Stark VARG

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Well… har bike kört hojen? Nån som har tidningen? Was hat es gesagt?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Första publiceringen från provkörningarna i Barcelona tror jag. Föga förvånande besvarar dom inte den enda frågan man faktiskt undrar om.

När man läser Dirtrider blir man ordentligt förvånad över och läsa att denna 80 hästars maskin har lägre toppeffekt och övervarv än somliga 450 på marknaden.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Första publiceringen från provkörningarna i Barcelona tror jag. Föga förvånande besvarar dom inte den enda frågan man faktiskt undrar om.

När man löser Dirtrider blir man ordentligt förvånad över och lösa att denna 80 hästars maskin har lägre toppeffekt och övervarv än somliga 450 på marknaden.

NÄHÄ?

Har en elfordonstillverkare/startup lovat för mycket och levererat tunnt?

Det måste vara första gången i historien det händer....
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Alta axar ifrån 450 i uppförsbackar men verkar bara orka med ca 20-25 minuter i skapligt tempo. Så vargen borde ju slå Alta som skit.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Alta axar ifrån 450 i uppförsbackar men verkar bara orka med ca 20-25 minuter i skapligt tempo. Så vargen borde ju slå Alta som skit.

Ja, den enda räckvidssiffran jag hittade var "we were out on track for a good 15 minutes of hard riding and the battery did not fade at all. It had plenty left in it!"

Sen att den inte var den 450 killer dom lovade effektmässigt var ju lite trist, men dom fick ju inte köra mot några andra hojar, så det är ju bara vad dom (förvisso erfarna) testarna upplevde.

Skillnaden kanske är mindre än dom upplevde, men den kanske är större också.
Rövdynamos är sällan välkalibrerade.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Första publiceringen från provkörningarna i Barcelona tror jag. Föga förvånande besvarar dom inte den enda frågan man faktiskt undrar om.

När man löser Dirtrider blir man ordentligt förvånad över och lösa att denna 80 hästars maskin har lägre toppeffekt och övervarv än somliga 450 på marknaden.

det var ju en väldigt selektiv tolkning av den recensionen med tanke på att de också skriver att

”Everyone loves a 450, with its instant torque, long gears, and better durability than harder-working 250s. But ride a 450 and a Varg back to back and the 450 will begin to feel a bit uncivilized, even piggish.

After riding the Varg, the micro-movements taking place in the 450cc engine become instantly obvious, and all of them seem to be fighting for directional control. The Varg, on the other hand, dedicates itself solely to forward momentum. And in terms of pure power, 450cc bikes that once set the bar as kings of supercross and motocross felt like 350s struggling at high elevation.”

Men det är sant att elfordon generellt har mer tryck i botten och jämförelsevis mindre på topp, men det betyder ju inte att take awayn från denna artikeln är att vargen är slöare än 450, för det låter snarare som precis tvärtom.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
det var ju en väldigt selektiv tolkning av den recensionen med tanke på att de också skriver att

”Everyone loves a 450, with its instant torque, long gears, and better durability than harder-working 250s. But ride a 450 and a Varg back to back and the 450 will begin to feel a bit uncivilized, even piggish.

After riding the Varg, the micro-movements taking place in the 450cc engine become instantly obvious, and all of them seem to be fighting for directional control. The Varg, on the other hand, dedicates itself solely to forward momentum. And in terms of pure power, 450cc bikes that once set the bar as kings of supercross and motocross felt like 350s struggling at high elevation.”


Men det är sant att elfordon generellt har mer tryck i botten och jämförelsevis mindre på topp, men det betyder ju inte att take awayn från denna artikeln är att vargen är slöare än 450, för det låter snarare som precis tvärtom.

Var är dessa 80hk? De borde kännas rent brutalt när de dessutom levereras med ett konstant vridmoment.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Första publiceringen från provkörningarna i Barcelona tror jag. Föga förvånande besvarar dom inte den enda frågan man faktiskt undrar om.
En liten aning får man ju: "Battery life: In terms of duration, the bike had more than enough “gas in the tank” for me to handle at my current fitness level."
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En liten aning får man ju: "Battery life: In terms of duration, the bike had more than enough “gas in the tank” for me to handle at my current fitness level."

Jag tycker inte det säger ett jäkla dugg när vi inte vet vilken fysik han själv har.

Men det hela påminner mig om hur kdx200 introducerades, runt 1990 någon gång. De svenska motortidningarna beskrev den som att det var den perfekta endurohojen, endast den absoluta eliten behövde mer prestanda.
Under flera månader var det min absoluta drömhoj men i samband med en endurotävling fick den lokala handlaren upp en demohoj som jag fick chansen att provköra och jag insåg inom några minuter att den var både för tung och för slö för att jag skulle vilja baxa runt den på endurotävlingar. Slöare än den kx125 jag hade då.
Tyvärr är det sällan motormedia skriver den verkliga sanningen. Dom är väl tyvärr lite för starkt beroende av producenterna.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ca 15 minuter hård bana innan batteriet börja kännas mjukt, på "60hk" modellen.

