får försöka se glad ut när jag betalar försäkringen.

Åter igen...jag bad inte om predikan, eller att ni skulle kasta ur er saker...ge tips istället! Jag trodde verkligen att de flesta skulle vilja hjälpas åt men det verkar vara mer en tävling om vem som kan hugga mest!

Samtidigt...om jag nu skulle vilja skenförsäkra...(vilket jag skulle kunna göra och det hade inte angått er överhuvudtaget) så valde jag att fråga här om tips, hur man kan gå tillväga.

Så, kan ni komma med tips på MC och FB eller ska ni fortsätta kriga?
 

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Hus
Hoj
Har ingen...
Med okay försäkring:

K1200s, Blackbird.

Sportigare: R1200s, F800s, TRX850, Ducce 916




vore jag dig så ring SalusAnsvar om hojen inte är allt för ny... tror de drar gränsen vid 05.


Tack för svar, det uppskattas!

:D:hihi:rofl

Du bekräftade precis att det är DU som "inte fattat alls".



Ehh..? Du verkar ha bestämt dig för att vara dryg, fortsätt så, jag tänker inte ödsla mer tid på dig :)
 
Last edited:

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Hus
Hoj
Har ingen...
haha? :arsele

"Jag hade fan inte råd att ha en grym hoj när ja började så de ska fan inte du heller ha" ??

Korrekt tolkat mellan raderna?

Om ja bara hade råd att köra ex en gammal 400 från 80-talet skulle ja hellre ge fan i det... klart det spelar stor roll vad man har för hoj.



Förlorade nästan hoppet men det finns visst folk som tänker som jag!

Första kommentaren var ju bara för rolig :D


Trafikförsäkring enbart...hur ställer ni er till det?

Btw...har ringt Folksam, Trygg Hansa, If, Länsförsäkringar...vad mer finns det?
 
Last edited:

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Så man ska behöva vara 40+ för att ha ekonomin till att köra en R1 då, jättekul att vänta tills man fyller gubbe för att ha råd att försäkra hojen man vill ha...


Försäkringspremierna skall ställas efter individ, inte efter ålder!
Kan ta ett exempel mellan mig och ett år äldre kompis!

Jag har haft körkort för behörighet
A: 2007
B: 2004
C: 2004
E: 2005

Kör väldigt mycket, totalt med alla fordon kör jag ungefär mellan 15 - 20.000 Mil om året!
Jag har varit med om 1 tillfälle där FB har behövts blandats in vilket var en skada på parkering vid lossning i jobbet!

Kompisen har enbart Behörighet B: 2005
kör totalt ca 1500 mil/år
Har varit med om 8 tillfällen där FB behövt ersätta skador han vållat. 2 gånger har bilarna fått skrotas och ersatts med helt nya ska tilläggas!

Han får billigare försäkringspremier än mig trots att han vållat mer skada för FB och ärligt talat inte ens skall släppas ut i trafiken igen!


Man blir förbannad på FB resonemang om åldern, den gör inte alltid sin rätt :huvet
Jag replikerar! Vem har sagt något om ålder? Jag har då fan inte nämnt det! Att växa upp gäller alla som inte kan ta ett eget ansvar (oavsett om man är 18 eller 35). Ta och lägg ner snacket om "en kompis" Det saknar relevans i detta ärende. Ojdå många svåra ord blev det, säg till om det är något som du inte fattar.
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Så, kan ni komma med tips på MC och FB eller ska ni fortsätta kriga?

Jag har inte riktigt förstått vad du vill ha för hoj utan bara att den ska va "sport" och inom det begreppet ryms dom flesta cyklarna beroende på vem som tolkar. hehe. :D Är det en R-hoj som är mest lämpad för bana som du vill ha?

Vet inte var jag fått det ifrån men när en hoj blir 7-8 år gammal så går den ner en försäkringsklass, tror jag. Det leder iaf till en billigare försäkring + att det är meningslöst att ha en så gammal hoj helförsäkrad och bara köra halvförsäkring = ännu biligare.
Så om du inte är ute efter dagens supersporthojar så finns det många äldre att välja mellan.

