Stalla hojjen pa farsan

rezz

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Speed Triple -97
Jag undrar hur det funkar om ja staller en forsakring pa farsan for att fa den sa billigt som mojligt.
Han har inte mc-kort, men han maste val kunna forsakra en sporthoj anda?

(Inlagget skrivet utomlands.)

"Stoffe"

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2004
Hoj
Honda CBR 1000 RR -06, Harley-Davidson Softail Std -03
Jag ställde en hoj på morsan en gång för att få ner kostnaden. Det var en försäkring där hon fick låna ut hojen, till tex mig. Efter några månader blev den stulen och försäkringsbolaget gjorde en utredning och dom hävdade att det var att skenförsäkra hojen så dom betalade inte ut ett öre för den. Så hade jag sån flyt att hojen kom tillrätta efter 10 månader borta i ett helt okej skick. Men man ska tänka sig noga för innan man försäkrar på nån annan om det händer nåt.

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Hoj
R1
Jag har också min på farsgubben. Inget konstigt enligt försäkringsbolaget, så länge vi bor på samma adress får båda köra den. Men jag tror föraren behöver ett mc-kort för att det ska fungera. Verkar ju konstigt om någon är förare utan kort :)

"Vi kan erbjuda både vanlig Åretrunt- och 35 års-försäkring. Båda finns som hel- och halvförsäkring. De gäller för föraren och personer skrivna och bosatta på samma adress som föraren. 35 års-försäkringen gäller bara för personer över 35.

Förare och passagerare ska använda lagstadgad hjälm och säkerhetsdräkt. Vi ställer dessutom vissa krav vid nattparkering."

Last edited:

ADA

ADA
Gick med
30 Oct 2005
Hoj
FireBlade 97 & YZ450F-03
Jag har också min på farsgubben. Inget konstigt enligt försäkringsbolaget, så länge vi bor på samma adress får båda köra den.

Just så är det, om man är skriven i samma hushåll är det inga probs,Det är lika dant med en del bilförsäkringar.

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Hoj
inge för tillf
Jag har också min på farsgubben. Inget konstigt enligt försäkringsbolaget, så länge vi bor på samma adress får båda köra den. Men jag tror föraren behöver ett mc-kort för att det ska fungera. Verkar ju konstigt om någon är förare utan kort :)

"Vi kan erbjuda både vanlig Åretrunt- och 35 års-försäkring. Båda finns som hel- och halvförsäkring. De gäller för föraren och personer skrivna och bosatta på samma adress som föraren. 35 års-försäkringen gäller bara för personer över 35.

Förare och passagerare ska använda lagstadgad hjälm och säkerhetsdräkt. Vi ställer dessutom vissa krav vid nattparkering."

Men skämtar du att du är över 35 och har den på pappa? :va :confused: :huvet
Jag tror inte ett smack på att försäkringarna gäller. Läser man mer i papprena står det att ägaren skall bruka fordonet mest. Dessutom bor du hemma? :D

Last edited:

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Hoj
R1
Men skämtar du att du är över 35 och har den på pappa? :va :confused: :huvet
Jag tror inte ett smack på att försäkringarna gäller. Läser man mer i papprena står det att ägaren skall bruka fordonet mest. Dessutom bor du hemma? :D

Du får nog ta och läsa det där en gång till. De erbjuder både VANLIG året-runt och 35-årsförsäkring. Vanlig innebär inga åldersgränser. Och ja, föraren ska bruka mcn mest. Om farsgubben har den och pendlar med till jobbet, kör han betydligt mer än mig. Så varför skulle den inte gälla?

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Hoj
GSXR 750 98:a
De uplyste mig om samma sak på folksam. men då hadde jag bara trafik så då spelar det ingen roll. trafik kan de inte protestera emot

rezz

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Speed Triple -97

Varfor skall foraren ha mc-kort? Om han ovningskor med hojjen da?

CAS

Tough People Never Die
Gick med
10 May 2006
Hoj
R1
Varfor skall foraren ha mc-kort? Om han ovningskor med hojjen da?

