Stark VARG

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ja, men då går den ju inte fortare än bensinhojarna, utan som bäst lika fort, så om man vill göra en vinnande maskin så förstår jag att man vill ha möjligheten att få ner mest effekt i marken, och frågeställningen här har väl hanslat om hur länge batteriet skulle räcka? För en som har koll på energimängd i bensin, samt förbrukning under race, borde det alltså gå att göra ett ganska bra överslag på hur den Hungriga Bisonoxens batteri klarar sig.

Alta-hojen hade enligt en svensk ägare på ganska hög nivå en körtid på ungefär 20 min, med ungefär lika stort batteri som det som nämnts för vargen men lägre effekt. Så i det häradet lär det vara.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag har kollat deras instagram nu, det verkar kanske finnas en tredje hoj.
Jag vet inte om jag är så sugen efter att ha sett Stark Electric Motorcycles Instagram:
?


Denna är nog den mera korrekta:
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Alta-hojen hade enligt en svensk ägare på ganska hög nivå en körtid på ungefär 20 min, med ungefär lika stort batteri som det som nämnts för vargen men lägre effekt. Så i det häradet lär det vara.

Jo, det låter mer rimligt än "Upp till 6 timmar" vilket skulle innebära ett snittuttag på ~1kWh
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
1kWh/h = 1 kW = 1.36 hk

Ungefär som en otrimmad moped alltså. Det räcker väl till ca 40 km/h på asfalt med en liten moped och på en crossbana rör man sig knappast ens framåt om det är sand.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
1kWh/h = 1 kW = 1.36 hk

Ungefär som en otrimmad moped alltså. Det räcker väl till ca 40 km/h på asfalt med en liten moped och på en crossbana rör man sig knappast ens framåt om det är sand.
Jag körde enduro med en E-ride (Ktm Freeride) på 2,6 kWh I ungefär 50 minuter innan den kroknade så 6 kWh på en Varg borde räcka i dryga två timmar för mig. Perfekt för motionskörning men kanske inte för tävling...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag körde enduro med en E-ride (Ktm Freeride) på 2,6 kWh I ungefär 50 minuter innan den kroknade så 6 kWh på en Varg borde räcka i dryga två timmar för mig. Perfekt för motionskörning men kanske inte för tävling...

Hur mycket effekt har motorn på E-ride?

59 kW bränner snabbt kWh. Och körde du verkligen i 2 timmar? Eller var du ute i skogen 2 timmar varav du stod stilla mer än halva tiden?
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hur mycket effekt har motorn på E-ride?

59 kW bränner snabbt kWh. Och körde du verkligen i 2 timmar? Eller var du ute i skogen 2 timmar varav du stod stilla mer än halva tiden?

Jag var ute i 50 minuter men tyckte det var alldeles för kort. Vi har maskintid på ca 2h när vi ute med våra 300 or så därför skrev jag att 2h på en Varg borde räcka bra.
E-riden har dryga 21 hästar om jag inte missminner mig. det räckte förvånansvärt bra eftersom man utnyttjar dem på ett annat sätt än med dryga 50 på 300:an... :)
Den nya E-riden har 3,8 kWh batteri.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag var ute i 50 minuter men tyckte det var alldeles för kort. Vi har maskintid på ca 2h när vi ute med våra 300 or så därför skrev jag att 2h på en Varg borde räcka bra.
E-riden har dryga 21 hästar om jag inte missminner mig. det räckte förvånansvärt bra eftersom man utnyttjar dem på ett annat sätt än med dryga 50 på 300:an... :)
Den nya E-riden har 3,8 kWh batteri.

Tidigare när jag körde mer körde jag vanligtvis 1h effektiv tid på crossbanan. Det gick väl ungefär 5 liter bensin med fyrtaktaren.
5*9 = 45 kWh
Säg att elmotorn har fyra gånger bättre verkningsgrad så behöver jag rimligen runt 11 kWh batteri för ett träningspass om jag inte ska behöva dra igång elverket i depån och ladda.

Tävlingsdagar går det åt bra mycket mer.

Och skulle jag haft 80hk skulle det nog gått åt ännu mer energi.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Tidigare när jag körde mer körde jag vanligtvis 1h effektiv tid på crossbanan. Det gick väl ungefär 5 liter bensin med fyrtaktaren.
5*9 = 45 kWh
Säg att elmotorn har fyra gånger bättre verkningsgrad så behöver jag rimligen runt 11 kWh batteri för ett träningspass om jag inte ska behöva dra igång elverket i depån och ladda.

Tävlingsdagar går det åt bra mycket mer.

