Elon själv sa väl att en stor del av anledningen till att växellådan inte blev av var att dom inte kunde tillverka den, och dom kontakter dom tog med växellådstillverkare inte ledde till något.
(dom kanske hellre ville bygga 1 000 000 växellådor till GM, än tvåtusen till en stolle som köpte Lotusar och satte elmotor i dom)
Jag hävdar fortfarande att det är en bra idé, och att det kommer att komma så småning om.
Även en elmotor har ett varvtalsområde den trivs bäst i, det är jäkligt stort, men det är inte riktigt tillräckligt för att både krypköra i stan och att tuffa autobahn med, så jag gissar att det kommer på dom tyska premiumbilarna först.
Tänk Volvos gamla Overdrivelådor med en knapp på spaken, en liten tillsatsväxel mellan växellådan och bakaxeln, fast mellan elmotorn och slutväxeln, fast istället för knapp ett mjukvarudefinierat tillslag när hastigheten har fått upp tillräckligt och vridmomentet sjunkit genom lådan.
Då bryter man momentant motorn, och skickar i OD växeln