En sak till som jag tror kan få ner försäkringskostnaden är att inte köpa dom speedigaste små Race-hojjarna. Jag minns när jag köpte min första hoj som var en thunderace -96. Jag hade inte ens körkort då men min försäkring var billigare än vad mina 2 polare fick betala trots att dom båda hade haft MC-kort i iaf 5 år och deras cyklar hade lite färre hästar. Jag fick betala 3500:- per år och polarna fick betala ca 5000:- per år. Alla hade halvförsäkring ska jag tillägga.
Min hoj Yamaha thunderace -96 (145hk)
Polare 1 med Kawa ZX9R -97 (139hk tror jag)
Polare 2 med Suzuki GSXR 750 -96 (120hk tror jag)
 
Last edited:

1000cc_

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Hus
Hoj
Har ingen...
Jag har inte riktigt förstått vad du vill ha för hoj utan bara att den ska va "sport" och inom det begreppet ryms dom flesta cyklarna beroende på vem som tolkar. hehe. :D Är det en R-hoj som är mest lämpad för bana som du vill ha?

Vet inte var jag fått det ifrån men när en hoj blir 7-8 år gammal så går den ner en försäkringsklass, tror jag. Det leder iaf till en billigare försäkring + att det är meningslöst att ha en så gammal hoj helförsäkrad och bara köra halvförsäkring = ännu biligare.
Så om du inte är ute efter dagens supersporthojar så finns det många äldre att välja mellan.

En sak till som jag tror kan få ner försäkringskostnaden är att inte köpa dom speedigaste små Race-hojjarna. Jag minns när jag köpte min första hoj som var en thunderace -96. Jag hade inte ens körkort då men min försäkring var billigare än vad mina 2 polare fick betala trots att dom båda hade haft MC-kort i iaf 5 år och deras cyklar hade lite färre hästar. Jag fick betala 3500:- per år och polarna fick betala ca 5000:- per år. Alla hade halvförsäkring ska jag tillägga.
Min hoj Yamaha thunderace -96 (145hk)
Polare 1 med Kawa ZX9R -97 (139hk tror jag)
Polare 2 med Suzuki GSXR 750 -96 (120hk tror jag)


Tack för ett bra svar!

Ja, med sporthoj menar jag R-cyklarna. Och som jag sa sist...cc spelar ingen roll...oavsett om det är 600, 900 eller 1000...dvs, en 600 funkar minst lika bra som en större!

Jag ska kolla runt lite nu, så får jag se vad det blir.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

[PlastRaket]

född kaxi(g) - som finska tvillingar
Gick med
12 Oct 2004
Ort
strax höger om lingonriset
Hoj
Suzuki SV1000 fajter, Honda CRF450R
Men om försäkringsbolagen kunde släppa in ungdomarna i samhället genom att erbjuda rimliga försäkringskostnader skulle skenförsäkringen försvinna, tycker det ligger på försäkringsbolagen faktiskt...

Alla borde ha låg premie tills det visar sig att man är en nolla och inte kan köra, chockhöj då isf!

du var ju en kul filur du:D jag tycker däremot att det är helt rätt att "ungdomarna" inte släpps in hur som helst med låga premier, de som står för den högsta risken ska betala den högsta premien. Det bästa skulle också vara om försäkringsbolagen stenhårt införde att allt utom trafikförsäkringen inte gällde om man kom på nån med att skenförsäkra vilket skulle va lätt att bevisa i många fall.

Ditt råd är att chockhöja om man tabbar sig, där tror jag inte heller att det skulle va bra för bara för att man gör en tabbe och så är man inte en nolla.
Allt är inte svart och vitt på det sättet. Dessutom skulle fler prova på och då skulle kostnaderna skjuta i höjden pga. alla "nollor"
Det råder inte minsta tvivel om att körstil och riskmedvenhet kommer med år av erfarenhet och där finns bara en väg att gå, köra köra köra.
Jag erkänner att jag tyckte annorlunda när jag var 20 men numer vill jag gärna bli premierad för alla skadefria år med skyhöga premier både på bil och mc.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top