Stark VARG

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Elon själv sa väl att en stor del av anledningen till att växellådan inte blev av var att dom inte kunde tillverka den, och dom kontakter dom tog med växellådstillverkare inte ledde till något.

(dom kanske hellre ville bygga 1 000 000 växellådor till GM, än tvåtusen till en stolle som köpte Lotusar och satte elmotor i dom)

Jag hävdar fortfarande att det är en bra idé, och att det kommer att komma så småning om.

Även en elmotor har ett varvtalsområde den trivs bäst i, det är jäkligt stort, men det är inte riktigt tillräckligt för att både krypköra i stan och att tuffa autobahn med, så jag gissar att det kommer på dom tyska premiumbilarna först.

Tänk Volvos gamla Overdrivelådor med en knapp på spaken, en liten tillsatsväxel mellan växellådan och bakaxeln, fast mellan elmotorn och slutväxeln, fast istället för knapp ett mjukvarudefinierat tillslag när hastigheten har fått upp tillräckligt och vridmomentet sjunkit genom lådan.
Då bryter man momentant motorn, och skickar i OD växeln
Jag läste senast häromveckan om en laddhybrid som hade växellåda, så det är redan här.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Här är en.
Men alldeles för kort! Jag hade precis blivit lite varm i mungiporna, och så vips var det slut :(.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men alldeles för kort! Jag hade precis blivit lite varm i mungiporna, och så vips var det slut :(.

En till kortis
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Och energikrisen löstes ju redan för 11 år sedan.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Mirakelmackapären som minskar förbrukningen 40%

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ochså har vi ju Slick50 som märkligt nog fortfarande säljs på marknaden.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Fanns det inte nån bil som hade motor som gick på vatten? Alltså en bil som drivs med vatten?
Enl Ny teknik så går det bra med vatten, tillsätt bara en nypa nickel och ett par besvärjelser.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Ochså har vi ju Slick50 som märkligt nog fortfarande säljs på marknaden.
Jag minns att Superbike (80-talet) testade Slick50 på en 125a i bänk. Minns jag rätt så gav det en mätbar effektökning på första bromsningen (vilket Slick50 tog med i marknadsföringen), vid andra bromsningen var dock effektvinsten borta igen. Det är alltså grymt för snabbast acc. från ett (1) rödljus, du behöver bara be om 10 minuter för att preppa hojen innan...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag minns att Superbike (80-talet) testade Slick50 på en 125a i bänk. Minns jag rätt så gav det en mätbar effektökning på första bromsningen (vilket Slick50 tog med i marknadsföringen), vid andra bromsningen var dock effektvinsten borta igen. Det är alltså grymt för snabbast acc. från ett (1) rödljus, du behöver bara be om 10 minuter för att preppa hojen innan...
Det var ju en motortidning som testade Slick50 genom att tömma en motor på olja och körde tills motorn skar. Lite halvseriöst förstås, men den som fått Slick50 gick inte så få mil innan motorn gav upp medan den som var utan skar ganska direkt.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag körde Slick 50 i både moppe, 125:a och min RD350 på 90-talet. Det rök som fan när man gjorde själva "behandlingen", men därefter märktes inte någon skillnad utom möjligen på den otrimmade moppen som kan ha gått ca 1 km/h snabbare än andra otrimmade moppar av samma sort.
Min far körde en motor och växellådsbehandling på en relativt ny (2 år gammal) Volvo 740 och upplevde en enorm skillnad på hur växellådan betedde sig efteråt. Den var tydligen väldigt mycket mer lättväxlad och trevlig enligt honom.

Så tydligen var det något i deras växellådsolja som passade den lådan.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag minns att Superbike (80-talet) testade Slick50 på en 125a i bänk. Minns jag rätt så gav det en mätbar effektökning på första bromsningen (vilket Slick50 tog med i marknadsföringen), vid andra bromsningen var dock effektvinsten borta igen. Det är alltså grymt för snabbast acc. från ett (1) rödljus, du behöver bara be om 10 minuter för att preppa hojen innan...

Lyckas man inte åstadkomma någon skillnad i ett specifikt friktionstest så är jag 100% övertygad om att ingen lyckas få fram något verkligt resultat i en bromsbänk. Jag skulle vilja syna det där testet i sömmarna, se lufttryck, temperatur på luft och motor, standardavvikelse för bromsbänken.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Lyckas man inte åstadkomma någon skillnad i ett specifikt friktionstest så är jag 100% övertygad om att ingen lyckas få fram något verkligt resultat i en bromsbänk. Jag skulle vilja syna det där testet i sömmarna, se lufttryck, temperatur på luft och motor, standardavvikelse för bromsbänken.
Don't shoot the messenger :). Jag minns debatter back in the day om att deras kurvor från bromsbänken inte hängde ihop mellan effekt och vridmoment. Av egen erfarenhet vet jag också att en lagom inkörd 125 hade bra dagar och dåliga dagar.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag körde Slick 50 i både moppe, 125:a och min RD350 på 90-talet. Det rök som fan när man gjorde själva "behandlingen", men därefter märktes inte någon skillnad utom möjligen på den otrimmade moppen som kan ha gått ca 1 km/h snabbare än andra otrimmade moppar av samma sort.
Min far körde en motor och växellådsbehandling på en relativt ny (2 år gammal) Volvo 740 och upplevde en enorm skillnad på hur växellådan betedde sig efteråt. Den var tydligen väldigt mycket mer lättväxlad och trevlig enligt honom.

Så tydligen var det något i deras växellådsolja som passade den lådan.
Det handlar ofta om att vevhuset inte blivit varmt på första bromsningen men vid andra o tredje bromsningen är motorn genomvarm, där av att man normalt tar genomsnittet på minst 3 bromsningar som verklig effekt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det någon som har läst Bike's testrapport av den starka vargen?

Det är väl ute nu?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är det någon som har läst Bike's testrapport av den starka vargen?

Det är väl ute nu?
Läst den. Testrapport var nog att ta i med tanke på att det var prototyper med "bara" 60 hk, men prestandamässigt verkar absolut ingenting saknas. Körtid dräglig och laddtid mellan heaten också helt OK, men det lär troligen ändras i positiv riktning tills serieversionen är här.

Intressant är att man kan välja mellan bromspedal eller bromshandtag för bakbromsen. Två olika målgrupper kan man tro.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Läst den. Testrapport var nog att ta i med tanke på att det var prototyper med "bara" 60 hk, men prestandamässigt verkar absolut ingenting saknas. Körtid dräglig och laddtid mellan heaten också helt OK, men det lär troligen ändras i positiv riktning tills serieversionen är här.

Intressant är att man kan välja mellan bromspedal eller bromshandtag för bakbromsen. Två olika målgrupper kan man tro.

Jo jag såg också det om bromsen, frågan är om det är EU moppe förare eller cyklister dom tänker locka?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top