Varför hade dom ingen 80hk modell där?

Dom hade en bunt bensinhojar där, men körde inte mot dom?
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Att en elhoj kan byggas bättre pga liten motor samt har bättre acceleration vet vi. Där tycker jag tekniken piskar en förbrännarhäst. Men likt förbannat spelar det ingen roll om man har samma problem som man ALLTID har!!! Det borde vara första frågan på testet!

”Good enough for me”. ”Plenty left of battries” etc, vilken bullshit.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Varför skriver man inte ut rangen på hojen om den är så grym!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Allt kommer å avslöjas när hojen kommer ut på marknaden om några månader..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Var är dessa 80hk? De borde kännas rent brutalt när de dessutom levereras med ett konstant vridmoment.

Jag kanske svarar på frågan själv som jag gissar att det förhåller sig.

Om vi förutsätter att motorn verkligen har dessa 80hk och det inte är en lögn så tror jag det handlar om det här förhållandena mellan utväxlingar, effekt och vridmoment.
Det som accelererar hojen är ju tillgängligt vridmoment på bakhjulet.

En 450 med betydligt mindre vridmoment och toppeffekt på motorns vevaxel har en växellåda som gör att vridmomentet på bakhjulet är högre kanske ända upp tills man kanske petat i fyrans eller femmans växel där utväxlingen tar ut sin rätt och den enväxlade elhojen faktiskt ger högre vridmoment på bakhjulet.
Men här har nog elhojen istället börjat få kompromissa med begränsad topphastighet eftersom den helt enkelt inte varvar oändligt mycket.

Elhojen behöver alltså kanske ytterligare mer vridmoment/effekt på motorn alternativ två växlar, att inte upplevas slöare än en 450 trots avsevärt mer effekt.
Sen kan man ju förstås resonera som så att det räcker som det är.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Elhojen behöver alltså kanske ytterligare mer vridmoment/effekt på motorn alternativ två växlar, att inte upplevas slöare än en 450 trots avsevärt mer effekt.

Sen kan man ju förstås resonera som så att det räcker som det är.

Jag tror du har satt tummen på problemet, frågan är om en tvåväxlad elcross tilltalar någon?

Att landsvägshojar (och bilar) med elmotor borde ha två växlar har jag sagt länge.
Tesla hade ju tänkt ha det, dom tidiga modellerna har ju ett växelhus för att rymma en tvåväxlad låda, men det togs bort i sista stund.

Ja, en elmotor kan dra från stillastående, men det går väldigt tungt och alltså drar det mycket ström och blir varmt, ja en elmotor kan rätt utväxlad dra en bil/ motorcykel från 0-150 (vissa lite mer)

Men en stadsväxel och en landsvägsväxel skulle göra att elmotorn inte behöver segdra så förbannat i starten och tokvarva vid motorvägskörning
På en landsvägs MC eller bil skulle man kunna ha automatväxel, men det vete fan hur man skulle lösa det bäst på en cross/enduro.

Hursomhelst är jag glad att Vargen är ute ur lyan nu, även om den inte höll vad den lovade.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tror du har satt tummen på problemet, frågan är om en tvåväxlad elcross tilltalar någon?

Att landsvägshojar (och bilar) med elmotor borde ha två växlar har jag sagt länge.
Tesla hade ju tänkt ha det, dom tidiga modellerna har ju ett växelhus för att rymma en tvåväxlad låda, men det togs bort i sista stund.

Ja, en elmotor kan dra från stillastående, men det går väldigt tungt och alltså drar det mycket ström och blir varmt, ja en elmotor kan rätt utväxlad dra en bil/ motorcykel från 0-150 (vissa lite mer)

Men en stadsväxel och en landsvägsväxel skulle göra att elmotorn inte behöver segdra så förbannat i starten och tokvarva vid motorvägskörning
På en landsvägs MC eller bil skulle man kunna ha automatväxel, men det vete fan hur man skulle lösa det bäst på en cross/enduro.

Hursomhelst är jag glad att Vargen är ute ur lyan nu, även om den inte höll vad den lovade.

Crossfolket är ju vana med 5-6 växlar så två istället för en växel skulle knappast vara ett problem.
Ja, jag har nämnt två växlar i samband med elbilar också men det har inte blivit så väl mottaget utan har direkt sablats ner.

Jag undrar om inte en planetväxel skulle vara bästa lösningen och en magnetkoppling som låser eller släpper planethjulen. Den kopplingen kan väl ganska lätt styras automatiskt eller för den som vill kunna växla manuellt kan man ju ha en knapp.
Att växla upp tidigare än "idealt" kan man ju vilja göra för att hojen ska lugnare.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top