Och skulle jag haft 80hk skulle det nog gått åt ännu mer energi.
Du menar förr innan du blev gammal och trött? :D
Nä, du behöver inte övertyga mig. Jag tror lika lite som du att den skulle klara ett helt crosspass.
Däremot så tror jag att den skulle passa utmärkt för enduro. Där behövs inga 60-80 hästar utan allting går betydligt lugnare. Speciellt för mig som i princip bara kör teknisk enduro. Men då är nog vargen ändå för hård i fjädringen plus att den inte är reggad vilket är en klar nackdel när vi ibland måste transportera oss på vägen.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du menar förr innan du blev gammal och trött? :D
Nä, du behöver inte övertyga mig. Jag tror lika lite som du att den skulle klara ett helt crosspass.
Däremot så tror jag att den skulle passa utmärkt för enduro. Där behövs inga 60-80 hästar utan allting går betydligt lugnare. Speciellt för mig som i princip bara kör teknisk enduro. Men då är nog vargen ändå för hård i fjädringen plus att den inte är reggad vilket är en klar nackdel när vi ibland måste transportera oss på vägen.

Det skulle väl komma en regad variant sen...

Du kan konfa fjädringen efter din vikt på beställningssidan, med ganska täta steg, så kanske gå på den lägre av dom som verkar lämpliga för dig då.

Men först ska dom tillverkas och levereras
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det skulle väl komma en regad variant sen...

Du kan konfa fjädringen efter din vikt på beställningssidan, med ganska täta steg, så kanske gå på den lägre av dom som verkar lämpliga för dig då.

Men först ska dom tillverkas och levereras
Nja, det är fortfarande en crossfjädring för en viss vikt, jag behöver en endurofjädring för en viss vikt, dvs samma fjädrar men en helt annan setting på dämpningen.
Den reggade varianten blir förmodligen en endurovariant även för fjädringen...

...men som sagt, den måste ju tillverkas först som du så riktigt påpekar... :D
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur mycket effekt har motorn på E-ride?

59 kW bränner snabbt kWh. Och körde du verkligen i 2 timmar? Eller var du ute i skogen 2 timmar varav du stod stilla mer än halva tiden?


Med 59 kW motor så kan man teoretiskt sett tömma ett 6kW batteri på 6 minuter.

Nu är det väl ont om den sortens banor. Men pikes peak vore ju intressant, det är nog på gränsen till vad batteriet fixar. Om inga överhettningsskydd sätter käppar i hjulet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag gissar att batteriet inte pallar några större strömuttag några längre stunder eftersom det är passivt kylt av gavlarna (för att spara vikt) som jag har förstått det, så några tävlingar i ökenhillclimb med paddeldäck tror jag inte det blir.

Motorn har ju inte heller någon vidare termisk massa (för att spara vikt) så hur dom har tänkt hålla den kall undrar jag också.

Men vem vet, dom kanske har löst det, men dom har bara inte haft råd att köpa större minneskort till kamerorna, det är därför man aldrig får se mer än ett treminutersklipp på hojen under belastning..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Var det någon som satte sina pengar på leverans i Augusti 2023?

Inte det? Nåja, kan ju alltid satsa en slant på Augusti 2024 istället!
 

Bifogat

  • varg.jpg
    varg.jpg
    27.9 KB · Visningar: 37
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Va jag hört så kommer första levereras i september i sverige då..
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Va jag hört så kommer första levereras i september i sverige då..

Tja, dom kanske skickar ut en hoj då, vem vet...

Men när kommer dom att leverera mer än en handfull demoex till butiker?

Det är först när dom 100-500 första privatkunderna som har trott på projektet och stöttat det med sina pengar får sina hojar man kan säga att dom har börjat leverera.

Jag hoppas ju fortfarande att det här projektet ska bli verklighet, och att det ska bli precis så bra som dom har lovat, och att det kommer vägregade modeller.

Men jag är skeptisk, jag har sett många tidigare projekt läggas ner när "visionärerna" har lovat för mycket och slösat bort pengarna och verkligheten kryper på.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Tja, dom kanske skickar ut en hoj då, vem vet...

Men när kommer dom att leverera mer än en handfull demoex till butiker?

Det är först när dom 100-500 första privatkunderna som har trott på projektet och stöttat det med sina pengar får sina hojar man kan säga att dom har börjat leverera.

Jag hoppas ju fortfarande att det här projektet ska bli verklighet, och att det ska bli precis så bra som dom har lovat, och att det kommer vägregade modeller.

Men jag är skeptisk, jag har sett många tidigare projekt läggas ner när "visionärerna" har lovat för mycket och slösat bort pengarna och verkligheten kryper på.
Är inte demoex utan leverans till beställda kunder..
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
En LV-regad supermoto som är i närheten av utlovad prestanda och pris köper jag... när dom finns i butik.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top