Stark VARG

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Varför skriver man inte ut rangen på hojen om den är så grym!
Det kanske hänger ihop med att dom lägger ut en annons 13/4, där det står att man måste förboka senast 14/1 för att få den 2023?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Ja, jag har nämnt två växlar i samband med elbilar också men det har inte blivit så väl mottaget utan har direkt sablats ner.
Det hade ju varit guld, då hade man ju sluppit köpa en miljonbil för att kunna sjösätta båten eller åka till soptippen.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Det kanske hänger ihop med att dom lägger ut en annons 13/4, där det står att man måste förboka senast 14/1 för att få den 2023?
Jo, men menar att som återförsäljare av hojen hade man ju velat ”skryta” om rangen som ett säljargument om det hade varit marknadsledande.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jo, men menar att som återförsäljare av hojen hade man ju velat ”skryta” om rangen som ett säljargument om det hade varit marknadsledande.

Det är nog marknadsledande för segmentet, men det är inte dom 6 timmar lugn körning dom pratade om när dom hypade hojen.

Någon (som erkände att han inte kunde köra rejstempo) påstod sig ha kört ca20 minuter på provkörningen, dom allra flesta verkar ha blivit invinkade efter 15.

Säg att det finns batteri för att köra rejstempo 20min, och någorlunda amatörfort 30min.

Hur sakta måste man köra för att klara 6 timmar lugnt då?
Någon sa att en elmoppe skulle tömma batteriet på 6 timmar, så fortare än så kan man nog inte räkna med att köra

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Hm… min Tenere 700 måste ju kunna köras i minst 24h på en tank i ”lugnt tempo”. Hehe Man ska kunna lägga fram rätt argument. :)

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Motorrad gissade på 20 min i senaste numret.
Enl dem hade firman sagt 30 min i tävlingstempo.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hm… min Tenere 700 måste ju kunna köras i minst 24h på en tank i ”lugnt tempo”. Hehe Man ska kunna lägga fram rätt argument. :)

Ja, nu är väl körcykler ganska värdelösa på en endurohoj, men det måste ju på något sätt gå att beskriva vad folk köper, och går det inte på annat sätt för man väl köra en helt orelevant "landsvägskörning" och sätta en siffra ändå.
Jag antar att din Teneré har en sån siffra.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Härligt med alla elbilsexperter som vet att alla elbilar blivit bättre av att få en växellåda. Själv har jag har såklart ingen möjlighet att göra en kvalificerad bedömning men det faktum att INGA elbilstillverkare har valt att bygga sina bilar med växellåda ger väl åtminstone en indikation på hur värdefullt det är.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
INGA?

Härligt med alla elbilsexperter som ändå inte hört talas om hur Taycan är konstruerad.

För övrig sa jag inte att den MÅSTE ha två växlar, jag sa att den måste ha mer effekt ELLER två växlar för att få samma vridmoment på bakhjulet så att den hänger med en 450F.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Min lilla erfarenhet av att köra RC-bil på bana har tydligt lärt mig att med reglementsenlig motorstorlek måste man välja utväxling för varje bana så att man kompromissar rätt mellan acceleration och topphastighet på raksträckorna.
Är motorstorleken inte begränsad av några regler eller kostnader så kan man naturligtvis välja en stor motor istället så får man både acceleration och toppfart.

Vilket borde få de flesta att förstå varför en elektrisk Svenssonbil kan ha upp till 1000 hästkrafter. Effekt som för nåt decennium sedan inte ens fanns i de värsta supersportbilarna.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Härligt med alla elbilsexperter som vet att alla elbilar blivit bättre av att få en växellåda. Själv har jag har såklart ingen möjlighet att göra en kvalificerad bedömning men det faktum att INGA elbilstillverkare har valt att bygga sina bilar med växellåda ger väl åtminstone en indikation på hur värdefullt det är.

Elon själv sa väl att en stor del av anledningen till att växellådan inte blev av var att dom inte kunde tillverka den, och dom kontakter dom tog med växellådstillverkare inte ledde till något.

(dom kanske hellre ville bygga 1 000 000 växellådor till GM, än tvåtusen till en stolle som köpte Lotusar och satte elmotor i dom)

Jag hävdar fortfarande att det är en bra idé, och att det kommer att komma så småning om.

Även en elmotor har ett varvtalsområde den trivs bäst i, det är jäkligt stort, men det är inte riktigt tillräckligt för att både krypköra i stan och att tuffa autobahn med, så jag gissar att det kommer på dom tyska premiumbilarna först.

Tänk Volvos gamla Overdrivelådor med en knapp på spaken, en liten tillsatsväxel mellan växellådan och bakaxeln, fast mellan elmotorn och slutväxeln, fast istället för knapp ett mjukvarudefinierat tillslag när hastigheten har fått upp tillräckligt och vridmomentet sjunkit genom lådan.
Då bryter man momentant motorn, och skickar i OD växeln

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Ännu en tråd som kommer att vara extremt underhållande att läsa om två år… :)

VM i ”det var bättre förr”
Precis som Tesla Hyperloop, Tesla Semi-Truck, SolarCity solceller och det fantastiska Booring Company som ska ha byggt flera tusen mil effektiva/billiga tunnlar och löst trafikproblemen.Tesla FSD 100%.

Det här är underhållande läsning enligt mig då dessa produkter initierades för runt 10 år sedan men inte finns på marknaden idag som utlovades.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vilken annan tråd kan du tipsa om som det nu förflutit två år och är extremt underhållande?

Här är en.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Nu kommer den!!! Sälj era förbrännarbilar idag!!!!!! Den här kommer att ta över världen!!! Jag menar, höööÖöööÖör ni inte vad han säger i hans presentation (som har en massa häftiga ljuseffekter som AvAnCErad Lazer!) med deras demobil?!?!

Se bara till att inte parkera i garaget, under träd etc. På vintern blir det jobbigare men fan, det dom säger i presentationen låter ju fantastiiiiiiskt!!!!!! WooooooooW!!!! Kan man köpa aktier?????

irony_mode = false;

Jag tror att vi aldrig kommer få sen den här rulla 1m. Inte ekonomisk försvarbar och de få miljöaktivister som kan tänka sig åka runt i en demobil kommer inte ha råd med två mille. De som har råd kommer välja något annat.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Elon själv sa väl att en stor del av anledningen till att växellådan inte blev av var att dom inte kunde tillverka den, och dom kontakter dom tog med växellådstillverkare inte ledde till något.

(dom kanske hellre ville bygga 1 000 000 växellådor till GM, än tvåtusen till en stolle som köpte Lotusar och satte elmotor i dom)

Jag hävdar fortfarande att det är en bra idé, och att det kommer att komma så småning om.

Även en elmotor har ett varvtalsområde den trivs bäst i, det är jäkligt stort, men det är inte riktigt tillräckligt för att både krypköra i stan och att tuffa autobahn med, så jag gissar att det kommer på dom tyska premiumbilarna först.

Tänk Volvos gamla Overdrivelådor med en knapp på spaken, en liten tillsatsväxel mellan växellådan och bakaxeln, fast mellan elmotorn och slutväxeln, fast istället för knapp ett mjukvarudefinierat tillslag när hastigheten har fått upp tillräckligt och vridmomentet sjunkit genom lådan.
Då bryter man momentant motorn, och skickar i OD växeln
Älskade överväxeln på min gamla 245 som jag hade som första bil! Mycket coolare än 5-växlad manuell.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år