Jag vet inget säkert, det är bara vad jag tror :)
Jag kan tänka mig att "föraren = försäkringstagaren", och enligt försäkringen ska föraren, dvs personen som står för försäkringen, använda mcn mest.
Därför tror jag en person utan mc-kort kan få det svårt att vara försäkringstagare av just denna försäkringen :) Men som sagt, det är bara vad jag tror. Ring försäkringsbolaget och fråga vad som gäller, det brukar vara det bästa man kan göra.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Kolla bara att alla försäkringskriterier uppfylls, att fler får nyttja hojen etc, annars kan förhöjd självrisk vara ett faktum vid olycka.

Ja ja "skenförsäkring"...var o varannnan bil som "ägs" av ungdommar skenförsäkras flera år av föräldrar pga hiskeliga försäkringar så skall det vara skillnad med hoj:confused:
ELLER är skillnaden att vissa inte "kan" skenförsäkra och blir avundsjuka på att folk kan få ner premien.

Kom inte med massa bla bla" förhöjda premier" bla bla...Är väl på tiden att folk om de kan utnyttjar försäkringsbolagen, likaväl som staten tillsammans med försäkringebolagen utnyttjat oss med skatt på försäkringen som nu bevisligen inte alls gått till ändamålet.

Vad det gäller brukande av hojen om 2 använder den, HUR skall försäkringsbolaget bevisa VEM som kört hojen mest. Den frågan avgör försäkringstagaren:fakta

nu blir jag väl påhoppad av alla...

Last edited:

Sinister

His royal highness
Gick med
28 Feb 2008
Hoj
En Screamer och snart en Big Bang
enlig folksam så kan man stå som ägare utan mckort och alla i familjen får köra den. försäkringen på r6an står på farsan o han har inget mckort, bara man säger till försäkringsbolaget vem som kör

rg500

www.roslagens-racing.se
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Westfield Gen 2 hayabusa
Försäkrings bolag= grisar,alla knep för att få ner premierna bör uppmuntras:tummenupp
Man ska kanske köra oförsäkrat i år ,o spara lite pengar ?

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
rg500 är en riktig outlaw. kolla bara in alla 125:eek:r han har i garaget:D

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Aldrig haft nånting på mig själv förrän nu, en bmw 523 touring. 5000 om året i trafik !

Och jo visst gäller försäkringen man kryssar bara i en ruta där det står att personer under 22 år (olika från olika bolag) kan komma att nyttjas bilen så får man lite lite högre premie men den gäller.

De kan inte bevisa att bilen/hojen är skenförsäkrad såvida man inte är så /(&¤#%" att man ringer försäkringsbolaget och säger att min hoj som blivit stulen/krashad står på farsan.

Man ber helt enkelt farsan ringa eftersom det är "hans" hoj och ta hand om försäkringsbolaget och nämner om möjligt inte vem som kört bilen, alternativt ljuger om det behövs och om han ställer upp.

Skenförsäkra, det tjänar vi alla på =)

rezz

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Speed Triple -97
Försäkrings bolag= grisar,alla knep för att få ner premierna bör uppmuntras:tummenupp
Man ska kanske köra oförsäkrat i år ,o spara lite pengar ?

Ja kan bara ta mig sjalv som exempel.

Jag helforsakra min hoj i fyra manader. Kosta runt 600:-/man da den var 25Kw. Den fjarde manaden korde jag av vagen och krascha ganska rejalt.
Tack vare forsakringen fick jag 40000:- for hojjen (kopt for 35), sjukhuskostnader betalda samt en sprillans ny hjalm. Arendet ar efter ett ar inte avslutat ocj jag skall fortfarande forsoka fa lite for sveda och verk.

Forsakring ar rekomenderat!

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Skenförsäkra, det tjänar vi alla på =)

Kom ihåg att du sagt det när du blir äldre och morrar över att ungdomarna försäkrar sina hojar på farsan, (som då är i din ålder, farsan alltså) och trissar upp premierna för din åldersgrupp.

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
Men om försäkringsbolagen kunde släppa in ungdomarna i samhället genom att erbjuda rimliga försäkringskostnader skulle skenförsäkringen försvinna, tycker det ligger på försäkringsbolagen faktiskt...

Alla borde ha låg premie tills det visar sig att man är en nolla och inte kan köra, chockhöj då isf!

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS